Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Παρουσίαση Περιστατικού
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
ΓΑΛΛΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ στο ART COMICS. Ο σχολιασμός της εικόνας αποτελεί σύνηθες εργαλείο στη διδακτική των ξένων γλωσσών. Ο μαθητής την αναγνωρίζει.
Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Γλώσσα Α Δημοτικού ΚΑΡΑΒΙΑ Αγγίσταλη Ματίνα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Κέντρα Ξένων Γλωσσών ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
1o Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης Κοσμά Γεωργία
Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε, προκειμένου να διδαχτεί σε τμήμα της β ’ Γυμνασίου που απαρτίζεται από αμιγώς αλλοδαπούς μαθητές με χώρες.
Διακρίσεις της Επικοινωνίας Γραπτή Επικοινωνία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Τα σύμφωνα.
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ Γεια σας! Είμαι η ψιλή! ἀκρόπολις.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας 3ο Συνέδριο Ελληνικών Α΄ τάξης Ενότητα 7: Καράβια Μάθημα: Ένα γράμμα για την Ιωάννα Παρουσίαση από τις δασκάλες:
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ “ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ” Κίνηση, επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
1. Τι προέχει στην ανάγνωση; Η αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου ή η κατανόηση; 2. Με ποιον τρόπο η χρήση ιστοριών διευκολύνουν την ανάγνωση; 3. Γιατί.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
- Πειραματικές Ασκήσεις –
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
8. Φωνολογία.
Στα πλαίσια της ενότητας της Γλώσσας «Ατυχήματα» και της θεματικής ενότητας των Μαθηματικών «Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων», αποφασίσαμε να εκπονήσουμε.
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Συλλαβισμός.
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Πώς διηγούμαστε ιστορίες από την Αγία Γραφή για να προκαλέσουν εντύπωση στα παιδιά; Πρώτα απ’ όλα πρέπει να τις διηγηθούμε σε μια γλώσσα τόσο απλή και.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής Δρ Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Επίκουρη Καθηγήτρια «η ελληνική γλώσσα ως δεύτερη/ξένη»

Γλωσσικά λάθη Γλωσσικά λάθη: Α)προφορικός Β) σχέση γραφής/ προφοράς Γ) γραπτός λόγος α) προφορικός λόγος

Γλωσσικά λάθη 1. φωνητικά λάθη 2. φωνολογικά λάθη (φωνήματα, τόνος, επιτονισμός) Β) σχέση γραφής/ προφοράς Γ) γραπτός λόγος γραμματικά λάθη /κλίσης μορφολογικά/παραγωγής: α’–β’ επίπεδο (προχωρημένοι)

θάρρος/φάρος – θανή/φανοί –Θεός/φαιός – θηλή/ φιλί Φωνολογικά λάθη Ελάχιστα ζεύγη: βοηθούν στην εξάσκηση, οι μαθητές μαθαίνουν να τα προφέρουν μαζί μέχρι να αντιληφθούν τη διαφορά τους Π.χ. α. [f]-[θ] θάρρος/φάρος – θανή/φανοί –Θεός/φαιός – θηλή/ φιλί

σάλι/ζάλη – σίτα/ζήτα – σώνει/ζώνη– σάρι/ζάρι – Φωνολογικά λάθη β. [s]-[z] σάλι/ζάλη – σίτα/ζήτα – σώνει/ζώνη– σάρι/ζάρι – σερβίς/ζερβής – Σύμη/ζύμη – σωρό/Ζορό – συν/ζην – σιτώ/ζητώ (ζήτησα/ σίτησα) –μάσα/μάζα– συ/ζει – σώα/ ζώα γ. [x]-[k] χαλί-καλή δ. [θ]-[t] θα-τα

Φωνολογικά λάθη 1. /f/ à/θ/ π.χ. *φάλασσα, *φέλω, *φα πάω, *φήκη, *φρανίο 2. /v/ à/δ/ π.χ. *βέντρο, *βεν πάω, *βίνω, 3. /t/ à/θ/ π.χ. *τέλω, *τείος, *τέμα

Φωνολογικά λάθη 4. /d/à /δ/ π.χ. *ντίνω, *ντεν πάω, 5. /k/à/x/ π.χ. *κέρι, *μακαίρι, *έκω 6. /g/à/γ/ π.χ. *γκάτα, *γκαϊντούρι

Αρθρωτική διορθωτική φωνητική Ακριβής περιγραφή της διαδικασίας της άρθρωσης Παρουσίαση της δυσκολίας: ο ήχος όχι απομονωμένος αλλά σε αντίθεση με κάποιον άλλο (ελάχιστα ζεύγη), ομοιότητες και διαφορές με τους ήχους της μητρικής γλώσσας

Αρθρωτική διορθωτική φωνητική Ακουστική διάκριση με τη βοήθεια ελάχιστων ζευγών (ομαδικά και ατομικά) Παραγωγή του ήχου από το μαθητή και διόρθωση λαθών Διατήρηση της ορθής πλέον προφοράς μέσω ασκήσεων, επανάληψης και χρήσης

Επικοινωνιακή μέθοδος και η διδασκαλία της προφοράς Γλώσσα: μέσο επικοινωνίας-> Εστίαση στη διδασκαλία της προφοράς, εφόσον η προβληματική προφορά δημιουργεί συχνά προβλήματα επικοινωνίας, η «διαφορετική» προφορά ενεργοποιεί φαινόμενα γλωσσικού ρατσισμού με συνέπειες για την κοινωνική ένταξη

Προτεραιότητα στη διόρθωση Προτεραιότητα στη διόρθωση των ήχων: που έχουν διακριτική λειτουργία που είναι περισσότερο διαφανείς και διακριτοί με βάση τη θέση τους στη λέξη (αρχή, μέση, τέλος λέξης, απλοί-σύνθετοι) και με βάση τη θέση του τόνου Διορθώνεται μόνον ένας προβληματικός ήχος κάθε φορά

Διόρθωση Στις περιπτώσεις 1, 2, 3 και 4 απαιτείται αλλαγή στη θέση της γλώσσας: η γλώσσα πρέπει να τοποθετηθεί ανάμεσα στα δόντια της άνω και κάτω σιαγόνας και όχι πίσω από τα δόντια. Για τις περιπτώσεις 5 και 6, συνιστάται σε πρώτη φάση οι επιμορφούμενοι να εντοπίσουν τη θέση άρθρωσης του /k/ και του /g/ (πίσω μέρος της υπερώας) και στη συνέχεια να αφήσουν το σημείο εκείνο πιο χαλαρό.

Δραστηριότητες ακουστικής διάκρισης Ψυχοκινητικές ασκήσεις Ο εκπαιδευτικός προφέρει ελάχιστα ζεύγη λέξεων και οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και κάνουν συγκεκριμένες κινήσεις κάθε φορά που ακούν το σωστό φθόγγο

Δραστηριότητες ακουστικής διάκρισης Γλωσσικά παιχνίδια Ο εκπαιδευτικός φέρνει στην τάξη φωτογραφίες από πόλεις του κόσμου, οι μαθητές τις επεξεργάζονται και εξοικειώνονται με τα μνημεία τους. Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να πουν ποια πόλη περιλαμβάνει ένα συγκεκριμένο φθόγγο ή σύμπλεγμα φθόγγων, π.χ. Βαρκελώνη, Δελχί, Μόσχα, Άμστερνταμ

Σταδιακή αύξηση της δυσκολίας: συμφωνικά συμπλέγματα Ελάχιστα ζεύγη κρέμα-ρέμα κλαίει-λέει πράσο-ράσο πλύνω-λύνω Σπάρτη-πάρτι στάζει-τάζει στρέφω-τρέφω

Τόνος Έχει φωνολογική αξία, διότι έχει διακριτική λειτουργία. Ελάχιστα ζεύγη: μίσος/μισός , κάλλος καλός, νόμος/νομός, ώμος/ωμός, πάνω/πανό

Τόνος (τονικά παρώνυμα) Για το λόγο αυτό, πρέπει να επιμείνουμε να τοποθετείται το τονικό σημάδι πάνω στο τονισμένο φωνήεν.

Διόρθωση Προφέρουμε τη λέξη με ιδιαίτερη ένταση στο τονισμένο φωνήεν. Σε περίπτωση που ο μαθητής παρόλα αυτά βάλει τον τόνο σε λαθεμένη συλλαβή, προφέρουμε τη λέξη με ένταση στη συλλαβή αυτή, για να καταδειχτεί η διαφορά από την προηγούμενη εκφορά μας. Αρχίζουμε με δισύλλαβες λέξεις και σιγά σιγά επεκτεινόμαστε σε τρισύλλαβες και πολυσύλλαβες.

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Δεν θεωρούμε προβληματικές περιπτώσεις τη σχέση /u/-ου, /b/-μπ, /d/-ντ, /g/-γκ, γγ) 1. α) /i/:ι, η, υ, ει, οι, υι β) /e/: ε, αι γ) /o/: ο, ω

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ /ks/, /ps/:κσ αντί για ξ, πσ αντί για ψ Πρόταση: Να μη διδαχτούν μαζί. Σχόλιο: Η γραφή αυτή (ξ, ψ) ισχύει για τις λέξεις του α’ επιπέδου. Το Ψ,ψ μπορεί να διδαχτεί με την εικόνα της τρίαινας.

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Το Ξ μπορεί να διδαχτεί με την εικόνα του ξυραφιού. Το ξ θα συνοδεύει το κεφαλαίο. Σε προχωρημένο επίπεδο οι μαθητές θα συναντήσουν λέξεις με /ks/, /ps/ που να γράφονται με κσ, πσ, π.χ. εκσυγχρονισμός, εκστρατεία, τσιπς.

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Ακολουθία από ηχηρό σύμφωνο + [j]+Φ, π.χ. διαβάζω, βιάζομαι, γκαζιού, χέρια, δόντια, κουμπιά Συχνά οι μαθητές αναπτύσσουν ένα γ μετά το ηχηρό σύμφωνο. Διόρθωση: Συστήνουμε στους μαθητές ότι ποτέ δεν καταγράφεται το [j] που ακούνε.

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Ακολουθία σβ και σμ: α) στην ανάγνωση: τα προφέρουν [sv], [sm], επηρεασμένοι από τη γραφή και τη μητρική τους β) στη γραφή: όταν ακούν την ακολουθία σβ και σμ, καταγράφουν ζβ, ζμ. Διόρθωση: Συστήνουμε στους μαθητές ότι αυτά τα συμφωνικά συμπλέγματα πάντα γράφονται με σ που προφέρεται [z]. Προτείνουμε ασκήσεις με καταγραφή λέξεων από τα προτεινόμενα εγχειρίδια.

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Ακολουθίες αυ/ ευ π.χ. αυλή, αύριο, ευγενικός – αυτός, ευτυχώς, ευχή Στη θέση του υ καταγράφουν β ή φ, ανάλογα με το αν ο φθόγγος που ακολουθεί είναι ηχηρός ή άηχος. Επίσης, καταγράφουν τον τόνο στο πρώτο φωνηεντικό γράφημα αντί για το δεύτερο, π.χ. *άβριο, *άυριο

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Διόρθωση: Η διόρθωση είναι δύσκολη, γιατί συνδέεται είτε με μορφολογική ανάλυση π.χ. ευ + τύχη (ευτυχώς), ευ + γένος (ευγενικός) είτε με γνώση της ορθογραφίας του θέματος της λέξης π.χ. αυλή, αύριο, αυτός, ευχή

ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΡΟΦΟΡΑΣ Δε γίνονται σεβαστά τα όρια των λέξεων στα πλαίσια μιας φωνολογικής φράσης (πνευστικής ενότητας) Οι μαθητές δεν τηρούν τα όρια στις λέξεις που αποτελούν μία πνευστική ενότητα, π.χ. ο πατερασμου, την μικρημου, , ηγιαγιαμου

Κοινά λάθη Καταχρηστικοί δίφθογγοι /-ια,-ιοι,-ιες,-ιους,-ιων,-οιοι Συνηχήσεις/τον πατέρα, τον ξένο, δεν ψάχνω Νέος γραμματισμός/γ,δ,θ,λ,μ,ν,ξ,π,ρ,σ,φ,ψ Τονισμός Προφορά Πολυσύλλαβων λέξεων

Ευχαριστώ !