Eφαρμοσμένα προγράμματα Ολυμπιακής Παιδείας στο εξωτερικό Μοντέλα ηθικής ανάπτυξης Ευάγγελος Αλμπανίδης Αναπληρωτής Καθηγητής
Χειμερινοί Ο.Α. Κάλγκαρυ 1988 Σχεδιάστηκαν εγχειρίδια για την Α΄θμια και Β΄θμια Εκπαίδευση Εισήχθη στο αναλυτικό πρόγραμμα όχι ως ένα ξεχωριστό αντικείμενο διδασκαλίας αλλά ως επιλογή Ενσωματώθηκε στα μαθήματα γλώσσας, μαθηματικά, φυσική αγωγή και καλλιτεχνικά.
Εγχειρίδιο Δημοτικού Το ολυμπιακό πνεύμα: ιστορία, σύμβολα, παραδόσεις. Χειμερινά ολυμπιακά αθλήματα Ο χειμώνας και ο ολυμπιακός κόσμος. Πόλεις που φιλοξένησαν τους Χειμερινούς ολυμπιακούς Οι ολυμπιακοί αγώνες και αθλητές, θεατές, φίλαθλοι Το Καλγκαρυ και η οργάνωση των αγώνων
Fair Play Canada Association Διακήρυξη: Ο αθλητισμός και η φυσική δραστηριότητα είναι σημαντικές για έναν τρόπο ζωής και μπορούν να διδάξουν σημαντικές κοινωνικές αξίες για το συναγωνισμό, για το τι σημαίνει επιτυχία, αποτυχία. Οι κύριες μέθοδοι που εφαρμόστηκαν για να αποκτήσουν τα παιδιά αξίες και στάσεις αθλητικού πνεύματος είναι η αναγνώριση και λύση ηθικών προβλημάτων και η αλλαγή ρόλων.
Keep the spirit alive (IOA-1995) Το πνεύμα των αρχαίων και των σύγχρονων Ο.Α. Το πνεύμα των ολυμπιακών αθλημάτων Το παγκόσμιο πνεύμα- Ο ολυμπιακός κόσμος ενώνεται Το πνεύμα μέσα μας – Ο ολυμπιακός αθλητής
Ο.Α. Ναγκάνο (1998) & Σίδνευ (2000) Εκπαιδευτικό πακέτο που διενεμήθη στα σχολεία Συνοδεύονταν από οπτικοακουστικό υλικό και αφίσες. Περιελάμβανε επίσης: Διδακτικές σημειώσεις, Σελίδες με δραστηριότητες για τους μαθητές, βοηθητικό υλικό στήριξης σε ειδικό ένθετο.
Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες Σαλτ Λέικ (2002) Οπτικοακουστικό υλικό για σχολεία Εγχειρίδια που περιελάμβαναν : δημιουργικες σελίδες εργασίας, παιχνίδια που μεταφέρουν το ολυμπιακό πνεύμα στην τάξη, προτάσεις για μίνι ολυμιακούς αγώνες. Δεν υπήρξε κάποιος εθνικός σχεδιασμός
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ Η Ολυμπιακή Αθλητική Παιδεία εξελίσσεται και προσφέρει πέρα από γνώσεις ηθική διαπαιδαγώγηση στις βασικές αθλητικές αξίες.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΗΘΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Θεωρίες ηθικής ανάπτυξης 1. ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΕΤΩΝ Η ηθική ανάπτυξη σχετίζεται με τη διαπαιδαγώγηση του χαρακτήρα μέσα από την ανάπτυξη βασικών αρετών, όπως η εντιμότητα, η υπομονή, η μεγαλοψυχία κ.α. Οι αρετές μπορούν να διδαχθούν στη μικρή ηλικία με την παράθεση παραδειγμάτων, την απαίτηση εφαρμογής συμβατής συμπεριφοράς και την ανταμοιβή της συμπεριφοράς αυτής. Κριτική: δεν προσδιορίζει τους τρόπους εφαρμογής, κοινωνικός ετεροκαθορισμός αρετών
ΘΕΩΡΙΑ PIAGET To 1o στάδιο της ηθικής σκέψης του παιδιού χαρακτηρίζεται από πίστη σε κανόνες και υπακοή στην εξουσία (ενηλίκων). Στο 2 ο στάδιο το παιδία αντιμετωπίζει κριτικά τους κανόνες και αρχίζει να τους εφαρμόζει επιλεκτικά πάνω στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού και της συνεργασίας Η θεωρία αυτή ζητά από τον εκπαιδευτικό να προωθήσει τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών, έτσι ώστε συλλογικά να παίρνουν αποφάσεις και να λύνουν ηθικά ζητήματα.
ΘΕΩΡΙΑ KOHLBERG Η ηθική ανάπτυξη συντελείται σε τρία επίπεδα το προσυμβατικό, το συμβατικό και το επίπεδο αρχών. Σε κάθε στάδιο ηθικής ανάπτυξης αντιστοιχεί ένας συγκεκριμένος τρόπος ηθικού συλλογισμού, με την έννοια της διαδικασίας της απόφασης για το αν μια πράξη είναι σωστή ή όχι. Σκοπός της ηθικής εκπαίδευσης είναι να περάσει στο επόμενο στάδιο ηθικού συλλογισμού
ΘΕΩΡΙΑ KOHLBERG ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Στάδιο της ηθικής υπακοής (Το παιδί υπακούει γιατί θέλει να αποφύγει την τιμωρία) Στάδιο απλής ανταλλαγής (Το παιδί καταλαβαίνει ότι το δίκαιο μπορεί να εξυπηρετήσει και δικά του συμφέροντα)
ΘΕΩΡΙΑ KOHLBERG ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Στάδιο ηθικής σύμπνοιας (Αναπτύσσουν τιμιότητα αναπτύσσοντας αμοιβαίες προσδοκίες) Στάδιο της ηθικής του νόμου και του καθήκοντος (Το άτομο γνωρίζει τι αναμένεται από αυτό λόγω του δημόσιου και θεσμοθετημένου δικαίου)
ΘΕΩΡΙΑ KOHLBERG ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΡΧΩΝ Στάδιο ηθικής της κοινωνικής συναίνεσης (Το άτομο συνειδητοποιεί ότι η ηθική μπορεί να συγκρούεται με τη νομιμότητα) Στάδιο των οικουμενικών ηθικών αρχών (Το άτομο έχει αναπτύξει ορθολογική ηθική και σεβασμό για τους άλλους και υψηλό κριτήριο δικαιοσύνης)
ΘΕΩΡΙΑ ΓΝΩΣΤΙΚΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Με την κατάλληλη επιλογή ερεθισμάτων ενισχύονται οι επιθυμητές αντιδράσεις και αποθαρρύνονται οι «λανθασμένες» Η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης βασίζεται στην κοινωνική μάθηση Βασικό στοιχείο πάνω στο οποίο στηρίζεται κάθε παρέμβαση είναι το πρότυπο.
ΘΕΩΡΙΑ ΓΝΩΣΤΙΚΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Το άτομο παίρνει μια ηθική απόφαση μέσα από την παρακάτω διαδικασία: -Βλέπει πως συμπεριφέρονται οι άλλοι - Διαπιστώνει τις ανταμοιβές ή τις τιμωρίες που επιφέρουν οι συμπεριφορές αυτές - Υιοθετεί συμπεριφορές με σκοπό να ενταχθεί σε μια κοινωνική ομάδα