ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
Αιτιολογικές προτάσεις
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Όρθιο γουρούνι, τα χλωμά πρόσωπα κόβουν τα δέντρα από τη γη των
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Οι ειδικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες ονοματικές ή ουσιαστικές προτάσεις που λειτουργούν ως συμπλήρωμα στο ρήμα ή άλλο ρηματικό τύπο, απαρέμφατο – μετοχή,
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Ταξη β Αντικειμενο
Δευτερεύουσες προτάσεις Συμπερασματικές Εναντιωματικές Παραχωρητικές
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου – Ενότητα 9
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Δευτερεύουσες προτάσεις
Η Αιτιατική ως ετερόπτωτος προσδιορισμός
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Η ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΟΤΙΚΗΣ
Επιρρηματικοί προσδιορισμοί
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 7η Ἀγησίλαος Ξενοφῶν 7.1-3
2ο Γυμνάσιο Περάματος1 Η πρόταση 2ο Γυμνάσιο Περάματος2 Πρόταση είναι …  …ένα σύνολο λέξεων γύρω από ένα ρήμα, που έχουν συντακτική σχέση μεταξύ τους.
Αναφορικές προτάσεις Οι αναφορικές προτάσεις αναφέρονται σε όρο άλλης πρότασης που υπάρχει ή εννοείται.
Τα μέρη του λόγου επόμενο πληροφορίες επίρρημα ουσιαστικό επίθετο
Υποθετικοί λόγοι.
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η Β’ ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Οι χρονικές προτάσεις Ενότητα 11.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Μαθαίνω τον Παρατατικό και τον Αόριστο
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Ομιλείτε Ελληνικά; Παιχνίδια που αναδεικνύουν τον πλούτο και την ομορφιά της ελληνικής γλώσσας Ενότητα 10 - Ατυχήματα.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ. ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ  Απλά επιρρήματα: Εγώ φεύγω σήμερα.  Απλές άναρθρες πτώσεις: Ώρες.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα 2η Θυσία για την πατρίδα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Επίθετα Επίθετα σε -ης -ης -ες ες Επίθετα σε -ης -ης -ες ης.
ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ Αντιγονη, Γ΄ επεισοδιο, στ
Παρουσίαση της ώρας(χρόνος)
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
Μαθαίνω τους χρόνους των ρημάτων με τη Ριρή
Συντακτικό αρχαίας ελληνικής
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Ο ι π ρ ο σ δ ι ο ρ ι σ μ ο ί ονοματικοί επιρρηματικοί επόμενο
Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Η σύνταξη του απαρεμφάτου Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου Η μετοχή λειτουργεί στο λόγο είτε με την ονοματική είτε με τη ρηματική της ιδιότητα:   προσδιορίζει όνομα & είναι επιθετική① ή κατηγορηματική② προσδιορίζει ρήμα & είναι επιρρηματική③

Α. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ή ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ  συνήθως είναι έναρθρη & συνήθως επιθετικός προσδιορισμός π.χ. ὁ λάμπων ὀφθαλμός, δηλ.; = ο λαμπρός οφθαλμός ή ο οφθαλμός που λάμπει δηλ. μεταφράζω με επίθετο ή με αναφορική πρόταση)  

B. ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ Ας διαβάσουμε την εισαγωγική παράγραφο στη σελίδα 74 Ας διαβάσουμε τα ρήματα που συντάσσονται με κατηγορηματική μετοχή και ας δούμε ένα παράδειγμα σε κάθε κατηγορία: 1) Τα συνδετικά ρ.: εἰμί, γίγνομαι, ὑπάρχω, τυγχάνω, φαίνομαι, φανερός εἰμί, λανθάνω κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Αγησίλαος φανερὸς ἦν μάλιστα τοῖς νόμοις λατρεύων. (Ο Αγησίλαος φανερά υπηρετούσε τους νόμους) 2) Τα ρ. έναρξης, λήξης: ἄρχω, ἄρχομαι, παύω, παύομαι, λήγω, διαλείπω κ.ά., συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Οὗτος ἦρξεν ἀδικῶν ἡμᾶς. (Αυτός άρχισε να μας αδικεί.)

3) τα ρ. καρτερίας, ανοχής, κόπου, κορεσμού: καρτερῶ, περιορῶ, ἀνέχομαι, κάμνω, ὑπομένω, ἀρκῶ κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Οἱ Ἀθηναῖοι οὐκ ἠνείχοντο ἀκούοντες τῶν ἀντιλεγόντων. (Οι Αθηναίοι δεν ανέχονταν να ακούνε αυτούς που είχαν αντιρρήσεις.) 4) τα ρ. ευεργεσίας, αδικίας, νίκης, ήττας: ἀδικῶ, εὖ ποιῶ, νικῶ, ἡττῶμαι κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Εὖ ἐποίησας ἀναμνήσας με. (Καλά έκανες που μου το θύμισες.) 5) τα ρ. ψυχικού πάθους: χαίρω, ἥδομαι, ἀγανακτῶ, ἄχθομαι, αἰσχύνομαι, χαλεπῶς φέρω, αἰδοῦμαι κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Ἔχαιρεν ἀκούων ταῦτα. [= Χαιρόταν που άκουγε (ή να ακούει) αυτά.]

6) τα ρ. αίσθησης, μάθησης, μνήμης: αἰσθάνομαι, ὁρῶ, ἀκούω, εὑρίσκω, γιγνώσκω, μανθάνω, μέμνημαι, ἐνθυμοῦμαι κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Οὐκ αἰσθάνεσθε ἐξαπατώμενοι; (= Δεν αντιλαμβάνεστε ότι σας εξαπατούν;) 7) τα ρ. δείξης, αγγελίας, ελέγχου: δείκνυμι, δηλῶ, ἀγγέλλω, ἐλέγχω κ.ά. συντάσσονται με ΚΜ, π.χ. Τισσαφέρνης ἐλέγχει Ὀρόντα ψευδόμενον. (Ο Τισσαφέρνης αποδεικνύει ότι ο Ορόντας ψεύδεται)

1) τροπική μετοχή → συνήθως σε ενεστώτα/ π.χ. Γ. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ = ισοδυναμεί με επιρρηματικό προσδιορισμό τρόπου, αιτίας, χρόνου, σκοπού, υπόθεσης & εναντίωσης, δηλ. προσδιορίζει ένα ρήμα και δείχνει τον τρόπο, την αιτία, τον χρόνο, τον σκοπό της ενέργειας του ρ. , μια υπόθεση ή εναντίωση. 1) τροπική μετοχή → συνήθως σε ενεστώτα/ π.χ. - Ἦλθεν τρέχων (τρέχοντας) ἐκ Μαραθῶνος. Πώς μεταφράζω; μεταφράζω με τροπική μετοχή, επίρρημα ή εμπρόθετο προσδιορισμό, 2) αιτιολογική μετοχή, π.χ. - Ἀδικίαν ἐπράξατε λύσαντες (επειδή παραβιάσατε) τὰς σπονδὰς. Πώς μεταφράζω; Με αιτιολογική πρόταση.

Γ. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ (συνεχίζουμε) 3) χρονική μετοχή → συνήθως σε Αόριστο, ποτέ σε Μέλλοντα, π.χ. Λέξαντες (αφού είπαν) ταῦτα ἀπῆλθον. Πώς μεταφράζω; Με χρονική πρόταση. 4) τελική μετοχή (δείχνει σκοπό)→ πάντα σε Μέλλοντα, π.χ. - Ἦλθον κρυφίως κλέψοντες (για να κλέψουν) τὸν ἵππον. Πώς μεταφράζω; Με τελική πρόταση.

Γ. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ (συνεχίζουμε) 5) υποθετική μετοχή→ ποτέ σε Μέλλοντα, π.χ. Θεοῦ θέλοντος (αν θέλει) ταῦτα ποιήσομεν. Πώς μεταφράζω; Με υποθετική πρόταση. 6) εναντιωματική ή παραχωρητική μετοχή → ποτέ σε Μέλλοντα/ συχνά συνοδεύεται από το «καίπερ» ή το «καίτοι», π.χ. - Πολλοί ὄντες (αν και είναι) εὐγενεῖς εἰσίν κακοί. Πώς μεταφράζω; Με εναντιωματική πρόταση.

ΑΡΑ ΠΟΣΑ ΕΙΔΗ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ; 6 είδη: ΤΡΟΠΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΤΕΛΙΚΗ ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ

Η ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ μπορεί να είναι: ΣΥΝΗΜΜΕΝΗ ή ΑΠΟΛΥΤΗ Εάν, το υποκείμενο της επιρρηματικής μετοχής είναι και υποκείμενο ή αντικείμενο στο ρήμα, π.χ. - Ξενίας ἦλθε φέρων δῶρα. Υ Ρ Μ ΥΜ =Ξενίας= ΥΡ Οἱ βάρβαροι ἐτόξευον αὐτούς ἀναβαίνοντας. Ρ Μ ΥΜ =αὐτούς= ΑΡ

Η ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ μπορεί να είναι: ΣΥΝΗΜΜΕΝΗ ή ΑΠΟΛΥΤΗ Εάν, το υποκείμενο της επιρρηματικής μετοχής δεν έχει άλλο συντακτικό ρόλο στην πρόταση (είναι μόνο υποκείμενο της μετοχής) → Η μετοχή είναι ΑΠΟΛΥΤΗ & συνήθως σε πτώση ΓΕΝΙΚΗ, π.χ. Θεοῦ θέλοντος τούς πολεμίους οἱ σύμμαχοι νικήσουσιν. Υ Μ Μ Α Υ Ρ είναι μόνο Υ της Μ

Σημειώσεις: 1) Το υποκείμενο της μετοχής βρίσκεται στο ίδιο γένος, στην ίδια πτώση και στον ίδιο αριθμό με την μετοχή. 2) Το υποκείμενο της επιθετικής μετοχής είναι το άρθρο της ή το ουσιαστικό που προσδιορίζει. 3) Το υποκείμενο της κατηγορηματικής μετοχής είναι υποκείμενο ή αντικείμενο στο ρήμα. 4) Η μετοχή εκτός από υποκείμενο έχει και αντικείμενο ή κατηγορούμενο (στην περίπτωση που προέρχεται από συνδετικό ρήμα).