ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Μάθημα: Αξιολόγηση & Διαφοροποίηση σε παιδιά με προβλήματα όρασης Εργασία: Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Διδάσκων: Β. Αργυρόπουλος Φοιτήτρια: Τ. Τοπαλίδου
Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης ΟΡΙΣΜΟΣ: Είναι ένα γραπτό σχέδιο δράσης για το μαθητή που χρειάζεται τροποποίηση του κανονικού σχολικού προγράμματος και αναπτύσσεται σύμφωνα με τις ανάγκες του μαθητή. Περιέχει τους ετήσιους μετρήσιμους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους, τις υποστηρικτικές υπηρεσίες, τον χώρο, χρόνο και το αρμόδιο προσωπικό. Είναι ένα σχέδιο που αναπτύσσεται, εφαρμόζεται και παρακολουθείται από το προσωπικό του σχολείου
Περιλαμβάνει τις δυνατότητες, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του μαθητή. Είναι ένα εργαλείο που βοηθά τους δασκάλους να παρακολουθούν την ανάπτυξη του μαθητή. Είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο για το μαθητή, για τους γονείς και για όλους όσους έχουν ευθύνη να βοηθήσουν το μαθητή να επιτύχει τους στόχους του Είναι ένα αρχείο που εξασφαλίζει τη συνέχεια του προγραμματισμού
ΜΕΛΗ ΤΟΥ Ε.Π.Ε. Συντονιστής ομάδας (Διευθυντής σχολείου): Καθορίζει τα μέλη του Ε.Π.Ε. Παρέχει κίνητρα και αποτελεσματική επικοινωνία στα μέλη, με σκοπό να εργαστούν από κοινού Λαμβάνει μέτρα στο σχολείο σύμφωνα με τις ανάγκες του μαθητή Ειδικός παιδαγωγός: Αναλαμβάνει αποτελεσματικό ρόλο στην προετοιμασία, υλοποίηση και αξιολόγηση του Ε.Π.Ε.
Οικογένεια μαθητή: Μαθητής: Κατά τη διαδικασία ανάπτυξης του Ε.Π.Ε. προσδιορίζει τις ανάγκες του παιδιού και τις δικές της ανάγκες Οργανώνει δραστηριότητες εντός και εκτός του σχολείου για την υποστήριξη των στόχων του Ε.Π.Ε. Μαθητής: Υποδεικνύει, εαν είναι δυνατόν, στόχους που θέλει να συμπεριληφθούν στο Ε.Π.Ε. και κάνει ό,τι απαιτείται για την επίτευξη τους
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ Ε.Π.Ε. ΒΗΜΑ 1: Συλλογή πληροφοριών ΒΗΜΑ 2: Ανάπτυξη κατευθύνσεων ΒΗΜΑ 3: Ανάπτυξη του Ε.Π.Ε. ΒΗΜΑ 4: Εφαρμογή του Ε.Π.Ε. ΒΗΜΑ 5: Αναθεώρηση και ενημέρωση του Ε.Π.Ε.
1. Συλλογή πληροφοριών Ιατρικές εκθέσεις Ε.Π.Ε. (προηγούμενων χρόνων) Γονείς παιδιού Προηγούμενοι δάσκαλοι Αξιολόγηση μαθητή Παρατήρηση μαθητή
2. Ανάπτυξη κατευθύνσεων Ανάπτυξη συνεργασίας Ρόλοι και ευθύνες Διευθυντή Δασκάλου της τάξης Ειδικού Δασκάλου Γονέων
3. Ανάπτυξη του Ε.Π.Ε. Προσδιορισμός και καταγραφή των δυνατοτήτων και αναγκών του μαθητή Προσδιορισμός μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων στόχων Είναι σημαντικό να αναφέρονται τα δυνατά σημεία του μαθητή σε κάθε τομέα και στη συνέχεια να αναφέρονται τα κένα και οι ελλείψεις.
4. Εφαρμογή του Ε.Π.Ε. Συνάντηση με γονείς και δάσκαλο τάξης για συζήτηση και επεξήγηση του Ε.Π.Ε. Μετατροπή Ε.Π.Ε. σε ημερήσια πλάνα Συνεχής αξιολόγηση της προόδου του μαθητή Προσαρμογή στόχων αν χρειάζεται
5. Αναθεώρηση και ενημέρωση ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ Είναι το ΑΠΕ μια ακριβής απεικόνιση των τρεχουσών αναγκών του μαθητή; Πόσο αποτελεσματικές είναι οι στρατηγικές και οι πηγές που επιλέγηκαν για να υποστηρίξουν τη μάθηση; Πρέπει να επιλέξουμε νέους στόχους και νέους ειδικούς στόχους για να δημιουργήσουμε μια πιο ακριβή απεικόνιση των δυνατοτήτων, των αναγκών και των ενδιαφερόντων του μαθητή;
Επιπλέον συνθετικά στοιχεία του Ε.Π.Ε. Προσδιορισμός των υπηρεσιών υποστήριξης: περιλαμβάνονται οι υπηρεσίες υποστήριξης (π.χ. λογοθεραπεία) που παρέχονται στο μαθητή, αν υπάρχουν Προσδιορισμός των υλικών: καθορίζονται τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση.Η επιλογή των υλικών είναι σημαντική ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι.
Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις: ο τύπος μάθησης του κάθε μαθητή είναι διαφορετικός.Για αυτό προσαρμόζουμε το περιβάλλον σύμφωνα με τις ανάγκες και προτιμήσεις του. Καθορισμός των κατάλληλων μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας: εκτός από το χώρο, τα υλικά και τις δραστηριότητες που αφορούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, πρέπει να προσδιοριστούν εκ των προτέρων και οι τεχνικές διδασκαλίας.
Βιβλιογραφία B.Duman, A.Eriskin, M. Basar, S.Kirac. Εγχειρίδιο κατάρτισης: «Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης» Ape. ανυπόγραφο διαδικτυακό αρχείο σε μορφή power point