Αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας & συμπεριφοράς

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΠΕΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗ ΚΜ: 305 ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Θεωρητικό Υπόβαθρο Αυτισμός: πρόοδος σε δομημένα πλαίσια
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
Στόχοι και επιδιώξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων(L6)
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Σχεδιάζοντας τη Διδασκαλία Γενικές Αρχές Β. Αργυρόπουλος
Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας Προαγωγή της υγείας Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή,
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Ο Μικρός Γιάννης (10 ετών) θα πρέπει να παρουσιάσει στη γιορτή του σχολείου του ένα παραδοσιακό χορό από την ιδιαίτερη πατρίδα του, στη γιορτή του σχολείου,
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Σενάριο Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ Επιλογή μεθόδου διδασκαλίας Μάιος 16/2015.
ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
Διδακτική-Μεθοδολογία της Κολύμβησης
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Σχεδιάζοντας τη Διδασκαλία Γενικές Αρχές
ΜΑΘΗΣΗ.
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός και αποτελεσματική διδασκαλία
ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ Επιλογή μεθόδου διδασκαλίας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
To Teach Curricular Subjects
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας & συμπεριφοράς Αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας & συμπεριφοράς Αυτισμός: Εαρινό Εξάμηνο 2015 3 Απριλίου 2015 Νικόλαος Κυπαρισσός

Εκπαιδευτικό περιβάλλον: Γενικές προϋποθέσεις Παρέχουμε ένα οργανωμένο, ευχάριστο και ενισχυτικό εκπαιδευτικό περιβάλλον: - Επαγγελματισμός δασκάλου: Θετική στάση απέναντι στο μαθητή. - Επιλογή προγραμμάτων βασισμένη στις ανάγκες του μαθητή και της οικογένειάς του. - Ενημέρωση και εκπαίδευση γονέων. - Εποπτεία και συντονισμός θεραπευτών και οικογένειας. - Ελαστικότητα και διαφάνεια στη διεκπεραίωση των προγραμμάτων.

Εκπαιδευτικό περιβάλλον: Ειδικές προϋποθέσεις Δημιουργούμε συνθήκες που προάγουν την επιτυχία του μαθητή και ελαχιστοποιούν τις αποτυχίες του: - Η εκπαίδευση είναι ευχάριστη και κινητοποιεί το μαθητή: με ενθουσιώδη και με γρήγορο ρυθμό, εναλλαγές προγραμμάτων, πλούσιο και ενδιαφέρον υλικό και εδραιωμένους τρόπους ενίσχυσης που προάγουν την συνεργασία του μαθητή. - Επιβράβευση που επεξηγεί την επιτυχία του μαθητή, δηλαδή, συγκεκριμένος έπαινος. -Καλή οργάνωση διδακτικού υλικού που διευκολύνει το δάσκαλο και παρέχει καλά αποτελέσματα. - Χρήση κατάλληλων τεχνικών μέσων και σαφούς, απλού, λόγου και λέξεων κλειδιών εκ μέρους του δασκάλου.

Εξέλιξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας Δίνεται προτεραιότητα στις πρωτοβουλίες επικοινωνίας του μαθητή: - Αναγνωρίζουμε και αξιοποιούμε τις πρωτοβουλίες ή τις επιθυμίες του μαθητή για να αυξήσουμε το κίνητρο του μαθητή για εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία. - Απομονώνουμε αρχικά οποιαδήποτε ερεθίσματα διασπούν την προσοχή και τη συγκέντρωση του μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία. -Σταδιακά και προοδευτικά μεταβαίνουμε σε πιο φυσικές και κανονικές συνθήκες εκπαίδευσης. - Στοχεύουμε στη γενίκευση των εκπαιδευόμενων δεξιοτήτων παρέχοντας εκπαίδευση σε όλους τους χώρους και συνθήκες της ζωής του μαθητή.

Κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων Κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ο μαθητής έχει τις προαπαιτούμενες δεξιότητες για το πρόγραμμα που σχεδιάζουμε να εισαγάγουμε. Το πρόγραμμα είναι κατάλληλο για την ηλικία και ανάπτυξη του μαθητή. Το πρόγραμμα είναι χρήσιμο και σημαντικό για το μαθητή και την οικογένειά του. Το πρόγραμμα είναι λειτουργικό στην καθημερινότητα του μαθητή, δηλαδή, συμβάλλει στην απόκτηση νέων και χρήσιμων συμπεριφορών (γενικεύεται), ή /και συμβάλλει στην ελάττωση προβληματικών ή διασπαστικών συμπεριφορών. Η δεξιότητα που εισάγει το πρόγραμμα μπορεί να κατακτηθεί σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

Μέθοδοι διδασκαλίας Κύκλος Συστηματικής Διδασκαλίας (Χρονική σειρά: Συγκέντρωση προσοχής – Παρουσίαση διακριτικού ερεθίσματος – Αντίδραση μαθητή: Σωστή  παρέχουμε ενίσχυση / Λανθασμένη  παρέχουμε βοήθεια ή διόρθωση – Χρονικό διάστημα μεταξύ δοκιμών). Οι δοκιμές για κάθε συμπεριφορά που στοχεύουμε ολοκληρώνονται με την όσο το δυνατόν ανεξάρτητη εκτέλεση σε κάθε βήμα κατάκτησης από το μαθητή. Μάθηση μέσω παρατήρησης προτύπου (παρέχεται ενίσχυση στο μαθητή για μίμηση των αντιδράσεων άλλων). Κατ’ ευκαιρία διδασκαλία (Η πρωτοβουλία-δράση του μαθητή είναι η ευκαιρία για παροχή ενός παραδείγματος πιο αναπτυγμένης δράσης, που ενισχύεται ακολούθως μόλις την εκδηλώσει και ο μαθητής).

Κλιμακωτή Διαμόρφωση Συμπεριφοράς ή Μορφοποίηση (shaping) Με αυτή την τεχνική προσεγγίζουμε σταδιακά την τελική μορφή μιας συμπεριφοράς που είναι δύσκολο να εμφανιστεί εξαρχής στην ολοκληρωμένη τελική μορφή της. Ξεκινάμε με την ενίσχυση τμημάτων της συμπεριφοράς που ο μαθητής μπορεί να προσεγγίσει με λίγη βοήθεια, μέχρι αυτά να κατακτηθούν. Μετά συνεχίζουμε να ενισχύουμε σταδιακά πιο πλήρεις εκτελέσεις της ίδιας συμπεριφοράς. Δηλαδή, σταδιακά ο μαθητής δέχεται ενίσχυση μόνο για πλησιέστερες προσεγγίσεις στην προς κατάκτηση συμπεριφορά, μέχρι να φτάσουμε να ενισχύουμε μόνο την τελική μορφή αυτής της συμπεριφοράς.

Τμηματική Βοήθεια Οποιαδήποτε βοήθεια παρέχουμε στο μαθητή για να πετύχει την εκτέλεση μιας ζητούμενης συμπεριφοράς ονομάζεται τμηματική βοήθεια. Για να θεωρηθεί μια συμπεριφορά ως κατακτημένη, πρέπει να εμφανίζεται χωρίς την ανάγκη οποιασδήποτε τμηματικής βοήθειας. Δηλαδή πρέπει να έχουμε αποσύρει κάθε τμηματική βοήθεια που παρείχαμε για να την εκτελέσει σωστά τη συμπεριφορά ο μαθητής. Η τμηματική βοήθεια είναι αναγκαία για τη συμπεριφορά που στοχεύουμε να κατακτήσει ο μαθητής, ώστε αυτή να εκτελείται χωρίς ενσωματωμένα λάθη, όπως όμως είναι αναγκαία και η τελική απόσυρσή της για να πετύχουμε ανεξάρτητη εκτέλεση αυτής της συμπεριφοράς από το μαθητή.

Απόσυρση τμηματικής βοήθειας Οι μαθητές εξ ορισμού χρειάζονται επιπλέον βοήθεια για να πετύχουν μια σωστή ανταπόκριση σε μια μη κατακτημένη συμπεριφορά ή δεξιότητα, την οποία έχουμε βάλει ως στόχο. Επειδή όμως δεν θέλουμε να εξαρτηθεί η σωστή απάντηση του μαθητή από τη βοήθεια που του παρέχουμε , την χρησιμοποιούμε μόνο στα αρχικά στάδια διδασκαλίας και σταδιακά την αποσύρουμε καθώς βελτιώνεται η αντίδραση του μαθητή. Είναι πολύ σημαντικό να αποσύρουμε τη βοήθεια την κατάλληλη χρονική στιγμή, καθώς επίσης και να δίνουμε βοήθεια μόνο εκεί που χρειάζεται.

Είδη τμηματικής βοήθειας Σωματική καθοδήγηση: Βοηθάμε πιάνοντας και οδηγώντας το μαθητή στη σωστή εκτέλεση της συμπεριφοράς. Βοήθεια από νεύματα, νύξεις, χειρονομίες, βλέμματα ή πρότυπα προς μίμηση: Βοήθεια από κινήσεις που κάνει ο δάσκαλος, όπως, παραδείγματος χάριν, να δείξει κάτι με το δάκτυλό του ή να οδηγήσει την εκτέλεση του μαθητή με το βλέμμα του. Βοήθεια από τοποθέτηση στο χώρο: Βοήθεια που δίνεται από πλησιέστερη τοποθέτηση του ζητούμενου στο οπτικό πεδίο του μαθητή. Οπτική βοήθεια: Βοήθεια από φωτογραφίες, εικονίδια, σύμβολα ή λέξεις που καθοδηγούν την εκτέλεση της σωστής συμπεριφοράς. Λεκτική ή ακουστική βοήθεια: Βοήθεια από το λόγο του δασκάλου ή από άλλα ηχητικά σήματα που καθοδηγούν την εκτέλεση της σωστής συμπεριφοράς.

Τρόποι απόσυρσης τμηματικής βοήθειας Από μέγιστη προς ελάχιστη τμηματική βοήθεια Χρησιμοποιείται στους περισσότερους τύπους τμηματικής βοήθειας που εμπεριέχουν βοήθεια είτε με κίνηση, είτε με τοποθέτηση αντικειμένων, είτε με οπτικά ερεθίσματα. Από ελάχιστη προς μέγιστη τμηματική βοήθεια Χρησιμοποιείται συνήθως στη λεκτική και στην ακουστική βοήθεια, ξεκινώντας με μικρό τμήμα του παραδείγματος και στη συνέχεια προσεγγίζοντας σταδιακά το πλήρες παράδειγμα (π.χ. «μ» «μα» «μαμ»  «μαμά»). Σταδιακή αύξηση χρόνου αναμονής για την παροχή τμηματικής βοήθειας μετά την παρουσίαση του διακριτικού ερεθίσματος, δηλαδή, μιας οδηγίας ή ενός προτύπου προς αναπαραγωγή (μίμηση). Σταδιακή αύξηση της απόστασης «σκίασης» του μαθητή από το δάσκαλο.

Προγράμματα ενίσχυσης Μέχρι να κατακτηθεί μια συμπεριφορά που έχουμε βάλει ως στόχο, ενισχύουμε κάθε ανεξάρτητη εκτέλεσή της, ή όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητη εκτέλεσή της. Δεν ενισχύουμε τη ζητούμενη συμπεριφορά, εφόσον έχουμε δώσει οποιαδήποτε βοήθεια στο μαθητή για την εκτέλεσή της, αν γνωρίζουμε ότι ο μαθητής μπορεί να την εκτελέσει ανεξάρτητα. Μετά την κατάκτηση μιας συμπεριφοράς, σύμφωνα με κάποιο προκαθορισμένο κριτήριο (π.χ. ο μαθητής την εκτελεί σε όλες τις συνθήκες που έχουμε ορίσει), μπορούμε να ενισχύουμε σταδιακά όλο και λιγότερες εμφανίσεις της, μέχρι η συμπεριφορά αυτή να ενισχύεται μόνο από τις κανονικές και πραγματικές συνθήκες του περιβάλλοντος του μαθητή, να διατηρείται δηλαδή από την φυσική ενίσχυση που υπάρχει στο κοινωνικό περιβάλλον του μαθητή.

Διδασκαλία Αλυσιδωτών Αντιδράσεων & Ανάλυση Έργου Διδασκαλία Αλυσιδωτών Αντιδράσεων & Ανάλυση Έργου Οι αλυσιδωτές αντιδράσεις είναι η ακολουθία των συμπεριφορών μιας δραστηριότητας που περιλαμβάνει πολλά βήματα, δηλαδή, μια ολοκληρωμένη σειρά πολλών συμπεριφορών. Η ακολουθία των συμπεριφορών μιας δραστηριότητας καθορίζεται από την ανάλυση έργου. Είναι απαραίτητο να κάνουμε την ανάλυση των βημάτων για κάθε δραστηριότητα που θέλουμε να διδάξουμε. Με άλλα λόγια, στην ανάλυση έργου περιγράφουμε τα βήματα που χρειάζονται για να ολοκληρωθεί σωστά μια δραστηριότητα. Στη διδασκαλία αλυσιδωτών αντιδράσεων μιας δραστηριότητας χρησιμοποιούμε την τεχνική της σωματικής καθοδήγησης για όποια βήματα ο μαθητής δεν εκτελεί ανεξάρτητα με δύο τρόπους: Α) την πρόσθια αλυσίδα, ξεκινώντας δηλαδή από την αρχή, ή Β) την ανάστροφη αλυσίδα, ξεκινώντας από το τελευταίο βήμα και πηγαίνοντας προς την αρχή, μέχρι να ολοκληρώσουμε τη δραστηριότητα φτάνοντας στο πρώτο βήμα. Κάθε βήμα (που μπορεί να αποτελείται από μία ή περισσότερες συμπεριφορές) λειτουργεί ως ενισχυτής για το προηγούμενο βήμα και ως διακριτικό ερέθισμα για το επόμενο βήμα.

Γενίκευση Δεξιοτήτων Μια συμπεριφορά γενικεύεται, όταν αυτή εμφανίζεται σε συνθήκες διαφορετικές από αυτές στις οποίες διδάχθηκε ή/ και με άλλες εκτελέσεις παραπλήσιες με την αντίδραση, δηλαδή με τη συμπεριφορά, που ενισχύθηκε (που διδάχθηκε). Η γενίκευση, δηλαδή, μπορεί να γίνει είτε σε νέα πρόσωπα, σε άλλες συνθήκες, σε άλλα ερεθίσματα και σε άλλα περιβάλλοντα, είτε με νέες διαφοροποιημένες αντιδράσεις από αυτή που έχει διδαχθεί. Ένα σωστά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέχει διδασκαλία που προάγει τη γενίκευση της δεξιότητας που έχει θέσει ως στόχο.

Προγράμματα Δραστηριοτήτων Τα προγράμματα δραστηριοτήτων είναι προγράμματα αυτο- απασχόλησης που αποτελούνται από μια σειρά είτε φωτογραφιών, είτε σχεδιαγραμμάτων (σκίτσων), είτε συμβόλων, είτε λέξεων (ανάλογα με το ποια από αυτά μπορεί να αντιλαμβάνεται ο μαθητής) και καθοδηγούν τον μαθητή σε μια σειρά δραστηριοτήτων. Τα προγράμματα δραστηριοτήτων στοχεύουν στην προσφορά της δυνατότητας για ανεξάρτητη λειτουργία και απασχόληση του μαθητή, για επιλογή δραστηριοτήτων και για κοινωνική αλληλεπίδραση. Τα προγράμματα δραστηριοτήτων μπορεί να πάρουν διάφορες μορφές, όπως ημερήσια προγράμματα δραστηριοτήτων, προγράμματα ανεξάρτητης εργασίας, προγράμματα δραστηριότητας με πολλαπλά βήματα (π.χ. ντύσιμο, παρασκευή γεύματος, στρώσιμο κρεβατιού, κ.α.).

Τομείς Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης

Τομείς Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (συνέχεια)

Τομείς Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (συνέχεια)