ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 6 η Θεματική ενότητα Γλωσσική πολιτική, γλωσσικός σχεδιασμός Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γερμανία Μαρίλια Διόλα.
Advertisements

Συνεισφορά στις ελληνικές εξαγωγές ανά περιφέρεια Διάστημα: Ιαν-Ιούνιος 2012 •70% των ελληνικών εξαγωγών εξακολουθεί να πραγματοποιείται από τις περιφέρειες.
Έργο «Take Care»: Οδηγός Ορολογίας Ιατρικής Περίθαλψης για Μετανάστες Διάρκεια: από 1 Νοεμβρίου 2012 μέχρι 31 Οκτωβρίου 2014.
Εισήγηση: Νάντια Χατζημητράγκα
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Πληροφορίες.
Παραδοσιακοί Χοροί της Μακεδονίας
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ : ΠΑΥΛΟΣ Γ. ΠΑΥΛΑΚΗΣ Δρ. ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος
ICTELA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΙΤΝΙΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΑ-ΑΛΒΑΝΙΑ
Κατάρτιση μέσω φορητών συσκευών για φροντιστές ατόμων με αναπηρία και ηλικιωμένων LLP TR-LEONARDO-LMP.
Β΄ τμήμα μετανάστευσης μ Χ Χώρες προορισμού Αυστραλία, Ευρωπαϊκές χώρες και Δυτική Γερμανία.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
Λίγα λόγια για τη Αγγλία Πρωτεύουσα νόμισμα κλπ. Εικόνες Επομένη χωρά
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Όλοι μαζί μια αγκαλιά, όλοι μαζί μια ένωση.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
Ερευνητικό Δυναμικό Περιφέρειες της Γνώσης Ειδικό Πρόγραμμα “Ικανότητες” Γεωργία Τζένου Πανεπιστήμιο Αθηνών, 22 Μαΐου 2007 Εθνικό Σημείο Επαφής ΕΘΝΙΚΟ.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 3 η Θεματική ενότητα Γλωσσική ποικιλότητα Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ
Ευρωπαϊκή Ένωση: 28 κράτη μέλη 5 υποψήφια 3 δυνάμει υποψήφια.
ΓΑΛΛΙΑ. ΓΕΡΜΑΝΙΑ Η Γερμανία, επίσημα Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας (γερμ. Bundesrepublik Deutschland), είναι μία από τις μεγαλύτερες σε πληθυσμό.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
«Η ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
T Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ. Περιεχόμενα Το βιβλίο των Νέων της Ευρώπης περιέχει σύντομα κείμενα με πολλές πληροφορίες που ενθαρρύνουν τους νέους.
Μετανάστες μαθητές: υποστηρικτικά μοντέλα και ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Το παράδειγμα του 2oυ Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δ’ εξάμηνο Δήμητρα Κατή Ώρες υποδοχής φοιτητών-τριών Δευτέρα 12:30-2:30 Ιστοσελίδα μαθήματος
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης Παναγιώτης Αυγουστίδης 5 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
Λουξεμβούργο Γεωγράφος : Σιούτη Χριστίνα Δημοσιογράφος : Σαλτερής Νίκος Ιστορικός : Σιαμάνης Λευτέρης.
Η ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 12 ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ EUROPEAN REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ενοτητα 5. αμεσεσ ξενεσ επενδυσεισ
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
O θεσμός των Γενικών Διοικήσεων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γενική Οικονομική Ιστορία
«Η χώρα μου η Ευρώπη!!!» (ταξίδι γνωριμίας)
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΓΑΛΛΟΦΩΝΙΑΣ
Η έντονη αθλητική δραστηριότητα που ανέπτυξαν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, δεν ήταν απλώς και μόνο η αγάπη τους προς τον.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Καταγραφής Ενδιαφέροντος των Επιχειρήσεων – Μελών του ΕΒΕΘ για τις Αγορές του Εξωτερικού.
Ημερίδα Τράπεζας της Ελλάδος
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΜΕ ΜΙΑ ΣΚΑΚΙΕΡΑ
Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 6 η Θεματική ενότητα Γλωσσική πολιτική, γλωσσικός σχεδιασμός Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1

Γλωσσική πολιτική Βασικό πεδίο ενδιαφέροντος της ΚΝΓΛ. Γλωσσική πολιτική – εκπαιδευτική πολιτική (όχι απαραίτητα αλληλοεξαρτώμενες) Αποφάσεις για τις γλώσσες που υπάρχουν σε ένα κράτος. 2

Γλωσσική πολιτική 3 Γλώσσα: Επίσημη (αναγνωρίζονται δικαιώματα διοικητικής και εκπαιδευτικής φύσης και κατοχυρώνεται με κείμενο) συνήθως εθνική-όχι απαραίτητα. Εθνική: μιλιέται (επίσημα ή όχι) σε όλη την επικράτεια. Μειονοτική: χωρίζεται σε: - περιφερειακές (μιλιούνται παραδοσιακά, πληθυσμοί που έχουν γεννηθεί σε μία περιοχή σε βάθος γενιών π.χ. σλαβικά, αρβανίτικα, θρακομακεδονικά, τούρκικα δυτικής Θράκης) - μεταναστευτικές: δημιουργία γλωσσικής κοινότητας (όχι από παρελθόν) πρόσφατη από μετανάστευση.

Τύποι κρατών ως προς τη γλωσσική τους πολιτική 1) Μονόγλωσσα κράτη 1α) Ουσιαστικά μονόγλωσσα 1β) Ουσιαστικά πολύγλωσσα 2) Δίγλωσσα κράτη 2α) Αρχή της προσωπικότητας 2β) Αρχή της εδαφικότητας 3) Πολύγλωσσα κράτη 4

Τύποι κρατών ως προς τη γλωσσική τους πολιτική 1) Μονόγλωσσα κράτη: επίσημο καθεστώς η ΜΟΝΟΓΛΩΣΣΙΑ. Ουσιαστικά μονόγλωσσα: Μία επίσημη γλώσσα που ομιλείται από το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Ουσιαστικά πολύγλωσσα: Εξωεδαφικές επιλογές: επίσημη η γλώσσα των αποικιοκρατών, όχι φυσικοί ομιλητές σε αυτήν, αλλά σε κράτος και εκπαίδευση Ενδοεδαφικές επιλογές: επίσημη μία μεγάλη γλώσσα που μιλιέται στο κράτος πχ. σουαχίλι σε Τανζανία Παράδοξο! Οι ομιλητές τους σε πολύ μεγάλο ποσοστό είναι δίγλωσσοι, τρίγλωσσοι … (πολλές γλώσσες στο περιβάλλον), ενώ το κράτος ευνοεί τη μονογλωσσία. 5

Τύποι κρατών ως προς τη γλωσσική τους πολιτική 2) Δίγλωσσα κράτη: αυτάρκεια στις γλώσσες που επιλέγονται ως επίσημες, λιγότεροι οι πολύγλωσσοι. 2α) Αρχή της προσωπικότητας: π.χ. Καναδάς: αγγλικά & γαλλικά: επίσημες και εθνικές, αλλά χωρισμένες οι κοινότητες. π.χ. Τορόντο: δίγλωσση πόλη. 70% ομιλητές αγγλικών, 30% γαλλόφωνη, δυνατότητα μαθημάτων στη μία ή στην άλλη ή και στις δύο γλώσσες ανάλογα με το κοινό που συγκεντρώνεται κάθε φορά, δηλ. κάθε άτομο επιλέγει ποια γλώσσα θα χρησιμοποιήσει είτε συλλογικά είτε ατομικά. 6

Τύποι κρατών ως προς τη γλωσσική τους πολιτική 2β) Αρχή της εδαφικότητας π.χ. Βέλγιο: χώρες δίγλωσσες ανά περιοχές όχι σε όλη την επικράτεια. Περιοχές χωρίζονται ανάλογα με τη γλώσσα. (ολλανδικά, γαλλικά: επίσημες αλλά όχι εθνικές) 3) Πολύγλωσσα κράτη: Επίσημες από 3 και πάνω γλώσσες. π.χ. Ινδία: – γλώσσες μιλιούνται σε πολλά μικρά τοπικά κρατίδια με δική τους γλώσσα. 8 επίσημες γλώσσες (οι μεγαλύτερες σε πληθυσμό), καμία εθνική. Μονόγλωσσοι ομιλητές πιο πολλοί στα τυπικά πολύγλωσσα κράτη. Πολλές γλώσσες που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους όμως. 7

Παράδειγμα Ελλάδας (βλ. οριζόντια ποικιλότητα) Εδαφικές μειονοτικές γλώσσες = περιφερειακές - αρβανίτικα: μοιάζουν με αλβανικά. Στ. Ελλάδα - ΧΒ – τότε μεταδίδονται - αρμένικα: ΧΒ – σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδος - ρουμανικά ή βλάχικα: μοιάζουν με βουλγάρικα. Θεσσαλία, Κεντρική Μακεδονία ΧΒ - εβραϊκά: σε κάποια αστικά κέντρα ΧΒ - πομάκικα: Θράκη – ΜΒ - ρομανί ή τσιγγάνικα: σχεδόν παντού – ΥΒ - σλαβομακεδόνικα: Μακεδονία – ΧΒ - τούρκικα: Θράκη – ΥΒ 8

Παράδειγμα Ελλάδας ( βλ. οριζόντια ποικιλότητα) Οι γλώσσες αυτές δεν γράφονται, μιλιούνται προφορικά. μεταναστευτικές, μειονοτικές γλώσσες: - ινδο- ιρανικές γλώσσες, - σημιτικές γλώσσες, - ινδο - ευρωπαϊκές *να δώσουμε φωνή σε αυτές τις γλώσσες, αξιοποίηση εκπαιδευτική, επαγγελματική, οικονομική. 9

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Μας απασχολεί γιατί: - ένωση κρατών με διαφορετικές επίσημες γλώσσες, πολυγλωσσική πραγματικότητα. - από αρχή της στόχος της πολυγλωσσίας επίσημες γλώσσες κρατών και της Ε.Ε: κείμενα ΦΕΚ, ευρωπαϊκά, επίσημες συζητήσεις στα Ευρωπαϊκά όργανα, διαθέσιμα σε όλες τις γλώσσες των χωρών της Ε.Ε.  πρόβλημα: 28 χώρες – 26 επίσημες γλώσσες, κάποιες χώρες την ίδια γλώσσα 10

Ευρώπη: γλωσσικές πολιτικές απέναντι στις μειονοτικές γλώσσες Μονογλωσσία Ανοχή των γλωσσικών μειονοτήτων Γλωσσική αυτονομία Γλωσσική ομοσπονδία Θεσμική πολυγλωσσία 11

12

13

Το γλωσσικό πρόβλημα στη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις του: - Λιγότερες γλώσσες εργασίας - π.χ. αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά - Μία γλώσσα (η ισχυρότερη / μια «ουδέτερη») - Ενίσχυση της αυτόματης επεξεργασίας: αυτόματη μετάφραση με τη βοήθεια μηχανικής υποστήριξης. - Αποφυγή λύσης: αφήνουμε την κατάσταση να δημιουργηθεί μόνη της. Ένθερμη υποστηρίκτρια η Αγγλία. 14

Εσπεράντο - δείγμα En multaj lokoj de Ĉinio estis temploj de la drako-reĝo. Dum trosekeco oni preĝis en la temploj, ke la drako- reĝo donu pluvon al la homa mondo. Tiam drako estis simbolo de la supernatura estaĵo. Kaj pli poste, ĝi fariĝis prapatro de la plej altaj regantoj kaj simbolis la absolutan aŭtoritaton de feŭda imperiestro. La imperiestro pretendis, ke li estas filo de la drako. Ĉiuj liaj vivbezonaĵoj portis la nomon drako kaj estis ornamitaj per diversaj drakofiguroj. Nun ĉie en Ĉinio videblas drako-ornamentaĵoj, kaj cirkulas legendoj pri drakoj. 15