ΜΑΘΗΜΑ 3 Το κράτος, το έθνος και οι υπερεθνικοί οργανισμοί.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Advertisements

Απασχόληση και Διεύρυνση εμπειρίες από διασυνοριακές περιοχές
Μαθαίνοντας να παίρνουμε...
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Πρόσφυγας είναι «κάθε πρόσωπο, το οποίο, επειδή έχει δικαιολογημένο φόβο διωγμού λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικής προέλευσης, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής.
Διοίκηση της Μετανάστευσης και νομική ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελλάδα Στάθης Καμπουρίδης Στέλεχος Δ/νσης Αστικής Κατάστασης Αθηνών Α & Κοινωνικών.
Κοινωνικό κράτος και κρίση Με έμφαση στις ανισότητες ανάμεσα στα φύλα Χρήστος Κουτσαμπέλας Κέντρο Οικονομικών Ερευνών, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος.
European Commission 1 Μετανάστευση: Αποτελεσματική Πολιτική και Ανοιχτή Κοινωνία ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΛΑΣ ΚΑΜΙΝΑΡΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ.
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Ευρώπη, Ελλάδα, Νέοι : προοπτικές. Ευρωπαϊκή ένωση.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Κριτήρια ένταξης των κρατών στην Ε.Ε. Κριτήρια ένταξης ενός κράτους στην Ε.Ε καθορίστηκαν: Πότε: 1953 Που: στο συμβούλιο της Κοπεγχάγης Ανανέωση: Ευρωπαϊκό.
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Μετανάστης είναι αυτός που έχει μεταναστεύσει, ιδίως με κίνητρο την εργασία. Οι μετανάστες ωθούνται από τη φτώχεια και την ανέχεια να αφήσουν τη χώρα.
6/24/2015Βασίλης Γ. Χατζόπουλος1 VI. Κοινή πολιτική Μετανάστευσης Βασίλης Γ. Χατζόπουλος Επικ. Καθηγητής ΔΠΘ Επισκ. Καθηγητής στο Κολέγιο της Ευρώπης,
ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Επισκόπηση μεταναστευτικών ροών
ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
ΜΑΘΗΜΑ 9 Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΕΧΕΙ ΦΥΛΟ. NANCY GREEN ΚΕΦ. 5 ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΡΙΑ.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Στο σημερινό μάθημα θα εξετάσουμε τις πραγματικότητες της διεθνούς μετανάστευσης ιδωμένες υπό τη σκοπιά της Ελλάδας. Πως η Ελλάδα.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Στο σημερινό μάθημα θα ασχοληθούμε με τη μετανάστευση, τους διαφορετικούς πληθυσμούς και την έννοια της ένταξης  Τι είναι ένταξη.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 11/14/ Κοινωνία στην Οικονομία της Γνώσης.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Οι χώρες της Ε.Ε..
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
ΘΕΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Γενική Οικονομική Ιστορία
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
ΙI. Εκτοπισθέντες, αιτούντες ασύλου και πρόσφυγες
H ευρωπαϊκή ενοποίηση. Από την ΕΟΚ στην ΕΕ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΣΑΡΔΑΝΙΔΗΣ Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Μετανάστευση.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Το Δίκαιο.
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Εκπαίδευση και μειονότητες
Οργανισμός για τους πρόσφυγες
Κοινωνική ανισότητα, φτώχεια και κοινωνική ένταξη στην ΕΕ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
ΚΟΙΝΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΕ (Ι)
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ 3 Το κράτος, το έθνος και οι υπερεθνικοί οργανισμοί

ΘΕΜΑ 1 ΣΥΓΚΡΙΝΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΕΙΣ  Green, Nancy 2004 Οι Δρόμοι Της Μετανάστευσης  ΚΕΦ. 3 Γαλλοαμερικάνικες ιστορίες  Μεταναστευτικές πολιτικές στις ΗΠΑ και στη Γαλλία  Ομοιότητες και διαφορές  Τα φαντασιακά και νομικά σύνορα του ανήκειν αλλάζουν  Το κράτος ρυθμιστής του μεταναστευτικού πληθυσμού μέσα από το «ξεδιάλεγμα»

ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ  Ποιος θεωρείται «ξένος», ποιος «δικός μας»;  Πως και γιατί αλλάζει αυτή η έννοια  Ποιος είναι ο ρόλος του κράτους στην αντιμετώπιση των μεταναστών  Ποιες οι ομοιότητες – διαφορές;  Τι μπορούμε να μάθουμε από αυτό;

Μεταναστευτική πολιτική Γαλλία – ΗΠΑ  Κοινά σημεία  Ζήτηση εργατικών χεριών μεταναστών  Επιλογή «επιθυμητών» μεταναστών  Διαφορές  Διαφορετικοί λόγοι «έλξης» μεταναστών  Εποίκιση (ΗΠΑ), υπογεννητικότητα (Γαλλία)  Διαφορετικοί ρυθμοί «έλξης» μεταναστών  ΗΠΑ «έκλεισαν» 1920, Γαλλία συνεχής ζήτηση

Ρύθμιση αποκλεισμού μεταναστών  Γαλλία: ανεπιθύμητοι Γερμανοί μετά το 1ο ΠΠ, ελαστική πολιτική για υπόλοιπους  ΗΠΑ: πιο έντονη ανησυχία για «ανεπιθύμητους» μετανάστες  Αποκλεισμός Κινέζων δια νόμου (1882)  Αποκλεισμός «αναλφάβητων, Ασιατών, επαναστατών» (1917)  Αποθάρρυνση εισόδου Ν. Ευρωπαίων  Ποσόστωση ανά εθνική ομάδα ( )

ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΓΑΛΛΙΑ ΗΠΑ  Ποια αυτό-εικόνα των 2 χωρών;  ΗΠΑ: «χώρα μεταναστών»  Γαλλία: «ομοιογένεια» και «χώρα ασύλου»  Επιλεκτική μνήμη  Τι ξεχνιέται στην εικόνα αυτή;

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ «ΑΛΛΟΥ»  Γαλλία: ο ξένος (etranger) μετατρέπεται σε μετανάστη (immigre), παραμένει «ο άλλος»  ΗΠΑ: ο αλλοδαπός (alien) προς αφομοίωση, μετατρέπεται σε Αμερικανό μέσα από το χωνευτήρι (melting pot) («αμερικανοποίηση»)  Σήμερα: πολυπολιτισμικότητα

ΘΕΜΑ 2 ΕΘΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ  Βεντούρα, Λίνα 2009  Εθνικό κράτος και σύγχρονες μεταναστεύσεις: τάσεις, πολιτικές, προσεγγίσεις  Σύγχρονα Θέματα 107: 23-36

ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ  Αυξανόμενη σημασία του έθνους-κράτους στη ρύθμιση της μετανάστευσης κατά τον 20ο αιώνα  Μετατόπιση της μεταναστευτικής πολιτικής από τα έθνη-κράτη στο υπερεθνικό επίπεδο από το τέλος του 20ου αι.  Νέες τάσεις του μεταναστευτικού φαινομένου μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου (1989)  Σκιαγράφηση των πιο πρόσφατων θεωρητικών αναζητήσεων για την κατανόηση της μετανάστευσης

ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ-ΚΡΑΤΟΥΣ  Δεν άλλαξε το γενικό ποσοστό (3%) μεταναστών από το 1910 μέχρι σήμερα  Τα έθνη-κράτη δεν επιδιώκουν πλέον την προσέλκυση μεταναστών  Αύξηση εθνών-κρατών : από 51 (1945) σε 191 σήμερα. Επιπτώσεις;  Δημιουργία νέων εσωτερικών συνόρων σε πρώην ομόσπονδα κράτη (ΕΣΣΔ – Γιουγκοσλαβία)

ΠΟΙΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ;  Αύξηση εθνικισμού στην αντιμετώπιση μεταναστών  Για το θέμα αυτό βλέπε Βεντούρα, Μετανάστευση και Έθνος (1994)  Έλεγχος μεταναστευτικών ροών από το έθνος-κράτος – μεταναστευτική πολιτική

ΠΩΣ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ;  Χάραξη και έλεγχος συνόρων  Διαβατήρια και άλλα ταξιδευτικά έγγραφα  Ταξινόμηση μεταναστών σε κατηγορίες  Θέσπιση νόμων για  Αγορά εργασίας  Έλεγχος εισόδου  Άδεια παραμονής  Πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες  Απόκτηση ιθαγένειας

Μεταναστευτικές πολιτικές στην Ευρώπη  : ένταξη μεταναστών, μείωση διακρίσεων για τους παλιούς μετανάστες  Περιοριστικά μέτρα για τους νέο- εισερχόμενους  Σημασία της άδειας παραμονής  Μετά το 1990: κατάρρευση του κοινωνικού κράτους  περιορισμός κοινωνικών δικαιωμάτων για γηγενείς και μετανάστες  Αύξηση της ξενοφοβίας

ΥΠΕΡΕΘΝΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ  Οργανισμοί  Ευρωπαϊκή ΄Ενωση  ΟΗΕ  ΟΟΣΑ  ΙΟΜ  Στόχοι πολιτικής  Περιορισμός παράτυπης μετανάστευσης  Περιορισμός εμπορίου ανθρώπων  Προστασία ανθρωπίνων δικαιωμάτων

ΣΤΗΝ ΕΕ  Δεκαετία 90: Συνθήκη Σέγκεν, Μάαστριχτ  Ενιαίος ευρωπαίος χώρος χωρίς σύνορα  Ευρώπη Φρούριο  Διεύρυνση (12 νέα μέλη)  2004 κοινή ευρωπαϊκη πολιτική σε ζητήματα μετανάστευσης  Οικογενειακή επανένωση  Νομιμοποίηση μακρόχρονων μεταναστών  Κοινές διαδικασίες ασύλου  Καταπολέμηση παράτυπης μετανάστευσης

ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ  Πολλαπλασιασμός των τόπων αποστολής και υποδοχής  Κοινωνική διαφοροποίηση των μεταναστευτικών ροών  Εμφυλες διαφοροποιήσεις, θηλυκοποίηση  Προσωρινή μετανάστευση  Παράτυπη μετανάστευση 10-15%  Μεταναστευτική βιομηχανία

ΘΕΜΑ 3 Η δεύτερη γενιά σε εξέγερση  Robert Castel, 2011 "Οι δυσμενείς διακρίσεις. Το έλλειμμα της ιδιότητας του πολίτη στους νέους των προαστίων"- Στο Λ.Βεντούρα, Μετανάστευση και κοινωνικά σύνορα, σ  C-QJ1c C-QJ1c

Κεντρικά επιχειρήματα  Οι νέοι μετανάστες των προαστίων δεν είναι ούτε «μέσα» ούτε «έξω» από τη γαλλική κοινωνία  Είναι Γάλλοι πολίτες, αλλά δεν απολαμβάνουν πλήρως την ιδιότητα του πολίτη  Αντιδρούν στο αδιέξοδο που τους περιμένει

Η κατασκευή των προαστίων ως χώρου εκτόπισης  Τα νέα προάστια ως λύση για τη μεταπολεμική κρίση κατοικίας  Διπλή δυναμική υποβάθμισης  «εθνοτικοποίηση»  Φτωχοποίηση  Στα προάστια το ποσοστό φτώχειας διπλάσιο  Αντιδρούν κυρίως οι νέοι μεταναστευτικής προέλευσης

Γαλλικά προάστια  Δεν είναι «γκέτο» όπως πχ στο Σικάγο  Μεγάλος αριθμός (10% του αστικού πληθυσμού)  Εθνοτική ετερογένεια, ζουν μαζί με Γάλλους  Οι νέοι μετανάστες δεν είναι «αποκλεισμένοι»  Κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα  Συμμετέχουν στο γαλλικό πολιτισμό

Άνιση μεταχείριση  «Ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα, όχι στις συνοικίες» (σύνθημα των ταραχών του 2005)  Αίσθημα αδικίας  Στίγμα  Ελλείμματα στην ιδιότητα του πολίτη  Διακρίσεις

Διακρίσεις  Αστυνομία  Δικαιοσύνη  Πρόσβαση στην εργασία  Ανεργία  Εργασία  Εκπαίδευση  Ταύτιση με ισλαμισμό

Μετανάστες και κρίση στην Αθήνα  suspended suspended