Εισαγωγή στο προγραμματισμό Η/Υ Fortran 90/95 Compaq Visual Fortran (version 6.6)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Βασικές έννοιες αλγορίθμων
Advertisements

Βασικές Έννοιες Προγραμματισμού
Επιμέλεια: Τίκβα Χριστίνα
7.3.8 Μεταφραστές Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί - Τίκβα Χριστίνα.
Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών
Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής
Λειτουργικό Σύστημα ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ENOTHTA B.1.3 (1)
ΤΑΞΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Βασικές Έννοιες Επανάληψη (1).
Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Γλώσσες Μηχανής
Τι είναι ο υπολογιστής; Τι είναι ο προγραμματισμός
Προγραμματισμός PASCAL Πληροφορική Γ' Λυκείου μέρος γ
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΜΑ 1.
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ - ΤΥΠΟΙ ΜΑΘΗΜΑ 3.
Η ΓΛΩΣΣΑ C ΜΑΘΗΜΑ 2.
ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
Κεφάλαιο 3 ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Α’ Γυμνασίου Βιβλίο «Σημειώσεις» σελίδες Α2
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ
Μεταβλητές – εντολές εκχώρησης- δομή ακολουθίας
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Κεφάλαιο 6 -Περιβάλλοντα Ανάπτυξης Εφαρμογών
Κεφάλαιο 6: Εισαγωγή στον προγραμματισμό Φυσικές και τεχνητές γλώσσες.
Ενότητα Α.4. Δομημένος Προγραμματισμός
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
Για τη διεκπεραίωση ενός προβλήματος πρέπει να ακολουθηθεί η εξής διαδικασία:  να γραφεί ο αλγόριθμος να συνταχθεί το πρόγραμμα σε γλώσσα υψηλού επιπέδου.
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
Κατανόηση (δεδομένα – ζητούμενα) Ανάλυση σε απλούστερα προβλήματα Επίλυση με οργανωμένα, απολύτως καθορισμένα, πεπερασμένα βήματα ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ.
Προγραμματιζόμενοι Λογικοί Ελεγκτές (PLC’s) – Ladder diagram
Επικοινωνία Ανθρώπου Μηχανής HTML CGI JAVASCRIPT Κουμπούλης Χρήστος Α.Μ. 921 Χαλαβαζής Βασίλης Α.Μ. 988.
ΛΑΔΑΚΑΚΟΣ ΘΑΛΗΣ Α.Μ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: To λογισμικό του υπολογιστή
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ. ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ Μηχανή που μπορεί να φέρει σε πέρας πνευματικές εργασίες ρουτίνας με μεγάλη ταχύτητα.
ΜΑΘΗΜΑ: ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Κ. ΛΑΖΟΣ - Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τρίτη, 14 Απριλίου 2015Τμ.
Από την ιδέα μέχρι το λογισμικό. Ξεκινώντας από το πρόβλημα...
Διαφάνειες παρουσίασης #2
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Τι είναι αλγόριθμος
Επιστημονικός Υπολογισμός Ι Πρώτο Εργαστήριο Εισαγωγή στο matlab 15 Οκτωβρίου 2010 Γιώργος Δρακόπουλος ΤΜΗΥΠ.
Βασικά στοιχεία της Java
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό
Γλώσσες προγραμματισμού Ένας αλγόριθμος όταν περιγραφεί με μια μορφή που τη δέχεται ένας υπολογιστής, λέγεται πρόγραμμα (prοgram, prοgramme)
Η Κεντρική Μονάδα Συστήματος Εισαγωγή στην Πληροφορκή 1 Η κεντρική μονάδα του συστήματος (base unit ή system unit) αποτελεί τον πυρήνα ενός υπολογιστή.
Γιώργος Μαγουλάκης Εξάμηνο: Εαρινό 2015 ΤΕΙ Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής.
Βασικές έννοιες προγραμματισμού Κεφάλαιο 7 ο. Βασικές έννοιες προγραμματισμού Αλφάβητο και τύποι δεδομένων Σταθερές και μεταβλητές Τελεστές, συναρτήσεις.
Πληροφορική 2 Γλώσσες Προγραμματισμού 1. Γλώσσες προγραμματσιμού  Επιτρέπουν την κωδικοποίηση των αλγορίθμων  Η εκτέλεση ενός προγράμματος θα πρέπει.
Συγγράμματα Γκιμπερίτης Βαγγέλης Δεξιότητες στην Κοινωνία της Πληροφορίας – Εφαρμογές Πληροφορικής. Γουλτίδης, Χρήστος ECDL /10/2009.
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ-ΣΤΑΘΕΡΕΣ -ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
Εισαγωγή στην Python.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο - ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Κατηγορίες και Προδιαγραφές Λογισμικού Η/Υ (Software)
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ ΤΑξη Β΄
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ
Μανασσάκης Βασίλης Καθηγητής Πληροφορικής
Τελεστές και ή όχι Για την εκτέλεση αριθμητικών πράξεων
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ'
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
Εντολές και δομές αλγορίθμου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ Η/Υ
Κεφάλαιο 3 ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
ΣΧΕΣΗ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στο προγραμματισμό Η/Υ Fortran 90/95 Compaq Visual Fortran (version 6.6)

Ακρογωνιαίοι λίθοι στην κατασκευή υπολογιστών 1642Pascal+,- 1671Leibniz+,-,*,/ 1827Babbage: Polynomial Difference engineevaluation by methods of finite diffreneces

1834Babbage: General Analytical Enginepurpose (Never completed)computation 1941Zuse: Z3General purpose computation 1943Aiken: General Harvard Mark Ipurpose computation

ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Calculator) University of Pennsylvania John Mauchly, Presper Eckert (30 tons, vacuum tubes!) Αστρολάβος των Αντικυθήρων (1900) 1971 Derek Price: Φορητός ημερολογιακός (ηλιακός-σεληνιακός) υπολογιστής IEEE Micro (1984): Ο πρώτος φορητός υπολογιστής!!

Control Execution The brain Paper Instructions Data

Central processing unit Program control unit Arithmetic-logic unit Memory unit Input- Output equipment Instructions Data

–Μονάδες Εισόδου : Είναι το σύνολο των μονάδων με τις οποίες επιτυγχάνεται η είσοδος των πληροφοριών στον Η/Υ, π.χ. πληκτρολόγιο, ποντίκι, κ.τ.λ. –Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας (CPU) : Η μονάδα στην οποία γίνονται οι κάθε είδους επεξεργασίες των πληροφοριών, καθώς και ο συντονισμός και έλεγχος των λειτουργιών του Η/Υ. Αποτελείται από την αριθμητική και λογική μονάδα, τη μονάδα ελέγχου και μονάδες μνήμης.

–Κύρια Μνήμη (Random Access Memory) : Η μονάδα αυτή χρησιμοποιείται για την αποθήκευση του προγράμματος των δεδομένων, καθώς επίσης και των ενδιάμεσων και τελικών αποτελεσμάτων του προγράμματος, πριν αυτά εμφανιστούν στην οθόνη ή τυπωθούν στον εκτυπωτή ή αποθηκευτούν σε κάποια μονάδα δευτερεύουσας μνήμης. –Μονάδες Εξόδου : Είναι το σύνολο των μονάδων με τις οποίες επιτυγχάνεται η έξοδος των αποτελεσμάτων από τον Η/Υ π.χ. οθόνη, εκτυπωτής, δισκέτα κ.τ.λ.

Ηλεκτρονικός Υπολογιστής Hardware Software (Λογισμικό) Λογισμικό Συστήματος Λογισμικό Εφαρμογών

Λογισμικό Εφαρμογών : Εδώ ανήκουν όλα τα προγράμματα που γράφονται για να διεκπεραιώνουμε με τη βοήθεια του Η/Υ διάφορες εργασίες, π.χ. προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, προγράμματα σχεδίασης, λογιστικά φύλλα κ.λ.π. Λογισμικό Συστήματος : Αποτελείται από όλα εκείνα τα προγράμματα που εξασφαλίζουν τη σύνδεση όλων των μονάδων μεταξύ τους και τον έλεγχο των λειτουργιών τους. Το λογισμικό συστήματος περιλαμβάνει κυρίως το λειτουργικό σύστημα και τα μεταφραστικά προγράμματα.

Το λειτουργικό σύστημα (Λ.Σ.) είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ του υλικού από τη μια μεριά και των προγραμμάτων εφαρμογής από την άλλη. Πρωταρχικός ρόλος του Λ.Σ. είναι η εύκολη και αποδοτική χρησιμοποίηση του υλικού από το χρήστη. Σε γενικές γραμμές το Λ.Σ. καθορίζει στον υπολογιστή πώς να καλεί κάποιο πρόγραμμα από μια μονάδα αποθήκευσης, πώς να αποθηκεύει δεδομένα σ’ αυτές, πώς να χειρίζεται την οθόνη και τον εκτυπωτή, και σε γενικές γραμμές, αναλαμβάνει να συντονίζει τα διάφορα μέρη του υπολογιστή που απαιτούνται για την εκτέλεση μιας ολοκληρωμένης εργασίας.

Γλώσσα προγραμματισμού είναι ένα σύνολο γραμμάτων, αριθμών, λέξεων και συντομογραφικών μνημονικών σημείων που διέπονται από ειδικό συντακτικό και χρησιμοποιούνται στην ανάπτυξη αλγορίθμων στον υπολογιστή. Οι γλώσσες χαμηλού επιπέδου που βρίσκονται κοντά στις στοιχειώδεις εντολές μηχανής ενός συγκεκριμένου Η/Υ και γι’ αυτό διαφέρουν από Η/Υ σε Η/Υ. Η γλώσσα που είναι πιο κοντά στο επίπεδο της μηχανής είναι η γλώσσα μηχανής.

Οι γλώσσες υψηλού επιπέδου, που προσεγγίζουν την ανθρώπινη γλώσσα περισσότερο από ότι οι γλώσσες χαμηλού επιπέδου και είναι ειδικά σχεδιασμένες, ώστε προγράμματα τα οποία είναι γραμμένα σ’ αυτές να εκτελούνται από οποιονδήποτε υπολογιστή. Τέτοιες γλώσσες είναι οι BASIC, FORTRAN, PASCAL, PROLOG, C, κ.τ.λ. Το πρόγραμμα που γράφουμε σε μια γλώσσα υψηλού επιπέδου μεταφράζεται πάντοτε μέσο ειδικών προγραμμάτων στη γλώσσα που καταλαβαίνει ο Η/Υ, δηλαδή τη γλώσσα μηχανής. Τα προγράμματα που κάνουν τη μετάφραση αυτή είναι ο Interpreter ή ο Compiler.

Interpreter (Διερμηνέας): Μεταφράζει μια-μια τις εντολές συγχρόνως με την εκτέλεση τους. Compiler (Μεταφραστής): Μεταφράζει μια φορά ολόκληρο το πρόγραμμα. Στη συνέχεια το μεταφρασμένο πρόγραμμα εκτελείται. Ένα πρόγραμμα γραμμένο σε μια γλώσσα υψηλού επιπέδου ονομάζεται συνήθως πηγαίος κώδικας (source code). Μετά τη μετατροπή του σε γλώσσα μηχανής από το μεταφραστή (compiler) δημιουργείται το αντικείμενο πρόγραμμα (object program).

Το αντικείμενο πρόγραμμα στη συνέχεια συνδέεται με βιβλιοθήκες της γλώσσας προγραμματισμού και άλλα αντικείμενα προγράμματα προκειμένου να δημιουργηθεί ο εκτελέσιμος κώδικας ή αλλιώς το εκτελέσιμο πρόγραμμα (executable program). Προγραμματισμός είναι μια διαδικασία που αποτελείται από καθορισμένα στάδια, σε καθένα από τα οποία γίνονται διάφορες ενέργειες με σκοπό το μετασχηματισμό του προβλήματος και της μεθόδου λύσης του σε μια μορφή που να είναι κατανοητή και αποδεκτή από τον Η/Υ.

Τα στάδια του προγραμματισμού Φάση Ανάλυσης (Analysis) Η αναγνώριση, ο ορισμός και ο καθορισμός των προδιαγραφών του προβλήματος. Εντοπισμός των χρήσιμων εννοιών και απλοποίηση ορισμένων στοιχείων. Φάση Σχεδιασμού (Design) Σκιαγράφηση της λύσης και διάκριση ανεξαρτήτων διαδικασιών. Επιλογή και περιγραφή ενός αλγόριθμου που να είναι πραγματοποιήσιμος, σαφής, γενικός, αποτελεσματικός, ταχύς και οικονομικός.

Φάση Υλοποίησης (Implementation) Επιλογή της γλώσσας προγραμματισμού βάσει της φύσης του προβλήματος. Κωδικοποίηση του αλγορίθμου σε πρόγραμμα. Έλεγχος προγράμματος για ανίχνευση λαθών. Τα λάθη χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες : α) συντακτικά λάθη (syntax errors), β) λογικά λάθη (logical errors), γ) λάθη εκτέλεσης. Χρήση του προγράμματος με ποικίλα δεδομένα για να διαπιστωθούν τυχόν λάθη.

Fortran IBM 1966Fortran 66 (First standard edition) 1978Fortran Fortran Fortran 95

Το αλφάβητο της Fortran  Γράμματα : Κεφαλαία και μικρά Αγγλικά γράμματα –Α,Β,…,Ζ,a,b,…,z  Ψηφία –0,1,2,3,4,5,6,7,8,9  Ειδικοί χαρακτήρες –Κενό ‘ “ ( ) * + - / : = _ ! & $ ; % ?,.

Το λεξιλόγιο της Fortran Το λεξιλόγιο της Fortran 90 περιλαμβάνει 9 κατηγορίες : ονόματα, αριθμούς, χαρακτήρες, αλυσίδες χαρακτήρων, λογικοί χαρακτήρες, τελεστές, διαχωριστές, λέξεις κλειδιά και σχόλια.

Ονόματα Περιέχουν 1-31 αλφαριθμητικούς χαρακτήρες (τα 26 γράμματα της αγγλικής αλφαβήτου, τα 10 ψηφία και το σύμβολο _). Ξεκινούν πάντα με αγγλικό γράμμα και στη συνέχεια ακολουθεί συνδυασμός γραμμάτων και αριθμών. Κεφαλαία ή πεζά θεωρούνται το ίδιο. Επιτρέπεται η χρήση ονομάτων που έχουν ειδική σημασία για τη FORTRAN 90 αν και δεν συνιστάται η χρήση τους.

Τι δεν επιτρέπεται Δεν επιτρέπονται σύμβολα εκτός από το _. Δεν επιτρέπονται τα κενά. Δεν επιτρέπονται οι Ελληνικοί χαρακτήρες. Παραδείγματα Επιτρεπτά ονόματα AF1, DAY, FATHER_NAME Μη επιτρεπτά ονόματα 1DC, ΩΡΑ, FATHER-NAME

Αριθμοί  Ακέραιοι αριθμοί. –Πρόκειται για ένα σύνολο ψηφίων με ένα πρόσημο πριν από αυτά π.χ. –4, +555, Στην περίπτωση που το πρόσημο είναι + είναι προαιρετικό. Δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούμε (,) ή (.) π.χ. 4.5, 5,67, παραπάνω από ένα πρόσημα ή να τοποθετούμε το πρόσημο δεξιά του αριθμού. Το μέγεθος των ακεραίων, ανάλογα με τη δήλωση τους είναι : [-2 7, ], [-2 15, ], [-2 31, ]. Το πλήθος των σημαντικών τους ψηφίων είναι το πολύ 10.

 Πραγματικοί αριθμοί. –Πρόκειται για θετικούς ή αρνητικούς αριθμούς έξω από το διάστημα των ακεραίων ή με δεκαδικά ψηφία. Ανάλογα με το μέγεθος τους διακρίνονται σε πραγματικούς αριθμούς απλής ακριβείας [-10 38, ], [10 -38, ], και πραγματικούς αριθμούς διπλής ακριβείας [ , ], [ , ]. –Το πλήθος των σημαντικών ψηφίων των πραγματικών αριθμών απλής ακρίβειας είναι 6 ενώ των διπλής ακρίβειας είναι 15.

Οι πραγματικοί αριθμοί χωρίζονται σε δύο κατηγορίες : Πραγματικοί αριθμοί σταθερής υποδιαστολής (θετικοί ή αρνητικοί αριθμοί που περιέχουν υποδιαστολή) π.χ Πραγματικοί αριθμοί κινητής υποδιαστολής (θετικοί ή αρνητικοί αριθμοί που είναι εκφρασμένοι σε εκθετική μορφή xxxxE±xxxx όπου η βάση είναι θετικός ή αρνητικός ακέραιος ή δεκαδικός αριθμός, ενώ ο εκθέτης είναι θετικός ή αρνητικός ακέραιος αριθμός) π.χ. Ο αριθμός 0.34E+2 συμβολίζει τον 34.5 Ο αριθμός 0.34E-2 συμβολίζει τον

 Μιγαδικοί αριθμοί. Πρόκειται για ένα ζεύγος αριθμών, π.χ. η παράσταση του μιγαδικού αριθμού I είναι (3.0, 4.0). Το πρώτο μέρος του ζεύγους είναι το πραγματικό μέρος, ενώ το δεύτερο μέρος είναι το φανταστικό μέρος. Οι μιγαδικοί αριθμοί χωρίζονται σε δύο κατηγορίες : α) τους μιγαδικούς αριθμούς απλής ακριβείας, όπου τα μέλη του ζεύγους είναι και τα δύο πραγματικοί αριθμοί απλής ακριβείας και β) τους μιγαδικούς αριθμούς διπλής ακριβείας, όπου τα μέλη του ζεύγους είναι και τα δύο πραγματικοί αριθμοί διπλής ακριβείας.

Χαρακτήρες Όλοι οι χαρακτήρες που υποστηρίζονται από τον Η/Υ μέσα σε αποστρόφους πρδ. ”a”, ”γ“. Ισχύουν τα εξής : Για να δηλώσουμε το χαρακτήρα απόστροφο πρέπει να τον γράψουμε δύο φορές μεταξύ αποστρόφων δηλ. “”. Ο χαρακτήρας “A” είναι διαφορετικός από το χαρακτήρα “a”. Ο κενός χαρακτήρας συμβολίζεται με δύο αποστρόφους που περικλείουν ένα διάστημα, δηλαδή “ “.

Ο χαρακτήρας “7” διαφέρει από τον αριθμό 7. Ο πρώτος δε μπορεί να πάρει μέρος σε αριθμητικές πράξεις ενώ ο δεύτερος μπορεί. Πρέπει να δοθεί προσοχή στο διαχωρισμό του μηδέν 0 και του κεφαλαίου όμικρον Ο. Αλυσίδες χαρακτήρων Πρόκειται για ακολουθία χαρακτήρων μεταξύ αποστρόφων π.χ. “Fortran 90”, “123”. Για να τοποθετήσουμε απόστροφο σε μια αλυσίδα χαρακτήρων θα πρέπει να τοποθετήσουμε στη θέση της αποστρόφου δύο αποστρόφους, π.χ. “don”t forget” έχει περιεχόμενο don’t forget.

Λογικοί χαρακτήρες Πρόκειται για δεδομένα τα οποία αποτελούνται από δύο μόνο τιμές.TRUE. και.FALSE.. Τελεστές Είναι σύμβολα που δηλώνουν πράξεις μεταξύ τελεστέων, δηλαδή αριθμών, αλυσίδων χαρακτήρων κ.λ.π.. Υπάρχουν 4 κατηγορίες τελεστών: αριθμητικοί, χαρακτήρων, σύγκρισης και λογικοί :

Τελεστές αριθμητικοί Χρησιμοποιούνται για πράξεις μεταξύ αριθμών. ΤελεστήςΛειτουργίαΣύνταξη + Πρόσθεση Χ+Υ - Αφαίρεση Χ-Υ *Πολλαπλασιασμός Χ*Υ / Διαίρεση Χ/Υ ** Δύναμη Χ**Υ

Τελεστές χαρακτήρων Χρησιμοποιούνται για πράξεις μεταξύ αλυσίδων χαρακτήρων. ΤελεστήςΛειτουργίαΣύνταξη //Συνένωση “ABC”//”123” αλυσίδων θα μας δώσει χαρακτήρων “ABC123”

Τελεστές Σύγκρισης Χρησιμοποιούνται για σύγκριση μεταξύ αριθμών ή αλυσίδων χαρακτήρων. Τελεστής Λειτουργία Σύνταξη.EQ. ή == Ισότητα Χ.EQ.Y ή Χ==Υ.NE. ή /= Ανισότητα Χ.NE.Y ή Χ/=Υ.GT. ή > Μεγαλύτερο Χ.GT.Y ή Χ>Υ.LT. ή < Μικρότερο Χ.LT.Y ή Χ<Υ.GΕ. ή >= Μεγαλύτερο ή ίσο Χ.GΕ.Y ή Χ>=Υ.LΕ. ή <= Μικρότερο ή ίσο Χ.LΕ.Y ή Χ<=Υ

Τελεστές Λογικοί Χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση λογικών πράξεων. ΤελεστήςΛειτουργία.ΝΟΤ.Λογική άρνηση.AND.Λογική πρόσθεση.OR.Διάζευξη.EQV.Ισοδυναμία.NEQV.Μη ισοδύναμα.XOR.ή/και

Οι πίνακες αληθείας των λογικών τελεστών είναι : ΧYX.AND.YX.OR.Y.NOT.X TT T T F TF F T F FT F T T FF F F T ΧYX.EQV.YX.NEQV.Y X.XOR.Y TT T F F TF F T T FT F T T FF T F F

Διαχωριστές Πρόκειται για χαρακτήρες με συγκεκριμένη λειτουργία στη FORTRAN 90. Οι κυριότεροι είναι : = Καταχώριση () Παρενθέσεις, για τους πίνακες,. Σημεία στίξης & Σύμβολο συνέχειας γραμμής ; Για τον διαχωρισμό εντολών που βρίσκονται στην ίδια γραμμή

Λέξεις - Κλειδιά Πρόκειται για λέξεις με ειδική σημασία στη FORTRAN 90, όπως PROGRAM, END, IF, DO, WHILE κ.λ.π. Σχόλια Οποιοιδήποτε χαρακτήρες ακολουθούν το σύμβολο ! θεωρούνται σχόλια και δεν μεταφράζονται από τον compiler της FORTRAN. Παράδειγμα: ! Το παρακάτω πρόγραμμα υπολογίζει ……