Ποια είναι τα παιδιά με προβλήματα όρασης;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

Δημιουργικές δραστηριότητες
ΤΠΕ για Άτομα με Οπτική Αναπηρία (ΟΑ)
Δημιουργία Παρουσιάσεων με τη βοήθεια του PowerPoint
Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
ΑΧΡΩΜΑΤΟΨΙΑ Χριστιάνα Χάβαρη.
Κεφ.15 Τακτικεσ επιτυχιασ στο σχολείο
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Ο φυσικοθεραπευτησ ωσ εκπαιδευτικοσ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
Η Γραφή.
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Παθήσεις του ματιού και η διόρθωση τους
Διάλεξη 10η Διαταραχές Αισθητηρίων
Η διάγνωση της δυσλεξίας
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
Βαλαβάνη Ευδοξία ΑΕΜ: Εργασία 3η.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Προοπτική
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΜΑΤΙΟΥ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΣΠΑ
Προβλήματα όρασης και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για τα Αγγλικά σε Μαθητές με.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για αμβλύωπες Μαθητές» Βουγιουκλίδης.
Π. Ξαπλαντέρη, M.D., Ph.D. ΓΛΑΥΚΩΜΑ. Η ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΔΟΦΘΑΛΜΙΑ ΠΙΕΣΗ Το υδατοειδές υγρό που παράγεται από το ακτινωτό σώμα διαχέεται και γεμίζει το χώρο.
ΑΜΕΤΡΩΠΙΕΣ Υπερμετρωπία Η υπερμετρωπία διακρίνεται σε: α. αξονική β. διαθλαστική γ. γεροντική υπερμετρωπία Αντιρροπούμενη (μηχανισμός προσαρμογής) Εκδηλη.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΑΜΒΛΥΩΠΙΑ Αμβλυωπία μπορεί να ορισθεί η οπτική οξύτητα χειρότερη από 6/9, η οποία δεν οφείλεται σε διαθλαστικά σφάλματα, οφθαλμολογικές ανωμαλίες που μπορούν.
ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː.
Π. Ξαπλαντέρη, M.D., Ph.D. ΣΤΡΑΒΙΣΜΟΣ. Πρόκειται για διαταραχή της κινητικότητας των οφθαλμοκινητικών μυών το ματιού, με αποτέλεσμα την παρέκκλιση από.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Το παιδί με «Διάσπαση Προσοχής» (Inattention):
B. Αργυρόπουλος Αξιολόγηση και εξέλιξη της λειτουργικής όρασης σε άτομα με Πολλαπλές Αναπηρίες και Σοβαρά Προβλήματα Όρασης (ΠΑΣΠΟ - MDVI)
Εισαγωγή στην ανατομία και φυσιολογία του οπτικού συστήματος
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Παιδαγωγικά Ενότητα ΣΤ: Διαχείριση Σχολικής Τάξης Ζαχαρούλα Σμυρναίου
Επεξεργασία Εικόνας.
ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΩΝ ΕΛΛΕΙΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΒΡΕΦΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΛΥΝΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Κ. Σαμαρά, Δασκάλα.
Η ελληνική γραφή Braille
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Γνωριμία με τα άτομα με ειδικές ανάγκες
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Καθηγητής: Κ. Πιτσιλαδής Τάξη-Τμήμα: Α΄1 Μάθημα: Βιολογία
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ποια είναι τα παιδιά με προβλήματα όρασης; Ο όρος «άτομα με προβλήματα όρασης» περιλαμβάνει δυο ομάδες μαθητών: Αυτούς με χαμηλή όραση που χρησιμοποιούν το αλφάβητο των βλεπόντων. και αυτούς με λίγη ή καθόλου όραση που χρησιμοποιούν το σύστημα Braille.

Ιατρικός ορισμός τυφλότητας – μερικής τύφλωσης Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ιατρική Ένωση: τυφλό είναι το άτομο του οποίου η κεντρική οπτική οξύτητα δεν υπερβαίνει τα 20/200 ή 2/20 στο καλύτερο μάτι ακόμα και με διορθωτικούς φακούς. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία το ποσοστό όρασης πρέπει να κάτω του 1/20 Μερικώς βλέποντα θεωρούνται τα άτομα των οποίων η οπτική οξύτητα με διόρθωση είναι μεταξύ 20/70 με 20/200 στο καλύτερο μάτι. Όμως: μόνο ένα μικρό ποσοστό αυτών που έχουν νομικά χαρακτηριστεί τυφλοί δεν έχουν καθόλου όραση και ένας αριθμός νομικά τυφλών μπορεί και διαβάζει μεγεθυσμένο κείμενο.

Εκπαιδευτικός ορισμός τυφλότητας – μερικής τύφλωσης. Τυφλά θεωρούνται τα άτομα εκείνα τα οποία λόγω των προβλημάτων όρασης είναι απαραίτητο να διδαχτούν με τη μέθοδο Braille ή με ακουστικές μεθόδους. Μερικώς βλέποντα είναι όσα μπορούν να διαβάσουν κείμενα με μεγάλα τυπογραφικά στοιχεία ή με τη βοήθεια μεγεθυντικών οργάνων και συσκευών.

Τι προκαλεί τα προβλήματα όρασης; Γενετικά αίτια, Γονείς φορείς ή στενοί συγγενείς Προγεννητικά, Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του εμβρύου. Από μολύνσεις και αρρώστιες όπως είναι η rubella Περιγεννητικά αίτια, Κατά τη διάρκεια του τοκετού, όπως είναι ένας τραυματισμός, ή ακόμα μια πρώιμη γέννηση (retinopathy of prematurity) Μεταγεννητικά αίτια Στα πρώτα χρόνια της ζωής: όγκους, χημειοθεραπείες,. Οι παιδικές αρρώστιες, οι μολύνσεις, οι τραυματισμοί, οι όγκοι, οι χημειοθεραπείες επίσης μπορούν να προκαλέσουν οπτικές δυσλειτουργίες. Ένας μεγάλος αριθμός γενικών νευρολογικών διαταραχών μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλική οπτική δυσλειτουργία

Περιοχές που επηρεάζονται από ένα οπτικό πρόβλημα Οπτική οξύτητα: Το παιδί δεν βλέπει καθαρά το περίγραμμα ή τις λεπτομέρειες ενός αντικειμένου (π.χ. αφακία, εκφυλισμός οπτικού νεύρου. Οπτικό πεδίο: μικρό οπτικό πεδίο, tunel όραση, κάποιο σημάδι (σκότωμα). Κίνηση οφθαλμών: Νυσταγμός, στραβισμός, κλπ. Εγκεφαλική οπτική δυσλειτουργία: νευρολογική βλάβη. Όραση χρωμάτων: αχρωματοψία.

Ποια συμπτώματα παραπέμπουν σε δυσλειτουργίες που επηρεάζουν την όραση; Υπάρχουν πολλές παθήσεις που επηρεάζουν την όραση. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται προβλήματα: στη σκοτοπική ευαισθησία, στον οπτικό συντονισμό και εστίαση, στην προσαρμοστικότητα, καθώς και στην οπτική επεξεργασία και στον οπτικο-κινητικό συντονισμό.

Συμπτώματα που παραπέμπουν σε ‘σκοτοπική ευαισθησία’ ή προβλήματα προσαρμογής Θολή όραση (Τα παιδιά σπάνια παραπονιούνται για αυτό). Το παιδί προτιμά να διαβάζει στα σκοτεινά ή αποφεύγει το διάβασμα. Η κατανόηση κειμένου είναι ικανοποιητική στην αρχή, αλλά γρήγορα ελαττώνεται καθώς συνεχίζεται η ανάγνωση. Το παιδί παραπονιέται για ενόχληση γύρω από τα μάτια, και κοιλιακούς πόνους ή πονοκεφάλους. Τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά ενδέχεται αντί να παραπονιούνται να τρίβουν τα μάτια τους ή να αποφεύγουν το διάβασμα. Κάνει λάθη απροσεξίας όταν αντιγράφει από τον πίνακα. Η κατανόηση κειμένου για το παιδί είναι φτωχότερη σε σχέση με αυτή που θα προέβλεπε η εξυπνάδα του.

Συμπτώματα που παραπέμπουν σε προβλήματα συγχρονισμού και εστίασης των ματιών Το παιδί παραπονιέται για διπλή όραση. Καλύπτει το ένα του μάτι όταν διαβάζει. Κρατά το βιβλίο προς τη μία πλευρά έτσι ώστε να μην βλέπει και με τα δύο μάτια ταυτόχρονα το εκτυπωμένο κείμενο. Προσθέτει ή αφαιρεί μέρη των λέξεων όταν διαβάζει. Επαναλαμβάνει γράμματα λέξεων όταν αντιγράφει από τον πίνακα. Όταν λύνει προβλήματα μαθηματικών δεν μπορεί να ευθυγραμμίσει τις στήλες των αριθμών. Κουνάει το κεφάλι του αντί για τα μάτια του όταν διαβάζει. Συχνά χάνει τη θέση του στο κείμενο όταν διαβάζει ή αντιγράφει. Συχνά παραλείπει λέξεις ή γραμμές κειμένου. Κάνει λάθη απροσεξίας. Δεν είναι συγκεντρωμένο.

Σημάδια προβλήματος στην Αίσθηση Κατεύθυνσης , στις Σχέσεις Χώρου, ή στην Οπτική Αντίληψη Το παιδί μπερδεύει το ‘αριστερά’ και το ‘δεξιά’ μετά την ηλικία των επτά και μισό. Μπερδεύει παρόμοια γράμματα όπως το ‘β’ και το ’δ’, και λέξεις. Αντιστρέφει αριθμούς, π.χ. 24 και 42. Αντιμετωπίζει πρόβλημα με διαδοχικά καθήκοντα και στο να θυμάται τα στάδια στη διαδικασία λύσης προβλήματος. Αντιμετωπίζει πρόβλημα με τις έννοιες του πάνω, κάτω, μπροστά, πίσω κ.ο.κ. Αντιμετωπίζει πρόβλημα με την μορφολογική αντίληψη.

Δεν μαθαίνει να διαβάζει σύμφωνα με το πρόγραμμα, και δυσκολεύεται στην εκμάθηση αναγνώρισης λέξεων. Αντιμετωπίζει δυσκολίες στην αναγνώριση λέξεων ή αριθμών ακόμα και μετά την ηλικία των έξι. Συχνά μπερδεύει λέξεις που ξεκινούν ή τελειώνουν με παρόμοιο τρόπο. Αναγνωρίζει τον ήχο μεμονωμένων γραμμάτων, μα δεν μπορεί να χωρίσει λέξεις στις συλλαβές τους. Αποσπάται εύκολα, και δυσκολεύεται στο να βρίσκει συγκεκριμένα αντικείμενα.

Σημάδια προβλήματος στον συντονισμό ματιού-χεριού Το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στη διάταξη των λέξεων και στη διατήρησή τους σε ίσια γραμμή κατά τη διάρκεια του γραψίματος. Ο γραφικός χαρακτήρας του παιδιού είναι φτωχός. Δεν μοιάζει να χρησιμοποιεί τα μάτια του για να καθοδηγεί το χέρι του, προκειμένου αυτό να μένει μέσα στα περιγράμματα όταν το παιδί χρωματίζει. Αποφεύγει να χρωματίζει, να ζωγραφίζει και να λύνει ασκήσεις-λαβύρινθο. Όταν δουλεύει πάνω σε ασκήσεις μαθηματικών, δυσκολεύεται να κρατήσει τις στήλες του ίσιες. Σε θέση να κάνει συζήτηση πάνω σε κάτι που διάβασε, αλλά δυσκολεύεται να εκφράζει τις σκέψεις του στο χαρτί.

Σημάδια προβλήματος στην Απεικόνιση και στην Οπτική Μνήμη Το παιδί έχει μόνιμη δυσκολία στην εκμάθηση ορθογραφίας. Δεν αναγνωρίζει την ίδια λέξη στην επόμενη γραμμή κειμένου. Δεν μπορεί να απεικονίσει στο μυαλό του αυτό που έχει διαβάσει. Έχει δυσκολία στο να θυμάται τι έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας, ή τι είδε στο δρόμο προς το σπίτι από το σχολείο. Όταν χάνει τη θέση του στην ανάγνωση ή την αντιγραφή, δυσκολεύεται να θυμηθεί πού ήταν ώστε να ξαναβρεί τη θέση του. Δυσκολεύεται να θυμάται γράμματα στη σωστή τους σειρά. Κάνει ανάγνωση με άνεση και φωνητική ορθότητα, αλλά δεν είναι σε θέση να καταλάβει τι ειπώθηκε.