Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΌ ΤΟ 1100 -800 π.Χ Πολιτισμική αναγέννηση
Η ΓΡΑΦΗ-τα είδη της μέχρι τώρα γραφής εξελικτικά Εικονογραφική γραφή ιδεογραφική γραφή(σταθερή σχέση εικόνας και συγκεκριμένης λέξης) σφηνοειδής(σύμβολα που χαράσσονταν σε πηλό ή πέτρα και χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Βαβυλώνιοι, Ασσύριοι, Πέρσες, Μήδοι) συλλαβικές γραφές:γραμμική Α των Μινωιτών και γραμμική Β των Μυκηναίων. Η ΓΡΑΦΗ-τα είδη της μέχρι τώρα γραφής εξελικτικά
Εικόνες Σφηνοειδούς γραφής
Εικόνες Ιερογλυφικής γραφής
Εικόνες Γραμμικής Α’
Εικόνες Γραμμικής Β
Η νέα γραφή που εμφανίζεται Η νέα γραφή που εμφανίζεται στον ελληνικό κόσμο είναι η αλφαβητική γραφή προέρχεται από το φοινικικό αλφάβητο με προσαρμογές και παραλλαγές (Οι Έλληνες είχαν εµπορικές επαφές με τους Φοίνικες) Η νέα γραφή που εμφανίζεται
Διαφορές φοινικικού-ελληνικού αλφαβήτου Η ανάγκη Φοινίκων να καταγράψουν τα εμπορεύματα πιθανόν να τους οδήγησε στην δημιουργία ενός αλφάβητου, που αποτελούνταν από 22 σύμφωνα, που δημιουργούν τη ρίζα της συλλαβής. Γι’ αυτό και το αλφάβητο ονομάζεται συμφωνογραφικό. Διαφορές φοινικικού-ελληνικού αλφαβήτου Το ελληνικό μετατρέποντας μερικά σύμφωνα σε φωνήεντα, εμπλουτίζει το φοινικικό με φωνήεντα που καθορίζουν τη φωνητικότητα της συλλαβής Διαφορές φοινικικού-ελληνικού αλφαβήτου
Εικόνες Φοινικικής Γραφής
Η σημασία της επινόησης του ελληνικού αλφαβήτου Απλοποίηση της γραφής. Η γραφή πλέον μπορεί να γίνει κτήμα πολλών ανθρώπων Άρα όλο και περισσότεροι συμμετέχουν στη γνώση και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του πολιτισμού εκδημοκρατισμός της γραφής Από το ελληνικό αλφάβητο γεννήθηκε το λατινικό. Η σημασία της επινόησης του ελληνικού αλφαβήτου
Αγγεία της γεωμετρικής εποχής με το ελληνικό αλφάβητο.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ http://www.ime.gr/chronos/03/gr/general/index3.html
Ονομασία - προέλευση 1.Πού οφείλεται η ονομασία της; Η γεωμετρική τέχνη αναπτύχθηκε από τον11ο ως τον 8ο αι.π.Χ. και ονομάζεται έτσι, επειδή τα αγγεία είναι διακοσμημένα με γεωμετρικά σχήματα, γεωμετρικές μορφές ανθρώπων και ζώων. 2.Η προέλευση της γεωμετρικής τέχνης: Προέρχεται και είναι εξέλιξη της μυκηναϊκής τέχνης (οι απλές κυματιστές γραμμές και σπείρες μετατρέπονται σε ομόκεντρους κύκλους και ημικύκλια ζωγραφισμένα με ακρίβεια Ονομασία - προέλευση
Σπείρες, μαίανδροι, ομόκεντροι κύκλοι…..
Κεραμική-Γεωμετρικά αγγεία Τα χαρακτηριστικά της γεωμετρικής τέχνης Κεραμική: τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα γεωμετρικής εποχής έχουν διακόσμηση πυκνή με μαύρο χρώμα και από τον 8ο αιώνα χρήσημοποιείται ο διαβήτης. Δημιουργούνται ανθρώπινες μορφές σε παραστάσεις με σκηνές μαχών, κυνηγιών κλπ Oι επιφάνειες των αγγείων(κατασκευάζονται από πηλό ή μπρούντζο διακοσμούνται με τρίγωνα, ρόμβους, μαιάνδρους, τα οποία σταδιακά κάλυπταν όλο το αγγείο σαν πυκνό δίχτυ. Κεραμική-Γεωμετρικά αγγεία
Αττικός τεφροδόχος αμφορέας Πρωτογεωμετρικής εποχής. Περίπου 950 π. Χ Αττικός τεφροδόχος αμφορέας Πρωτογεωμετρικής εποχής. Περίπου 950 π.Χ. Διακοσμείται στον ώμο και την κοιλιά με τα χαρακτηριστικά μοτίβα του πρωτογεωμετρικού ρυθμού: τα ομόκεντρα ημικύκλια και τους κύκλους.Αθήνα, Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού 569.
Κρατήρας των ύστερων γεωμετρικών χρόνων, από εργαστήριο του Άργους Κρατήρας των ύστερων γεωμετρικών χρόνων, από εργαστήριο του Άργους. Το αγγείο έχει υπερυψωμένες λαβές -σχεδόν κάθετες- και διακοσμείται με γεωμετρικά κοσμήματα, άλογα και φυτά. Άργος, Αρχαιολογικό Μουσείο.
Μεγάλο αγγείο με χαρακτηριστικά γεωμετρικά σχέδια: μαιάνδρους, σπείρες, αγκυλωτό σταυρό.
β)Θέματα: σειρές ομοιόμορφων ζώων , παραστάσεις σχετικές με το θάνατο μαζί με γεωμετρικά κοσμήματα(χρησιμοποιούνται ως σήματα τάφων), μυθολογικά θέματα. Τα σώματα των ζώων ή των ανθρώπων αποτελούνται από τμήματα που θυμίζουν γεωμετρικά σχήματα(πχ τα πόδια μοιάζουν με τρίγωνα)
Γεωμετρικός κρατήρας με εκφορά νεκρού και πομπή αρμάτων. Οι μορφές παριστάνονται εντελώς σκοτεινές, χωρίς λεπτομέρειες. (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) Γεωμετρικός κρατήρας με εκφορά νεκρού και πομπή αρμάτων.
Έργα μικρού μεγέθους, ενώ αργότερα εμφανίζονται πολύτιμα υλικά από την Ανατολή(ελεφαντοκόκαλο). Παριστάνουν ζώα και μορφές θεών και θνητών. Αποτελούνται από τμήματα που ξεχωρίζουν με σαφήνεια μεταξύ τους (πόδια ,κεφάλι, λαιμός) χωρίς ιδιαίτερη σημασία σε ανατομικές λεπτομέρειες Πλαστική
http://www.ime.gr/chronos/03/gr/culture/arts/index2b.html Πλαστική
Χάλκινο ειδώλιο οπλίτη από την περιοχή των Φαρσάλων. Περίπου 700 π. Χ Χάλκινο ειδώλιο οπλίτη από την περιοχή των Φαρσάλων. Περίπου 700 π.Χ. Η γεωμετρική τέχνη ακολουθώντας το επικό πνεύμα της εποχής απεικονίζει τον άνθρωπο ως ήρωα- πολεμιστή με αφαιρετικό και σχηματικό τρόπο. Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ταινιωτά σκουλαρίκια. Απολήγουν σε τραπέζιο που φέρει στα άκρα του σχηματοποιημένα ρόδια. Προέρχονται από τάφο στα ΒΔ του Αρείου Πάγου. Περίπου 850 π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Αρχαίας Αγοράς http://www.ime.gr/chronos/03/gr/culture/arts/index2d.html κοσμηματοποιία
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ http://www.ime.gr/chronos/03/gr/culture/arts/index1.html
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ-ΣΠΙΤΙΑ Σπίτια: απλής μορφής και μικρών διαστάσεων, υπάρχουν λίθινα θεμέλια και πλίνθοι στο επάνω μέρος οι στέγες κατασκευάζονται επίπεδες ή σαμαρωτές με κλαδιά και χώμα πηλού που στρώνεται επάνω. Χτίζονται σε μικρούς οικισμούς πάνω σε υψώματα, κάποιοι οχυρωμένοι με ισχυρά τείχη ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ-ΣΠΙΤΙΑ
θεμέλια από μικρές πέτρες, τοίχοι από πλίθες (ωμές, άψητες) που ανάμεσά τους παρεμβάλλονται ξύλινα δοκάρια στέγη από ξύλα και καλάμια και πάνω τους έστρωναν πηλόχωμα..
Ναοί: μεγάλοι με λίθους στο κάτω μέρος και πλίνθους ψηλότερα και στέγες επίπεδες ή σαμαρωτές από πηλό και κλαδιά. Σημαντικοί ναοί: Ηραίο της Σάμου (μεγάλος και μακρόστενος ναός με κεντρική σειρά από κίονες-κολόνες- και βάθρο για το άγαλμα της θεάς) ιερά στους Δελφούς, τη Δωδώνη και την Ολυμπία με πανελλήνιο χαρακτήρα. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ - ΝΑΟΙ
Ναός: Ηραίο στη Σάμο