Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 9η 16.05.08 ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/socialftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/social.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358)
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Σενάριο.
Θεωρίες Συμπεριφορών και Υγεία
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 9η ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 6η ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/socialftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/social.
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 8η ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/socialftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/social.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
3 / 4 / 2002 μοντέλα ανάλυσης ενεργειών χρήστη
Συμπεριφορές Υγείας.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΜΑΘΗΜΑ MARKETING - MANAGEMENT Καθηγήτρια: Βλάχβεη Ασπασία Φεβρουάριος 2013 Μαρνέρη Ευγενία.
Θεωρίες Συμπεριφορών και Υγεία
Θεωρίες Συμπεριφορών και Υγεία ΨΥΧ-258 ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 4η ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/socialftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/social.
Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358)
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
Ηγεσία είναι η διαδικασία με την οποία ένα άτομο επηρεάζει άλλα άτομα για την επίτευξη επιθυμητών στόχων. Επίσημος ηγέτης είναι ο προϊστάμενος ο οποίος.
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Ορθολογισμός και Παράγοντες Περιορισμού του. Ορθολογισμός και Υποκειμενικότητα Σύγχρονες μελέτες (1995), υποδεικνύουν την διαφορά μεταξύ Ορθολογιστικής.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Προφορική επικοινωνία
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Θ. Ε
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνιογνωστικά Μοντέλα Πρόβλεψης Συμπεριφορών Υγείας (ΨΥΧ-358) Συνάντηση 9η ftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/socialftp://ftp.soc.uoc.gr/psycho/manola/spring08/social cognition models seminar

Μελλοντικές Κατευθύνσεις στην Πρόβλεψη και την Αλλαγή Συμπεριφορών Υγείας

Συνολικά πλεονεκτήματα της κοινωνιογνωστικής προσέγγισης Αποτελούν ένα ξεκάθαρο θεωρητικό πλαίσιο που καθοδηγεί την έρευνα, από το σχεδιασμό και τη μέτρηση, έως την ανάλυση και κατανόηση των αποτελεσμάτων Η σύμπτωση πολλών μεταβλητών μεταξύ των μοντέλων, αποτελεί ένδειξη της εγκυρότητας τους Αποτελούν τη βάση για την κατασκευή παρεμβάσεων για την αλλαγή των συμπεριφορών υγείας Προσφέρουν μία περιγραφή των κινητοποιητικών και βουλητικών μηχανισμών στους οποίους υπόκεινται οι συμπεριφορές υγείας, βοηθώντας στην κατανόηση των εγγύτερων προβλεπτικών μεταβλητών τους

Κριτική στην κοινωνιογνωστική προσέγγιση Παραμέληση μεταβλητών εκτός των μοντέλων που μπορεί να παίζουν σημαντικό ρόλο Τα μοντέλα προσφέρουν γνώση σχετικά με τις σημαντικές μεταβλητές στις οποίες μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις, αλλά δεν εξηγούν πάντα τον καλύτερο τρόπο για την αλλαγή των μεταβλητών αυτών

Ogden, 2003 Κριτική βασισμένη σε 47 εμπειρικές μελέτες δημοσιευμένες σε τέσσερα σημαντικά περιοδικά ψυχολογίας υγείας Απάντηση από Ajzen & Fishbein, 2004 Η Jane Ogden κατέληξε σε τέσσερα συμπεράσματα:

1. Χρησιμότητα θεωριών Οι κοινωνιογνωστικές θεωρίες είναι χρήσιμες για την επιστημονική κοινότητα: Βοηθούν τους ερευνητές παρέχοντας ένα πολύτιμο θεωρητικό πλαίσιο για την έρευνα Συνδράμουν στην ενημέρωση και την ανάπτυξη των υπηρεσιών υγείας Συνδράμουν στην ανάπτυξη παρεμβάσεων για την προώθηση συμπεριφορών υγείας.... Η χρησιμότητά τους αυτή συντελεί στη δημοφιλία τους, παρά τα σημαντικά μειονεκτήματά τους

2. Αδυναμία διάψευσης θεωριών Καμία δημοσιευμένη έρευνα δεν έχει οδηγήσει ποτέ στη διάψευση μιας θεωρίας Απάντηση Ajzen & Fishbein, Η προβλεπτική ισχύς των θεωριών αποτελεί συνάρτηση του υπό μελέτη πληθυσμού και της συμπεριφοράς - Μία θεωρία μπορεί να διαψευσθεί όταν καμία μεταβλητή δεν έχει προβλεπτική χρησιμότητα

3. Οι θεωρίες περιλαμβάνουν αναλυτικές, και όχι συνθετικές αλήθειες Οι παρατηρούμενες συσχετίσεις μεταξύ των μεταβλητών των μοντέλων μπορεί να οφείλονται στην αλληλοεπικάλυψη των εργαλείων μέτρησης των γνωστικών μεταβλητών, ή στην χρήση εργαλείων αυτοαναφοράς Απάντηση Ajzen & Fishbein, Αυτή η ερμηνεία των παρατηρούμενων συσχετίσεων δεν είναι καθόλου προφανής - Υψηλά ποσοστά ερμηνείας διακύμανσης της συμπεριφοράς εξηγούνται και από αντικειμενικά εργαλεία μέτρησης (π.χ Armitage & Conner, % διακύμανσης της συμπεριφοράς μετρημένης με αντικειμενικά εργαλεία μέτρησης εξηγούνται από την πρόθεση και τον αντιλαμβανόμενο συμπεριφορικό έλεγχο)

4. Δημιουργία έναντι μέτρησης γνωσιακών εννοιών Η εφαρμογή των θεωριών οδηγεί στη δημιουργία κι όχι την μέτρηση γνωσιακών εννοιών, οι οποίες στη συνέχεια επηρεάζουν τη συμπεριφορά Απάντηση Ajzen & Fishbein, 2004 Το θέμα αυτό αποτελεί συχνή πηγή προβληματισμού σε μελέτες ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων Δεν υπάρχουν ευρήμματα που να υποστηρίζουν ότι η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου επηρεάζει τη μετέπειτα συμπεριφορά, ή ότι η πραγματοποίηση της συμπεριφοράς επηρεάζει τη μετέπειτα συμπλήρωση του ερωτηματολογίου (πχ Ajzen et al., 2004)

Greve, 2001 Η δράση προϋποθέτει τη θετική πρόθεση Υπάρχει μία λογική σύνδεση μεταξύ πρόθεσης και δράσης, η μελέτη του μεγέθους της οποίας είναι επιστημονικά αδιάφορη Θεωρίες που περιλαμβάνουν στοιχεία λογικά συνδεδεμένα με τα συμπεράσματά τους, δεν είναι επιστημονικά αποδεκτές, γιατί είναι μή διαψεύσιμες

Απάντηση (Norman & Conner, 2005) Ο ορισμός της πρόθεσης και της δράσης κατά Greve δεν συμπίπτει απαραίτητα με αυτόν των εν λόγω μοντέλων Η παρουσία της πρόθεσης δεν οδηγεί απαραίτητα σε μετέπειτα δράση Εμπειρικά δεδομένα δεν επαληθεύουν το ότι υπάρχει απαραίτητα λογική σύνδεση μεταξύ πρόθεσης και συμπεριφοράς

Μελλοντικές κατευθύνσεις Ρόλος της προσωπικότητας Αξιολόγηση αντιλήψεων κινδύνου Ο ρόλος της παρελθοντικής συμπεριφοράς Αυτοματοποιημένες επιδράσεις Μεταβλητές που επηρεάζουν τη διατήρηση συμπεριφορών υγείας Βελτίωση κοινωνιογνωστικών παρεμβάσεων

Προσωπικότητα Κυρίαρχη η μελέτη του Big Five Η επίδραση της προσωπικότητας μεσολαβείται από τις κοινωνιογνωστικές μεταβλητές Ωστόσο, Μελέτες δείχνουν την παρουσία άμεσων επιδράσεων στη συμπεριφορά, πχ - εξωστρέφεια στη φυσική άσκηση (Courneya et al., 1999), - ευσυνειδησία στη φυσική άσκηση (Conner & Abraham, 2001)

Προσωπικότητα (συν.) Μελέτες υποστηρίζουν και τον τροποποιητικό ρόλο διαστάσεων της προσωπικότητας στη σχέση μεταξύ γνωστικών πεποιθήσεων και συμπεριφοράς υγείας, πχ - Η ευσυνειδησία τροποποιεί τη σχέση μεταξύ άγχους σχετικά με τον καρκίνο του μαστού και εξέτασης μαστογραφίας (Schwartz et al., 1999 ) Αλλά και στη σχέση πρόθεσης - συμπεριφοράς, πχ - Το στοιχείο της ενεργητικότητας (activity facet) της εξωστρέφειας ενισχύει τη σχέση μεταξύ πρόθεσης – φυσικής άσκησης (Rhodes & Courneya, 2003)

Εκτίμηση αντίληψης κινδύνου Έννοια κεντρική (άμεσα ή έμμεσα) στα κοινωνιογνωστικά μοντέλα Ωστόσο, η σχέση μεταξύ αντίληψης κινδύνου και συμπεριφορών υγείας παρουσιάζεται αδύναμη και συγκεχυμένη Προβλήματα μέτρησης ίσως εξηγούν τα αποτελέσματα αυτά

Εκτίμηση αντίληψης ελέγχου Το πρόβλημα ίσως οφείλεται στο ότι τα άτομα σχηματίζουν την εκτίμηση κινδύνου με βάση την υπάρχουσα πρόθεση και σύγχρονη προστατευτική συμπεριφορά (και όχι το αντίθετο) Η χρήση εργαλείων μέτρησης που προσδιορίζουν τις συνθήκες (conditional risk perception estimates) θεωρείται ότι προσεγγίζει καλύτερα την έννοια του αντιλαμβανόμενου ρίσκου όπως ορίζεται στα κοινωνιογνωστικά μοντέλα (Van der Velde & Hooykaas, 1996)

Παρελθοντική συμπεριφορά και έξη Τα SCM δεν αναφέρονται στον ρόλο της παρελθοντικής συμπεριφοράς και της έξης Παρελθοντική συμπεριφορά – ερμηνεύει κατά μέσο όρο 13% της διακύμανσης στην μελλοντική συμπεριφορά (πχ Conner & Armitage, 1998) Η παρελθοντική συμπεριφορά δεν έχει ερμηνευτική αξία (Ajzen, 1987)

Δυαδική επεξεργασία Αυτοματοποιημένες –εμπρόθετες διαδικασίες επίδρασης των στάσεων στη συμπεριφορά (automatic vs. deliberative processes) Υπονοούμενες – ξεκάθαρες στάσεις (implicit vs. explicit attitudes) Αυτοματοποιημένες διαδικασίες – η ασυνείδητη ενεργοποίηση χαρακτηριστικών, στερεοτύπων ή στόχων μπορεί αυτόματα να προκαλέσει συμπεριφορά σύμφωνη με αυτά ‘Η συμπεριφορά είναι κατά 99.44/100 αυτοματοποιημένη’ (Bargh, 1997: 243)

Διατήρηση συμπεριφορών υγείας Τα περισσότερα ΚΓΜ είναι επικεντρώνουν στην έναρξη (initiation) των συμπεριφορών υγείας Σημαντική για την υγεία είναι και η διατήρησή τους στο χρόνο (maintenance) και η ελαχιστοποίηση των υποτροπών Σημαντική η μελέτη παραγόντων που συντελούν στη διατήρηση (πχ αντιλαμβανόμενες προσδοκίες, αυτεπάρκεια, κοινωνίκή υποστήριξη, εξωτερική- εσωτερική κινητοποίηση κλπ)

Παρεμβάσεις Πρακτικότητα - Μέτρο χρησιμότητας για τον σχεδιασμό παρεμβάσεων (Brawley, 1993) Τα ΚΓΜ προσφέρουν - επαρκή προβλεπτική χρησιμότητα - περιγραφή σχέσεων μεταξύ σημαντικών μεταβλητών - οδηγίες για τη μέτρηση των μεταβλητών αυτών Ωστόσο, δεν περιλαμβάνουν επίσημες οδηγίες για το λειτουργικό χειρισμό (αλλαγή) των γνωστικών μεταβλητών

Παρεμβάσεις (συν.) Οι περισσότερες παρεμβάσεις χρησιμοποιούν μηνύματα πειθούς για την αλλαγή των πεποιθήσεων (πχ Elaboration Likelihood Model, Petty & Cacciopo, 1986) Εξαιρέσεις όπως πχ η Κοινωνική Γνωστική Θεωρία (Bandura, 1986), οι προθέσεις εφαρμογής (Sheeran, 2002) που περιγράφουν τεχνικές παρέμβασης

Συμπερασματικά Τα κύρια κοινωνιογνωστικά μοντέλα παρέχουν ισχυρές προβλέψεις προθέσεων υγείας και σε μικρότερο βαθμό συμπεριφορών υγείας Ανάγκη εστίασης στη βουλητική φάση των μοντέλων Ανάγκη περαιτέρω επεξεργασίας των κοινωνιογνωστικών παρεμβάσεων Προκλητική και ενδιαφέρουσα ατζέντα μελλοντικής έρευνας