Εθισμός στο Διαδίκτυο –Facebook & Έφηβοι Μπακιρτζή Στέλλα Ξαγοραράκη Τόνια Παλιεράκη Μαρία Σπυριδάκη Ελένη Χαιρέτης Γιάννης
Το Διαδίκτυο είναι ένα επικοινωνιακό δίκτυο, που επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ οποιουδήποτε διασυνδεδεμένου υπολογιστή. Σήμερα, ο όρος Διαδίκτυο κατέληξε να αναφέρεται στο παγκόσμιο αυτό δίκτυο. Το Facebook είναι ιστόχωρος κοινωνικής δικτύωσης που ξεκίνησε στις 4 Φεβρουαρίου του 2004. Οι χρήστες μπορούν να επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων με τις επαφές τους και να τους ειδοποιούν όταν ανανεώνουν τις προσωπικές πληροφορίες τους. Όλοι έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο να συμμετάσχουν σε δίκτυα που σχετίζονται μέσω πανεπιστημίου, θέσεων απασχόλησης ή γεωγραφικών περιοχών.
Χαρακτηριστικά του εθισμού στο Διαδίκτυο Ο εθισμός στο Διαδίκτυο ανήκει στη κατηγορία των συμπεριφορικών εθισμών δηλαδή τα προβλήματα που ανακύπτουν όταν μία συγκεκριμένη συμπεριφορά ξεφύγει από τον έλεγχο του ατόμου. Πολλοί χαρακτηρίζουν τον εθισμό αυτό σαν μία ψυχική νόσο, όπως και ο εθισμός στα τυχερά παιχνίδια ή στις χημικές παράνομες ουσίες.
παραγοντεσ του ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ παραγοντεσ του ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Οι λόγοι μπορεί να σχετίζονται με προϋπάρχοντα στοιχεία της προσωπικότητας του, υποκείμενες ψυχικές διαταραχές (άγχος, κατάθλιψη, κοινωνική φοβία, κ.α), Το Διαδίκτυο προσφέρει ανωνυμία, εύκολη προσβασιμότητα, μικρό κόστος, απομονώνει από τον περίγυρο και είναι γενικά αποδεκτό ως μέσο. Η προσκόλληση στο ίντερνετ καλύπτει την ανάγκη για μια εξιδανίκευση του εαυτού μας και για μια μορφή κοινωνικότητας, που ενδεχομένως μας λείπει στην κανονική μας ζωή. Αποτελεί κατά κάποιον τρόπο την εύκολη λύση λόγω ανωνυμίας.
Οφέλη Ορθολογικής χρήσης του Διαδικτύου Οι κίνδυνοι του διαδικτύου και των διαδικτυακών παιχνιδιών δεν θα πρέπει να αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για τη χρήση τους. Άλλωστε, η μεγάλη πλειοψηφία των παικτών δεν παρουσιάζουν εθισμό. Η χρήση διαδικτυακών παιχνιδιών είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο εκμάθησης γνώσεων και δεξιοτήτων και για το λόγο αυτό, τα τελευταία χρόνια, σχεδιάζονται ειδικά παιχνίδια. Σχετικά με την κοινωνικοποίηση, στα διαδικτυακά παιχνίδια βρίσκουν «καταφύγιο» πολλοί παίκτες με κάποια σωματική ή ψυχική αναπηρία και με διάφορες κοινωνικές δυσκολίες. Τέλος, να σημειωθεί, ότι τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για θεραπευτικούς σκοπούς από τους ειδικούς ψυχικής υγείας.
Αντιμετώπιση του εθισμού στο διαδικτυο Συμβουλευτική παρέμβαση στον έφηβο και στην οικογένεια. Ειδικό εξατομικευμένο πρόγραμμα περιορισμού της υπερβολικής χρήσης. Εκμάθησης ενός ορθολογικότερου τρόπου χρήσης των νέων τεχνολογιών από τον έφηβο. Φαρμακοθεραπεία. Αναδιοργάνωση του προγράμματος του χρήστη Χρήση καρτών υπενθύμισης των αρνητικών συνεπειών της χρήσης και των θετικών πλεονεκτημάτων της μείωσης της χρήσης Χρήση ανταμοιβών για την επίτευξη στόχων που αφορούν τη μείωση ωρών χρήσης Ενημέρωση, θεραπεία και στήριξη της οικογένειας του χρήστη
Όπως φαίνεται από τις παραπάνω πίτες οι μαθητές του ΕΠΑ. Λ Όπως φαίνεται από τις παραπάνω πίτες οι μαθητές του ΕΠΑ.Λ. χρησιμοποιούν το διαδίκτυο λιγότερο ως πηγή πληροφοριών και περισσότερο για διασκέδαση. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μαθητές του Π.Λ.Π.Κ.
Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο στατιστικά δείγματα δεν είναι μεγάλες Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο στατιστικά δείγματα δεν είναι μεγάλες. Περίπου τρεις στους δέκα μαθητές δεν διστάζουν να μιλήσουν με αγνώστους μέσω διαδικτύου . Προφανώς η περιέργεια για το άγνωστο είναι το ίδιο ανεπτυγμένη και στις δυο ομάδες. Παρατηρούμε επίσης ότι το μεγαλύτερο ποσοστό κι από τις δυο ομάδες αποφεύγει τις διαδικτυακές επαφές με αγνώστους, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ενήμεροι για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον άγνωστο κόσμο του διαδικτύου.
Αυτό συμβαίνει γιατί στη σύγχρονη εποχή υπάρχει η τάση οι νέοι να κοινοποιούν τα ενδιαφέροντά τους και στοιχεία για την προσωπική τους ζωή στο facebook.
Προφανώς οι μαθητές του ΕΠΑ. Λ Προφανώς οι μαθητές του ΕΠΑ.Λ. χρησιμοποιούν περισσότερες ώρες το facebook διότι διαθέτουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο καθώς όπως αναφέραμε και προηγουμένως δέχονται λιγότερη πίεση από τις σχολικές τους υποχρεώσεις.
Τα στιχάκια μας Στο facebook σε γνώρισα μα εδά έχω μετανιώσει, γιατί πιο άσχημη ποτέ δεν έχω ανταμώσει! Στο facebook σερφάριζα και γνώρισα μια κοπέλα μ’ αργότερα κατάλαβα πως φόραγε μασέλα! Στο facebook σε γνώρισα και τώρα έχω λιώσει γιατί τα πόδια μου στη γη απάνω έχουν ριζώσει! Στο facebook σε γνώρισα και αμέσως σε παντρεύτηκα γιατί ήμουν μαλάκας μα δεν το παραδέχτηκα!