Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ψηφιδωτό, ψηφιδωτό από τον κόσμο τον παλιό ως και τον σημερινό,ΨΑΧΝΩ,ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΙ ΚΟΛΛΩ.» Σχ. έτος 2012-13 Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΣΠΑΝΟΥ ΠΑΝΩΡΑΙΑ Συνεργαζόμενοι: ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΟΥΡΑΝΙΑΤάξη:Α΄
Ποιοι είμαστε… Είμαστε τα παιδιά του 73 ου Νηπιαγωγείου Πατρών. Δουλέψαμε σε μικρές ομάδες ,των τριών κυρίως ατόμων και δημιουργήσαμε με πολύ μεράκι κ αγάπη τα ψηφιδωτά μας. Επίσης υπήρχε κατανομή αρμοδιοτήτων σε ομάδες, προκειμένου να οργανωθούν οι διάφορες δράσεις και να επιτευχθούν οι στόχοι μας. Συνοπτικά λειτούργησαν ομάδες επίσης για: Την δημιουργία αφίσας και πρόσκλησης για την έκθεση των ψηφιδωτών που πραγματοποιήθηκε. Την σύνταξη επιστολής προς την Δημοτική Αρχή, ώστε να μας επιτρέψει να τοποθετήσουμε τα ψηφιδωτά στο περίβολο της πλατείας ,έξω από το σχολείο μας.
Πώς ξεκίνησαν όλα… Αφορμή υπήρξε ένα ημερολόγιο που φέραμε στο σχολείο μας και περιείχε εικόνες ψηφιδωτών. Τα παιδιά αμέσως έδειξαν ενδιαφέρον, ρώτησαν πως έχουν φτιαχτεί ,από ποια υλικά και αν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους ψηφιδωτά. Ο όρος «ψηφιδωτά» στην αρχή ήταν άγνωστος για τα παιδιά. Αφού εξηγήσαμε τον όρο και την τεχνική χωριστήκαμε σε ομάδες, συλλέξαμε βότσαλα, τα ομαδοποιήσαμε κατά χρώμα , σχήμα και μέγεθος και αρχίσαμε να δημιουργούμε …..τραγουδώντας το «πράσινο πεντόβολο» . Καθώς κολλούσαν τα βότσαλα τα παιδιά , ο Δημήτρης είπε στους φίλους του ότι:”είναι πιο ωραίο αυτό που κάνουμε τώρα ,από το να παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή.” Εκφράζοντας έτσι τη χαρά της δημιουργίας.
Ποιους στόχους βάλαμε; Να γνωρίσουν την τέχνη των ψηφιδωτών και να μάθουν την ιστορία τους Να επισκεφθούν μουσεία και να συνδυάσουν την τέχνη αυτή με τις άλλες μορφές τέχνης που θα δουν στο μουσείο Να καλλιεργηθούν αισθητικά και να εκφράσουν δημιουργικά τα συναισθήματα τους. Αλλά και ειδικούς στόχους: Να οικοδομήσουν την έννοια «ψηφίδα» και «ψηφιδωτό» Να μάθουν την τέχνη, την τεχνική, τα εργαλεία και τα υλικά των ψηφιδωτών Να προβληματιστούν, να παρατηρήσουν ,να συλλέξουν και να οργανώσουν τις πληροφορίες που συνέλλεξαν Να αξιολογήσουν την επίσκεψή τους και να οργανώσουν τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν. Και τέλος: Να υιοθετήσουν το μουσείο ως τρόπο μάθησης.
Τι πετύχαμε; Γενικά επιτεύχθηκαν όλοι οι προγραμματισμένοι στόχοι, μέσα από τις διάφορες οργανωμένες δραστηριότητες, αλλά και άλλες που προέκυψαν στη πορεία. (δημιουργία αφίσας, πρόσκλησης, συμμετοχή στο φεστιβάλ, δημιουργία ψηφιδωτού από ζυμάρι, δίνοντας έτσι την διάσταση της ψηφίδας σε αυτό το υλικό και γράμμα προς το δήμαρχο Πατρέων. Μέσα από την όλη διαδικασία, τα παιδιά όχι μόνο ευαισθητοποιήθηκαν ως προς την τέχνη αυτή, αλλά μετέφεραν και εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Έτσι οι ίδιοι οι γονείς στάθηκαν αρωγοί στη προσπάθειά μας ,βοήθησαν στην οργάνωση της έκθεσης των ψηφιδωτών μας, στο Πολιτιστικό Σύλλογο της Περιοχής μας και ανταποκρίθηκαν στη προσπάθεια να συγκεντρώσουν υλικό που αφορά τα μουσεία και τις τέχνες. Μετά το τέλος του προγράμματος ,τα παιδιά κατάφεραν να γνωρίσουν την τέχνη των ψηφιδωτών και να οικοδομήσουν την έννοια της «ψηφίδας-ψηφιδωτού». Υπήρξε αλληλεπίδραση μεταξύ σχολείου-γονέων-εμπλεκόμενων φορέων. Τα παιδιά ένιωσαν τη χαρά της δημιουργίας γνώρισαν την διαφορετική χρήση των υλικών. Δεν είναι τυχαίο οι εκφράσεις των παιδιών: -«κυρία, πότε θα κάνουμε ψηφιδωτά;» «μπορώ να κάνω και στο σπίτι μου;» «αυτή η πέτρα μοιάζει με καράβι» «παιδιά, είναι καλύτερα να βάζουμε πέτρες από το να παίζουμε στον υπολογιστή.»