Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «ΓΕΡΑ ΔΟΝΤΙΑ» Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «ΓΕΡΑ ΔΟΝΤΙΑ» Σχολικό έτος 2012-2013 2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΡΑΧΝΑΙΪΚΩΝ
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Ευαγγελία Καραπατάκη Τμήμα: Κλασσικό
Το πρόγραμμα υλοποίησαν 10 νήπια και 6 προνήπια Το πρόγραμμα υλοποίησαν 10 νήπια και 6 προνήπια. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες εργασίας ( τα αστέρια, οι γαρίδες, τα βατράχια και τα ψάρια) και υπέγραψαν το συμβόλαιο των ομάδων το οποίο δημιούργησαν από κοινού.
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Αφορμή για την ενασχόληση με το θέμα αυτό ήταν το πέσιμο νεογιλού δοντιού κάποιου από τα παιδιά και η διαφωνία των παιδιών για το γιατί πέφτουν και πώς «φυτρώνουν» τα δόντια στο στόμα τους (τα βάζει η νεράιδα των δοντιών, βγαίνουν όταν τρώμε πολύ ρύζι, μήπως είναι σποράκια; …..)
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Τι κάνουμε με το στόμα; (πίνακας αναφοράς φτιαγμένο από τα παιδιά).
Παρατήρησαν με καθρέπτη τη στοματική τους κοιλότητα
Ζωγράφισαν ότι είδαν στη στοματική κοιλότητα Ζωγράφισαν ότι είδαν στη στοματική κοιλότητα
Δημιουργήσαμε πίνακα με τα ονόματα των παιδιών και καταγράψαμε αν έχουν πέσει κάποια νεογιλά τους δόντια και πόσα.
Έκαναν ομαδικό κολλάζ με τροφές που κάνουν καλό στα δόντια μας και τροφές που τα βλάπτουν
Δημιουργήσαμε μηνιαίο πίνακα καταγραφής βουρτσίσματος των δοντιών (τον οποίον παίρνουν σπίτι και τον συμπληρώνουν για να το επιστρέψουν σε ένα μήνα) ο οποίος μας βοήθησε στην εκτίμηση της αλλαγής της συμπεριφοράς σε θέματα στοματικής υγιεινής
Έφτιαξαν πάνω στο μπαλόνι τα νεογιλά και τα μόνιμα δόντια κολλώντας αυτοκόλλητα και τα μέτρησαν.
Έφτιαξαν στο χαλί ένα μεγάλο στόμα και έγιναν τα νεογιλά δόντια. Έφτιαξαν στο χαλί ένα μεγάλο στόμα και έγιναν τα νεογιλά δόντια.
Δραματοποίησαν το πέσιμο του νεογιλού δοντιού από το σπρώξιμο του μόνιμου
Αντιστοίχησαν λέξεις σε εικόνες
Η κάθε ομάδα κατέγραψε το δικό της θετικό μήνυμα για τις τροφές που κάνουν καλό στα δόντια
καθώς και τι πρέπει να κάνουμε για να τα διατηρούμε καθαρά και γερά.
Έπαιξαν κουκλοθέατρο την «επίθεση της τερηδόνας»
Διαβάσαμε την ιστορία του δοντιού Πίκι-πίκι και ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.
Αφού διαβάσαμε το βιβλίο «Κάνω το γύρω του κόσμου με ένα δοντάκι» έκοψαν με το ψαλίδι δοντάκια. Κάποια τα έβαλαν πάνω στη σκεπή λέγοντας το γνωστό «Πάρε κουρούνα κόκαλο και δώσ` μου σιδερένιο να μασουλάω τα κουκιά ,να τρώω τα ρεβίθια» , και τα υπόλοιπα τα πήρε η νεράιδα των δοντιών.
Έπαιξαν με το επιτραπέζιο παιχνίδι «Το αστραφτερό χαμόγελο» που φτιάξαμε και ορίσαμε τους κανόνες του.
Η κάθε ομάδα έγραψε τη δική της ιστορία για τα δόντια και την εικονογράφησε.(Η νηπιαγωγός σε ρόλο γραφέα) Ομάδα: Βατράχια Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα παιδί που δεν έπλενε τα δόντια του και έτρωγε πολλά γλυκά .Έτσι του χάλασαν τα δόντια πονούσε πολύ και πήγε στον οδοντίατρο να του τα φτιάξει. Ο οδοντίατρος του έδωσε πολλές συμβουλές. Από εκείνη τη μέρα έπλενε τα δόντια του έτρωγε φρούτα και λαχανικά και έκανε πολύ ωραίο χαμόγελο. Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
Ομάδα: Ψάρια Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα κορίτσι που δεν έπλενε τα δόντια του καθόλου και έτρωγε πολλές σκουπιδοτροφές. Κάποια μέρα πήρε ένα καθρεφτάκι και κοίταξε τα δόντια του. Είδε ένα μαυρισμένο και έτρεξε να το πει στη μαμά του. Η μαμά του είπε πως πρέπει να πάνε στον οδοντίατρο. Την άλλη μέρα πήγαν στον οδοντίατρο τον κύριο Σάκη και της καθάρισε τα δόντια. Της είπε να προσέχει να τα πλένει πρωί και βράδυ και να μην τρώει σκουπιδοτροφές. Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
Ομάδα: Γαρίδες Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα παιδί που του έπεσε το νεογιλό δόντι την ώρα που δάγκωνε το κρεατάκι. Έβγαλε το δόντι του από το στόμα το έπλυνε με νερό, έκανε και γαργάρες. Μετά το πήρε, πήγε έξω στο κήπο και το πέταξε πάνω στη σκεπή και είπε : «Πάρε κουρούνα κόκαλο και δος μου σιδερένιο να μασουλάω τα κουκιά να τρώω τα ρεβίθια». Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
Ομάδα: Αστέρια Μία φορά και έναν καιρό ήταν ένα δόντι που χάθηκε σε μια όμορφη χώρα. Σ` αυτή τη χώρα βρήκε και άλλο ένα δόντι και γίνανε φίλοι. Πήγαν μια βόλτα και όταν πείνασαν έφαγαν υγιεινές τροφές .Το βράδυ βουρτσίστηκαν μόνα τους και έγιναν καθαρά .Κάθε πρωί και κάθε βράδυ έκαναν μπανάκι και πάντα πρόσεχαν τι έτρωγαν. Μετά βρήκαν και άλλους φίλους , που ήταν δόντια καθαρά και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
Έπαιξαν το παιχνίδι «Πλένω τα δόντια μου σωστά;»
Δεχθήκαμε την επίσκεψη του οδοντίατρου
Έγιναν και αυτά οδοντίατροι
Υποσχέθηκαν στον οδοντίατρο να προσέχουν τα δόντια τους και …δεν έχασαν καθόλου χρόνο
Η παρουσίασή μας… . Το πρόγραμμα το παρουσιάσαμε σε ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς 29
Ας αξιολογηθούμε… Το πρόγραμμα κράτησε το ενδιαφέρον των παιδιών.Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν πάνω σε θέματα στοματικής υγιεινής. Υπήρξε αλλαγή στο δεκατιανό τους στο οποίο απέφευγαν τροφές που κάνουν κακό στα δόντια. Τα παιδιά βοηθήθηκαν πολύ στο να πλένουν τα δόντια τους και από τον μηνιαίο πίνακα καταγραφής βουρτσίσματος των δοντιών. Τον χρησιμοποίησαν στη διάρκεια του προγράμματος αλλά και τους επόμενους μήνες μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.Τους έφερναν στο σχολείο και κοιτάζοντάς τους διαπιστώναμε πως το βούρτσισμα γινόταν πιο τακτικό. Ακόμα λύθηκαν όλες τους οι απορίες για το πώς φυτρώνουν τα δόντια το οποίο ήταν και η αφορμή για να ξεκινήσει το πρόγραμμα.
Κλεινοντασ… Τα δόντια να προσέχουμε γερά για να τα έχουμε. Πλύσιμο βούρτσισμα τακτικά. Μην τρώμε και πολλά γλυκά! (Τα παιδιά του 2ου Νηπ/γείου Βραχναιίκων)