1ΣΕ1 Syllabus μαθήματος
1ΣΕ1 Εισαγωγή στις τεχνικές αφήγησης, αρχές μεθοδολογίας, προσέγγιση των εννοιών του ήρωα, της πλοκής, του χώρου, του χρόνου, του θέματος και της δομής του σεναριακού λόγου
Σειρά μαθημάτων 1. Εισαγωγή – Δομή σεναριακού λόγου. 2. Σύγκρουση - Έννοια της σύγκρουσης στη δραματουργία. 3. Κινηματογραφικός χαρακτήρας - Πρώτη προσέγγιση στη σύνθεση ενός κινηματογραφικού χαρακτήρα. 4. Α΄ πράξη – περιεχόμενο και δομή. 5. Β΄ πράξη – περιεχόμενο και δομή. 6. Γ’ πράξη – περιεχόμενο και δομή. 7. Σκηνή – η έννοια της σκηνής στον κινηματογράφο. 8. Διάλογος – στοιχεία του κινηματογραφικού διαλόγου. 9. Θέμα – πρώτη προσέγγιση της έννοιας του θέματος. 10. Θέμα ΙΙ – Συναισθηματικό θέμα/ συναισθηματική δομή. 11. Πλοκή και Υποπλοκές – οι δευτερεύουσες αφηγήσεις και οι σχέσεις τους με την κεντρική πλοκή. 12 – 13. Επαναλήψεις.
Εξέταση μαθήματος Η εξέταση του μαθήματος γίνεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου. Ο βαθμός αποτελεί συνισταμένη τεσσάρων παραμέτρων: 1. της γραπτής εξέτασης, 2. της ενεργής συμμετοχής στο μάθημα, 3. των εργασιών/ προόδων κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και, τέλος, 4. της ανταπόκρισης στις ασκήσεις δημιουργικής γραφής που γίνονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Πρόοδοι 1. Επιλέξτε μια ταινία της αρεσκείας σας και εντοπίστε όλα τα δομικά της στοιχεία (τρεις πράξεις, inciting incidents, action points, mid points, turning points). 2. Επιλέξτε ένα χαρακτήρα από μια ταινία της αρεσκείας σας και αναλύστε τον χαρακτήρα σύμφωνα με την ανάλυση του McKee και της Seger αλλά και της ανάγκης/ της επιθυμίας και του τόξου μεταβολής του. 3. Επιλέξτε μια ταινία της αρεσκείας σας, εντοπίστε μια σκηνή και αναλύστε την βάσει της ανάλυσης του Mc Kee για τη σκηνή. 4. Επιλέξτε μια ταινία της αρεσκείας σας και καταγράψτε τη συναισθηματική διαδρομή του κεντρικού χαρακτήρα. - Κάθε πρόοδος αξιολογείται έως 2,5(δύο και μισό) μονάδες. Κάθε φοιτητής μπορεί να αναλάβει έως δύο προόδους. Ο όγκος της κάθε προόδου πρέπει να κυμαίνεται από τις 1500 έως τις 2000 λέξεις. Πριν την εργασία πρέπει να υπάρξει προηγούμενη συνεννόηση με τον καθηγητή για την ταινία.
βιβλιογραφία Ελληνική Χριστίνα Καλογεροπούλου, Σενάριο, η τέχνη της αφήγησης και της επινόησης στον κινηματογράφο, εκδόσεις Νεφέλη. Χριστίνα Καλογεροπούλου, Bio/Pic οι ζωές των λίγων, εκδόσεις Πατάκη. Βαλούκος Στάθης, Το σενάριο, εκδόσεις Αιγόκερως. Joseph Campbell, Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα, εκδόσεις Ιάμβλιχος. Syd Field, Σενάριο, εκδόσεις Κάλβος. Α. Δοξιάδης, Η αφήγηση ως γνώση και η περίπτωση της βιογραφίαςΕλληνική Α. Κεχαγιάς, Το σενάριο : από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, εκδ. Έλλην. Roger Kahane, Τα πρακτικά από την εβδομάδα σεναρίου, Αθήνα 1993. Αγγλική. Robert Mc Kee, Story, metheum. Linda Seger, Making a good script great, Samuel French. Linda Seger, Creating unforgettable characters, Samuel French Lajos Egri, The art of dramatic writing, BNP. Christropher Vogler, The Writer’s Journey, Michel Wiese Productions. John Truby, Great movies : why do they work, Silman – james Press. David Howard, How to build a great screenplay, souvenir press.