Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ένα δοντάκι πονεμένο πάει στη Δευτέρα…» Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ένα δοντάκι πονεμένο πάει στη Δευτέρα…» Σχολικό έτος 2012-2013 47ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Ραντοπούλου Βασιλική Συνεργαζόμενοι: Μήτσου Ευσταθία, Μαματά Μαρία, Αραβανής Σπυρίδων, Χρυσοβέργη Μαρία Τάξη: Β΄ Τμήμα:Β2΄
Ο τρόπος οργάνωσης της τάξης μας βασίστηκε στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και κατ’ επέκταση στις ομαδικές εργασίες με τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά: Δημιουργία κινήτρων Συζήτηση προσανατολισμένη στη μάθηση Παρακολούθηση της ομάδας, καθοδήγηση Παίξιμο ρόλων Προσομοίωση Στοχαστική ερμηνεία των αποτελεσμάτων, συνδέσεις, προεκτάσεις Βασικός στόχος: Οι μαθητές να αποκτήσουν θετική στάση και συμπεριφορά στα θέματα φροντίδας και στοματικής υγείας. Επιμέρους διδακτικοί στόχοι για τους μαθητές: Να αναπτύξουν το αίσθημα προσωπικής και συλλογικής ευθύνης. Να καλλιεργήσουν δεξιότητες έρευνας. Να αναπτύξουν την ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας. Να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες.
Να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Να ασκηθούν στη διαδικασία επιλογής, σύγκρισης και εξαγωγής συμπερασμάτων. Να διαμορφώσουν θετικές στάσεις και αξίες ζωής. Να αναγνωρίσουν τη συναισθηματική διάσταση της συμπεριφοράς σε θέματα υγείας και φροντίδας του εαυτού τους. Οι μαθητές του Β2 τμήματος (16 μαθητές) χωρίστηκαν σε 4 ομάδες. Η κάθε ομάδα είχε το χαρακτηριστικό της όνομα και σύμβολο. Τα ονόματα τα εμπνεύστηκαν οι μαθητές μετά από καταιγισμό ιδεών, εποικοδομητικό διάλογο και ερωταποκρίσεις με αφόρμηση την αφήγηση της ιστορίας ενός δοντιού, του Πίκι Πίκι και την παρουσίαση θεμάτων σχετικών με τη στοματική υγιεινή και φροντίδα με τίτλο γερά δόντια με power-point και χρήση projector. Στις επόμενες διαφάνειες παρουσιάζονται αναλυτικά οι ομάδες μας: Η Ζαχαρίτσα, τα μικρόβια, η οδοντόβουρτσα και η ουλίτιδα.
Οι Ομάδες μας: Η Ζαχαρίτσα Εικόνα 1: Η ομάδα «Η Ζαχαρίτσα»
Οι Ομάδες μας: Τα μικρόβια Εικόνα 2: Η ομάδα «Τα μικρόβια»
Οι Ομάδες μας: Η οδοντόβουρτσα Εικόνα 3: Η ομάδα «Η οδοντόβουρτσα»
Οι Ομάδες μας: Η ουλίτιδα Εικόνα 4: Η ομάδα «Η ουλίτιδα»
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Η τάξη είχε υλοποιήσει την προηγούμενη σχολική χρονιά πρόγραμμα σχετικό με το σώμα κατά τη διάρκεια του οποίου τέθηκε ο προβληματισμός για την στοματική υγιεινή. Οι μαθητές είχαν εκφράσει το μεγάλο τους ενδιαφέρον για την ενασχόληση με την υγεία του στόματος.
Η Δραση μαΣ… Αρχικά δόθηκε στους μαθητές ένα ερωτηματολόγιο (Εικόνα 5), το οποίο προτείνεται στο βιβλίο «Γερά Δόντια…Καλύτερη Υγεία» της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας με σκοπό να διαγνωστούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών. Σε επόμενη συνάντηση παρουσιάστηκε στους μαθητές (με χρήση Η/Υ και projector) η ιστορία του Πίκι Πίκι, ενός μικρού δοντιού που αρρώστησε βαριά (Εικόνα 6). Οι μαθητές προβληματίστηκαν και ακολούθησαν ποικίλες δράσεις (Εικόνα 7): Aφήγηση της ιστορίας από τους μαθητές, δραματοποίησή της, παρουσίαση στις μικρότερες τάξεις, ζωγραφική, κατασκευές από άχρηστα υλικά (δόντι, οδοντόκρεμα, φρούτα, οδοντόβουρτσα). Στο σημείο αυτό χωρίστηκαν και οι ομάδες μας, όπως έχει προαναφερθεί.
Εικόνα 5 Εικόνα 6 Εικόνα 7
Εν συνεχεία παρουσιάστηκαν στους μαθητές πληροφορίες για τη θεωρητική πλαισίωση του θέματος με τη χρήση Η/Υ και projector (Εικόνα 8). Ενότητες: α) Τα δόντια του ανθρώπου – ονομασία δοντιών, β) Οι ασθένειες των δοντιών, γ) Πώς πρέπει να φροντίζουμε τα δόντια μας; δ) Τι πρέπει να τρώμε για να έχουμε γερά δόντια; Εικόνα 8
Αφήγηση της ιστορίας ενός μικρού αρκούδου που ξεπερνάει τον φόβο του για τον οδοντίατρο. Τα παιδιά εξέφρασαν τις δικές τους φοβίες και εμπειρίες με τον οδοντίατρο. Στη συνέχεια τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους βιβλίο με την ιστορία του Αρκούδου (Εικόνα 9). Αυτό έγινε αιτία να αλλάξει η στάση τους απέναντι στον οδοντίατρο. Εικόνα 9
Έντυπο ημερήσιας καταγραφής του πλυσίματος των δοντιών για έναν μήνα (Εικόνα 10). Τα παιδιά αποφάσισαν να πάρουν το έντυπο στο σπίτι τους και να το κολλήσουν στην πόρτα του ψυγείου τους ώστε να μην το ξεχνούν ποτέ. Κάθε πρωί και κάθε βράδυ, μετά το πλύσιμο των δοντιών τους, θα έπρεπε να χρωματίζουν τον αντίστοιχο ήλιο και το αντίστοιχο φεγγάρι. Εικόνα 10
Εκπαιδευτικά παιχνίδια online στο διαδίκτυο. Οι μαθητές παρακολούθησαν με τη βοήθεια του διαδικτύου ένα παραμύθι με τίτλο «Ο φίλος μου ο κροκόδειλος». (Εκπαιδευτική τηλεόραση από το ψηφιακό αρχείο τη ΕΡΤ), http://www.paramithas.tv/. (Εικόνα 11) Εικόνα 11
Η εξέλιξη της οδοντόβουρτσας, παρουσίαση με χρήση Η/Υ και projector σε μορφή power-point. (Εικόνα 12) Εικόνα 12
Στα πλαίσια της θεωρητικής πλαισίωσης του θέματος παρουσιάστηκαν πληροφορίες σχετικά με τα δόντια των ζώων. (Εικόνα 13) Εικόνα 13
Στα πλαίσια της θεωρητικής πλαισίωσης του θέματος παρουσιάστηκαν πληροφορίες σχετικά με την εξέλιξη των δοντιών από τον πρωτόγονο άνθρωπο έως σήμερα. (Εικόνα 14) Εικόνα 14
Κατασκευή του παραμυθιού «Τα δόντια του Χάρη» και ανάρτησή του στον χώρο του σχολείου. (Εικόνα 15)
Διαθεματική δραστηριότητα με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας: Παροιμίες με τη χρήση της λέξης «δόντι».
Μας επισκέφθηκαν… Μας επισκέφτηκε στο σχολείο μια οδοντίατρος, η κυρία Μαργέλλου Παρασκευή. (Εικόνα 16) Εικόνα 16
Μας επισκέφθηκαν… Η οδοντίατρος αφού μίλησε στους μαθητές για τη φροντίδα των δοντιών και τους έδειξε σχετικό ηλεκτρονικό υλικό, εκείνοι της έθεσαν τα δικά τους ερωτήματα και τις απορίες που είχαν (Οι μαθητές είχαν κάνει μια λίστα με τις απορίες που είχαν και τα ερωτήματα προς την οδοντίατρο στην κάθε ομάδα). Στο τέλος η οδοντίατρος χάρισε σε όλους τους μαθητές ένα φυλλάδιο με οδηγίες για την υγιεινή των δοντιών (Εικόνα 17) και μία οδοντόβουρτσα (Εικόνα 18). Εικόνα 18 Εικόνα 17
Η παρουσίασή μας… Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στη σχολική κοινότητα. Αρχικά παρουσιάστηκε από τους μαθητές το θεατρικό «Ο Πίκι Πίκι» το οποίο αποτελεί μια διασκευή (κατασκευασμένη από τα παιδιά σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς) της ιστορίας του Πίκι Πίκι που είχε παρουσιαστεί στους μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Στη συνέχεια οι μαθητές τραγούδησαν το τραγούδι «Τα δοντάκια», το οποίο έγραψαν και μελοποίησαν με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού μουσικής. Ακολούθησε η αφήγηση της εξέλιξης της οδοντόβουρτσας. Τέλος οι μαθητές μοίρασαν στους συμμαθητές τους ημερολόγια καταγραφής του βουρτσίσματός τους.
Ας αξιολογηθούμε… Η Αξιολόγηση είναι πολύπλευρη και πολυδιάστατη. Δεν αξιολογούμε μόνο την επίτευξη των στόχων, αλλά πρέπει αυτοί να επιτευχθούν με τον πιο εύκολο, γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο. Κατά τον σχεδιασμό του προγράμματός μας, διερευνήσαμε τις προϋποθέσεις μάθησης και επιλέξαμε και δομήσαμε το περιεχόμενο σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις προτιμήσεις των μαθητών με σκοπό να μην προκύψουν δυσκολίες, προβλήματα, παρανοήσεις και αδυναμίες. Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αποκόμισαν πολλά. Οι εντυπώσεις τους ήταν πολύ θετικές και αυτό φάνηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Υπήρξε πραγματικά πολύ μεγάλη αλλαγή στη στάση και τη συμπεριφορά τους αναφορικά με το θέμα που επεξεργάστηκαν. Εμείς, ως εκπαιδευτικοί, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι και περήφανοι από τα αποτελέσματα της υλοποίησης του προγράμματος. Είμαστε σίγουρα έτοιμοι για την επόμενη επεξεργασία του ίδιου θέματος σε συνεργασία με μια καινούρια ομάδα παιδιών.
Κλεινοντασ… Καλό βούρτσισμα! Κι όποιος ξεχνάει τα δόντια να βουρτσίζει, το ημερολόγιο τούτο εδώ θα του το θυμίζει! Καλό βούρτσισμα!