ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ Γ’ μέρος ΜΑΘΗΜΑ: Λειτουργικά Συστήματα και Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Ανάλογα με αριθμό χρηστών Ενός χρήστη (Single User) Win95/98/2000 Apple Mac MS-DOS UNIX, LINUX, NOVELL, VMS, OS400 Πολλών χρηστών (Multiuser) Win NT και επόμενα
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Ανάλογα με τύπο επεξεργασίας Κατά Δέσμες (Batch) Συναλλαγών (Transaction) Διαλογική ή Αλληλεπιδραστική (Interactive) Μερισμού χρόνου (Time Sharing) Πραγματικού χρόνου (Real Time) Κατανεμημένη ( Distributed) Με ανοχή σφαλμάτων ή Άνευ Παύσης (Fault Tolerant ή Non Stop) Πελάτη – Εξυπηρετητή (Client – Server)
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Κατά Δέσμες (Batch) Οι χρήστες υποβάλλουν εργασίες και το ΛΣ τις εκτελεί με τρόπο ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση. Παράδειγμα: μισθοδοσία
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Συναλλαγών (Transaction) Συνεχής επικοινωνία χρήστη- συστήματος για να δοθεί απάντηση το συντομότερο δυνατό. Παράδειγμα: τράπεζα
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Διαλογική ή Αλληλεπιδραστική (Interactive) Συνεχής επικοινωνία, ο χρήστης θέτει ερωτήματα και το σύστημα απαντά. Ο χρήστης ελέγχει την πορεία της επεξεργασίας. Παράδειγμα: χρήση βάσης δεδομένων.
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Μερισμού χρόνου (Time Sharing) Το σύστημα μοιράζει και χρεώνει τις υπηρεσίες του σε πολλούς χρήστες. Παράδειγμα: σύστημα Σχολής που χρησιμοποιείται από σπουδαστές και εκπ. Προσωπικό.
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Πραγματικού χρόνου (Real Time) Απαιτείται άμεση και εξασφαλισμένη απάντηση σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Παράδειγμα: βιομηχανικές διεργασίες, διαστημόπλοια.
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Κατανεμημένη ( Distributed) Η/Υ γεωγραφικά διασκορπισμένοι αλλά φαίνονται σαν ενιαίο σύστημα. Γρήγορη εξυπηρέτηση στους κατά τόπους χρήστες που μπορούν να αντλούν πληροφορίες ή να ενημερώνουν τοπικά κέντρα επεξεργασίας. Παράδειγμα: τελωνεία , εφορίες
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Με ανοχή σφαλμάτων ή Άνευ Παύσης (Fault Tolerant ή Non Stop) Σύστημα που συνεχίζει να λειτουργεί ακόμα και αν συμβεί λάθος ή βλάβη. Παράδειγμα: Τραπεζικές εργασίες, όργανα ελέγχου αεροσκαφών.
1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων 1.2.2 Κατηγορίες Λειτουργικών Συστημάτων Πελάτη – Εξυπηρετητή (Client – Server) Σταθμοί εργασίας συνδεδεμένοι με Server. Μπορούν να λειτουργήσουν και ανεξάρτητα. (συστήματα 2 σειρών 2-tier) Πελάτες συνδεδεμένοι με server που εκτελεί την εφαρμογή και που συνδέεται με άλλον server που υποστηρίζει Βάση Δεδομένων ( 3- tier). Όταν παρεμβάλλεται το διαδίκτυο, οι πελάτες συνδέονται με server ιστού και έπειτα με το υπόλοιπο σύστημα. (multi-tier)