ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΠΕΛΑΣΓΟΙ: Εμφανίστηκαν γύρω στο 3000 π.Χ. Με το όνομα αυτό καλύπτονται όλα τα φύλα που κατέβηκαν στην Ελλάδα. Έλαβαν.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Advertisements

1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ.
Αλέξανδρος ο Μέγας Ο Αλέξανδρος ο Μέγας ή Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς της ιστορίας, που σε ηλικία μόλις 33.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους
6. Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
ΣΥΜΒΟΛΑ.
project: οψεις της ψυχολογιας
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Η πτώση του Βυζαντίου.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ Η κάθοδος των Δωριέων.
Γρήγορη επανάληψη.
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
ΕΡΓΑΣΙΑ: ΓΑΪΤΑΝΙΔΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ, ΓΗΡΕΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΖΟΥΡΤΟΥΜΙΔΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ: Ιςτορια - Ιςτορικος Χρονος
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Βυζαντινή Λογοτεχνία Το Βυζάντιο υπήρξε ο μοναδικός χώρος ελληνικής παιδείας κατά τους μέσους αιώνες και η βυζαντινή.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Οι Φοίνικες ήταν αρχαίος σημιτικός λαός, που κατοικούσε στα παράλια της ανατολικής Μεσογείου...
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Τάματα ονομάζουμε τις υποσχέσεις ή τις ευχές που κάνουμε στο Θεό. Μερικοί κάνουν τάματα για να ευχαριστήσουν το Θεό για κάτι που τους έδωσε, ενώ άλλοι.
Το χάσμα ανάμεσα στους Βυζαντινούς & τους Δυτικούς-Λατίνους
10 ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ!
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
5ο δημοτικό Σχολείο Καβάλας Τμήμα Δ2
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Η Καθοδοσ των Δωριεων.
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Θρησκευτικά Θ.Ε. 4, Κ.9 Ομάδα: Ο Παχύς.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
Η συνΑντηση του ΧριστιανισμοΥ με τον ΕλληνισμΟ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
Ο άνθρωπος ως διάκονος του πλησίον
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΠΕΛΑΣΓΟΙ: Εμφανίστηκαν γύρω στο 3000 π.Χ. Με το όνομα αυτό καλύπτονται όλα τα φύλα που κατέβηκαν στην Ελλάδα. Έλαβαν μέρος στην ανάπτυξη του Μινωϊκού και Μυκηναϊκου πολιτισμού. Αργότερα ανέπτυξαν ξεχωριστούς πολιτισμούς, οι Τρώες, οι Φοίνικες, οι Φιλισταίοι. ΑΧΑΙΟΙ: 2600 π.Χ. Επικράτηση τεσσάρων διαλέκτων (ιωνική, αιολική, δωρική και ηπειρωτική). Το όνομά τους προέρχεται από τη ρίζα ακ-, απ’ όπου πήραν το όνομά τους οι ποταμοί Αχελώος, Αχέροντας και σημαίνει νερό. Στα Ομηρικά έπη τα συνασπισμένα στρατεύματα είναι οι Αργείοι, δηλ. οι Αχαιοί που πήραν το όνομά τους από την πρωτεύουσα τους, το Άργος, οι Δαναοί, την κυρίαρχη φυλή στην Πελοπόννησο και οι Αχαιοί, όνομα ενισχυμένο με τους Αιολείς, που είχε την κυριαρχία στα χρόνια της ακμής του αρχαϊκού ελληνισμού. ΕΛΛΗΝΕΣ: Διακόπτεται η παρουσία των Αχαιών μετά την κατάκτηση της Τροίας. Η κάθοδος των Δωριέων σηματοδοτεί την εποχή μετά το 1200 π.Χ. Δημιουργείται ο γενεαλογικός μύθος του Έλληνα, γιού του Δευκαλίωνα και της Πύρρας. Τα διάφορα φύλα αποκτούν κοινή ονομασία εθνική και όχι πολιτική, όπως το Αχαιοί, δηλ. λέγονται Έλληνες. Στα Τρωϊκά χρόνια Έλληνες ονομάζονταν τα μέλη μιας φυλής εγκατεστημένης στη Θεσσαλική Φθία, Ν.Α της Θεσσαλίας.

Η ονομασία προέρχεται είτε από τη ρίζα σαλ-, προσεύχομαι (Σελλοί), ή σαλ-, ξηραίνομαι (Σελινούς), ελλ-, ορεινός, σελ-, φωτίζω (σέλας, ήλιος). Ακόμη από την Ελλάδα (ελλάς ροή=ορεινό ρεύμα), πόλη κοντά στον Σπερχειό. Από εκεί επεκτάθηκε στη Στερεά και στις υπόλοιπες φυλές, όπως στην Ν.Ιταλία, Μεγάλη Ελλάδα. Πρόβλημα δημιούργησε η διαμόρφωση της μυθικής γενεαλογίας περί των τεσσάρων φυλών (Αχαιοί, Ίωνες, Αιολείς και Δωριείς). Λέγονταν Έλληνες οι Μακεδόνες και οι Μολοσσοί; Κοραής: Απέθανε η πατρίς μόλις μας επάτησε ο Φίλιππος και ανέστη το 1453! Δυστυχώς οι ξένοι λαοί δεν αποκαλούσαν όλους του ελληνόφωνους Έλληνες, αλλά Ίωνες (Ιωνύαν, Ιαουναί, Ιάουνα, Ιουνά, Ιουνάν). ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ: Βάρβαρος=τραυλός, μουγγός. Αρχικά μόνο γλωσσική ακαταστασία και γλωσσική διαφορά. Αργότερα τον αμαθή, τον απολίτιστο. Ισοκράτης (Πανηγυρικός): Τόσο πολύ η πόλη μας ξεπερνά τους άλλους ανθρώπους στη φρόνηση και τον λόγο, ώστε έφερε το όνομα των Ελλήνων να μη θεωρείται πλέον χαρακτηριστικό γένους, αλλά διανοίας και Έλληνες αποκαλούνται οι μετέχοντες μάλλον της παιδεύσεώς μας παρά της κοινής φύσης. Ο Ευριπίδης θεωρεί ότι οι Έλληνες ήταν πλασμένοι για την ελευθερία και οι βάρβαροι για τη δουλεία. Ο Αριστοτέλης λέγει: ταυτόν βάρβαρον και δούλον.

ΕΛΛΗΝΙΣΤΕΣ: 4ος αι. π.Χ. διαμορφώνεται μια πανελλήνια ιδέα, πολιτική και όχι πολιτιστική. Η Ελλάδα πρέπει ενωμένη να αντιμετωπίσει πλέον τους Πέρσες. Αλεξανδρινή εποχή από τον ηγεμόνα, Μακεδονική από το φύλο που πρωτοστάτησε και Ελληνιστική από τον χαρακτηρισμό των φορέων της. Εξελληνισμός Ιουδαίας. Επτά διάκονοι, ελληνίζοντες Ιουδαίοι. ΓΡΑΙΚΥΛΟΙ: 3ος αι. π.Χ. και μετά. Οι Ρωμαίοι αφυπνίζονται πνευματικά από τον ελληνικό πολιτισμό. Λατίνοι ποιητές και ρήτορες δεν ανέχονται εξαιτίας του εθνικισμού τους τον ελληνισμό (Κάτων, Πλαύτος, Βιργίλιος, Ιουβενάλιος). Οι Ρωμαίοι έβριζαν τους Χριστιανούς ως Γραικούς (Έλληνες) και απατεώνες. Καθιερώνουν το Γραικύλος=επιπόλαιος και τυχοδιώκτης άνθρωπος. ΔΥΣΣΕΒΕΙΣ ΕΛΛΗΝΕΣ: Στα έργα των Πατέρων χρησιμοποιείται η λέξης Έλληνας για να δηλώσει τον ειδωλολάτρη. Τίτλος των έργων Προς Έλληνας και όχι κατά Ελλήνων. ΡΩΜΑΙΟΙ: Αρχικά όσοι μιλούσαν λατινικά και είχαν λατινική καταγωγή. Επικράτησε η πολιτική έννοια με την επικράτηση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Νέα Ρώμη η πρωτεύουσα του κράτους που λεγόταν Ρωμανία. ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ: Βυζάντιος ή βυζαντινός λεγόταν ο κάτοικος η ο εκκλησιαστικός άρχοντας της Βασιλεύουσας, της Κων/πολης. Ο Ιερώνυμος Βόλφ το 1562 εισήγαγε ένα σύστημα βυζαντινής Ιστορίας με τίτλο Corpus Historiae Byzantinae και το 1680 ο Du Gange έγραψε την Βυζαντινή Ιστορία ΕΛΛΗΝΕΣ: Επανέρχεται από τα χρόνια της Άννας της Κομνηνής με την εθνική σημασία του.

Πώς αντιμετωπίζουν τους εθνικούς οι Απολογητές (β΄αι.) ; Οι απολογίες προς τους εθνικούς διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: α) σ΄αυτές που γίνεται λόγος για την πίστη και τον βίο των Χριστιανών και β) στις συγγραφικές επιθέσεις κατά της εθνικής θρησκείας και φιλοσοφίας. Οι πρώτες απευθύνονται σε αυτοκράτορες ή τοπικούς άρχοντες, κυρίως στη δυναστεία των Αντωνίνων, επειδή θεωρούνταν ως φιλόσοφοι. Οι Έλληνες απολογητές ήταν φιλόσοφοι και απευθύνονταν προς φιλόσοφους ή λόγιους. Αποδεικνύουν τα όσα θέλουν να πουν με ηρεμία και διαπνέονται από την αρετή της αγάπης. Οι δεύτερες απευθύνονται “ προς Έλληνες “ με την θρησκευτική έννοια. Παρατηρείται εδώ μία βίαιη επίθεση και ανατροπή πολλών θεσμών. Χαρακτηρίζονται από το άλλο γνώρισμα της χριστιανικής νοοτροπίας, τον ζήλο. Τα θέματα τους έχουν να κάνουν με την αρχαιότητα και καθαρότητα της χριστιανικής πίστης, δηλ. με τις έννοιες του Θεού, του κόσμου, της ύλης, της πρόνοιας, της αθανασίας και της ανάστασης. Ασχολούνται επίσης με την καθαρότητα του χριστιανικού βίου διαποτισμένου από αγάπη, ηρεμία και αγνεία. Μερικοί Απολογητές είναι εχθρικοί και επιθετικοί, ενώ άλλοι προσπαθούν να βρουν κοινά σημεία με τους φιλοσόφους, όπως ο δανεισμός των φιλοσοφικών αληθειών από τον Μωϋσή, η διδασκαλία του σπερματικού λόγου από τον Ιουστίνο. Η ελληνική φιλοσοφία εξετάζεται πλέον σαν πρόδρομος του Χριστιανισμού και ο Χριστιανισμός ονομάζεται “αληθής φιλοσοφία”. Το μειονέκτημα στα απολογητικά κείμενα αυτής της περιόδου ήταν ότι πολύ λίγος λόγος γίνεται για τον Ι.Χριστό.

Τατιανού, Προς ΄Έλληνας …ο Μωϋσής είναι πρεσβύτερος ηρώων, πόλεων, δαιμόνων. Και πρέπει να πιστεύωμεν εις τον αρχαιότερον κατά την ηλικίαν, παρά εις τους ΄Έλληνας, οι οποίοι άντλησαν τα δόγματα εκείνου, ως από πηγή, όχι κατ΄επίγνωση. Ταύτα συνέταξα για σας, άνδρες ΄Έλληνες, εγώ ο κατά το σύστημα των βαρβάρων φιλοσόφων Τατιανός, ο οποίος γεννήθηκα στη γη των Ασσυρίων, εκπαιδεύθηκα με τα δικά σας, δεύτερο με όσα τώρα πρεσβεύω. Μ.Αθανασίου, Κατά ειδώλων ή ΄Ελλήνων. (6) Μερικοί από τους ειδωλολάτρες, επειδή εξετροχιάσθηκαν και δεν γνώρισαν τον Χριστό, αποφάνθηκαν ότι το κακό έχει υπόσταση…το ίδιο λέγουν και οι αιρετικοί.

ΠΑΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Η ελληνική παιδεία και κυρίως η ελληνικ’ή φιλοσοφία υπήρξαν πηγή της πατερικής γραμματείας Εκκλησία = Ο Χριστιανισμός συνδέεται με την ακμή της ελληνικής πόλης του 5 ου π.Χ. αι. 2 ος αι. Ιουστίνος ο Φιλόσοφος. Θετική αντιμετώπιση της ελλ. Φιλοσοφίας. Ο σπερματικός λόγος είναι η έμφυτη δύναμη που οδηγεί στη γνώση και μάλιστα στη θρησκευτική γνώση. Οι ποιητές και οι φιλόσοφοι βρήκαν μέρος της αλήθειας, όχι όμως όλη την αλήθεια. Οι Προφήτες χαρακτηρίζονται φιλόσοφοι. 4 ος αι. Καππαδόκες. Ιωάννης ο Χρυσόστομος. 5 ος αι. Πρόβλημα δημιουργείται από ενέργειες Χριστιανών και ειδωλολατρών 8 ος αι. Ιωάννης ο Δαμασκηνός 9 ος αι. Μ.Φώτιος: διαβάζει και ερμηνεύει στο πανεπιστημιακό φροντιστήριο κλασσικούς και Χριστιανούς συγγραφείς χωρίς διάκριση

10 ος αι. Κίνδυνος σχολαστικισμού με τη σύνδεση θεολογίας και φιλοσοφίας. (Ιωάννης ο Ιταλός. 14 ος αι. Γρηγόριος ο Παλαμάς. Η φιλοσοφία είναι δώρο του Θεού, όχι πνευματικό, αλλά φυσικό. Η αγνωσία δεν είναι πάντοτε κακή, ούτε η γνώση είναι κάτι το καλό. 18 ος αι. Αναζήτηση εθνικής ταυτότητας. Σύγκρουση βυζαντινού πνεύματος με τη Δύση. Παραδοσιακοί ή συντηρητικοί με ευρωπαϊστές ή προοδευτικούς. Στην Ορθοδοξία είχε αφομοιωθεί η ελληνική φιλοσοφία. Η σχέση θεολογίας και επιστήμης ήταν συμπληρωματική