ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Αξιολόγηση Είναι η διαδικασία ελέγχου του βαθμού κατάκτησης των σκοπών και στόχων. Εκτός από την αξιολόγηση της γνώσης θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η συνολική παρουσία του μαθητή στο σχολείο: προσπάθεια, συμμετοχή, ανάπτυξη πρωτοβουλιών, δημιουργικότητα, συνεργασία. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης. Μέρος των διαδικασιών του εκπαιδευτικού συστήματος: προαγωγή στην επόμενη τάξη, εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Μορφές αξιολόγησης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Ιδιότητες ενός δοκιμίου Αντικειμενικότητα: Επιτυγχάνεται με το σαφή καθορισμό κριτηρίων Αξιοπιστία: Επιτυγχάνεται όταν υπάρχει συμφωνία στις εκτιμήσεις των απαντήσεων ενός δοκιμίου Εγκυρότητα: Επιτυγχάνεται όταν το εξεταστικό δοκίμιο μετρά αποτελεσματικά αυτό που θέλουμε να μετρήσουμε/ Συνέπεια ανάμεσα σε στόχο, ύλη, ερωτήσεις
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Προϋποθέσεις εγκυρότητας/ αξιοπιστίας περιεχομένου Οι ερωτήσεις να αντανακλούν αυτό που έπρεπε να μάθουν οι μαθητές και να τους παρέχουν τη δυνατότητα να το εκφράζουν. Οι ερωτήσεις να μην περιορίζονται στην απλή αναπαραγωγή αλλά να κινούνται και σε ανώτερα επίπεδα. Αντιστοιχία σε σκοπό, ύλη και ερωτήσεις
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Έντιμη μέτρηση = Έντιμη διδασκαλία
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Επίπεδα Διδασκαλίας ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ: Κατανόηση, Απομνημόνευση, Εφαρμογή ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Σύνθεση, Ανάλυση, Αξιολόγηση, Ανάπτυξη αποκλίνουσας /πρωτότυπης σκέψης, ροή ιδεών
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Τι θέλουμε να μετρήσουμε; Γνώσεις: Πληροφορίες, έννοιες (περιεχομένου, διαδικαστικές) Δεξιότητες Τρόπο σκέψης/στρατηγικές Αξίες/στάσεις
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Ερωτήσεις Ιεραρχική τοποθέτηση ερωτήσεων με βάση το βαθμό δυσκολίας Αυτοτέλεια κάθε ερώτησης Αποφυγή δύσκολων ή διφορούμενων λέξεων στη διατύπωση των ερωτήσεων Σαφείς οδηγίες για κάθε τύπο ερώτησης Ερωτήσεις που καλύπτουν όλα τα επίπεδα μάθησης (όχι μόνο απομνημόνευση)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Είδη ερωτήσεων Ανοικτού τύπου –Σύντομης απάντησης –Θέματα προς ανάπτυξη: οι μαθητές παρουσιάζουν τις γνώσεις και τις απόψεις τους –Ερμηνευτικές Κλειστού τύπου
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Ασκήσεις κλειστού τύπου Πολλαπλής επιλογής Τύπου σωστό-λάθος Σύζευξης (ή συσχέτισης) Διάταξης ή ιεράρχησης Συμπλήρωσης