Διαφοροποιηςη της Διδαςκαλιας για Μαθητες με Αυτιςμο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
‘‘Towards Achieving Self Regulated Learning
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Θεωρητικό Υπόβαθρο Αυτισμός: πρόοδος σε δομημένα πλαίσια
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας & συμπεριφοράς
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Επηρεάζοντας έμμεσα το πρόβλημα
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας: ο ρόλος του διευθυντή Μαργαρίτα Χριστοφορίδου 14 Μαρτίου 2013.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δρ. Μόνικα Σιακού Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Συμπερίληψη μαθητών με ΕΕΑ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΑΝΕΤΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΤΗΓΑΝΙΤΑ ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΓΚΛΑΡΑ ΓΕΩΡΓΙΑ.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαφοροποιηςη της Διδαςκαλιας για Μαθητες με Αυτιςμο Πέτρος Γαλάνης & Ντορέττα Αστέρη

DSM-V: ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ Περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα νευρο-αναπτυξιακών διαταραχών με κοινά χαρακτηριστικά: Τη διαταραγμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία Τα περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς Κατάργηση Asperger και «Άτυπου αυτισμού» 3 επίπεδα διαβάθμισης της ΔΑΦ, ανάλογα το βαθμό υποστήριξης που απαιτείται

Συχνότητα εμφάνισης: 1/88 (CDC, 2012/ ΗΠΑ/ DSM-IV) ΔΝ: 60% παιδιών με ΔΑΔ έχουν Δ.Ν.>70 Αιτιολογία: Πολυ-παραγοντικό φαινόμενο με οργανική αιτιότητα που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της κύησης

προκληςεις κατα τη ςχολικη φοιτηςη των μαθητων με αυτιςμο

Προκλήσεις που σχετίζονται με τη διαταραχή του αυτισμού: Ελλείμματα σε δεξιότητες που απαιτούνται για τη μάθηση σε ομαδικό πλαίσιο, π.χ.: Συγκέντρωση προσοχής Απόκριση σε εντολές και ερωτήσεις Μάθηση μέσω παρατήρησης Ρυθμός εργασίας Αυτονομία Μειωμένη εποικοδομητική συμμετοχή

Ελλείμματα σε κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες: Ελλείμματα σε κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες: Αδυναμία συνεργασίας με τους συνομηλίκους Δυσκολία συμμετοχής σε παιχνίδια Αδυναμία σύναψης φιλικών σχέσεων Πλεονασμοί στη συμπεριφορά, όπως οι στερεοτυπίες/ηχολαλίες και τα εμμονικά ενδιαφέροντα δυσκολεύουν την προσαρμογή

Πιθανές προκλήσεις που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό σύστημα: Απουσία κατάλληλης εκπαίδευσης & υποστήριξης του προσωπικού Απουσία ΕΕΠ - Απρόσφορο ΑΠΣ – Απουσία προγράμματος διαφοροποιημένης διδασκαλίας Πολυάριθμες τάξεις Έλλειψη χρόνου για παροχή εξατομικευμένης βοήθειας

Προκλήσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον της εκπαίδευσης: Σύνθετα κοινωνικά ερεθίσματα Απρόβλεπτη συμπεριφορά συμμαθητών Δυσδιάκριτα οπτικά ερεθίσματα Αγχωγόνο περιβάλλον εκπαίδευσης Έντονα ακουστικά ερεθίσματα Απουσία σταθερότητας στο πρόγραμμα

Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Περιεχόμενο Διαφοροποιημένη διδασκαλία Διαδικασία Αποτέλεσμα

Περιεχόμενο διδασκαλίας

Διαφοροποίηση ως προς το περιεχόμενο της διδασκαλίας Το πρόγραμμα πρέπει να καλύπτει τις εξατομικευμένες ανάγκες του μαθητή, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής στην ομαδική μαθησιακή διαδικασία

Βασικοί τομείς της παρέμβασης Ανάπτυξη κινήτρων για συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία Μείωση των προβληματικών αντιδράσεων Διδασκαλία δεξιοτήτων: Μίμησης Προσοχής Κατανόησης και εκφοράς του λόγου (με έμφαση στην αυθόρμητη και λειτουργική επικοινωνία)

Κοινωνικής αλληλεπίδρασης Παιχνιδιού (ιδιαίτερα ομαδικού) Αναγνώρισης και έκφρασης συναισθημάτων «Θεωρίας του νου» Αδρής και λεπτής κινητικότητας Αυτονομίας & Αυτοϋπηρέτησης Ψυχαγωγίας Προσχολικών και σχολικών δεξιοτήτων

Σημαντικές για την ένταξη δεξιότητες Διδασκαλία σχολικών ρουτινών και κανόνων Διδασκαλία δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη μάθηση σε ομαδικό πλαίσιο (π.χ. εποικοδομητική συμμετοχή, ανταπόκριση σε ερωτήσεις και εντολές) Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων Διδασκαλία δεξιοτήτων ομαδικού παιχνιδιού Διδασκαλία σχολικών δεξιοτήτων

Μαθησιακή διαδικασία

Προσαρμογή του περιβάλλοντος

Χρησιμοποίηση ευπρόσληπτου λόγου από το δάσκαλο ή/και εναλλακτικού συστήματος επικοινωνίας

Διδασκαλία εννοιών μέσω «ΜΑΚΑΤΟΝ»

Ευκαιρίες για ομαδικές δραστηριότητες με σκοπό την αλληλεπίδραση και τη λήψη βοήθειας από τους συμμαθητές

Υλικό & αξιοποίηση νέων τεχνολογιών

Εμπεριστατωμένες διδακτικές πρακτικές και τεχνικές Παροχή τμηματικής βοήθειας με συστηματικό τρόπο & σταδιακή απόσυρσή της Σταδιακή διαμόρφωση της συμπεριφοράς Ανάλυση έργου και διδασκαλία αλυσιδωτών αντιδράσεων Νατουραλιστική διδασκαλία: Κατ’ ευκαιρία μάθηση

Παροχή ενισχυτικών επακόλουθων με μεγαλύτερη συχνότητα και συνέπεια από τους υπόλοιπους μαθητές: Εντοπισμός ενός ρεπερτορίου ενισχυτών Σταδιακή ελάττωση της ενίσχυσης Κοινωνική ενίσχυση (π.χ. έπαινος) Συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών

Οπτικές υπενθυμίσεις της επιθυμητής συμπεριφοράς Σηκώνω το χέρι για να πω μάθημα Κάνω την εργασία μου

Οπτικοποιημένο ημερήσιο πρόγραμμα αυτοαπασχόλησης (activity schedule)

Πρόγραμμα δραστηριοτήτων

Κάρτες με κανόνες, οδηγίες και υπενθυμίσεις Διαβάζω δυνατά μόνο όταν είναι η σειρά μου. Ακούω τους συμμαθητές μου που διαβάζουν. Σηκώνω το χέρι μου αν θέλω να πω κάτι ή να απαντήσω σε μια ερώτηση. Περιμένω να μου πουν για να απαντήσω.

Γραπτές υπενθυμίσεις βάσει ανάλυσης έργου Βήμα Τι κάνω Έλεγχος 1 Διαβάζω το πρόβλημα  2 Το λέω με δικά μου λόγια 3 Υπογραμμίζω αυτά που ξέρω 4 Υπογραμμίζω τι μου ζητάει να βρω  5 Ζωγραφίζω το πρόβλημα 6 Φτιάχνω ένα σχέδιο για να λύσω το πρόβλημα 7 Κάνω τις πράξεις 8 Ελέγχω την απάντηση με κομπιουτεράκι

    _______ Τίτλος: Ποιος; Τι; Πού; Πότε; Γιατί; Τι έγινε στο τέλος; Πώς ένιωσαν;    

Κοινωνικές Ιστορίες Τι μπορώ να πω στο φίλο μου Ο φίλος μου θα έρθει σήμερα περίπου στις _____ Όταν φτάσει ο φίλος μου μπορώ να του πω «Γεια σου!». Το να πω «Γεια σου» είναι μια φιλική φράση. Βοηθάει το φίλο μου να αισθανθεί καλοδεχούμενος στο σπίτι μου.

Ιστορίες σε μορφή κόμικ ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΠΑΤΡΙΚ Άουτς, με πόνεσαν τα αυτιά μου Σε παρακαλώ, μη μιλάς τόσο δυνατά Συγνώμη Πάτρικ

Συστήματα αυτοκαταγραφής

Αυτοαξιολόγηση της έντασης της φωνής (Buron & Curtis, 2003)

Αποτέλεσμα διδασκαλίας

Διαφοροποίηση ως προς το αποτέλεσμα της διδασκαλίας Αξιολόγηση βάσει του Αναλυτικού Προγράμματος Αυτισμού και του ΕΕΠ Ενδο-ατομική αξιολόγηση Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης στις σχολικές δεξιότητες (π.χ. πολλαπλές απαντήσεις, σωστό-λάθος, ταύτιση πρότασης με εικόνα, αποκατάσταση αποδομημένων προτάσεων, συμπλήρωση κενών σε προτάσεις) Διαρκής αξιολόγηση της προόδου Συλλογή ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων

Παράδειγμα συλλογής ποσοτικών δεδομένων για καίριες για την ένταξη δεξιότητες

Έλεγχος αναγνωστικής κατανόησης με εναλλακτική επικοινωνία «ΜΑΚΑΤΟΝ»

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ Πέτρος Γαλάνης & Ντορέττα Αστέρη