Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τα δώρα του παραμυθιού» Σχ. έτος 2013-2014 Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Λογοθέτη Ανθή Συνεργαζόμενοι: Ντόκα Αντιγόνη Τάξη: Πρότυπο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Πανεπιστημίου Πατρών - Ολοήμερο τμήμα
Αντωνόπουλος Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος Γιώργος Γκάτση Νικολίνα Γκεζερλή Αριάδνη Γκεζερλή Μυρσίνη Δάρα Κωνσταντίνα Κετσογιάν Διονυσία Κλούκινα Ειρήνη Κλούκινα Σοφία Μεντζάς Δαβίδ Μέρμελα Ιωάννα Μπέλλα Κωνσταντίνα Πλατανιτσιώτης Νικόλας Ντεντόπουλος Δημήτρης Ντεντοπούλου Χριστιάνα Τζώρτζης Παύλος Τσέλη Ζέτα Φίλης Παναγιώτης Φραντζής Δημήτρης Φραντζής Νικόλας Χρόνης Θανάσης Χρυσανθακόπουλος Δημοσθένης Αλεξανδρίδης Αλέξανδρος Μπασκούτα Αδαμαντία
Πρότυπο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Πανεπιστημίου Πατρών Nηπιαγωγοί: Λογοθέτη Ανθή, Ντόκα Αντιγόνη 2013-14
Αφόρμηση Η αξία της προφορικής παράδοσης του τόπου μας και ειδικότερα η σημαντικότητα του παραδοσιακού παραμυθιού για τη διατήρηση και μεταφορά της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Η ανάγκη εισαγωγής του παραδοσιακού παραμυθιού στην εκπαιδευτική πράξη, ως δυναμικό γνωστικό εργαλείο. Οι δυνατότητες των παραδοσιακών παραμυθιών για την προσέγγιση και επεξεργασία ποικίλων θεμάτων στο χώρο του νηπιαγωγείου Το προσωπικό ενδιαφέρον των νηπιαγωγών του τμήματος, που συναρτάται με προσωπικά βιώματα και εμπειρίες
Στοχοθεσία προγράμματος Το πολιτιστικό πρόγραμμα επικεντρώθηκε στην εξέλιξη της προφορικής ελληνικής παράδοσης (από τον Όμηρο έως τους σύγχρονους παραμυθάδες) και στην επεξεργασία των συναισθημάτων και αξιών που προάγονται από τα ελληνικά λαϊκά παραμύθια. Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η εισαγωγή των μαθητών στην προφορική παράδοση του τόπου μας μέσα από την ενεργό εμπλοκή τους με ποικίλες διαδικασίες ακρόασης, αφήγησης και επεξεργασίας παραδοσιακών παραμυθιών.
Το ταξίδι μας… Ο κόσμος των παραμυθιών είναι ο δικός μας κόσμος…
Τα παραμύθια στο χρόνο…
Τα παραμύθια που αγαπώ…
Παραμύθι, μύθι, μύθι…
Μια φορά κι έναν καιρό…
Ήταν το Ασχημόπαπο…
Και ο Πιλάβιος…
Τώρα είμαστε κι εμείς παραμυθάδες…
Ο κουτός Γιάννης
Που λατρεύουμε να ακούμε τα παραμύθια της γιαγιάς…
Και να φτιάχνουμε μύθους γεμάτους περιπέτειες... O μαγικός καθρέφτης Μπορεί να είναι: Σπίτι, Σχολείο, Κάστρο Δεν μπορεί να είναι: Αυλή, Ρούχα, Ζώα Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας μαγικός καθρέφτης που τον έλεγαν «Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου» και ζούσε σε ένα σχολείο. Βαρέθηκε όμως και ήθελε να πάει σε ένα σπίτι για να συναντήσει έναν άλλο καθρέφτη γιατί ένιωθε μοναξιά. Εκεί που πήγαινε συναντάει μιαν αυλή, έξω από το σπίτι, γεμάτη λουλούδια, πολύ όμορφα. Δεν ήξερε τι είναι, γιατί δεν τα είχε ξαναδεί. Θαμπώθηκε από την ομορφιά τους. Αποφάσισε να μείνει εκεί για πάντα και τους έκανε αντανάκλαση. Αυτά μεγαλώνανε και ομορφαίνανε από το φως. Μετά αποφάσισε να πάει στο σπίτι. Η πόρτα του σπιτιού ήταν κλειδωμένη αλλά, επειδή ήταν μαγικός, έμπαινε μέσα στα σπίτια σα φάντασμα. Μέσα στο σπίτι υπήρχε μια σπηλιά, σε ένα μυστικό δωμάτιο και ο καθρέφτης πάτησε ένα μυστικό τούβλο, με διαφανο μπλε χρώμα, και έπεσε σε ένα κάστρο που ήταν στοιχειωμένο. Το κάστρο ήταν γεμάτο φαντάσματα, λυκάνθρωπους και ιππότες. Φοβήθηκε πάρα πολύ. Και ξαφνικά ανακάλυψε ότι όλα αυτά ήταν κλόουν και ζογκλέρ γιατί έβγαλαν τα ρούχα τους, μπροστά στον καθρέφτη και άρχισαν να γελάνε. Τελικά ήταν το κάστρο των κλόουν και του γέλιου, δηλαδή του αστείου. Οι κλόουν είπαν ότι θα πραγματοποιήσουν τις ευχές του καθρέφτη. Αυτός ζήτησε να τον πάνε πάλι στο σχολείο του. Όταν όμως γύρισε είδε απίστευτα πράγματα. Το σχολείο δεν ήταν σχολείο παιδιών αλλά ζώων και είχε μεταφερθεί στη ζούγκλα. Έτσι ο καθρέφτης κοίταζε πια γορίλες, λιοντάρια και ελέφαντες. Κι έζησε ο καθρέφτης καλά κι εμείς ακόμη καλύτερα! Και να φτιάχνουμε μύθους γεμάτους περιπέτειες...
Επιλογικά Στο πλαίσιο του προγράμματος τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν τα λαϊκά παραμύθια του τόπου μας, να κατανοήσουν την χρονική εξέλιξη του παραμυθιού μέχρι τις μέρες μας, να εξασκηθούν με αφηγηματικού τύπου δεξιότητες και δραστηριότητες παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου. Το πρόγραμμα προσέφερε επιπλέον δυνατότητες για παραγωγική συνεργασία του νηπιαγωγείου με το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των παιδιών.