«Φαίδρα και Ιππόλυτος»: ανατομία ενός άνομου έρωτα, χιλιετίες πριν τον Φρόυντ… Ομαδα γ Γραμμενου ευαγγελια Βουλγαρης κωνσταντινοσ Πρεβεντα βαια Γιοντζη ελενη Ρωσσιου βασιλικη
Τρόπος εργασίας: Προηγείται η παρουσίαση και η ανάλυση της τραγωδίας. Προηγείται η παρουσίαση και η ανάλυση της τραγωδίας. Βλέπουμε και την ταινία για να έχουμε τη δυνατότητα της σύγκρισης. Παράμετροι ανάλυσης:
1.Τρόπος πρόσληψης του μύθου Ο βασικός αρχετυπικός μύθος του Ευριπίδη λαμβάνεται και στην ταινία Ένας ανίερος ,μιαρός, αντισυμβατικός έρωτας. Οι ήρωες έχουν status αντί για θεϊκή καταγωγή. Όμως το ζευγάρι ενώνεται, ο έρωτας γίνεται αμοιβαίος. Ο Αλέξης , σαν άλλος Ιππόλυτος απορρίπτει έστω και παροδικά την Φαίδρα, κινητοποιώντας το τραγικό τέλος.
Τρόπος πρόσληψης Αρχικά η Φαίδρα αναδεικνύεται κάπως σε Αισχυλική ηρωίδα αφού προσπαθεί να αντισταθεί στην Αφροδίτη. Ο Ιππόλυτος αρχίζει και τελειώνει ως μονομανής και απόλυτος, ενώ ο Αλέξης υποκύπτει στην γοητεία του έρωτα- Φαίδρας. Τέλος, η συντριβή των ηρώων επέρχεται: στην ταινία με εθελούσιο και για τους δύο θάνατο, ενώ στην τραγωδία η ηρωίδα αυτοκτονεί εκδικούμενη τον πρόγονό της…( ως υποχείριο της Αφροδίτης που το προείπε.)
Τρόπος… Παντελής έλλειψη θεομαχίας στην ταινία. Καταλυτικός ρόλος της « αράς» του πατέρα Η παρουσία της τροφού: στην τραγωδία καταλυτικός αφού δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για την συντριβή των ηρώων. αντίθετα στην ταινία υπάρχει ως σκιά της Φαίδρας.
2. Κοινωνικό υπόβαθρο Κοινό το status , κυριαρχία του πλούτου, μέχρι και το όριο του σκανδάλου. Η Φαίδρα όμως δεν έχει πνευματικές ανησυχίες οι τέχνες υποτιμώνται. Αρχικά η Φαίδρα του Ευριπίδη παρουσιάζεται να συντρίβεται από το βάρος της ενοχής , ενώ στην ταινία υπάρχει μόνο μια στιγμή δισταγμού: « μην έρθεις στην Ελλάδα» Η εκδίκηση και στα δύο υπάρχει. Η απόρριψη από τον Αλέξη- Ιππόλυτο λειτουργεί καταλυτικά. Η αποκατάσταση της «τάξης» με την συντριβή του « κόσμο τους»!
3. Εκφραστικά μέσα: Εναλλαγή τόπου: μέσα- έξω, Φως ελληνικό , θάλασσα, μουσείο, ξενοδοχείο … Παρίσι, Λονδίνο, Ύδρα… Συγκεκριμένος χρόνος: καλοκαίρι… Γκρο πλαν, γενικό τοπία, ερωτική σκηνή ελλειπτικά πλάνα Μουσική υποβλητική, βροχή κρεσέντο μουσικής, εργαλείο για προσήμανση του τέλους!
Στίχοι: 1342- τέλος της τραγωδίας Στίχοι: 1342- τέλος της τραγωδίας Χρόνος: 15 ώρες Προαπαιτούμενα: χώρος: εργαστήριο με Η.Υ, διδασκαλία και ανάλυση της τραγωδίας και παρακολούθηση της ταινίας. Τρόπος εργασίας: ομαδοσυνεργατική Στόχοι: αισθητική απόλαυση και κριτικός γραμματισμός: σύγκριση κοινωνιών και κοινωνικών δομών τότε και τώρα
4.Φύλλα εργασίας: 4 ομάδες εργασίας: 1η : από τα στάδια του τραγικού( Άτη, ύβρις , τίσις , Νέμεσις, κάθαρση), τι συναντούμε και με ποια μορφή στην τραγωδία; 2η: Το πορτραίτο της ηρωίδας πώς διαφοροποιείται στην τραγωδία και στην ταινία; 3η: Να σκιαγραφήσετε τις οικογενειακές σχέσεις έτσι όπως τις περιγράφει ο Ευριπίδης. 4η: Δώστε ένα διαφορετικό τέλος στην ταινία με βάση τα σύγχρονα ήθη.
Περαιτέρω δραστηριότητες Αναζητήστε λογοτεχνικά κείμενα με θέμα τον έρωτα και ντύστε τα με εικόνες- πίνακες. Να δραματοποιήσετε τη σκηνή παραμάνας- Φαίδρας στην τραγωδία. Ντύστε με την κατάλληλη μουσική το παραλήρημα της Φαίδρας στην τραγωδία όταν οραματίζεται τον έρωτά της για τον Ιππόλυτο.