1.4 Η κοινωνικότητα των νέων
Μια για να υπάρχουμε και μια για να ζήσουμε. Γεννιόμαστε δύο φορές. Μια για να υπάρχουμε και μια για να ζήσουμε. Η περίοδος της εφηβείας είναι η δεύτερη γέννηση» J. J. Rousseau, Αιμίλιος
Ο προσδιορισμός της εφηβικής ταυτότητας σωματικό επίπεδο Ορμονικές αλλαγές ψυχολογικό επίπεδο Αμφιθυμία: αντιπαράθεση λογικής και συναισθήματος πνευματικό επίπεδο Ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης
Συναισθηματική Απομόνωση Ενδιαφέρον για το άλλο φύλο Υπαρξιακές αναζητήσεις Αμφισβήτηση αξιών και κατεστημένου Μεταφυσικές αγωνίες Υπερευαισθησία Άγχος Συναισθηματική Απομόνωση
Ενδεικτικές ασκήσεις «Η ζωή μου τώρα. Η ζωή μου όπως θα την ήθελα» :φτιάχνουν ομαδικά δίπτυχο κολάζ: μια πλευρά με εικόνες-σύμβολα της ζωής τους, όπως είναι τώρα και από την άλλη, όπως θα ήθελαν να είναι.
Επικοινωνία ….τι είναι? Επικοινωνία είναι η ανταλλαγή αγαθών, υλικών και πνευματικών, µεταξύ δύο ή περισσότερων προσώπων.
β. Επικοινωνία στις ανθρώπινες σχέσεις
Η επικοινωνία είναι απαραίτητα γιατί… μαθαίνει το άτοµο να συναναστρέφεται µε διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, και να γνωρίζει τις ιδέες, τις αξίες και τα ενδιαφέροντα τους. διευρύνει τον πνευματικό του ορίζοντα του ατόμου, αφού και εμπλουτίζονται οι γνώσεις του μέσα από την ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων κάνει τις ανθρώπινες σχέσεις περισσότερο φιλικές και ευχάριστες μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματα του, να μοιραστεί τον πόνο του µε το συνομιλητή του, να εκτονωθεί χωρίς να προκαλέσει κακό στον εαυτό του ή στους άλλους, μπορεί να βρει λύση στα προβλήματα του!
γ. Τρόποι επικοινωνίας…
Επικοινωνία με τους γύρω μου… Πόσους τρόπους επικοινωνίας γνωρίζω? Πόσο αποτελεσματικός είμαι στην επικοινωνία? Έχω μάθει να ακούω τους γύρω μου? Έχω τις προϋποθέσεις για καλή επικοινωνία? Πώς να γίνεται να μιλάω και να με καταλαβαίνουν? Χρησιμοποιώ τις κατάλληλες λέξεις? Ξεκινάω μια συζήτηση πρώτος? Παιχνίδι: πίνακας αναφοράς
Οι βασικοί τρόποι επικοινωνίας… Λεκτική επικοινωνία. Η επικοινωνία αυτή πραγματοποιείται µε την οµιλία και τη χρήση της γλώσσας. Η µη λεκτική επικοινωνία. Πρόκειται για την επικοινωνία που δεν εκφράζεται λεκτικά αλλά µε άλλους τρόπους, όπως µε τις κινήσεις, τις χειρονοµίες, τα νοήματα, το γέλιο, το κλάµα κ.ά. Μορφές µη λεκτικής επικοινωνίας αποτελούν η ζωγραφική, η γλυπτική, η ενδυμασία, ο χορός κ.ά. Η μαζική επικοινωνία. Πραγματοποιείται µε τις διάφορες συσκευές επικοινωνίας (τηλεόραση, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλέφωνο, ηλεκτρονικός υπολογιστής).
Παιχνίδι: πίνακας αναφοράς
Αποτελεσματική επικοινωνία!!! Να μάθετε να ακούτε και όχι απλά να ακροάζεστε Να μην παραβλέπετε τα συναισθήματα των άλλων Προσφέρετε τα λόγια και τις πράξεις της ενθάρρυνση Προσέξτε τη γλώσσα του σώματος Χρησιμοποιήστε Χιούμορ Προσπάθεια για την επίλυση των συγκρούσεων Διατηρήστε μια θετική στάση και χαμογελάστε Ελαχιστοποίηση στρες Παραπονεθείτε όταν είναι απολύτως απαραίτητο
Η γλώσσα του σώματος
Τι χρειάζεται για μια αποτελεσματική επικοινωνία? ήπιο κλίµα ελευθερία έκφρασης ειλικρίνεια σαφήνεια καλοπροαίρετη διάθεση των συνομιλητών Ανέκδοτο…
δ. Η επίδραση της διαφήμισης στην οικογενειακή ζωή
Πώς επιδρούν τα ΜΜΕ (Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας) στους ανθρώπους
Οικογένεια και Διαφήμιση Οι άνθρωποι αγοράζουν προϊόντα που δε χρειάζονται στην πραγματικότητα και πολλοί οδηγούνται σε καταναλωτική µανία, Η παραπλανητική διαφήµιση απειλεί τον οικογενειακό προϋπολογισµό, Πολλά παιδιά αισθάνονται µειονεκτικά όταν δεν µμπορούν ν’ αποκτήσουν ό,τι διαφηµίζεται, Διαταράσσονται οι ανθρώπινες σχέσεις όταν στηρίζονται στην κατανάλωση και έχουν καθαρά οικονοµικό χαρακτήρα.
Βιωματικό εργαστήριο 1: Συγνώμη Οι μαθητές σκέφτονται μια πραγματική ή υποθετική κατάσταση στην οποία είχαν άδικο Οι μαθητές σκέφτονται μια πραγματική ή υποθετική κατάσταση στην οποία είχαν άδικο γράψουν ένα αποκαταστήσουν τη σχέση τους με το πρόσωπο αυτό.. αποκαταστήσουν τη σχέση τους με το πρόσωπο αυτό.. και είχε ως αποτέλεσμα να έρθουν σε ρήξη ή γράψουν ένα και είχε ως αποτέλεσμα να έρθουν σε ρήξη ή γράμμα συγγνώμης, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να γράμμα συγγνώμης, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να να πληγώσ να πληγώσ ουν ουν κάποιον. Επιχειρούν λοιπόν να κάποιον. Επιχειρούν λοιπόν να Βιωματικό εργαστήριο 1: Συγνώμη Σκεφτείτε με την ομάδας σας μια πραγματική ή υποθετική κατάσταση στην οποία είχατε άδικο και είχε ως αποτέλεσμα να χαλάσει μια φιλία. Επιχειρείστε λοιπόν να γράψετε ένα γράμμα συγγνώμης, και να εκφράσετε τα συναισθήματά σας και να αποκαταστήσετε τη σχέση σας με το πρόσωπο αυτό… - Πόσο εύκολη ήταν η αναγνώριση και αποδοχή ότι κάναμε λάθος, ότι αδικήσαμε ή πληγώσαμε κάποιον; - Τι μας δυσκολεύει ή μας εμποδίζει μερικές φορές να παραδεχόμαστε το σφάλμα μας στους άλλους; Τι είναι σημαντικό στον τρόπο με τον οποίο προσπαθούμε να ζητήσουμε συγγνώμη ή να αποκαταστήσουμε τις σχέσεις μας; Τι νιώσατε μετά την συγγραφή του γράμματος;
Βιωματικό εργαστήριο 2: Η δημιουργική αλληλεπίδραση των εφήβων με τους «σημαντικούς άλλους» (σε ζευγάρια) «Ο τυφλός και ο κωφάλαλος» Όλοι οι «κωφάλαλοι» ταυτόχρονα καθοδηγούν το «τυφλό» μέλος της ομάδας τους μέσα στο χώρο, το περιφέρουν στο δωμάτιο, κρατώντας το απαλά από τους ώμους, προσέχοντας να μην χτυπήσει στα έπιπλα και να μη συγκρουστεί με τα άλλα ζευγάρια
Βιωματικό εργαστήριο 3: Η δημιουργική αλληλεπίδραση των εφήβων με τους «σημαντικούς άλλους» «Η ζωή μου τώρα. Η ζωή μου όπως θα την ήθελα» :φτιάχνουν ομαδικά δίπτυχο κολάζ: μια πλευρά με εικόνες-σύμβολα της ζωής τους, όπως είναι τώρα και από την άλλη, όπως θα ήθελαν να είναι.
Βιωματικό εργαστήριο 4: Η σχέση του εφήβου με τον Βιωματικό Εργαστήριο «σημαντικό άλλο» (σε ζευγάρια) Τι μου αρέσει πάνω στον άλλο/η; (ο συντονιστής καταγράφει)
άσκηση μπορεί να αναπτυχθεί σε 3 εκδοχές. Βιωματικό εργαστήριο 5: Η σχέση του εφήβου με τον Βιωματικό Εργαστήριο «σημαντικό άλλο» Παιχνίδι Ρόλων H κόρη μιας 4 /μελούς οικογένειας ανακοινώνει πως ‘βγαίνει’ με ένα τσιγγανόπουλο. Ακολουθεί συζήτηση στην οικογένεια. Η άσκηση μπορεί να αναπτυχθεί σε 3 εκδοχές.
Βιωματικό εργαστήριο 6: O προσδιορισμός της εφηβικής ταυτότητας Σε χαρτί, κάθε μέλος απαντά έως 10 φορές αυθόρμητα στην ερώτηση «Ποιος είμαι;» π.χ. Είμαι……..(αγόρι, γιος, φίλος, κ.ά.)