Διακρίσεις και ο ρόλος του σχολείου Το πρόγραμμα PROGRESS και εμείς
Σημείο Εκκίνησης: Ετερότητα Στην οικογένεια, στην παρέα συνομηλίκων, στο σχολείο τα παιδιά δεν είναι αντίγραφο ο ένας του άλλου, αλλά παρουσιάζουν ένα πλήθος διαφορετικών μορφών με τις οποίες εμφανίζεται ένα χαρακτηριστικό, ορίζοντας έτσι την ετερότητα (Γκότοβος, 2001)
Σημείο Αιχμής: Διάκριση Λόγος ή πράξη εναντίον ατόμων ή ομάδων στη βάση ζητημάτων ετερότητας: – εθνικότητα – θρησκεία – φύλο – σεξουαλικός προσανατολισμός – αναπηρίας – εμφάνισης Αφορά τον διαφορετικό χειρισμό, ενώ δεν υπάρχει σχετική διαφορά μεταξύ προσώπων ή καταστάσεων
Διάκριση Εμπεριέχει επιθετικότητα, εξευτελισμό, προσβλητικότητα, υποτίμηση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεικόνας του άλλου Συνδέεται άμεσα με την έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον αποκλεισμό των ατόμων από την απόλαυση των πολιτικών, πολιτειακών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτισμικών δικαιωμάτων και ελευθεριών
Διάκριση Οι διακρίσεις έρχονται σε αντίθεση με τη βασική αρχή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι και έχουν τα ίδια βασικά δικαιώματα.
Η διδασκαλία της ετερότητας αναφέρεται σε όλες τις ενέργειες που διευκολύνουν τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις και να ασχοληθούν με θέματα που αφορούν την ετερότητα (και τις διακρίσεις) Ετερότητα και διακρίσεις
Διαχείριση της ετερότητας αφορά σε δράσεις και προγράμματα που καλύπτουν στάσεις, μεθόδους, ικανότητες για τη διαχείριση των μαθητών που ούτως ή άλλως είναι ανομοιογενείς ομάδες Ετερότητα και διακρίσεις
Αξιοποίηση ετερότητας αφορά στη δημιουργία συνθηκών που δίνουν αξία στην ετερότητα και διαμορφώνουν ατμόσφαιρα ένταξης, συμμετοχής και ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά Ετερότητα και διακρίσεις
Πώς επιτυγχάνονται όλα αυτά στο σχολείο;
Επίτευξη στόχων μέσα από: Αναλυτικό πρόγραμμα -Γνωστικά αντικείμενα και Διαθεματικές προσεγγίσεις ◦ Περιεχόμενο προγράμματος ◦ Διδακτική μεθοδολογία Δημοκρατικές πρακτικές στην οργάνωση του σχολείου Συμμετοχή – άνοιγμα σχολείου στην κοινότητα (CoE, 2003, 2007)
Όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως των ειδικών συνθηκών της ζωής τους μπορούν να μάθουν, να δράσουν να επηρεάσουν τα περιβάλλοντά τους και τους εαυτούς τους Τα άτομα δεν καθορίζονται ούτε παγιδεύονται στο εθνικό ή εθνοτικό τους ανήκειν, το φύλο ή τις ανάγκες τους, αλλά αντίθετα συμβάλλουν στη συνεχή αλλαγή των κοινωνικών και πολιτισμικών δεδομένων (Schmidtke, 2007) Βασικά αξιώματα
Δημιουργείται μέσα από την ολιστική προσέγγιση της διδασκαλίας για ανθρώπους Σκεπτόμενους Ευαίσθητους Κριτικούς Μετασχηματιστικούς ως προς τις δεξιότητές τους Υπεύθυνους Δημιουργικούς Ο υπεύθυνος πολίτης…
Δράσεις PROGRESS Δημιουργικότητα ως – ικανότητα παραγωγής καινοτόμου και κατάλληλου έργου για μια περίσταση στο κοινωνικό πλαίσιο του σχολείου για δημιουργία νέων κινήσεων και νέων κοινωνικών προγραμμάτων και δράσεων (Sternberg and Lubart, 1999) αναστολή διακρίσεων δημιουργία προϋποθέσεων εκπαίδευσης για όλους
Δραστηριότητα 1 Φωτογραφίες – Προσθήκη λεζάντας – Σύγκριση με τις αυθεντικές διηγήσεις των ατόμων – Συζήτηση: Πώς μια τέτοια δραστηριότητα συμβάλλει στη διδασκαλία, διαχείριση και αξιοποίηση της ετερότητας στη μάχη κατά των διακρίσεων;
Δραστηριότητα 2 «Η ξενιτειά δεν έχει χώρα» – Προβολή της ταινίας – Συζήτηση για τις δεξιότητες που αναπτύσσονται – Πώς αξιοποιείται μια τέτοια ταινία στη σχολική μονάδα
Η εκπαίδευση και το σχολείο συμβάλλουν αποφασιστικά στην κατασκευή, στην πιστοποίηση ή στην περιθωριοποίηση της ταυτότητας των μαθητών, εξορθολογίζουν και νομιμοποιούν συμπεριφορές απέναντι στην ετερότητα που είναι αναντίστοιχες του πλουραλισμού. (Γκόβαρης, 2004)
Ένταξη σημαίνει δημιουργία χώρων και ευκαιριών ενίσχυσης, θεματοποίησης και κωδικοποίησης της πλουραλιστικής ταυτότητας των μαθητών κατά τέτοιο τρόπο που να τους επιτρέπει να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την ιδιαιτερότητά τους χωρίς να αποτελούν ειδικές περιπτώσεις μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα. (Γκόβαρης, 2004)