ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Το κήρυγμα και τα θαύματα του Χριστού μέσα από τη λατρεία
Οι πρωτο-παύλειες επιστολές
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
 Βρίσκεται στην Αίγυπτο.  Είναι σημείο συναντήσεως δύο ηπείρων, της Αφρικής και της Ασίας.  Είναι διαχωριστική γραμμή δύο θαλασσών, της Ερυθράς και.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Δ. Ε. 7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
Αρχαίο κείμενο ● Ἐ ν Ἀ θ ή ναις το ὺ ς πα ῖ δας μετ’ ἐ πιμελε ί ας διδ ά σκουσι κα ὶ νουθετο ῦ σι. διδ ά σκουσι κα ὶ νουθετο ῦ σι. Νέα Ελληνικά ● Στην.
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Τι λένε οι Τρεις Ιεράρχες για τον πλούτο
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη:
Αναστασία Κώτσα Α’ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Θρησκευτικά {μάθημα 16}
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
Μέρος της παρουσίασης από το αφιέρωμα για το Πάσχα Από κείμενο του
Ελισάβετ Μαρτινέγκου Μουτζάν (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ)
α) Πεντηκοστή : η αποστολή του Παράκλητου
Εργασίες 3 και 4 από την σελίδα 62 του βιβλίου
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
ΕΡΓΑΣΙΑ: ΓΑΪΤΑΝΙΔΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ, ΓΗΡΕΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΖΟΥΡΤΟΥΜΙΔΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
Η Γέννηση του Ιησού Μέσα από τον Ευαγγελιστή Ματθαίο, τη βυζαντινή τέχνη και το Δομήνικο Θεοτοκόπουλο.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ Το Σάββατο του Λαζάρου γιορτάζουμε την ανάσταση του Λαζάρου. Καθώς ο Χριστός ετοιμαζόταν για το ταξίδι του στα Ιεροσόλυμα έμαθε ότι.
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Θ.Ε.: Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν το Θεό; Σχολιασμός :ΕΞ32,19-20 Στρόμπλος –Βλάχος Φοίβος Β3.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Τριώδιο.
Τα φυτά της Αγίας Γραφής
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων.
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΣΜΥΡΝΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
Έτος: Τμήμα: Β’2 Μαρασλίδου Δανάη Μαρία
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Ο Απόστολος Παύλος.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Το κήρυγμα και τα θαύματα του Χριστού μέσα από τη λατρεία
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο και το συνέδεσε κατά ένα ιδιαίτερο τρόπο με το όνομα του απ. Πέτρου.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 1.ΜΑΡΤΥΡΙΑ  Εξωτερικές μαρτυρίες. Οι σπουδαιότερες αρχαίες μαρτυρίες: Α) Αποστολικοί Πατέρες (Κλήμης Ρώμης, Ιγνάτιος Αντιοχείας, Πολύκαρπος Σμύρνης). Β) Ιουστίνος, Παπίας, Τατιανός και Ειρηναίος (απομνημονεύματα του Πέτρου). Γ) Πολλοί αιρετικοί.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 1.ΜΑΡΤΥΡΙΑ  Εσωτερικές μαρτυρίες. Α) Στη σύλληψη του Ιησού στη Γεθσημανή αναφέρεται: «Κα ὶ ε ἷ ς τις νεαν ί σκος ἠ κολο ύ θησεν α ὐ τ ῷ, περιβεβλημ έ νος σινδ ό να ἐ π ὶ γυμνο ῦ · κα ὶ κρατο ῦ σιν α ὐ τ ὸ ν ο ἱ νεαν ί σκοι. 52 ὁ δ ὲ καταλιπ ὼ ν τ ὴ ν σινδ ό να γυμν ὸ ς ἔ φυγεν ἀ π ᾿ α ὐ τ ῶ ν». Αυτό το περιστατικό το έχει μόνον ο Μάρκος. Ίσως αποκρύπτει το όνομα του νεανίσκου, επειδή είναι ο ίδιος ο συγγραφέας.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 1.ΜΑΡΤΥΡΙΑ  Εσωτερικές μαρτυρίες. Β) Έχει ιδιάζουσες λεπτομέρειες για τον Πέτρο. Ο Μάρκος ήταν διάκονος και βοηθός του Πέτρου. Αυτός λοιπόν ο Μάρκος έγραψε το ευαγγέλιο σύμφωνα με όσα άκουσε από τον Πέτρο.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 2.Συγγραφέας Ο Ματθαίος, γιός του Αλφαίου καταγόταν ή κατοικούσε στην Καπερναούμ. Ισραηλίτης και το όνομά του σημαίνει «δώρο Θεού». Επάγγελμα = Τελώνης, εισπράκτορας φόρων. Ακολούθει μοι. Το κάλεσμα του Ιησού. Εξαιτίας του Ματθαίου οι φαρισαίοι κόλλησαν στο Χριστό τον υβριστικό χαρακτηρισμό «Φίλος τελωνών και αμαρτωλών».

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 2.Συγγραφέας Το πλήρες όνομά του είναι Ιωάννης Μάρκος. Εβραϊκή και ρωμαϊκή υπηκοότητα. Συγγενής του απ. Βαρνάβα. Ο Μάρκος ήταν λευϊτης. Η μητέρα του λεγόταν Μαρία και στην οικία της ήταν συγκεντρωμένοι οι πρώτοι χριστιανοί (Πρξ 12,12). Πιθανόν σ’ αυτό το σπίτι έγινε ο μυστικός δείπνος.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 2. Συγγραφέας Το ευρύχωρο σπίτι, η ρωμαϊκή ιδιότητα, κ.λπ. δείχνουν ότι ο Μάρκος καταγόταν από πλούσια οικογένεια. Ήταν μάλλον ορφανός, διότι η οικία χαρακτηρίζεται «οικία Μαρίας της μητρός του Ιωάννου του επικαλουμένου Μάρκου». Στην πρώτη περιοδεία του απ. Παύλου ήταν μαζί με το Βαρνάβα. Η λιποταξία του έγινε αιτία παροξυσμού του απ. Παύλου με το Βαρνάβα. Μετά από χρόνια βλέπουμε το Μάρκο στη Ρώμη πλησίον στο φυλακισμένο απ. Παύλο.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 3. Χρόνος και τόπος συγγραφής Ο Χρυσόστομος μας πληροφορεί ότι ο Μάρκος έγραψε το ευαγγέλιο στην Αίγυπτο. Πρέπει να γράφτηκε μεταξύ μ.Χ.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 4. Αφορμή, σκοπός, παραλήπτες Η αφορμή της συγγραφής του ευαγγελίου δεν είναι γνωστή. Ο σκοπός συγγραφής είναι πολλαπλούς, όπως και το ευαγγέλιο του Ματθαίου. Ο ιδιαίτερος σκοπός είναι να δείξει ότι ο Ιησούς είναι ο πραγματικός βασιλιάς. Παραλήπτες είναι οι εκ περιτομής Χριστιανοί της Αιγύπτου.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 5. Γλώσσα και ύφος Η γλώσσα βρίσκεται στο δεύτερο επίπεδο της Κ.Δ. με τις επιστολές του απ. Παύλου και το ευαγγέλιο του Ματθαίου. Το γλωσσικό ύφος είναι απλοϊκό και δημώδες. Οι προτάσεις συντάσσονται κατά παράταξη. Το ευαγγέλιο έχει αρκετές εβραϊκές φράσεις (ταλιθά κούμι, εφφαθά) και λατινισμούς (λεγεών, κήνσος, φραγγέλιον, πραιτώριον, κεντυρίων). Στους παπύρους της Αιγύπτου σε ελληνική γλώσσα βρίσκουμε πολλές λατινικές λέξεις.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 6. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βιβλίου  Περιέχει λιγότερα γεγονότα από τα άλλα ευαγγέλια, αλλά τα ίδια τα περιγράφει με περισσότερες λεπτομέρειες.  Μόνον ο Μάρκος χαρακτηρίζει το ευαγγέλιό του «Ευαγγέλιον». Με την ονομασία αυτή εγκαινιάζει για πρώτη φορά στην παγκόσμια γραμματεία ένα νέο φιλολογικό είδος.  Αποφεύγεται η ονομασία Χριστός και σπάνια χρησιμοποιούνται οι τίτλοι Υιός Δαυίδ, προφήτης, Κύριος, διδάσκαλος.  Ο τίτλος, τον οποίο χρησιμοποιεί ο ίδιος ο Ιησούς για τον εαυτό του, είναι Υιός του ανθρώπου.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 7. Διάγραμμα και περιεχόμενο Διαιρείται σε δύο μέρη Α) Κεφ. 1-13Το κήρυγμα. Β) Κεφ Το πάθος και η ανάσταση

ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 8. Ακεραιότητα Ιδιαίτερο πρόβλημα δημιουργεί η κατακλείδα του Μάρκου 16,9-20. Το κείμενο αυτό απουσιάζει από ορισμένα χειρόγραφα της Αλεξανδρινής παράδοσης. Η απουσία της κατακλείδος αναφέρεται και από τους Ωριγένη, Ευσέβιο Καισαρείας, Ιερώνυμο και άλλους. Διασώζονται δύο κατακλείδες. Όλα αυτά οφείλονται στην κακή ποιότητα της Αλεξανδρινής παραδόσεως. Η ισχυρά και καθαρά εκκλησιαστική παράδοση παραδίδει την κατακλείδα. Δεν υπάρχει θέμα ακεραιότητας του κατά Μάρκον Ευαγγελίου.