Οι Διευθυντές αποτελούν τη σπονδυλική στήλη του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
“The best hope of a nation lies in the proper education of its youth”. O Erasmus, ο μεγάλος φιλόσοφος της Αναγέννησης είπε:
Thomas Sergiovanni 3 τύποι Διευθυντών σχολείων Κατευθυνόμενος (responder) ---- παραδοσιακά διοικητικά καθήκοντα ---- αποφάσεις ευκαιριακές και όχι μακροπρόθεσμες Επιθυμεί να είναι αρεστός σε όλους και έχει περιορισμένο όραμα σχολικών αλλαγών Διαχειριστής (manager) ---- επιχειρεί να φέρει αλλαγές κρατούν καθηγητές ενήμερους για αλλαγές τους υπερασπίζονται από παράλογες απαιτήσεις δεν ξεφεύγουν από τα βασικά καθήκοντα Καινοτόμος (initiat ---- έχει συγκεκριμένους, αποφασιστικούς και μακροπρόθεσμους στόχους και τακτικές καινοτομίες ευπρόσδεκτες για εφαρμογή ---- μεγάλες προσδοκίες από όλους ---- ακούνε τη γνώμη των άλλων ---- τελική απόφαση δική τους
ΚατευθυνόμενοςΔιαχειριστήςΚαινοτόμοςΌραμα Αποδέχονται τους στόχους του Υπουργείου ως στόχους του σχολείου τους. Εναρμονίζουν τους στόχους του Υπουργείου σύμφωνα με τις ανάγκες τους Επιμένουν να δίνουν προτεραιότητα σε στόχους που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών αλλά σέβονται τους άλλους Δόμηση σχολείου ως χώρος εργασίας Δεν επενεργεί ουσιαστικά στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου Έχει ενεργό συμμετοχή στη λειτουργία του σχολείο Κατευθύνει τη λειτουργία του σχολείου με προσωπικό αίσθημα ευθύνης Συμμετοχή του σχολείου στην καινοτομία Βασίζεται σε εξωγενείς πληροφορίες για πρωτοποριακά θέματα Χρησιμοποιεί πληροφορίες από πολλές πηγές Εμπεδώνει την καινοτομία και τις αντίστοιχες αλλαγές Καταμερισμό ς ευθυνών Δίνει δικαίωμα σε εξωσχολικούς να αναλάβουν την ευθύνη των αλλαγών Συνεργάζεται με εξω- και ενδοσχολικούς για αλλαγές Εξουσιοδοτεί ενδοσχολικούς για αλλαγές Λήψη αποφάσεων Επηρεάζονται από άμεσες καταστάσεις και από τις υπάρχουσες διατάξεις Βασίζεται στους κανόνες, στις επιδιώξεις του σχολείου και τις ανάγκες της διαχείρισης του Βασίζεται σε ψηλές επιδιώξεις με γνώμονα το καλύτερο για το σχολείο
Στοιχεία καλής διοίκησις THE NEW LEADERS: Transforming the art of leadership into the science of results Daniel Goleman, Richard Boyatzis, Annie McKee, TimeWarner 2002 Βρίσκεται σε Συντονισμό (resonance) με τους καθηγητές Επίδραση στο κλίμα του σχολείου Οραματιστής (VISIONARY) – θέτει και πείθει για κοινό όραμα Καθοδηγητής, προπονητής (COACHING) – συνδέει τις ανάγκες του ατόμου με τους στόχους του σχολείου Φιλικός (AFFILIATE) --- δημιουργεί αρμονικές σχέσεις μεταξύ των καθηγητών, εξομαλύνει τις διαφωνίες και δίνει κίνητρα Δημοκρατικός (DEMOCRATIC) --- Σέβεται τις γνώμες των καθηγητών και εξασφαλίζει τη δέσμευση μέσω της συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων. Πρωτοπόρος (PACESETTING) --- Θέτει απαιτητικούς στόχους. Για υλοποίηση των στόχων χρειάζεται μια ικανή και αποτελεσματική ομάδα. Αυταρχικός (COMMANDING) --- Δίνει ξεκάθαρες εντολές που είναι ιδιαίτερα χρήσιμες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, κρίσης ή προβλήματος.
DfEE Department of Education and Employment, DfEE 2000 Βασικά στοιχεία Διευθυντή Αφοσίωση στο καθήκον Στελέχωση, κατανομή ρόλων Ανάθεση καθηκόντων και χρονοδιάγραμμα Προγραμματισμός Επιλογή στόχων και τρόπους υλοποίησης Εποπτεία, επιθεώρηση, έλεγχος προόδου Ενθάρρυνση των υφισταμένων να εργάζονται με ζήλο και αυτοπεποίθηση Παρακίνηση (motivation), αναγνώριση του προσωπικού, παροχή κινήτρων Διακίνηση πληροφοριών οριζόντια και κάθετα μέσα στην οργανωτική δομή Αξιολόγηση προσωπικού και όροι εργασίας και αντιμισθίας Αξιολόγηση συναδέλφου (Peer evaluation)
ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Μέριμνα για την εφαρμογή και βελτίωση του εκπαιδευτικού προγράμματος Παρακαλουθεί την ακαδημαική πρόοδο των μαθητών Φροντίζει για την καθοδήγηση και ευημερία των μαθητών Αξιολογεί το προσωπικό του σχολείου και μεριμνά για την επαγγελματική ανέλιξη του Εφαρμόζει τους κανονισμούς και την εκπαιδευτική πολιτική Μεριμνά για τον ευπρεπισμό του σχολικού χώρου, τη συντήρηση των σχολικών εγκαταστάσεων και την αξιοποίηση του εξοπλισμού Ενημερώνει τους γονείς και αξιοποιεί τις δυνατότητες που υπάρχουν στην κοινότητα Οργανώνει το αρχείο του σχολείου
Δεν υπάρχει μέθοδος ή τακτική διοίκησης που είναι αποτελεσματική για όλους τους ανθρώπους και σε όλες τις περιπτώσεις. Σύγχρονη Διοίκηση: το κυρίαρχο στοιχείο αυτού του μοντέλου είναι η ενεργητική συμμετοχή του ατόμου, συμμετοχή που, από τη μια, οδηγεί σε συναινετικό κλίμα μέσα στην υπηρεσία και, από την άλλη, δημιουργεί δέσμευση για την υλοποίηση αποφάσεων που αποτελούν κοινές επιδιώξεις και αποδεκτούς σκοπούς.
κοινό όραμα Να συναποφασίσει η Διεύθυνση του σχολείου μαζί με τους καθηγητές σε ένα κοινό όραμα σχετικά με το τί είδους σχολείο θέλουν και να δουλέψουν μαζί για την υλοποίηση του.
Χαρακτηριστικά στοιχεία για επιτυχία: 1) Αποφασιστικότητα για επίτευξη των στόχων 2) Ανάληψη πρωτοβουλιών 3) Ικανότητες για ομαδική συνεργασία 4) Ικανότητα να είναι ηγέτες THE NEW LEADERS: Transforming the art of leadership into the science of results Daniel Goleman, Richard Boyatzis, Annie McKee,TimeWarner 2002
Η ΔΜΕ ευχαριστεί τους Διευθυντές των σχολείων για την κατανόηση και βοήθεια στην προετοιμασία των σχολείων κατά τη διάρκεια του μηνός Αυγούστου. Για τους ελάχιστους που διαμαρτυρήθηκαν γιατί διέκοψαν τις διακοπές τους, υπενθυμίζω τη νομοθεσία:
H ΔΜΕ δεν εκχωρεί σε καμία περίπτωση το δικαίωμα της αυτεπάγγελτης επέμβασης στα σχολεία, που της παρέχει ο νόμος. Όμως, αυτό θα γίνεται εκεί όπου κρίνεται απόλυτα αναγκαίο.
ΑΝΑΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΓΡΑΠΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑΞΗ ΑΡ.ΜΑ ΘΗΤΩ Ν ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΑΝ ΑΡ. ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΠΟΥ ΒΟΗΘΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΠΑΡΕΜΕΝΑΝ ΣΤΑΣΙΜΟΙ Αγγλικά Α' Λυκείου 221 Θέματα Τέχνης Γ΄ Λυκείου 11- Ιστορία Α' Λυκείου Μαθηματικά Β΄Λυκείου2210- Νέα Ελληνικά Α' Λυκείου Β΄Λυκείου1272 Γ΄ Λυκείου 11- Οικογ. Αγωγή Β΄Λυκείου111 Γ΄ Λυκείου 22- Οικονομικά Α' Λυκείου 111 Πρακτική Γραφείου Γ΄ Λυκείου 11- Τεχνική Πωλήσεων Γ΄ Λυκείου 11- Φυσική Α' Λυκείου 134- Β΄Λυκείου11- ΧήμείαΒ΄Λυκείου21- Αρχαία Ελληνικά Α' Λυκείου 332 Β΄Λυκείου211
ΑΝΑΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΓΡΑΠΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑΞΗΑΡ.ΜΑΘΗΤΩΝΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΑΝ ΑΡ. ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΠΟΥ ΒΟΗΘΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΠΑΡΕΜΕΝΑΝ ΣΤΑΣΙΜΟΙ ΙστορίαΒ΄Γυμνασίου41- Γ΄Γυμνασίου31- ΜαθηματικάΑ΄Γυμνασίου31- Β΄Γυμνασίου51- Γ΄Γυμνασίου97- Νέα Ελληνικά Α΄Γυμνασίου31- Β΄Γυμνασίου21- Γ΄Γυμνασίου31- ΦυσικήΑ΄Γυμνασίου22- Β΄Γυμνασίου33- Γ΄Γυμνασίου42- ΣΥΝΟΛΟ
ΣΤΑΣΙΜΟΙ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Παλαιότερα Προσωπική τραγωδία (personal tragedy theory) Σήμερα, Παιδαγωγική φιλοσοφία της «ένταξης» (integration) Warnock Report (DES 1978) με την ιδέα των «ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών» που κάθε παιδί πιθανόν να έχει σε κάποια στιγμή της σχολικής του καριέρας, Προτάθηκε η αρχή της ένταξης σαν μέθοδο υλοποίησης της κατάργησης του διαχωρισμού και απάλειψης του κοινωνικού στίγματος.
«αυτό που χρειαζόμαστε στην Κύπρο είναι περισσότεροι ειδικοί».... «οι οποίοι θα μπορούν με ακρίβεια να κάνουν διάγνωση και να βρίσκουν θεραπεία για κάθε πιθανή ειδική ανάγκη (ειδικοί δάσκαλοι, ειδικοί λογοθεραπευτές, ειδικοί φυσιοθεραπευτές, ειδικοί γιατροί κτλ») (Κωνσταντινίδης (νομικός), 1992) «... η παρουσία ειδικών δημιουργεί εξ ορισμού προβλήματα ετικετοποίησης και πιθανής εκμετάλλευσης, και θέτει θέματα εξουσίας και συμφερόντων» (Φτιάκα, σελ.42, 2007).
« Ισχυρισμοί επαγγελματιών ότι εργάζονται για λογαριασμό ή για το συμφέρον ατόμων που καταπιέζονται ή τυγχάνουν δυσμενούς διάκρισης, πρέπει (.....) να εξετάζονται πολύ προσεκτικά.» (Barton 1993, σελ. 33).
« η παρουσία ειδικών είναι σε κάποιο βαθμό απαραίτητη, αλλά αυτό που είναι περισσότερο απαραίτητο από όλα είναι η παρουσία ευαισθησίας, διακριτικότητας και πίστης εκ μέρους των ειδικών. Χρειαζόμαστε δηλαδή αυτό που εγώ αποκαλώ «πεφωτισμένους ειδικούς». Ελλείψει «πεφωτισμένων ειδικών» η δική μου προτίμηση θα ήταν για πεφωτισμένους μάλλον, παρά για ειδικούς» (Φτιάκα, σελ.41, 2007)
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ μας εευαισθητοποίηση, ΠΠληροφόρηση, κατάρτιση του κοινού, ΟΟι άμεσα ενδιαφερόμενοι να έχουν λόγο (γονείς και παιδιά).
.... το κλειδί της επιτυχίας για την ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία μας βρίσκεται στο αγκάλιασμα της εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας από τους καθηγητές στο επίπεδο της βάσης κάθε καθηγητής να είναι καθηγητής παιδιών με ειδικές ανάγκες...
Όλα τα παιδιά (και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες) δεν έχουν μόνο: Όλα τα παιδιά (και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες) δεν έχουν μόνο: ανάγκες, αλλά και ανάγκες, αλλά και δικαιώματα, και δικαιώματα, και απόψεις. απόψεις. Χρειάζονται: στήριξη, στήριξη, βοήθεια, αλλά πιο πολύ χρειάζονται βοήθεια, αλλά πιο πολύ χρειάζονται σεβασμό, σεβασμό, αξιοπρέπεια και να αξιοπρέπεια και να πιστεύσουμε σε αυτά (προσδοκίες) πιστεύσουμε σε αυτά (προσδοκίες)
Τα ίδια τα άτομα με ειδικές ανάγκες μπορούν να κατευθύνουν τις δραστηριότητες και τις προτεραιότητές μας αν τα ακούσουμε με προσοχή Τα ίδια τα άτομα με ειδικές ανάγκες μπορούν να κατευθύνουν τις δραστηριότητες και τις προτεραιότητές μας αν τα ακούσουμε με προσοχή Ας ακούσουμε τους γονείς τους..... Ας ακούσουμε τους γονείς τους με προσοχή..... Ας ακούσουμε τους γονείς τους με προσοχή πώς μπορούμε με τόση βεβαιότητα και άνεση όχι μόνο να συμβουλεύουμε τους γονείς σαν ειδικοί, αλλά και να αποκλείουμε την εμπειρική, έστω, γνώσης τους η οποία είναι βασισμένη σε βαθιά γνώση του παιδιού τους τεκμηριωμένη από αναρίθμητες ώρες μη συστηματικής – έστω – παρατήρησης στις οποίες εμείς δε θα έχουμε πρόσβαση;.....πώς μπορούμε με τόση βεβαιότητα και άνεση όχι μόνο να συμβουλεύουμε τους γονείς σαν ειδικοί, αλλά και να αποκλείουμε την εμπειρική, έστω, γνώσης τους η οποία είναι βασισμένη σε βαθιά γνώση του παιδιού τους τεκμηριωμένη από αναρίθμητες ώρες μη συστηματικής – έστω – παρατήρησης στις οποίες εμείς δε θα έχουμε πρόσβαση; “..... οι προσωπικές συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα στο χώρο και στο χρόνο του σπιτιού είναι πιο γνήσιες, και άρα ενίοτε πιο ακριβή τα ερευνητικά δεδομένα από πολλές στημένες παρατηρήσεις και πειράματα που γίνονται στο εργαστήριο “..... οι προσωπικές συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα στο χώρο και στο χρόνο του σπιτιού είναι πιο γνήσιες, και άρα ενίοτε πιο ακριβή τα ερευνητικά δεδομένα από πολλές στημένες παρατηρήσεις και πειράματα που γίνονται στο εργαστήριο.... ψυχολογία.... είναι η επιστήμη της συμπεριφοράς παιδιών σε παράξενες/ασυνήθιστες συνθήκες με παράξενους/ασυνήθιστους ανθρώπους”. (Φτιάκα).... ψυχολογία.... είναι η επιστήμη της συμπεριφοράς παιδιών σε παράξενες/ασυνήθιστες συνθήκες με παράξενους/ασυνήθιστους ανθρώπους”. (Φτιάκα)... πιο σωστό, η μελέτη της αλληλεπίδρασης μωρών και γονιών στο σπίτι...
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΟΝΕΩΝ-ΣΠΙΤΙΟΥ ΓΕΝΙΚΑ..... η άμεση εμπειρία και το ένστικτο των γονιών τους οδηγούν στην επισήμανση των πιο σημαντικών προβλημάτων που παρατηρούνται στις σχέσεις σχολείου-σπιτιού, αλλά και στην εκπαίδευση γενικώτερα. Ας τους ακούσουμε με προσοχή! ΓΕΝΙΚΑ..... η άμεση εμπειρία και το ένστικτο των γονιών τους οδηγούν στην επισήμανση των πιο σημαντικών προβλημάτων που παρατηρούνται στις σχέσεις σχολείου-σπιτιού, αλλά και στην εκπαίδευση γενικώτερα. Ας τους ακούσουμε με προσοχή!
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΜΟΝΗ ΣΑΣ