Για να περιγράψουμε τη σχέση ανάμεσα σε αθλητισμό και εμπορευματοποίηση θα πρέπει να γνωρίζουμε τις έννοιές τους, ας ξεκινήσουμε λοιπόν με τον αθλητισμό. Αθλητισμός λοιπόν είναι η καταβολή της προσπάθειας από τον άνθρωπο, ο αγώνας στο πλαίσιο της ευγενούς άμιλλας με στόχο τη σωματική άσκηση, την ψυχοπνευματική καλλιέργεια και τη δημιουργική συνύπαρξη, συμφιλίωση ατόμων, ομάδων, λαών. Για παράδειγμα στην Αρχαία Ελλάδα, ο αθλητισμός στην Αθήνα θεωρούταν κοινωνικό και πολιτισμικό αγαθό και είχε παιδαγωγικό χαρακτήρα ενώ στη Σπάρτη χρησιμοποιούταν για τη στρατιωτική εκπαίδευση. Στη σημερινή εποχή όμως βλέπουμε τον αθλητισμό να χρησιμοποιείται από κάποιους ως μέσο είσπραξης χρημάτων και όχι σαν ψυχαγωγία, ενώ οι αθλητές γίνονται πιόνια για την πραγματοποίηση αυτού του σκοπού. Ο αθλητισμός καταντάει σκουπίδι και χάνεται η ουσία της άθλησης. Ο αθλητής είναι έρμαιο στα χέρια ιδιωτών και διαφημιστικών εταιριών ενώ ένας χορός εκατομμυρίων παίζεται ανάμεσα στις μεγάλες εταιρίες που σπονσοράρουν τους αθλητές. Πλέον δίνεται σημασία μόνο στα αθλήματα που έχουν θέαμα και για κάποιους λόγους είναι δημοφιλή και πολλές φορές γίνονται αντικείμενο τζόγου και πεδίο ιδιωτικών επενδύσεων. Για το λόγο αυτό βλέπουμε να εμφανίζεται το φαινόμενο του πρωταθλητισμού. Παρόλα αυτά στην εποχή που όλα είναι εμπόρευμα, ο αθλητισμός μάλλον έχει αντέξει περισσότερο. Είναι γνωστό ότι ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ και ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ είναι λαϊκά δικαιώματα και πρέπει να συγκροτούνται και να λειτουργούν σε πλατιά λαϊκή βάση συσπειρώνοντας ευρύτερα τους πολίτες. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται από τους επιχειρηματίες και τους χορηγούς που στόχο έχουν την εμπορευματοποίηση και το κέρδος μέσα από τις αξίες αυτές. Απ’την άλλη όμως η εμπορευματοποίηση ίσως είναι η σημαντικότερη πηγή εσόδων για τον αθλητισμό μιας και μέσα από αυτήν καλύπτει πολλά από τα έξοδά του γι’αυτό και θεωρείται χωρίς υπερβολή ζωτικής σημασίας γι’αυτόν. Αν ο αθλητισμός στηριζόταν εξ ολοκλήρου στα έσοδα του κράτους και στο ποσό που του δίνεται από αυτό ώστε να καταφέρει να συντηρηθεί, ίσως βλέπαμε την πορεία του αθλητισμού να κατηφορίζει. Έτσι βλέπουμε ότι μέσα από την εμπορευματοποίηση ο αθλητισμός προοδεύει αλλά και αναπτύσσεται. Παρόλα αυτά αυτή θεωρείται δεδομένη, το θέμα είναι κατά πόσο μπορούμε να την ελέγξουμε χωρίς να χαθεί η ουσία και η σημασία του αθλητισμού.
Διαφημίσεις… Εφόσον μιλήσαμε για τον αθλητισμό και την εμπορευματοποίηση και είπαμε για τα οφέλη των ομάδων από τις διαφημίσεις θα σας παρουσιάσουμε και μερικές ως παραδείγματα: 1.Η Vodafone και ο ολυμπιακός βαδίζουν μαζί τα τελευταία 17 χρόνια με εξαιρετική επιτυχία και πάντα στόχο την πρωτιά. Στη διάρκεια της μακρόχρονης συνεργασίας, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν σημαντικές εμπορικές ενέργειες που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και δημιούργησαν αίσθηση στους φιλάθλους της ομάδας και μη. Την υποστήριξη της Vodafone με το φίλαθλο κοινό του ολυμπιακού, δίνοντας έτσι αποκλειστικά προνόμια και παροχές προς τους φιλάθλους. Πιο συγκεκριμένα, η Vodafone δημιούργησε το καρτοκινητό ‘ολυμπιακός’, ένα πακέτο φτιαγμένο αποκλειστικά για τους φιλάθλους του ολυμπιακού, το οποίο δίνει σε κάθε συνδρομητή 1ευρώ για ένα γκολ που πετυχαίνει η ομάδα! Ακόμα, υποστηρίζει την ομάδα προσφέροντας μοναδικά προνόμια και διαρκείς εκπλήξεις για τους φιλάθλους και συνδρομητές Vodafone δείχνοντας ακόμα μια φορά την πελατοκεντρική φιλοσοφία της εταιρείας.
2.Τα τατουάζ θεωρούνται ένα είδος τέχνης. Στο εξής όμως θα θεωρούνται και πηγή εσόδων για τον αθλητισμό. Το δαιμόνιο μυαλό των μάνατζερ σκέφτηκε πως η καλύτερη διαφήμιση είναι αυτή που φέρει συνέχεια απάνω του ένας αθλητής. Επομένως ένα τατουάζ με το λογότυπο της εταιρίας- χορηγού στο μπράτσο του Λεμπρόν Τζέιμς, στο γόνατο του Λιονέ Μέσι θα επέφερε τεράστια κέρδη στους αθλητές, αλλά και αντίστοιχη δημοσιότητα στη χορηγό εταιρία. Παραδείγματος χάρη στους τελευταίους Ολυμπιακούς αγώνες, στο Λονδίνο, αρκετοί αθλητές επιχείρησαν να αγωνιστούν με το λογότυπο της χορηγού εταιρίας τους να είναι «χτυπημένο» σε κάποιο σημείο του σώματός τους. Πολλοί είναι οι αθλητές που αποφασίζουν να κάνουν τατουάζ, όμως αυτή η επιλογή «υποχρεώνει» τον Νικ Σίμοντς να έχει καλύψει τον ένα ώμο του με έναν λευκό επίδεσμο, στην... σταυροφορία που έχει ξεκινήσει για την αλλαγή των Ολυμπιακών κανονισμών αναφορικά με τις χορηγίες. Ο Αμερικανός δρομέας των μεσαίων αποστάσεων «χτύπησε» στον ώμο του τη διεύθυνση του διαφημιστικού πρακτορείου «Hanson Dodge Creative» στο Twitter, ωστόσο οι αθλητές απαγορεύεται να επιδεικνύουν λογότυπα, μάρκες και άλλες διαφημίσεις στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ο αθλητής των 800 μέτρων, ο οποίος έφτασε στους ημιτελικούς του αγωνίσματος στη διοργάνωση του Πεκίνου το 2008, αποφάσισε τον Ιανουάριο να... δημοπρατήσει τον χώρο στον ώμο του μέσω της ιστοσελίδας eBay.
Τέλος, ακολουθεί η παρουσίαση του ερωτηματολογίου και τα αποτελέσματα που βγήκαν από την έρευνα μας. Στόχος αυτού του ερωτηματολογίου ήταν να δούμε κατά πόσο επηρεάζονται τα παιδιά του σχολείου μας από τις διαφημίσεις που περιεχόμενο έχουν προϊόντα που παρουσιάζονται από διάσημους αθλητές. Έχετε παρακολουθήσει διαφημίσεις που τις παρουσιάζουν διάσημοι αθλητές (π.χ. από ποδοσφαιρικές ομάδες); ΝΑΙ ΟΧΙ Σας επηρεάζουν οι διαφημίσεις που παρουσιάζονται από διάσημους αθλητές; ΝΑΙ ΟΧΙ Αν ναι σας επηρεάζει : Θετικά Αρνητικά Πιστεύετε ότι αυτές οι διαφημίσεις έχουν ως στόχο: Τη γνωστοποίηση των προϊόντων Την αύξηση των πωλήσεων Τη δημοσιότητα των προσώπων που τη διαφημίζουν Πιστεύετε ότι με τον τρόπο που παρουσιάζονται αυτές οι διαφημίσεις πετυχαίνουν το στόχο τους; ΝΑΙ ΟΧΙ Αν σε κάποια διαφήμιση συμμετείχε ο αγαπημένος σας αθλητής (από οποιοδήποτε άθλημα) θα αγοράζατε το προϊόν που διαφημίζει; ΝΑΙ ΟΧΙ Αν ναι, ακόμα και αν δεν είχατε την οικονομική δυνατότητα; ΝΑΙ ΟΧΙ