Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τα ειδώματα του πανηγυριού» Σχ. έτος 2013-2014 Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Γουρδούπη Αναστασία Συνεργαζόμενοι: Ζησιμοπούλου Αρετή Τάξη: 1ο Νηπιαγωγείο Οβρυάς-Κλασσικό 1 + Κλασσικό 2
Ποιοι είμαστε… To τμήμα μας έχει 12 νήπια και 5 προνήπια, τα 9 είναι κορίτσια. Η συνεργασία με το 2 τμήμα είναι εξαιρετική. Ενωθήκαμε άλλοι 19 συμμαθητές, εμπλακήκαμε σε ένα θαυμάσιο πανηγύρι.
Πώς ξεκίνησαν όλα… H επίσκεψη στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης έδωσε την αφορμή για συζήτηση πως ήταν η ζωή την παλιά εποχή ,τι έκαναν , πως περνούσαν ,πως μαγείρευαν ,πως σιδέρωναν , φύτευαν, όργωναν, πως διασκέδαζαν, πως τρυγούσαν και η μουσική που άκουγαν. Τα ρούχα που φορούσαν και τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν.
Ποιους στόχους βάλαμε; ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ Τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το πανηγύρι ως κοινωνική διάσταση και ως στοιχείο πολιτιστικής μας κληρονομιάς. ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να γνωρίσουν τις κοινωνικές ανάγκες που υπαγόρευαν τα πανηγύρια. Να γνωρίσουν τα έθιμα ,τις μουσικές ,τους χορούς και τις ενδυμασίες συγκεκριμένων περιοχών. Να γνωρίσουν παράγοντες που διατήρησαν τα έθιμα των πανηγυριών στις τοπικές κοινωνίας. Να ενισχύουν τα εκφραστικά τους μέσα να συνεργάζονται , να δημιουργούν. Να αγαπήσουν την παράδοση.
Το ταξίδι μας… Μετά την επίσκεψη στο Μουσείο,ακολούθησε το πρόγραμμα στην τάξη. Ο καταιγισμός ιδεών μας οδήγησε στο ιστόγραμμα και σε αυτά που θέλαμε να μάθουμε για την παράδοση του τόπου μας. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια έκθεση-γωνιά στη τάξη καθώς όλοι είχαμε κάτι παλιό στο σπίτι μας.
Πλουτίσαμε με εποπτικό υλικό, βιβλία , χάρτη της Ελλάδας ,είδαμε πανηγύρια στον υπολογιστή. Ακούσαμε παραδοσιακά όργανα και τραγούδια. Κάναμε κατασκευές.
Η Ελλάδα του σήμερα και του αύριο που άλλαξε και που είναι ίδια σε έθιμα και ήθη μέσα στο χρόνο. Πλησιάζοντας η γιορτή της 25ης Μαρτίου αποφασίσαμε να κάνουμε ανοιχτή γιορτή και να παρουσιάσουμε από τα διαμερίσματα της Ελλάδας ένα χορευτικό δρώμενο για κάθε περιοχή.
Συνεχίζοντας μετά τη γιορτή εστιάσαμε πιο πολύ στα πανηγύρια καθώς τα παιδιά ήθελαν να χορεύουν δημοτικούς χορούς και αναγνώριζαν πια τις περιοχές. Εφόσον βρισκόμαστε στην Πελοπόννησο χωριστήκαμε σε ομάδες με καλάθια, στάμνες και ομάδα αγοριών για να παίξουμε τις ετοιμασίες του πανηγυριού. Οι αφηγητές ενημερώνουν σε πεζό λόγο για το δρώμενο. Και ακολουθούν δύο τραγούδια «Στην βρύση στη Κρυόβρυση»,«Μη με δέρνεις καλέ μάνα»
Είμαστε έτοιμοι για το τελικό παραγόμενο έργο μας κάναμε τις πρόβες μας και δώσαμε το ραντεβού στην Διημερίδα «ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ-ΔΡΩΜΕΝΑ 2014» Τα πανηγύρια ως δια βίου έθιμα. Γυρίζοντας στη τάξη γεμάτοι εμπειρίες χαρούμενοι, χορέψαμε και ζωγραφίσαμε .Δέσαμε σε βιβλίο το πολιτιστικό μας πρόγραμμα «τα ειδώματα του πανηγυριού»
Τι πετύχαμε; Οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά διασκέδασαν ,συμμετείχαν με ενθουσιασμό. Χορέψαμε δραματοποιήσαμε και ντυθήκαμε με παραδοσιακές στολές. Απλωθήκαμε σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και έτσι όλα ήταν ευχάριστα. Αγαπήσαμε τα δημοτικά ακούσματα. Συνεργαστήκαμε με την ομάδα της άλλης τάξης σε όλα τα επίπεδα και αποκτήσαμε αγάπη και οικειότητα μεταξύ μας. Η παρουσίαση στη Διημερίδα του ΑΤΕΙ Πατρών στις 31/5/2014 θα μείνει σε όλους αξέχαστη.