ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ Γ. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Ε. ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Γ. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Πείσμα, οξυθυμία, αυθάδεια Απαισιοδοξία, μελαγχολία, κατάθλιψη Ανέγερση προσωπικού κόσμου αξιών ΑΙΤΙΕΣ Ανάπτυξη ταυτότητας του ΕΓΩ Ανάπτυξη γενετήσιου ενστίκτου Σωματική κατάσταση Πλήρωση ή μη βασικών αναγκών Διάφοροι κοινωνικοί παράγοντες
ΑΙΤΙΕΣ: ενδοψυχικές & κοινωνικές (συνέχεια) ΕΦΗΒΙΚΟ ΑΓΧΟΣ Σχετίζεται: Με την αυτό-εκτίμηση Εξωγενές & ενδογενές άγχος Με τις σχέσεις με τους γονείς του ΑΙΤΙΕΣ: ενδοψυχικές & κοινωνικές Ταυτόχρονη εμφάνιση δύο διαφορετικών επιθυμιών Συγκρούσεις Φόβος μη πραγματοποίησης μελλοντικών σχεδίων Σχέσεις με το άλλο φύλο Άρνηση αναγνώρισης από το εγγύς περιβάλλον Αμφιβολία για την κρίση του Σχολικό περιβάλλον
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ (στη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού) (συνέχεια) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ (στη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού) Κατανόηση & επιείκεια Καθοδήγηση Έπαινος Καλλιέργεια δημοκρατικού κλίματος Αποφυγή κάθε μειωτικής ή προσβλητικής έκφρασης ή συμπεριφοράς
Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Κοινωνική ανάπτυξη ή κοινωνικοποίηση : «Η αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ ατόμου και περιβάλλοντος μέσω της οποίας το άτομο διαμορφώνει προσωπική & κοινωνική ταυτότητα κι έτσι (ι) γίνεται ικανό να προσαρμόζεται ενεργητικά στις κοινωνικές δομές (ιι) επιχειρεί βελτίωση και αναβάθμιση των δομών αυτών» Σπουδαιότερες κοινωνικές ομάδες: Οικογένεια Σχολείο Καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων Διδασκαλία σε μικρές ομάδες Μαθητικές κοινότητες Ομάδες συνομηλίκων ΠΡΟΒΛΗΜΑ απομόνωση ή αποξένωση
Ε. ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η πορεία του ανθρώπου προς την ηθική ωρίμανση (ικανότητα ορθής κρίσης, συναισθηματικής υποχρέωσης να πράξει κανείς το α΄ & να αποφύγει το β΄ καθώς & εκδήλωση αντίστοιχης ηθικής συμπεριφοράς) Τρεις προσεγγίσεις ηθικής ανάπτυξης Μπηχεβιοριστική Ψυχαναλυτική Γνωστική-αναπτυξιακή (Piaget, Kohlberg)
Piaget, J. Kohlberg, L. (συνέχεια) Στάδιο απλού ηθικού ρεαλισμού Στάδιο ετερόνομης ηθικής Στάδιο αυτόνομης ηθικής Kohlberg, L. Προσυμβατικό επίπεδο Α΄ Φόβος Τιμωρίας Β΄ Ελπίδα αμοιβής Συμβατικό επίπεδο Γ΄ Επιθυμία για κοινωνική αναγνώριση Δ΄ Σεβασμός προς το νόμο & την τάξη Μετασυμβατικό επίπεδο Ε΄ Σεβασμός προς τα δικαιώματα των άλλων ΣΤ΄ Αναγνώριση & ελεύθερη αποδοχή παγκόσμιων ηθικών αρχών (δικαιοσύνη, ισότητα, ανθρώπινα δικαιώματα κ.α)
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΗΡΕΑΣΜΟΥ ΗΘΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (συνέχεια) ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΗΡΕΑΣΜΟΥ ΗΘΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Κοινωνικό περιβάλλον Στάδιο νοητικής ανάπτυξης Συναισθηματική κατανόηση ΣΧΕΣΗ ΗΘΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ – ΗΘΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ Διαμόρφωση μιας φιλοσοφίας της ζωής
«Έτι επί της πρώτης ηλικίας όντες οι άνθρωποι, ούτε εν κακία εσμέν, ούτε εν αρετή (ανεπίδεκτος) γαρ η ηλικία της έξεως εκατέρας’ επειδάν δε ο λόγος ημών συμπληρωθή, τότε …………η διάγνωσις των καλών». (Μέγας Βασίλειος)