Τα παιδιά της Α΄ Τάξης εξαιρούνται από το πρόγραμμα. Παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά που εισέρχονται για πρώτη χρονιά στο σχολείο χρειάζονται χρόνο για να προσαρμοστούν στο καινούριο περιβάλλον και να μάθουν τους κανόνες του σχολείου.
Στο τετράδιο εγγράφονται μόνο τα περιστατικά που γίνονται στο διάλλειμα, στις εκδρομές και στις διάφορες εκδηλώσεις. Παρατηρήσαμε ότι σ΄ αυτές τις δραστηριότητες γίνονται τα πιο συχνά και τα πιο πολλά περιστατικά.
Τα παιδιά είναι παρόντα την ώρα της εγγραφή τους στο τετράδιο και λαμβάνουν γνώση του τι ακριβώς γράφεται. Παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά αμφισβητούν πολλές φορές τον τρόπο με τον οποίο γίνανε τα περιστατικά.
Στο τέλος κάθε μήνα τα παιδιά που είναι γραμμένα στο τετράδιο συγκεντρώνονται σε μια αίθουσα και παρακολουθούν διάφορες δράσεις ενσυναίσθησης ή άλλες δράσεις έκφρασης συναισθημάτων. Ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Παρατηρήσαμε ότι αυτές οι δράσεις έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με άλλες δράσεις που έχουν γίνει.
Το τετράδιο δεν χρησιμοποιείται ως φόβητρο αλλά ως ενισχυτικό μέσο σωστής συμπεριφοράς και συμμετοχής των παιδιών στο μεγάλο διάλλειμα. Παρατηρήσαμε ότι πολλές φορές εμείς οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιήσαμε το τετράδιο ως πειθαρχικό μέσο, με αποτέλεσμα τα παιδιά να το χρησιμοποιούν στην συνέχεια ως εκβιασμό στα άλλα παιδιά.
Το υλικό που θα συγκεντρωθεί από τις διάφορες δράσεις (ταινίες, βίντεο, φύλλα εργασίας, εκπαιδευτικό υλικό, κ. ά) θα παρουσιαστεί και σε όλα τα παιδιά, αλλά κατά την διάρκεια άλλων διδακτικών ωρών. Νομίζουμε ότι όλα τα παιδιά έχουν να αποκομίσουν σημαντικές γνώσεις από αυτές τις δράσεις.
Διεξαγωγή διαλέξεων και συζητήσεων από ειδικούς στο χώρο του σχολείου με την συμμετοχή εκπαιδευτικών και γονέων. Παρατηρήσαμε ότι οι γονείς ζητάνε την γνώμη των εκπαιδευτικών, για διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σχετικά με τα παιδιά τους. Σίγουρα οι γνώσεις των πιο ειδικών θα ωφελήσουν και εμάς και εσάς.
Καταγραφή στατιστικών στοιχείων. Νομίζουμε ότι η συγκέντρωση στοιχείων (Τετράδιο περιστατικών, εμπειρική καταγραφή, ερωτηματολόγια)θα μας βοηθήσει να κάνουμε το πρόγραμμα καλύτερο από χρονιά σε χρονιά.
Σύνδεση με το παρατηρητήριο. Σύνδεση με άλλα προγράμματα που γίνονται στις τάξεις( Διαχείριση Θυμού-ΣΤ΄, Φοράω τα παπούτσια σου Α΄, Τα δικαιώματα του παιδιού-Δ΄, Διαφορετικοί αλλά φίλοι- Β2, κ.ά). Νομίζουμε ότι η σύνδεση με διάφορους φορείς και με την συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών (ολιστική προσέγγιση) θα κάνει το πρόγραμμα πιο αποτελεσματικό.
Σκοπός μας είναι: Η δημιουργία ενός όσο το δυνατόν ασφαλούς σχολείου. Γι αυτό η συμμετοχή σας κρίνεται απαραίτητη.