ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΛΗΨΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ(STRATEGIC DECISION MAKING) ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ(DSS) ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Χριστοδουλοπούλου Δήμητρα Φαρμάκη Ανθούλα Χριστοδούλου Χαριτωμένη ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Προκαταλήψεις στη διαδικασία λήψης στρατηγικών αποφάσεων Στρατηγικά μοντέλα απόφασης και χαρακτηριστικά τους ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ατομικές και οργανωσιακέςσκέψεις Ανώτερα επίπεδα ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15 ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΔΡΟΥΝ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ Λογικό Μοντέλο Πολιτικό Μοντέλο Μοντέλο “Garbage Can” ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Competitive Decision Making Ορισμός : Η ανταγωνιστική λήψη αποφάσεων ορίζεται ως η στρατηγική λήψη αποφάσεων που απαιτεί από την εταιρεία στην οποία εστιάσαμε να λάβει υπ’όψιν τις ενδεχόμενες αποφάσεις των ανταγωνιστών. Σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα παρατηρούνται ‘blind spots’ τα οποία επηρεάζουν την απόφαση για : - δυνατότητα επέκτασης - είσοδο μιας νέας επιχείρησης ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Διαδικασία Λήψης Ανταγωνιστικών Αποφάσεων Θεωρία Παιγνίων Περιγραφικό Πλαίσιο του Porter Το Μοντέλο των Πέντε Δυνάμεων του Porter Απειλή υποκατάστατων προϊόντων/ υπηρεσιών Αντιπαλότητα των υπαρχόντων ανταγωνιστών DECISION MAKER Διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών Απειλή εισόδου νέων ανταγωνιστών Διαπραγματευτική δύναμη των αγοραστών ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Επιλογή Ανταγωνιστικών Στρατηγικών Ανταγωνιστικές στρατηγικές : ηγεσία κόστους , διαφοροποίηση, εστίαση ή και συνδυασμό αυτών Εναλλακτικά σενάρια δράσης : Υψηλή αγοραστική ζήτηση Ηγεσία Κόστους Υψηλή απειλή υποκατάστασης Ηγεσία Κόστους Υψηλή απειλή νέων εισόδων Στρατηγική Διαφοροποίησης Υψηλή απειλή νέων εισόδων Εστίαση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
ΑΛΛΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΛΗΨΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ Διαφορές στο περιβάλλον, στην κουλτουρα, στις νόρμες και στις αξίες της εταιρίας. Ορισμός των αντιπάλων, των χαρακτηριστικών και της στρατηγικής τους. Έλεγχος και κριτική της προώθησης των προιόντων/υπηρεσιών των ανταγωνιστών είτε στα κοινά μέσα διαφήμισης είτε στο διαδίκτυο. Αναγνώριση των χαρακτηριστικών των προιόντων του κλάδου (ομοιότητες, διαφορές) Συμπεριφορικές επιλογές για να ανταπεξέλθει στις απειλές (επανεξέταση τιμών, ποιότητας, υπηρεσιών, νέες συνεργασίες και προιόντα κ.α.) ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
DSS ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ DSS Βάση γνώσεων Μοντέλα Στοιχεία Υποστηρίζει όλες τις φάσεις της διαδικασίας λήψης αποφάσεων DSS Δημιουργείται για την λύση μη δομημένων και περίπλοκων προβλημάτων Είναι κατασκευασμένο με μια διαλεκτική διαδικασία ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Σε ποια στελέχη απευθύνονται τα ΣΣΑ Σε μεσαία και ανώτερα διοικητικά στελέχη Σε ποια στελέχη απευθύνονται τα ΣΣΑ Σε managers Σε διευθυντές Σε ομάδες της επιχείρησης ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΜΟΝΤΕΛΑ Γραμμικά μοντέλα βελτιστοποίησης Εικονικά Αναλογικά Είδος και επίπεδο αφαίρεσης Λειτουργίες που επιτελούν ΜΟΝΤΕΛΑ Μαθηματικά (ποσοτικά) Διανοητικά Μη γραμμικά μοντέλα βελτιστοποίησης ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ DSS ΣΤΗ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ Ποιες λύσεις δίνουν τα ΣΣΑ Απαιτούνται νέες και έγκαιρες πληροφορίες Το μάνατζμεντ των επιχειρήσεων επιβάλει τα DSS Απαιτούνται ακριβείς και πλήρεις πληροφορίες Επιτυγχάνεται μείωση κόστους ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Χαρακτηριστικά και δυνατότητες των ΣΣΑ Χαρακτηριστικά και δυνατότητες των ΣΣΑ 1. είναι εύκολα στην κατασκευή και την χρήση τους 2. παρέχουν υποστήριξη για τη λήψη αποφάσεων όλων των επιπέδων,όλων των καταστάσεων και φάσεων 3. προωθούν τη μάθηση μέσω της επανάληψης 4. προσαρμόζονται σύμφωνα με το χρήστη με το πέρασμα του χρόνου 5. επιτρέπουν την εύκολη διεξαγωγή της ανάλυσης ευαισθησίας 6.συνήθως χρησιμοποιούν ποσοτικά μοντέλα (συγκεκριμένα-έτοιμα- ή προσαρμοσμένα στην κάθε περίπτωση 7. ΣΥΑ υψηλότερου επιπέδου είναι «εξοπλισμένα» με εργαλεία διαχείρισης της γνώσης για σύνθετα προβλήματα 8. μπορούν να διαδοθούν μέσω δικτύου ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15
Ένα DSS στην πράξη. Πωλήσεις της εταιρίας -Ύψος πωλήσεων ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΠΟΥ ΤΙΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ Πωλήσεις της εταιρίας -Ύψος πωλήσεων -Έσοδα από τις πωλήσεις Τμήμα Πωλήσεων Τμήμα Οικονομικών Πωλήσεις των ανταγωνιστών -Ύψος πωλήσεων προϊόντων -Είδος, ποιότητα προϊόντων Τμήμα Μάρκετινγκ Ανάλυση της σύγκρισης μεταξύ των πωλήσεων της εταιρίας και των ανταγωνιστών Σχέσεις των ανταγωνιστών με τους προμηθευτές τους Προγραμματισμός των διαθέσιμων πόρων των ανταγωνιστών Τμήμα Παραγωγής Διαφημιστικές καμπάνιες των ανταγωνιστών Ανάλυση της ζήτησης και της προσφοράς του κλάδου Ανάλυση εναλλακτικών σεναρίων και διαχείριση κινδύνου Σύνολο των ανώτατων στελεχών Γρήγορες απαντήσεις σε ad-hoc ερωτήματα ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15 ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός DSS βοηθά τους αποφασίζοντες να αναπτύξουν στρατηγικές, έτσι ώστε η εταιρία να μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος και στις προκλήσεις του ανταγωνισμού. ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 15