Είναι η δυσλεξία χάρισμα;
Τι είναι η δυσλεξία; Χάρισμα; Ιδιαιτερότητα; Πρόβλημα; Κακιά μοίρα; Μαθησιακή δυσκολία;
Ο συγγραφέας του βιβλίου που είναι δυσλεκτικός θα προτιμούσε: Να μην υπήρχε η δυσλεξία στη ζωή του Να τη στείλει «από κει που ήρθε» Αλλά επειδή δε γίνεται αυτό αποφάσισε: … να ενστερνιστεί το «Άμα σου δίνουν αλεύρι,φτιάχνε ψωμί» ….να συνεργαστεί μαζί της αντί να την αντιστρατευτεί
…αποφάσισε να αφήσει τη βολική και ανιαρή δουλειά του και να κυνηγήσει το όνειρό του … Σε μια στιγμή ένιωσε ότι έπρεπε να επιλέξει Ένιωθε πως έπρεπε να προσπαθήσει …και από υπάλληλος σε σταθμό λεωφορείων έγινε Διδάκτωρ Ψυχολογίας
Η δυσλεξία αντιμετωπίζεται όπως τα άλλα προσωπικά ή επαγγελματικά προβλήματα της ζωής με: Ενδεδειγμένες στρατηγικές Κατάλληλα συστήματα υποστήριξης σκληρή δουλειά, αφοσίωση δημιουργικότητα, χρόνο επιμονή, υπομονή
Η Τζούλια (14),δυσλεκτική, είναι καλή μαθήτρια και κολυμβήτρια με όνειρο τη συμμετοχή στην Ολυμπιάδα Έχει καλούς βαθμούς στο σχολείο Κατέκτησε το εθνικό ρεκόρ νεανίδων στην πεταλούδα Απαντά στην σωματική και πνευματική κούραση με επιμονή Γνωρίζει ότι έχει πετύχει πολλά Αρνείται να υποκύψει στις δυσκολίες
Τρέβορ (Γ’ γυμνασίου),δυσλεκτικός, θέλει να γίνει πολιτικός Θέλει να μπει στο συμβούλιο της τάξης Ξέρει από μικρός τι σημαίνει «δίνω μάχη» Έχει αυτοπεποίθηση, δυναμισμό,φιλοδοξία Έχει καλό σύστημα υποστήριξης από φίλους Μένει προσανατολισμένος στο στόχο του
Ο Μαξ(12) είναι μανιώδης συλλέκτης πετρωμάτων,χειρίζεται μηχάνημα λείανσης, συνθέτει καταπληκτικά περιδέραια,μπρελόκ Είναι ιδιαίτερα δημιουργικός Εντόπισε και εκφράζει το ταλέντο του
Η Φρανσίν (16),δυσλεκτική,ηγείται τη σχολική ομάδα ευαισθητο- ποίησης νέων στον καρκίνο του μαστού Συνειδητοποίησε τη διαφορετικότητά της Κατάλαβε ότι μπορεί να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο χωρίς να την εμποδίζει η δυσκολία της
Η αντίδραση της οικογένειας αντανακλάται στα συναισθήματά του παιδιού για τη μαθησιακή του δυσκολία απαισιόδοξη στάση γονέων Υποστηρικτικοί γονείς
Σερένα, μητέρα δυσλεκτικού Τόμπι φοβάται ότι ο γιος της δε θα πετύχει κάτι στη ζωή του. Έχει την εμπειρία της δυσλεκτικής αδελφής της Μοιρολογάει διαρκώς Λέει η θεία Κάρλα είχε το ίδιο και να που κατάντησε με αποτέλεσμα ο Τόμπι Να διαισθάνεται ότι η μητέρα του δεν πιστεύει σ’ αυτόν Νιώθει διχασμένος ανάμεσα στη γνώμη των δασκάλων που επιμένουν ότι μπορεί να τα καταφέρει και την απαισιόδοξη στάση της μητέρας
Πωλ και Γκέιλ, γονείς δυσλεκτικής Σάρλα (9)δεν πανικοβλήθηκαν στο άκουσμα της δυσλεξίας Έχουν ήδη ένα δυσλεκτικό αγόρι στο κολλέγιο Ξέρουν πόσο σκληρά θα χρειαστεί να δουλέψουν Δεν την αποπαίρνουν όταν δηλώνει ότι θα γίνει δικηγόρος Την διαβεβαιώνουν ότι θα κάνουν ότι μπορούν να τη βοηθήσουν Με αποτέλεσμα η Σάρλα Να προσπαθεί περισσότερο Να έχει αυτοπεποίθηση
Συνοψίζοντας, η δυσλεξία δεν είναι χάρισμα αλλά είναι αντιμετωπίσιμη και μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλα επιτεύγματα με τους κατάλληλους τρόπους. Πως;
Ως εκπαιδευτικοί μπορούμε : Να εντοπίζουμε τo χάρισμα του παιδιού Να το ενθαρρύνουμε Να το υποστηρίζουμε Να το επιβραβεύουμε
Οι φίλοι και συμμαθητές : Να το αποδέχονται Να το στηρίζουν Να το βοηθούν
Να βοηθήσουμε το ίδιο το δυσλεκτικό παιδί : Να καταλάβει και να αποδεχτεί την ιδιαιτερότητα. Να συνειδητοποιήσει ότι η δυσκολία του θα πορευτεί μαζί του σ’ όλη του τη ζωή. Να προσπαθεί με σκληρή δουλειά, επιμονή, υπομονή να πετύχει τους στόχους του. Να καταλάβει ότι θα χρειαστεί χρόνο για να φανούν τα αποτελέσματα των προσπαθειών του. Να αποκτήσει αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να τα καταφέρει. Να βελτιώνει τις τεχνικές του για να αντιμετωπίζει τη δυσλεξία.
Ως γονείς δυσλεκτικού παιδιού μπορούμε: Να ρωτάμε ποια είναι τα όνειρά του και να το ενθαρρύνουμε Να σεβόμαστε την ατομικότητα του Να προσφέρουμε διεξόδους στη δημιουργικότητα του Να το επιβραβεύουμε καθημερινά Να είμαστε περήφανοι για την επιμονή του(ακόμα κι αν φτάνει στα όρια του πείσματος) Να ανακαλύπτουμε τα χαρίσματα του και να τα καλλιεργούμε Να ενθαρρύνουμε την ανεξαρτησία του προσφέροντας παράλληλα στήριξη
Αιμιλία Βασιλειάδου Εριφίλη Τσαλαρκίδου Δ.Σ. Παλαιοχωρίου