ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ «ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΩΜΑΤΩΝ» (Δ’ τάξη) «Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ»
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (ΣΚΕΠΤΙΚΟ) Αδυναμίες: ως προς το τρόπο διδασκαλίας που προτείνεται στον/ην εκπαιδευτικό στα φύλλα εργασίας τα οποία καλείται να λύσει ο μαθητής
Αδυναμίες ως προς: καλλιέργεια δεξιοτήτων σκέψης επιστημονικής μεθόδου δεν γίνεται με τρόπο ώστε να είναι ενδιαφέρον και ελκυστικό για τα παιδιά, αποθάρρυνση στην καλλιέργεια θετικών στάσεων προς το μάθημα της Επιστήμης ο μαθητής δεν έχει την ευκαιρία να εμπλακεί ενεργά μέσα σε δραστηριότητες ούτως ώστε να συμμετάσχει ο ίδιος στη διαδικασία της μάθησης με αποτέλεσμα η γνώση του να οικοδομείται από τον ίδιο
Θετικά στοιχεία: δραστηριότητες που στοχεύουν στη σύνδεση της γνώσης με την καθημερινή ζωή (εφαρμογές του στην καθημερινή ζωή)
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ: Προτείνεται: Ερωτοαπαντήσεις Δική μας εισήγηση: σενάριο το οποίο συναντούν τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ: «Η Αλίκη θέλει να κάνει ένα πολύ όμορφο δώρο στην αδελφή της, αλλά δεν αποφάσισε αν θα της κάνει έκπληξη ή αν θέλει το δώρο να είναι φανερό. Μάζεψε τα ακόλουθα υλικά από τα ντουλάπια του σπιτιού της για να τυλίξει το δώρο: ασημόκολλα, λαδόκολλα, πλαστική διαφανή μεμβράνη (σελοφάν), χαρτόνι, άσπρη κόλλα. Με ποια υλικά αν τυλίξει το δώρο: α)θα φαίνεται λίγο β)δε θα φαίνεται καθόλου γ) θα είναι εντελώς ορατό;».
λειτουργικό ορισμό των εννοιών διαφανή, ημιδιαφανή και αδιαφανή Ενότητα: «Διαφάνεια Σωμάτων» Τίτλος μαθήματος: Η Αλίκη στη χώρα της διαφάνειας Προϋπάρχουσες Γνώσεις: Τα παιδιά γνωρίζουν από το πρώτο μάθημα της ενότητας να δίνουν : λειτουργικό ορισμό των εννοιών διαφανή, ημιδιαφανή και αδιαφανή να κατατάσσουν διάφορα υλικά στις πιο πάνω τρεις κατηγορίες με βάση το βαθμό διαφάνειας τους
Επιδιώξεις: Εννοιολογική κατανόηση των εννοιών: διαφανή, αδιαφανή, ημιδιαφανή σώματα. Δεξιότητες σκέψης και επιστημονικής μεθόδου: Διατύπωση Διερευνήσιμου ερωτήματος Να διατυπώνει πιο ανοιχτά ερωτήματα & προβλήματα. Να αναγνωρίζει τη σημασία της αναδιατύπωσης. Να σχεδιάζει σε γενικές γραμμές μια πορεία λύσης & να μπορεί να την τροποποιεί κατά τη διάρκεια της εφαρμογής της. Να λαμβάνει υπόψη τις μεταβλητές. Σχεδιασμός έγκυρου πειράματος Εμπειρίες με τον φυσικό κόσμο: Παραδείγματα εφαρμογής και χρήσης των διαφανή, ημιδιαφανή και αδιαφανή υλικών/σωμάτων.
Μέσα & Υλικά: Φύλλο Εργασίας 1 Φύλλο Εργασίας 2 Φύλλο Αξιολόγησης λαδόκολλα πλαστικά διαφανή μπουκάλια κρασιού χάρτινος σκελετός γυαλιών φακοί γυαλιών σε κόκκινο, κίτρινο, πράσινο σκούρο και άχρωμοι εικόνα
ΑΦΟΡΜΗΣΗ «Θέλω να σκοτεινιάσω την τάξη, για να μας παρουσιάσει η θεατρική ομάδα την παράσταση την οποία έχει ετοιμάσει. Η τάξη μας όμως έχει πολλά παράθυρα. Το μόνο που έχω στη διάθεσή μου αυτή τη στιγμή, είναι πολλές άσπρες κόλλες. Τι μπορώ να κάνω;»
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 «Η κυρία Αλίκη αγόρασε ένα μπουκάλι κρασί και θέλει να το προστατέψει από τον ήλιο για να μην χαλάσει. Το μόνο υλικό που διαθέτει είναι η λαδόκολλα την οποία θα χρησιμοποιήσει για να καλύψει όλη την επιφάνεια του μπουκαλιού έτσι ώστε το κρασί να προστατεύεται από τον ήλιο (δηλαδή οι ακτίνες του ήλιου να μην μπορούν να περάσουν καθόλου μέσα από τη λαδόκολλα). Θυμηθείτε ότι η λαδόκολλα είναι ημιδιαφανές υλικό!»
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ: «Αν στο σπίτι μου θέλω να βάλω λεπτές κουρτίνες έτσι ώστε το σπίτι να φωτίζεται όσο το δυνατό περισσότερο και έχω να διαλέξω μεταξύ δύο χρωμάτων άσπρου και μπλε σκούρου, ποιο χρώμα πρέπει να επιλέξω και γιατί;»
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 «Η κυρία Αλίκη θέλει να φτιάξει γυαλιά μυωπίας γιατί δεν βλέπει καλά. Ο οπτικός της έδωσε να επιλέξει από διάφορα χρώματα γυαλιών: κόκκινα, κίτρινα, μωβ, πράσινο σκούρο και άχρωμα».
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ: Γίνεται συζήτηση και τα παιδιά καλούνται να αναφέρουν παραδείγματα σχετικά με την εφαρμογή του παράγοντα χρώμα στην καθημερινή μας ζωή. Πχ: σκουρόχρωμες κουρτίνες διάφορα χρώματα μπουκαλιών για διαφύλαξη υγρών (όπως νερό, αναψυκτικά, κρασί κτλ.), γυαλιά ηλίου περιτυλίγματα δώρων
ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επαναφορά του αρχικού σεναρίου όπου εξετάζαμε τις αρχικές ιδέες των παιδιών. Συγκρίνουν τις αρχικές με τις τελικές τους ιδέες. απαντούν ατομικά και γραπτώς το Φύλλο Αξιολόγησης.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Η αξιολόγηση είναι συντρέχουσα και επιτυγχάνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, βάση του βαθμού στον οποίο τα παιδιά συνεργάζονται στις ομάδες τους και συμμετέχουν στις δραστηριότητες του μαθήματος. Η τελική αξιολόγηση επιτυγχάνεται με το Φύλλο Αξιολόγησης του μαθήματος, το οποίο τα παιδιά λύνουν ατομικά και γραπτώς στο τέλος του μαθήματος.
Ευχαριστούμε! Βασιλείου Ιωάννα Καθητζιώτου Ναυσικά Μαρτή Μαργαρίτα Νικολάου Άντρη Παπαβλασοπούλου Θεοδώρα Πιτσιλλίδου Σοφία