H πρόκληση της διδασκαλίας σε ενήλικες: Βασικές Αρχές και Μεθοδολογικές Συνεπαγωγές Δρ Γιασεμίνα Καραγιώργη 17 Μαρτίου 2007.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΑ - Λονδίνο 14/02/2011 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νίκη Λαμπροπούλου * Σοφία Ντάνη Intelligenesis.eu.
Advertisements

Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Δρ. ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
‘‘Towards Achieving Self Regulated Learning
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Παίζω και μαθαίνω στο moodle. Μια εφαρμογή, παράδειγμα καλής πρακτικής Νταλούκας Β. Κωνσταντούλας Κ. Δαούσης Δ. Λιακοπούλου Ε.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Στόχοι επίτευξης στη φυσική αγωγή και τη φυσική δραστηριότητα
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
Ενήλικοι Εκπαιδευόμενοι Ειρήνη Τσικουράκη L3 Ενήλικοι Εκπαιδευόμενοι.
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Διδακτική Μεθοδολογία και Εκπαίδευση Ενηλίκων
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Εκπαίδευση Ενηλίκων – Γενικό πλαίσιο (1) Ανέκαθεν οι άνθρωποι προσπαθούσαν να διευρύνουν τους γνωστικούς τους ορίζοντες εμπλουτίζοντας τις γνώσεις και.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Διδακτική Μεθοδολογία και Εκπαίδευση Ενηλίκων
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
H εκπαίδευση και το πρόγραμμα STEM
Υπεύθυνος Καθηγητής: Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Δημιουργία σεναρίου.
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

H πρόκληση της διδασκαλίας σε ενήλικες: Βασικές Αρχές και Μεθοδολογικές Συνεπαγωγές Δρ Γιασεμίνα Καραγιώργη 17 Μαρτίου 2007

Η πρόκληση !!!

Σκοπός  Βασικές Αρχές Βασικές Αρχές Βασικές Αρχές  Μεθοδολογικές Συνεπαγωγές Μεθοδολογικές Συνεπαγωγές Μεθοδολογικές Συνεπαγωγές

Αρχές μάθησης ενηλίκων Τι είναι ενήλικας; Τι είναι ενήλικας; Τι είναι εκπαίδευση ενηλίκων; Τι είναι εκπαίδευση ενηλίκων; H θεωρητική βάση H θεωρητική βάση Χαρακτηριστικά ενηλίκων Χαρακτηριστικά ενηλίκων Κριτική

Τι είναι ενήλικας; ΣτάδιοΚατάσταση Κοινωνική υποομάδα Σύνολο αξιών

Τι είναι ενήλικας; Πιθανοί ορισμοί Ενήλικας είναι οποιοσδήποτε 21 ετών και άνω, παντρεμένος ή υπεύθυνος για νοικοκυριό (Johnstone and Rivera, 1965: 26) Ενήλικες είναι εκείνα τα άτομα που θεωρεί ενήλικες η δική τους κοινωνία (Unesco, 1976) H ανάληψη κοινωνικών ρόλων χαρακτηριστικών της ενηλικίωσης -εργαζόμενος, σύζυγος, ψηφοφόρος, γονιός- διαφοροποιεί τους ενήλικες από τα παιδιά καλύτερα από τη χρονολογική ηλικία (Merriam and Caferella, 1999: 393)

Τι είναι ενήλικας; ΠΑΙΔΙ Το παιδί μεγαλώνει (υπό ανάπτυξη) (υπό ανάπτυξη) GROWING UP ΕΝΗΛΙΚΑΣ Έχει μεγαλώσει (ολοκλήρωση) GROWN UP

Tι είναι Εκπαίδευση Ενηλίκων; Συνεχής εκπαίδευση (Continuing education) Επαναλαμβανόμενη εκπαίδευση (Recurrent education) Δια βίου μάθηση (Lifelong learning) Ανεπίσημη εκπαίδευση (Non-formal education) Εκπαίδευση ενηλίκων (adult education)

Tι είναι Εκπαίδευση Ενηλίκων; αρχική εκπαίδευση (initial education) εκπαίδευση ενηλίκων (post-initial education???)

Η θεωρητική βάση Παιδαγωγική/Παιδαγωγική ενηλίκων (adult pedagogy) Ανδραγωγικό μοντέλο (andragogy)

Η θεωρητική βάση

Κnowles, 1970: Andragogy vs Pedagogy Knowles, 1980: From Pedagogy to Andragogy

Χαρακτηριστικά ενηλίκων Η ωριμότητα (maturity) Η προοπτική (perspective) Η αυτονομία (autonomy)

Χαρακτηριστικά Ενηλίκων Αυτο-συνειδησία (Self-Concept) Συσσωρευμένη εμπειρία (Accumulated Experience) Ετοιμότητα για μάθηση (Readiness to learn) Προσανατολισμός στη μάθηση (Orientation to learn) Rudman (1999)

Χαρακτηριστικά ενηλίκων Οι ενήλικες ως μαθητές (Rogers, 2002) 1. Έχουν τη δική τους αυτο-εικόνα 2. Εμπλέκονται σε συνεχιζόμενη διαδικασία ανάπτυξης 3. Φέρνουν μαζί τους τις εμπειρίες και αξίες τους

Χαρακτηριστικά ενηλίκων Οι ενήλικες ως μαθητές (Rogers, 2002) 4. Προσέρχονται με τις δικές τους προθέσεις 5. Φέρνουν μαζί τους τις δικές τους προσδοκίες σε σχέση με την εκπαίδευση

Χαρακτηριστικά ενηλίκων Οι ενήλικες ως μαθητές (Rogers, 2002) 6. Έχουν συγκρουόμενα συμφέροντα 7. Κατέχουν τα δικά τους μαθησιακά μοτίβα

Κριτική Το πώς μαθαίνουν οι ενήλικες είναι προβληματικό εξαιτίας της μακράς διαμάχης για την εγκυρότητα των ανδραγωγικών ιδεών του Knowles (1990) των προβλημάτων προσδιορισμού του ‘ενήλικα’ (Squires, 1987) της ιδέας ότι ο ‘ενήλικας’ συνεπάγεται ομοιογένεια (Hanson, 1996; Richardson, 1987) των προβλημάτων που δημιουργεί η εξουσία στα ιδρύματα (Brookfield, 1993; Collins, 1996) ή των αμφιβολιών που υπάρχουν σε σχέση με τις βάσεις στις οποίες χτίζονται οι υποθέσεις για τον ‘ενήλικα μαθητή’ (Davenport, 1987) Haggis, T. (2002) Exploring the ‘Black Box’ of Process: a comparison of theoretical notions of the ‘adult learner’ with accounts of postgraduate learning experience, Studies in Higher Education, 27 (2), p

Κριτική «Ποιοτικές» διαφορές Εμπειρία Χρήση της εμπειρίας (Merriam & Caffarella, 1999; Smith & Pourchot, 1998)

Συνεπαγωγές Περιεχόμενο (Cοntent) Περιεχόμενο (Cοntent) Μεθοδολογία (Μethodology) Μεθοδολογία (Μethodology) Επίλυση προβλημάτων Επίλυση προβλημάτων Μερικές ιδέες Μερικές ιδέες Περισσότερα...

Περιεχόμενο Σχεδιαστής Μαθησιακές ανάγκες Ενηλίκων Μαθησιακές στρατηγικές –Μεγάλη ποσότητα ύλης οδηγεί σε πιο δασκαλοκεντρικές προσεγγίσεις Εκπαιδευτής Προσέγγιση και στόχους Λεπτομερές περιεχόμενο Κατανομή ύλης/χρόνος Εμπλοκή με υλικό

Περιεχόμενο Στόχος Γνωρίζω, Κατανοώ, Μπορώ, Πιστεύω, Κάνω (KUSAB) Δια βίου μάθηση

Μεθοδολογία Θεωρίες μάθησης που επικεντρώνονται –στον μανθάνοντα (learner based) –στο περιεχόμενο (context) –στο είδος της μάθησης (knowledge based theories) –στις διαδικασίες (process)

Μεθοδολογία Δύο είδη μάθησης (Rogers, 1983) Σημαντική εμπειρική μάθηση (Significant experiential learning) Παραδοσιακή συμβατική μάθηση (Traditional conventional learning) Προσωπική εμπλοκή Καθορισμένο πρόγραμμα Όλη την προσωπικότητα Ίδιο για όλους Αυτο-κατευθυνόμενη μάθηση Διάλεξη Αξιολόγηση από τον μανθάνοντα Αξιολόγηση από τον διδάσκοντα Έμφαση στη δόμηση «νοήματος» Έμφαση στην γνώση και αναπαραγωγή της

Μεθοδολογία Στρατηγικές Μάθησης Ενηλίκων (Rogers, 2002) Αναλογική σκέψη Αναλογική σκέψη Δημιουργία δομών πάνω στα υφιστάμενα μοτίβα Δημιουργία δομών πάνω στα υφιστάμενα μοτίβα Λιγότερο τη μνήμη και την απομνημόνευση Λιγότερο τη μνήμη και την απομνημόνευση Μίμηση και παρουσίαση Μίμηση και παρουσίαση

Μεθοδολογία Κτίζοντας το μαθησιακό επεισόδιο (learning episodes) Επεισοδιακό, όχι συνεχές Επεισοδιακό, όχι συνεχές Προσανατολισμένο σε πρόβλημα (problem oriented) Προσανατολισμένο σε πρόβλημα (problem oriented) Μάθηση (Acquisition learning) Μάθηση (Acquisition learning) Ελάχιστο ενδιαφέρον σε γενικές αρχές Ελάχιστο ενδιαφέρον σε γενικές αρχές

Μεθοδολογία Παρουσίαση (Presentation methods) Συμμετοχή (Participatory methods) Ανακάλυψη (Discovery methods) Αξιολόγηση (Evaluatory methods)

Επίλυση προβλημάτων Πιθανά προβλήματα Πιθανά προβλήματα Αντιμετώπιση προβλημάτων Αντιμετώπιση προβλημάτων

Πιθανά προβλήματα ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑ... (ΑΠΟΣΥΡΟΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΤΙ ΔΥΣΚΟΛΟ) ΘΕΛΩ ΠΟΛΥ ΝΑ ΜΑΘΩ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ (ΝΑ ΘΥΜΗΘΩ, ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ, ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΩ ΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΕΙΚΟΝΑΣ (SELF-PERCEPTION) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ME TO ΘΕΜΑΚατάσταση Προγράμματα μάθησης Ενήλικες (Cross Patricia, Adults as Learners, 1981)

Πιθανά προβλήματα Προβλήματα με το θέμα / Αποτελέσματα Απόσυρση (Withdrawal) –Φυσική απόσυρση –Παραρτηματοποίηση της γνώσης –Εξουσία –Φυγή από την πραγματικότητα Ξε-μάθημα (Unlearning) –Διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης –Διερεύνηση του τρόπου απόκτησης –Εξέταση από τον ενήλικα του τρόπου απόκτησης της λανθασμένης γνώσης.

Πιθανά προβλήματα Προβλήματα με την αυτο-εικόνα (Self-Perception)/ Αποτελέσματα –Ανικανότητα ή άρνηση για μάθηση –Εκφράσεις: Ανησυχία (Anxiety) ►εξετάσεις;;; Συναισθηματική δυσκολία π.χ. αυτοϋποτίμηση, φόβος αποτυχίας Μηχανισμοί αυτοάμυνας (self-defense mechanisms) Στάσεις έναντι στη μάθηση (learning attitudes)

Αντιμετώπιση Ευαισθητοποίηση Ευαισθητοποίηση Κανάλια ανατροφοδότησης Κανάλια ανατροφοδότησης Κάθε κατάσταση - μοναδική Κάθε κατάσταση - μοναδική

Αντιμετώπιση άτομα Ο πολυλογάς Ο ήσυχος Ο «ειδικός»

Αντιμετώπιση Ομάδα εργασίας Ομάδα μικτής ικανότητας (Τhe mixed group) Διάλογος (The dialogue) Ανάμιξη θεμάτων (The melee) Το άσχετο θέμα (The irrelevant topic) Η ομάδα που απουσιάζει (The missing group)

Καλωσόρισμα Γενικές πληροφορίες για το περιεχόμενο ICEBREAKER γνωριμίας (Σπάστε τον πάγο) Πείτε ένα ανέκδοτο Πείτε ένα απόφθεγμα Εμπλέξετε τα άτομα σε μια άσκηση Κάντε μια ερώτηση Αναφέρετε μια πρόβλεψη ή προσδοκία Διαδικαστικά Θέματα π.χ. Διαλείμματα, Κινητά, Κάπνισμα, Υλικό συμμετεχόντων Διερεύνηση προσδοκιών (Τι περιμένετε από αυτό το σεμινάριο;) Σύνδεση στόχων συμμετεχόντων με στόχους προγράμματος Εισαγωγή 5-10%

Συσχετίστε όλες τις δραστηριότητες με συγκεκριμένους στόχους μάθησης Χρησιμοποιήστε ρεαλιστικά παραδείγματα Διεξάγετε την εκπαίδευση σε ένα φιλικό περιβάλλον Καθοδηγήστε τους, μη διατάζετε Λειτουργήστε συντονιστικά Χρησιμοποιήστε επανάληψη Η πρακτική τελειοποιεί Δώστε ανατροφοδότηση Απομακρύνετε τον παράγοντα φόβο Κύριο Μέρος 70-75%

Ενημερώστε ότι έρχεται το τέλος / Μη φανεί ότι βιάζεστε να κλείσετε Κλείστε συνοψίζοντας Τα κύρια σημεία (περίληψη) Τα κύρια συμπεράσματα Όσες συμφωνίες έγιναν Ανακοινώστε πού και πότε θα είναι η επόμενη συνεδρίαση τι πρέπει να γίνει στο μεταξύ, από ποιον ποιο θα είναι το επόμενο βήμα Ευχαριστήστε τους συμμετέχοντες για το χρόνο και την προσοχή τους και για κάθε συγκεκριμένη συμβολή που ίσως να είχαν Αν είχε επιτυχία, πείτε το!!!! Κλείσιμο/Ανακεφαλαίωση 20%

ΒIBΛΙΑ Rogers, A. (2002). Teaching Adults. Berkshire: Open University PressRogers, A. (2002). Teaching Adults. Berkshire: Open University Press Brookfield, S.D (1986) Understanding and Facilitating Adult Learning. San Francisco: Jossey-BassBrookfield, S.D (1986) Understanding and Facilitating Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass Brockett, R.G. & Hiemstra, R. (1991). Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice. New York: RoutledgeBrockett, R.G. & Hiemstra, R. (1991). Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice. New York: Routledge Knowles, M.S. & Associates (1984). Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco: Jossey-BassKnowles, M.S. & Associates (1984). Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco: Jossey-BassΠΕΡΙΟΔΙΚΑ Adult Education QuarterlyAdult Education Quarterly Adult EducationAdult Education

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ