Ερευνητική Εργασία με θέμα «Φυτά στην Αγία Γραφή» ΑΠ’6 Ερευνητική Εργασία με θέμα «Φυτά στην Αγία Γραφή» Καθηγητές: Γιώργος Κυριακίδης
Οι καθηγητές μας Αυτό που θέλαμε ως καθηγητές ήταν να μάθουν οι μαθητές τα φυτά που αναφέρονται στην Αγία Γραφή. Και ειδικότερα να μάθουν για την την θέση τους στην ζωή του ανθρώπου και την διατροφική τους αξία.
Για την ομαλή ροη του μαθήματος σκεφτήκαμε να χωριστούν τα παιδιά σε ομάδες τον 4-5 ατόμων, με αποτέλεσμα να αποφασίσουν τα παιδιά με ποια άτομα θα κάνουν ομάδα ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν καλυτέρα την εργασία και να είναι πιο ευχάριστο για αυτά το αποτέλεσμα!
ΟΙ μαθητεσ του τμηματοσ ΑΡΑΜΠΑ ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΟΓΛΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΑΧΟΤΕΛΑΣΒΙΛΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΙΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΖΑΛΙΜΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ ΙΝΤΖΕΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΡΑΦΑΗΛ ΚΑΝΑΡΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΡΙΔΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΕΚΙΑΡΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΟΛΥΣΤΗΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΕΝΙΑ ΑΝΤΕΛΙΝΑ ΣΟΝΔΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΜΠΟΛΟΓΛΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΑΦΑ ΤΖΟΑΝΑ ΤΣΑΛΟΥΜΗΣ ΔΙΟΛΥΣΙΟΣ ΧΑΡΙΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
Δεντρα που αναφερονται στην αγια γραφη
Δέντρο της Γνώσεως του καλού και του κακού Δέντρο της Ζωής (Γένεση 2:9, Αποκάλυψη 22:2) Δέντρο το οποίο φύτεψε ο Θεός στον κήπο της Εδέμ. Δέντρο της Γνώσεως του καλού και του κακού (Γένεση 2:9,17) Δέντρο το οποίο φύτεψε ο Θεός στη μέση του Παραδείσου, στον κήπο της Εδέμ, και του οποίου τον καρπό απαγόρευσε να δοκιμάσουν ο Αδάμ και η Εύα. Πρέπει να ήταν πραγματικό δέντρο αφού οι καρποί του είχαν γεύση και τους δοκίμασαν άνθρωποι. Αρκετοί μελετητές ταυτίζουν το δέντρο αυτό με μία μηλιά, αυτό όμως δεν αναφέρεται πουθενά στην Αγία Γραφή.
Το Δέντρο της Ζωής
Δέντρα δασύφυλλα (Νεεμίας 8:15) Δέντρα δασύφυλλα (Νεεμίας 8:15) Δέντρα που είχαν πυκνή φυλλωσιά. Τα χρησιμοποιούσαν οι Ισραηλίτες στην κατασκευή των σκηνών κατά τη γιορτή της Σκηνοπηγίας.
Έβενος Έλατο (Ελάτη) (Ιεζεκιήλ 27:15) Δέντρο του οποίου το ξύλο ήταν αρκετά σκληρό και χρήσιμο σε ξυλουργικές εργασίες. Βρισκόταν στις χώρες της Αφρικής και την Ινδία. Στο βιβλίο του Ιεζεκιήλ αναφέρεται σαν ένα από τα πολύτιμα είδη που εμπορεύονταν οι κάτοικοι της Δαιδάν. Έλατο (Ελάτη) (Ησαΐας 41:19, Ιεζεκιήλ 27:5) Δέντρο ψηλό με βελονοειδή φύλλα. Στο βιβλίο του Ιεζεκιήλ αναφέρεται πως το ξύλο του χρησιμοποιούταν στη κατασκευή πλοίων. Επίσης το χρησιμοποιούσαν και για τη κατασκευή μουσικών οργάνων (Β' Σαμουήλ 6:5).
Ελιά Κανέλα (Κιννάμωμον) (Γένεση 8:11, Ησαΐας 41:19, Δευτερονόμιο 6:11) Το καλλιεργούσαν στην Παλαιστίνη και από τον καρπό της έβγαζαν λάδι, το οποίο χρησιμοποιούσαν στα λυχνάρια, για να χρίουν κάποιον σε αξίωμα, αλλά και για θεραπευτικό σκοπό αλείβοντας το σώμα. Αναφέρεται αρκετές φορές στην Αγία Γραφή και ήταν ένα από τα δέκα δέντρα που αποτελούσε ιδιαίτερη ευλογία στη Γη της Επαγγελίας (Δευτερονόμιο 8:8). Το ξύλο της χρησιμοποιήθηκε για τη κατασκευή πόρτων και κολώνων του Ναού (Κριτές 9:8-9, Α' Βασιλέων 6:23). Ανατολικά της Ιερουσαλήμ υπήρχε το όρος των Ελαιών, οφείλοντας την ονομασία του στη κατάφυτη από ελαιόδεντρα περιοχή. Κανέλα (Κιννάμωμον) (Άσμα Ασμάτων 4:14, Παροιμίες 7:17, Αποκάλυψη 18:13) Δένδρο της οικογένειας δαφνοειδών, καλλιεργούταν σε τροπικές περιοχές. Τον αρωματικό του φλοιό τον χρησιμοποιούσαν στο φαγητό, τη ζαχαροπλαστική, την ποτοποιία και την αρωματοποιία. Μάλιστα η αρωματική του ουσία θεωρείτο πρώτης ποιότητας, γι αυτό και ο Κύριος ζήτησε από το Μωυσή να τη χρησιμοποιήσει για την παρασκευή του λαδιού του ιερού χρίσματος (Έξοδος 30:23).
Ιτιά Συκιά (Ησαΐας 15:7, 44:4, Ιώβ 40:22, Ιεζεκιήλ 17:5) Δένδρο υδρόβιο με μεγάλο ύψος. Τα φύλλα της είναι μικρά και μακριά και τα κλαδιά της ευλύγιστα. Κλαδιά της χρησιμοποιούσαν στη γιορτή της Σκηνοπηγίας (Λευιτικό 23:40). Αφθονεί στα υγρά κλίματα της Παλαιστίνης, της Συρίας και ιδίως της Ιορδανίας. Συκιά Το πρώτο δέντρο που αναφέρεται στην Αγία Γραφή.(Γέν.3:7).Τα σύκα ήταν βασική τροφή των κατοίκων της Παλαιστίνης στην οποία ευδοκιμούσαν(Κριτές 9:11).H έβδομη πληγή των Αιγυπτίων κατέστρεψε τα αμπέλια και τις συκιές. Στο βιβλίο των Κριτών και στο αίνιγμα του Ιωθάμ(9:11) αναφέρεται ότι τα δένδρα θέλησαν να ανακηρύξουν μεταξύ τους βασιλιά. Ζήτησαν πρώτα από τη συκιά να γίνει βασιλιάς τους αλλά η συκιά αρνήθηκε γιατί δεν ήθελε να αφήσει τον καρπό της και να κυβερνήσει τα δέντρα. Αναφορές για τη συκιά έχουμε:(Δευτερονόμιο 8:8,Ματθαίος 24:32,Λουκάς 21:21-32,Μάρκος 13:28-29).
Κυπαρρίσι (Ησαΐας 41:19, 44:14) Κωνοφόρο και αειθαλές δέντρο, με φύλλωμα αρωματικό. Αρκετά ψηλό με ξύλο σκληρό, μεγάλης αντοχής. Σύμβολο πένθους από την αρχαία εποχή μέχρι και σήμερα. Φύλλα από κυπαρίσσι χρησιμοποιούσαν στη γιορτή της Σκηνοπηγίας. Ξύλα κυπαρισσιού χρησιμοποίησαν και στην κατασκευή του Ναού.
Άρκευθος (1Βασιλέων 5:8, 9:11 ,2 Χρονικών 2:8) Ένα ψηλό, εύρωστο, αειθαλές δέντρο που φτάνει σε ύψος μέχρι και τα 20 μ., έχει απλωτά κλαδιά, μικρά λεπιοειδή φύλλα και σκουρόχρωμους, μικρούς, σφαιρικούς καρπούς. Είναι εξαιρετικά αρωματικό. Το ξύλο αυτής της αρκεύθου είναι περιζήτητο για την ανθεκτικότητά του.
Φυτά που αναφέρονται στην Αγία Γραφή
Θάμνος Δυόσμος (Ηδύοσμος) (Ματθαίος 23:23) Δυόσμος (Ηδύοσμος) (Ματθαίος 23:23) Αρωματικό φυτό, χρήσιμο στη μαγειρική και στη φαρμακευτική. Οι Ισραηλίτες το χρησιμοποιούσαν στα φαγητά τους, ιδιαίτερα κατά τη γιορτή του Πάσχα. Θάμνος (Γένεση 21:15) Αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη και συγκεκριμένα στο περιστατικό με την ’γαρ, όταν έβαλε κάτω από ένα θάμνο παιδί της, μη μπορώντας να το βλέπει να πεθαίνει από έλλειψη νερού.
Κάππαρη Καλαμιά (Βούτουμον) Καλαμιά (Βούτουμον) (Άσμα Ασμάτων 4:14, Ματθαίος 11:7, Ησαΐας 42:3, 36:6) Φυτό που ευδοκιμεί δίπλα σε ποταμούς, λίμνες και έλη. Σε σχέση με τον λεπτό κορμό της φτάνει σε μεγάλο ύψος, ενώ τα φύλλα της είναι μακριά και στενά. Από τον κορμό της κατασκευάζονται καλάθια, κάνιστρα, κοφίνια, κλπ. Αρκετά εύκαμπτο στους ανέμους, πολλές φορές φτάνει σχεδόν μέχρι το έδαφος της γης. Στην Αγία Γραφή αναφέρεται αρκετές φορές, τις περισσότερες με μεταφορική σημασία. Κάππαρη (Εκκλησιαστής 12:5) Φυτό των θερμών χωρών, διακρίνεται σε πολλά είδη από τα οποία τα περισσότερα είναι αναρριχώμενα. Η χλωρή κάππαρη χρησιμεύει σαν φάρμακο της σπλήνας. Οι καρποί της χρησιμεύουν στη μαγειρική. Στο αρχαίο κείμενο το συγκεκριμένο χωρίο αναφέρει "...και διασκεδαστεί η κάππαρις...".
Κισσός Κεχρί (Κέγχρος) (Β' Μακκαβαίων 7) Κεχρί (Κέγχρος) (Ιεζεκιήλ 4:9) Ανήκει στην οικογένεια των σιτηρών. Όταν οι σπόροι του ήταν πράσινοι χρησιμοποιούταν για ζωοτροφή, ενώ όταν ωρίμαζαν, μαζί με άλλα σιτηρά κατασκεύαζαν ψωμί. Κισσός (Β' Μακκαβαίων 7) Αναρριχώμενο φυτό. Ο κισσός ήταν αφιερωμένος στο θεό Διόνυσο.
Κορίαννο (Κορίανδρος) Κολοκυθιά (Ιωνάς 4:6,7) Ποώδες φυτό με μεγάλα φύλα. Ορισμένα είδη αναρριχούνται. Καλλιεργείται στους κήπους και ο καρπός της, τα κολοκύθια, θεωρούνται καλή και θρεπτική τροφή. Στο συγκεκριμένο χωρίο (Ιωνάς 4:6), σύγχρονες μεταφράσεις αναφέρουν το φυτό ρίκινος (ρετσινολαδιά). - [δες καιαγριοκολοκυθιά] Κορίαννο (Κορίανδρος) (Έξοδος 16:31, Αριθμοί 11:7) Αρχαία λέξη "κόριον". Αρωματικό φυτό, καλλιεργείται και στην Ελλάδα (κόλιαντρο). Χρησιμοποιείται λόγω του αρώματος του ως μπαχαρικό, στη ζαχαροπλαστική και τη μαγειρική.
Κουκιά (Κύαμος) Κρεμμύδι (Κρόμμυο) (Ιεζεκιήλ 4:9) Κουκιά (Κύαμος) (Ιεζεκιήλ 4:9) Φυτό και είδος οσπρίου. Κρεμμύδι (Κρόμμυο) (Αριθμοί 11:5) Βοβλώδες φυτό. Το κρεμμύδι χρησιμοποιείται στην παρασκευή των φαγητών. Οι Ισραηλίτες το θυμήθηκαν κατά την έξοδο τους από την Αίγυπτο, διαμαρτυρόμενοι στο Θεό για την ταλαιπωρία λόγω της απιστίας τους.
Κρίνο-Κρίνο των κοιλάδων Κριθάρι Έξοδος 9:31, Β' Σαμουήλ 14:30, Β' Σαμουήλ 17:28, Αποκάλυψη 6:6) Ανήκει στην οικογένεια των σιτηρών με άφθονο άμυλο. Το χρησιμοποιούσαν για την παρασκευή άρτου, και στην κτηνοτροφία. Το κριθάρι ήταν από τη βασική τροφή στην Παλαιστίνη (Δευτερονόμιο 8:8), ιδιαίτερα για τους φτωχούς (Ρουθ 2:17, Ιεζεκιήλ 4:9). Κρίνο-Κρίνο των κοιλάδων (Ωσηέ 14:5) Βολβώδες φυτό χαμηλού ύψους, με ωραία άνθη. Αφθονούσε στη Παλαιστίνη και υπήρχε σε μεγάλη ποικιλία. Χρησιμοποιήθηκε στο στολισμό του Ναού του Σολομώντα (Α' Βασιλέων 7:19,22). (Άσμα Ασμάτων 2:1)
Κύμινο Κρόκος (’σμα Ασμάτων 4:14, ’σμα Ασμάτων 2:2) Βολβώδες φυτό με ερυθροκίτρινο χρώμα και μαλακά φύλλα. Καλλιεργείται για τα άνθη του τα οποία έχουν ευχάριστο άρωμα. Τα αποξηραμένα άνθη του χρησιμοποιούνται στη φαρμακευτική. Κύμινο Ησαΐας 28:27, Ματθαίος 23:23) Αρωματικό φυτό, καλλιεργούταν από τους αρχαίους χρόνους σε Συρία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο και Ελλάδα. Από τον καρπό του παραγόταν λάδι, το οποίο χρησιμοποιείτο σαν αρωματικό στα φαγητά, καθώς επίσης και για φαρμακευτικούς σκοπούς.
Σιτάρι Φακή (Γένεση 25:34, B’Σαμουήλ 17:23) (Β’ Σαμουήλ 17:28,Ψαλμός 147:14, Ιωάννης 12:24,Κριτές 6:1, Ρούθ 2:23). Το σιτάρι είναι το πιο σημαντικό και διαδεδομένο φυτό στον κόσμο. Αναφέρεται για πρώτη φορά στη Γένεση (30:14),κατά την διαμονή του Ιακώβ στη Μεσοποταμία. Η Αίγυπτος, η Βαβυλωνία, η Συρία και Παλαιστίνη καλλιεργούσαν σιτάρι. Ήταν μια από τις βασικές τροφές του Ισραήλ, ενώ ο θερισμός του χρησίμευε και στην ημερολογιακή αναφορά. Επίσης το σιτάρι χρησιμοποιήθηκε σαν αντάλλαγμα για την αγορά γης (Α’ Χρον. 21:23). Προσφορά γινόταν στο Ναό και ο Ιησούς αναφέρθηκε σε παραβολή για τον πλούσιο καρπό του(Ιωάννης 12: 24). Φακή (Γένεση 25:34, B’Σαμουήλ 17:23) Φυτό με καρπό το ομώνυμο όσπριο, πλούσιο σε σίδηρο. Οι φακές ήταν πάντα στο πρόγραμμα διατροφής των Εβραίων. Χαρακτηριστικό της σπουδαιότητας του φαγητού είναι η στάση του Ησαύ να πουλήσει τα πρωτοτόκια για ένα πιάτο «πιάτο φακής» (Γένεση 25:29-34).Φακές δόθηκαν στο Δαβίδ και τη συνοδεία του από τους κατοίκους της πόλης Μαχαναΐτ. Στην περιοχή της Παλαιστίνης υπήρχαν εκτάσεις στις οποίες καλλιεργούσαν φακή.
Σίκαλη Από το χωρίο αυτό της Εξόδου μαθαίνουμε ότι η σίκαλη ήταν πιο όψιμη από το κριθάρι και το λινάρι. Είναι μονοετές ποώδες φυτό με καταγωγή από τη νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ασία .Οι πρώτες καλλιέργειες σίκαλης στην Ασία το 6.500 π.χ. Η σίκαλη μοιάζει πολύ με το σιτάρι, έχει δυνατό ριζικό σύστημα και αντέχει σε φτωχά εδάφη και στην ξηρασία. Ο καρπός της σίκαλης είναι πιο μακρύς και μυτερός από του σιταριού και το χρώμα του είναι λαδί, κίτρινο , ή σκούρο πράσινο. Ευδοκιμεί περισσότερο σε ψυχρά κλίματα ενώ ταλαιπωρείται σε πολύ ψηλές θερμοκρασίες. Σταφύλι Αναφορές για την Άμπελο έχουμε (Ματθαίος 20:1, Σαμουήλ25:18,30:12, Δευτερονόμιο 6:11,8:8, Ιεζεκιήλ 17:6). Το σταφύλι, ο καρπός της Αμπέλου, θεωρείται ο βασιλιάς των φρούτων, καθώς είναι μια από τις πιο ωφέλιμες τροφές, πλούσια σε βιταμίνες, οργανικά άλατα αλλά και ουσίες που καταπολεμούν πολλές ασθένειες.
Κριθάρι Λάχανο (Αριθμοί 11:5) Βοβλώδες φυτό. Το κρεμμύδι χρησιμοποιείται στην παρασκευή των φαγητών. Οι Ισραηλίτες το θυμήθηκαν κατά την έξοδο τους από την Αίγυπτο, διαμαρτυρόμενοι στο Θεό για την ταλαιπωρία λόγω της απιστίας τους. Λάχανο (Ματθαίος 13:32, Λουκάς 11:42, Ρωμαίους 14:2) Κηπευτικό φυτό που χαρακτηρίζεται χόρτο. Το ανέφερε ο Ιησούς στη παραβολή του κόκκου του σιναπιού. Χρησιμοποιείτο σαν τροφή αλλά και σαν θεραπευτικό για τους ασθενείς (Ρωμαίους 14:2). Το λάχανο (επιστ. Κράμβη η λαχανώδης ποικ. η κεφαλωτή, Brassica oleracea var. capitata) είναι φυτό διετές, ποώδες και ανήκει στην οικογένεια των Κραμβοειδών. Στην Κύπρο το λάχανο είναι γνωστό ως κραμπί.
Πικραγγουριά Αλόη (2Βασιλέων 4:38-41) Ένα φυτό που ανήκει στο ίδιο γένος με την καρπουζιά. Η πικραγγουριά έχει έρποντα βλαστό σαν της αγγουριάς, καθώς και παρόμοιο φύλλωμα. Αλόη (Ψαλμοί 45:8,Παροιμίες 7:17, Άσμα Ασμάτων 4:14,Αριθμοί 24:6) Το δέντρο είναι μεγάλο, έχει απλωτά κλαδιά και μερικές φορές φτάνει σε ύψος τα 30 μ.
Αγριόκρινα Αλμουγείμ ή Αλγουμείμ Μανδραγόρας Άσμα Ασμάτων2:1,2, 2:16 ,4:5 ,6:2,3 ,5:13 Αλμουγείμ ή Αλγουμείμ 1 Βασιλέων 10:12 Μανδραγόρας (Γένεση 30:14, Άσμα Ασμάτων 7:13) Φυτό που τα φύλλα του μοιάζουν με αυτά του μαρουλιού, σκουρότερα στο χρώμα τους. Καλλιεργούταν συστηματικά στη Παλαιστίνη και τη Μεσοποταμία. Από τον καρπό του, που έχει σχήμα μικρού μήλου, με χρώμα ερυθρό και ευχάριστη γεύση, παράγεται ουσία (belladona) που χρησιμοποιείται σαν υπνωτικό. Οι ’ραβες το αποκαλούν "μήλο του διαβόλου" λόγω της ιδιότητας του να προκαλεί διέγερση όταν λαμβάνεται σε μεγάλη δόση. Κατά το Διοσκορίδη (τόμος 2) υπάρχουν δύο είδη, ένα με φύλλα λευκά, μεγάλα και πλατειά σαν του τεύτλου, και το άλλο με φύλλα μικρότερα και στενότερα.
Καρποι που αναφερονται στην αγια γραφη
Ελιά Κανέλα (Κιννάμωμον) Δυόσμος (Ηδύοσμος) (Ματθαίος 23:23) Αρωματικό φυτό, χρήσιμο στη μαγειρική και στη φαρμακευτική. Οι Ισραηλίτες το χρησιμοποιούσαν στα φαγητά τους, ιδιαίτερα κατά τη γιορτή του Πάσχα. Ελιά (Γένεση 8:11, Ησαΐας 41:19, Δευτερονόμιο 6:11) Κανέλα (Κιννάμωμον) (Άσμα Ασμάτων 4:14, Παροιμίες 7:17, Αποκάλυψη 18:13)
Μια ιστορία… 1. Μετά το θάνατο του Ιησού Χριστού, ο Νικόδημος έφερε «έναν ρόλο από σμύρνα και αλόη» ο οποίος ζύγιζε περίπου 100 ρωμαϊκές λίτρες (33 κιλά), προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στην ετοιμασία του σώματος του Ιησού για την ταφή. ( Ιωα 19:39) Το χρηματικό ποσό που ξόδεψε ο Νικόδημος για τη συνεισφορά του αυτή πρέπει να ήταν σημαντικό, μολονότι δεν αναφέρεται πόση σμύρνα — υλικό πιο φτηνό — αναλογούσε στις 100 λίτρες. Αν και μερικοί εφαρμόζουν τον όρο «αλόη» αυτού του εδαφίου στο φυτό της οικογένειας Λιλιίδες το οποίο φέρει σήμερα τη βοτανική ονομασία αλόη η γνησία (Aloe vera ), το προϊόν αυτού του φυτού (ένα παχύρρευστο υγρό από τα φύλλα) χρησιμοποιείται, όχι για το άρωμά του, αλλά ως καθαρτικό, καθώς και για άλλους φαρμακευτικούς σκοπούς. Η αλόη που έφερε ο Νικόδημος πιθανώς ήταν το ίδιο προϊόν του ξύλου της αλόης που αναφέρεται στις Εβραϊκές Γραφές. Αναφορά από την Αγία Γραφή: (Ευαγγέλιο του Ιωάννη 19:38-42) 38Ύστερα πια από όλα αυτά, ο Iωσήφ, ο οποίος καταγόταν από την Aριμαθαία και ήταν κρυφός μαθητής του Iησού, γιατί φοβόταν τους Iουδαίους, παρακάλεσε τον Πιλάτο να του επιτρέψει να σηκώσει το σώμα του Iησού. Kι ο Πιλάτος του το επέτρεψε. Ήρθε, λοιπόν, και σήκωσε το σώμα του Iησού. 39Ήρθε επίσης και ο Nικόδημος, αυτός που αρχικά είχε πάει νύχτα στον Iησού, κι έφερε ένα μείγμα από σμύρνα και αλόη, περίπου τριάντα τρία κιλά. 40Πήραν, λοιπόν, το σώμα του Iησού και το περιτύλιξαν με σεντόνια μαζί με τa αρώματα, έτσι όπως είναι η συνήθεια στους Iουδαίους να ενταφιάζουν. 41Στον τόπο που σταυρώθηκε ο Iησούς υπήρχε κι ένας κήπος, και μέσα στον κήπο ένα άδειο μνήμα, στο οποίο δεν είχε ταφεί ποτέ κανένας. 42Έτσι, επειδή ήταν ημέρα προπαρασκευής για τη γιορτή των Iουδαίων και ήταν κοντά το μνήμα, έθαψαν τον Iησού εκεί.
Σας ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας. estremità Τέλος Ende the end Τέλος ände Σας ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας.