Ν.Μ. Βαξεβανίδης Π.Α. Αστερής Ε. Δεσποτίδη Τμ. Εκπ/κών Έργων Υποδομής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Ε ΘΝΙΚΟ & Κ ΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ «Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας ΕΚΠΑ» Κωνσταντίνος Μπουρλετίδης Γενικός Συντονιστής ΜΟΔΙΠ ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ.
«ΜΟΔΙΠ του ΓΠΑ» με απλά λόγια…. Διαδικασία της Αξιολόγησης Η Αξιολόγηση είναι μία περιοδική διαδικασία Κάθε ακαδ. έτος: Ετήσια Εσωτερική Έκθεση ή Ετήσια.
Προώθηση Καινοτομίας Συμβολή στην Αντιμετώπιση της Κρίσης
Σκοπός - Δράσεις του Έργου Α.Η ποσοτική και ποιοτική διερεύνηση της κατάστασης των γυναικών ερευνητριών που πασχολούνται στον Δημόσιο Τομέα Β.Η αποτύπωση.
 Αθανάσιος Κουστέλιος Αναπληρωτής Πρύτανη Παν. Θεσσαλίας 5 η Σύνοδος Αναπλ. Πρύτανη - Αντιπρυτάνεων Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού.
Η ΑΞΙΟΛΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Υποδομές Ανοικτής Πρόσβασης: Το μέλλον της επιστημονικής επικοινωνίας, ΕΚΤ, Αθήνα, Δεκεμβρίου 2008 Πρωτοβουλίες Ανοικτής Πρόσβασης στη Βιβλιοθήκη.
Μια πολυκριτήρια συγκριτική αξιολόγηση ενός Τμήματος Μηχανικών
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΕΚΠΑ
Ημερίδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με θέμα:
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΟΔΙΠ ΕΚΠΑ δρ. ΣΠΥΡΟΣ ΜΠΟΛΗΣ
Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας του ΤΕΙ Σερρών
Αξιολόγηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από την CRE Χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγηση από CRE: Δημοσίευση εκθέσεων:
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
H Αξιολόγηση στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Γραφείο Ποιότητας Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”
Ο ρόλος της Bιβλιοθήκης στην αξιολόγηση του ερευνητικού έργου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Κώστας Ζωντανός Κική Μπαλτά.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
Εφαρμογές πληροφοριακών συστημάτων στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Μυλωνάς Θεόφιλος Διευθύνων Σύμβουλος Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχ/κος MSC MIS.
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
Χρήσεις των βιβλιομετρικών μεθόδων στις βιοϊατρικές βιβλιοθήκες
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ Αντώνιος Καραγεώργος Τμήμα Δασοπονίας και ΔΦΠ
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
Θεσσαλονίκη, 20-21/9/2012 ΚΕΔΕΑ ΑΠΘ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΟΥ Δ.Υ. Δευτέρα 18 Απριλίου 2011.
Απο την θεωρία στην πράξη: Η οργάνωση και οι δράσεις της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΚΠΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΦΟΥΝΤΗ, MBA Υπεύθυνη Διοικητικής Υποστήριξης ΜΟΔΙΠ.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ. ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Συγκρότηση Επιτροπής Εσωτερικής Αξιολόγησης – Φεβρουάριος 2008 Εσωτερική Αξιολόγηση.
Ημερίδα ΜΟΔΙΠ «Η εμπειρία της αξιολόγησης στο Πανεπιστήμιο Πατρών» Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013.
Σκέψεις σχετικά με τη Διασφάλιση της Ποιότητας στα ελληνικά ΑΕΙ με βάση την εμπειρία της αξιολόγησης στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΟΓΙΑΝΝΗ.
Γιάννης Μελέας Σύμβουλος Σταδιοδρομίας στο Κεντρικό Γραφείο Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
«ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ – Μ.Β.Α.» Χίος, Δεκέμβριος 2013 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Η χρησιμότητα του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας της ΜΟΔΙΠ για την πανεπιστημιακή κοινότητα του ΑΠΘ: Το παράδειγμα της Κεντρικής Βάσης Βιβλιογραφικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ σύγχρονες σπουδές στην κοιτίδα της γνώσης
Αξιολόγησης της θεματικής πύλης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Θύρα Κυριακή Μπαλτά Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Βιβλιοθήκη.
ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ Συνολικού προϋπολογισμού €
Οδηγός Αναζήτησης Ιδρυματικού Αποθετηρίου
Η ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Σύστημα Διαxείρισης Ποιότητας (ΣΔΠ) ΑΠΘ Αίθουσα Συγκλήτου 13 Ιουλίου 2012.
Διεργασίες ψηφιακής επιμέλειας και το πρόγραμμα δράσης της Μονάδας Ψηφιακής Επιμέλειας Πάνος Κωνσταντόπουλος Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό Κέντρο.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 4 η (2015 – 16) Βιβλιογραφική Έρευνα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολακης
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΟΝΤΕΣ: Καθ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΑΚΟΥΡΟΣ Δρ. ΕΛΠΙΔΑ ΣΑΜΑΡΑ ‘‘ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΣΤΗ ΝΟΤΙΟ-ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ & ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας Τμήμα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού
Γίνε ειδικός στις ΟΒΕΑ.
Βασιλεία Ι. Σινάνογλου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Το Τμήμα (Επιστήμης Υπολογιστών)
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Ημερίδα «Στατιστικές και Μαζικά Δεδομένα (Big Data)»
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Γίνε ειδικός στις ουσίες που βελτιώνουν την απόδοση και την εμφάνιση
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Το κόστος Ποιότητας    
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
7o Συνέδριο Χρηστών Πειραιάς, 21 Δεκεμβρίου 2016 Προγραμματιζόμενες αλλαγές στην πρόσβαση σε μικροδεδομένα στατιστικών ερευνών ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ.
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αξιολόγηση ερευνητικού έργου Τμημάτων AEI: Δείκτες ΑΔΙΠ και βιβλιομετρικοί δείκτες Ν.Μ. Βαξεβανίδης Π.Α. Αστερής Ε. Δεσποτίδη Τμ. Εκπ/κών Έργων Υποδομής Τμ. Εκπ/κών Μηχανολογίας Γ. Τύπας Πρόεδρος ΜΟΔΙΠ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Το θέμα της αξιολόγησης τόσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο και της επιστημονικής δραστηριότητας του Προσωπικού (μέλη ΔΕΠ ή ΕΠ) που στελεχώνει τα ΑΕΙ είναι ιδιαίτερα καίριο σήμερα. Με βάση το Ν.3374/2005 αλλά και τον πρόσφατο Νόμο «Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων» (N.4009/2011) είναι πλέον και απαίτηση.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ (2) Κρίσιμο χαρακτηριστικό μιας τέτοιας διαδικασίας αξιολόγησης πέρα από την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της είναι και η αποδοτικότητά της (δυνατότητα εξαγωγής συμπερασμάτων με τη χρήση σχετικά περιορισμένων πόρων). Όπως είναι γνωστό τα κριτήρια για την αξιολόγηση αφορούν : α) Την ποιότητα του διδακτικού έργου, β) Την ποιότητα του ερευνητικού έργου, γ) Την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, δ) Την ποιότητα των λοιπών υπηρεσιών. Στην παρούσα εισήγηση συζητείται η αξιολόγηση του ερευνητικού έργου τμημάτων ΑΕΙ με χρήση βιβλιομετρικών δεικτών και παρουσιάζεται μια πιλοτική εφαρμογή της μεθόδου.

1. Θεωρητικό υπόβαθρο Τα τελευταία χρόνια οι ποσοτικές, βιβλιομετρικές μέθοδοι για την αξιολόγηση του ερευνητικού έργου σε εθνική κλίμακα αλλά και σε ιδρυματική (ΑΕΙ, Τμήματα, Τομείς, Εργαστήρια) ή ακόμα και ατομική (για μεμονωμένους ερευνητές) έχουν όλο και μεγαλύτερη διάδοση. Από την άλλη πλευρά οι ποιοτικές μέθοδοι για την αποτίμηση του ερευνητικού έργου, με βασικότερη την «αξιολόγηση από ομοτίμους» (peer review) εξακολουθούν να έχουν μια ευρεία αποδοχή στην επιστημονική κοινότητα. Το μοντέλο αυτό, όμως δεν στερείται μειονεκτημάτων: Απαιτεί σημαντικούς ανθρώπινους πόρους. Η διαδικασία αυτή πιθανά επηρεάζεται από τις αντιλήψεις και τη συγκεκριμένη ερευνητική στόχευση των κριτών.

1. Θεωρητικό υπόβαθρο (2) Για τις βιβλιομετρικές μεθόδους και ειδικότερα για την ανάλυση αναφορών ως πλεονεκτήματα θεωρούνται: η αντικειμενικότητα των μετρήσεων η ευκολία και το χαμηλό κόστος, η δυνατότητα μετρήσεων για έναν απεριόριστο αριθμό δημοσιεύσεων, η διαβαθμισιμότητα από το μικρο-επίπεδο (άτομα) στο μακρο-επίπεδο (παγκόσμιες μετρήσεις). Διαπιστώνεται θετική συσχέτιση μεταξύ της αξιολόγησης από ομοτίμους και των βιβλιομετρικών μετρήσεων.

Οι μελέτες για την αξιολόγηση Πανεπιστημιακών Τμημάτων με βιβλιομετρικές μεθόδους στην Ελλάδα είναι μάλλον ολιγάριθμες. Zachos, G. (1991). Research output evaluation of 2 university departments in Greece with the use of bibliometric indicators, Scientometrics, 21, 195-221. Katsaros, D., Matsoukas, V. & Manolopoulos, Y. (2008). Evaluating Greek Departments of Computer Science & Engineering using Bibliometric Indices, Proceedings of the Panhellenic Conference on Informatics (PCI), 93-102. Lazaridis, T. (2010). Ranking university departments using the mean h-index, Scientometrics, 82(2), 211-216. Ζωντανός, K. & Κατρανίδης, Σ. (2009). Συγκριτική Αξιολόγηση Ερευνητικού Έργου Τμημάτων Οικονομικής Επιστήμης Πανεπιστημίων Ελλάδας και Κύπρου, Θεσσαλονίκη: Παν. Μακεδονίας. ΕΚΤ/ΕΙΕ (2010), Ελληνικές Επιστημονικές Δημοσιεύσεις 1993 – 2008, Αθήνα. Vaxevanidis, N.M., Despotidi, H. Prokopiou H. & Koutsomichalis, A. (2011). On the evaluation of the Quality of Research in Greek HEIs using Bibliometric Indices, International Journal for Quality research, 5(4), 247-251. Altanopoulou, P., Dontsidou, M. & Tselios N. (2012). Evaluation of 93 major Greek University Departments using Scholar Google, Quality in Higher Education, 18(1), 111-137.

2. Βιβλιομετρικοί δείκτες Παραγωγικότητα (Productivity) P: Απόλυτος αριθμός δημοσιεύσεων (σε επίπεδο Τμήματος) Pf: Αριθμός δημοσιεύσεων ανά μέλος ΔΕΠ/ΕΠ Pav: μέσος αριθμός δημοσιεύσεων ανά μέλος ΔΕΠ/ΕΠ (σε επίπεδο Τμήματος) Συνολική απήχηση – αναγνώριση ερευνητικού έργου (Impact) C: απόλυτος αριθμός ετερο-αναφορών, Cs: απόλυτος αριθμός αναφορών (περιλαμβάνονται και οι αυτο-αναφορές) Cf: απόλυτος αριθμός ετερο-αναφορών ανά μέλος ΔΕΠ/ΕΠ Cfs: απόλυτος αριθμός αναφορών ανά μέλος ΔΕΠ/ΕΠ Cav: μέσος αριθμός ετερο-αναφορών ανά μέλος ΔΕΠ/ΕΠ

2. Βιβλιομετρικοί δείκτες (2) Αποδοτικότητα (Efficiency) c: Μέσος αριθμός ετερο-αναφορών ανά δημοσίευση (Pf/Cf) cav: Μέσος αριθμός ετερο-αναφορών ανά δημοσίευση (σε επίπεδοΤμήματος, C/P) p-index: δείκτης p P0: αριθμός δημοσιεύσεων χωρίς αναφορές p0: ποσοστό δημοσιεύσεων χωρίς αναφορές Συνδυαστικοί δείκτες [Hybrid (productivity + impact)] h-index: δείκτης h (Hirsch index) λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις ετερο-αναφορές, hs-index:: δείκτης h λαμβάνοντας υπόψη όλες τις αναφορές.

2. Βιβλιομετρικοί δείκτες (3) Ο πλέον δημοφιλής και ευρύτερα χρησιμοποιούμενος δείκτης αυτής της κατηγορίας είναι ο δείκτης h που προτάθηκε από τον J.E. Hirsch(2005). Για το δείκτη αυτόν, ο ίδιος ο Hirsch δίνει τον εξής ορισμό: «ένας επιστήμονας έχει h-index ίσο με h, εάν h από σύνολο Np των δημοσιεύσεών του έχει τουλάχιστον h αναφορές η κάθε μία, και οι υπόλοιπες δημοσιεύσεις (Νp-h) έχουν το μέγιστο h αναφορές η κάθε μία» Οι δείκτες h και hs υπολογίζονται είτε σε ατομικό επίπεδο είτε ως μέσοι όροι σε επίπεδο Τμήματος. Για αξιόπιστα συμπεράσματα, πρέπει να χρησιμοποιούνται πολλοί δείκτες, συνδυαστικά.

3. Δείκτες ΑΔΙΠ Ο Πίνακας 15 αφορά τον αριθμό επιστημονικών δημοσιεύσεων των μελών Δ.Ε.Π. του Τμήματος. Ο Πίνακας 16 αφορά την αναγνώριση του ερευνητικού έργου του Τμήματος. Ο Πίνακας 17 αφορά τη διεθνή ερευνητική/ ακαδημαϊκή παρουσία του Τμήματος (ερευνητικά προγράμματα και συμμετοχή μελών ΔΕΠ σε διοικητικές θέσεις διεθνών ερευνητικών/ επιστημονικών οργανισμών ή/και εταιρειών. [βλ. e-αρχείο Επιτομή Στοιχείων του Αξιολογούμενου Τμήματος – ιστοσελίδα ΑΔΙΠ]

4. Μεθοδολογία (1) Μια συγκριτική αναζήτηση στις τρεις κύριες βάσεις δεδομένων (ISI/Web of Science, Scopus, Google Scholar) και η κριτική ανασκόπηση προηγούμενων συναφών εργασιών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η Scopus παρουσιάζει ευρύτερη κάλυψη από την ISI/Web of Science ενώ δεν παρουσιάζει τα προβλήματα της Google Scholar. Επιλέχθηκε η βάση δεδομένων Scopus για τη συλλογή βιβλιομετρικών στοιχείων των μελών Δ.Ε.Π. των Τμημάτων.

4. Μεθοδολογία (2) Καταγραφή των Τμημάτων που αφορούν στην έρευνα. Καταγραφή του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού των Τμημάτων αυτών. Αναζήτηση στην Scopus και καταγραφή βιβλιομετρικών στοιχείων για κάθε μέλος Ε.Π. Έλεγχος των στοιχείων για διπλοεγγραφές, συνωνυμίες κλπ. Κατάστρωση συγκεντρωτικών πινάκων ανά Τμήμα. Κατάστρωση του συγκεντρωτικού Πίνακα για τα πέντε Τεχνολογικά Τμημάτα της ΑΣΠΑΙΤΕ.

Αποτελέσματα Πίνακας 1: Βιβλιομετρικοί δείκτες Τμήματος (Τμήμα Εκπ/ών Μηχ/γίας ΑΣΠΑΙΤΕ).

Αποτελέσματα (2) Πίνακας 2: Βιβλιομετρικοί δείκτες Τεχνολογικών Τμημάτων ΑΣΠΑΙΤΕ.

Τα στοιχεία του Πίνακα 1 αντιστοιχούν, προφανώς, σε μία δεδομένη χρονική στιγμή. Μεταβάλλοντας όμως την χρονική περίοδο αναζήτησης και χρησιμοποιώντας ορισμένα από τα στατιστικά εργαλεία της βάσης προκύπτει εύκολα η εξέλιξη των δεικτών συναρτήσει του χρόνου. Τα στοιχεία του Πίνακα 2 πρέπει να μελετηθούν σε συνδυασμό με τα λεπτομερέστερα στοιχεία που προκύπτουν από τον Πίνακα 1 (και τους παρόμοιους Πίνακες όλων των Τμημάτων, έχοντας υπόψη ότι για την αξιολόγηση της ακαδημαϊκής έρευνας απαιτείται η χρήση πολλαπλών δεικτών . Επισημαίνεται επίσης ότι οι δημοσιεύσεις αποτελούν μόνο μια συνιστώσα στη διαδικασία παραγωγής και μεταφοράς γνώσεις που συντελείται στα ΑΕΙ. Τα στοιχεία του Πίνακα 2 επιτρέπουν, προφανώς, και την κατάταξη (ranking) ομοειδών Τμημάτων ως προς επιλεγμένο, κάθε φορά, κριτήριο.

Μια αντιπαραβολή των προηγούμενων Πινάκων 1 και 2 με τους Πίνακες 15, 16 και 17 της ΑΔΙΠ οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα βιβλιομετρικά στοιχεία καλύπτουν επαρκώς τα κύρια στοιχεία των Πινάκων 15 (αριθμό δημοσιεύσεων σε περιοδικά και συνέδρια) και 16 (ετεροαναφορές) ενώ δεν παρέχουν πληροφορίες συμβατές με τον Πίνακα 17 (ερευνητικά προγράμματα και επιστημονικές εταιρείες). Τα κύρια προβλήματα, κατά την γνώμη μας, εντοπίζονται αφ΄ ενός στην ευρύτητα της βάσης δεδομένων, και αφ΄ ετέρου στην κατηγοριοποίηση (ταξινόμηση) των εργασιών και της αναγνώρισης που προτείνουν οι Πίνακες 15 και 16 της ΑΔΙΠ, αντίστοιχα. Οι δείκτες της ΑΔΙΠ, αναμφισβήτητα, διαθέτουν μεγαλύτερο εύρος αλλά ορισμένοι στερούνται αντικειμενικών ποιοτικών χαρακτηριστικών.

Συμπεράσματα Στη παρούσα εργασία παρουσιάσθηκε μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία για την αξιολόγηση του ερευνητικού έργου μονάδων/τμημάτων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων με χρήση βιβλιομετρικών δεικτών. Η εν λόγω μεθοδολογία εφαρμόσθηκε για την αξιολόγηση του ερευνητικού έργου των Τεχνολογικών Τμημάτων της ΑΣΠΑΙΤΕ. Καταδεικνύεται ότι η αξιολόγηση αυτού του τύπου είναι απλή, αποτελεσματική, γρήγορη και διαφανής. Μπορεί δε να επεκταθεί σχετικά εύκολα και στο σύνολο ομοειδών Τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Αποτελέσματα (3)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ Η μέθοδος αξιολόγησης με βιβλιομετρικούς δείκτες: Είναι μια αξιόπιστη μέθοδος που μπορεί να υλοποιηθεί με λογική χρήση ανθρώπινων πόρων. Mπορεί να εφαρμοστεί σε μικρο-επίπεδο αλλά και σε μάκρο-επίπεδο. Επιτρέπει την ταχεία συγκριτική αξιολόγηση ομοειδών τμημάτων ή Ιδρυμάτων.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας! Αξιολόγηση ερευνητικού έργου Τμημάτων AEI: Δείκτες ΑΔΙΠ και βιβλιομετρικοί δείκτες Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!