ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σχεδίου και τα διεθνή standards παραγωγής περιεχομένου στις εφαρμογές e-learning Χρήστος Τσουμπλέκας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σχεδίου Αξιολόγηση εκπαιδευτικών αναγκών Καθορισμός βέλτιστων στρατηγικών Καθορισμός αλληλουχίας (sequencing), Καθορισμός εκπαιδευτικών μέσων
Μοντέλα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Dick & Carey Kemp ADDIE κ.α. Ανάλυση Σχεδιασμός Ανάπτυξη Εφαρμογή Διαμορφωτική Αξιολόγηση Συνολική Αξιολόγηση
Μαθησιακά Μοντέλα Υποκίνηση και Μάθηση (μοντέλο ARCS Keller) Αυτο-κατευθυνόμενη μάθηση (self-directed learning) Συνεργατική μάθηση (collaborative learning) Συμβουλευτική μάθηση (Mentor-coaching learning)
Παραγωγή Ηλεκτρονικού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου (Ε-Content) Συσχετισμός: l Μαθησιακοί στόχοι Μαθησιακά αντικείμενα Δόμηση Περιεχομένου Ανάπτυξη Περιεχομένου
Πρότυπα δόμησης περιεχομένου Λόγοι για την ανάπτυξη προτύπων: Συνεργασία μεταξύ Συστημάτων Ευκολία πρόσβασης και αναζήτησης Επαναχρησιμοποίηση μαθησιακού υλικού Πρότυπα: AICC (Aviation Industry CBT Committee) IMS Global Learning Consortium SCORM (Sharable Content Object Reference Model).
Πρότυπο SCORM Δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης (reusability) Διάρκεια (durability) Διαλειτουργικότητα (interoperability) και Ευκολία πρόσβασης (accessibility).
Αρχές ανάπτυξης e-content Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο πρέπει: Να ικανοποιεί τους μαθησιακούς στόχους Να έχει εκπαιδευτική αξία για τον εκπαιδευόμενο Να κεντρίζει το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων Να μην επιβαρύνεται άσκοπα με πολυμέσα Το κάθε μαθησιακό αντικείμενο πρέπει: Να είναι μικρό σε μέγεθος Να είναι ανεξάρτητο από το εκπαιδευτικό περιβάλλον και LMS. Να είναι ανεξάρτητο από παιδαγωγική μέθοδο και τρόπο διδασκαλίας
Συμπεράσματα Κάθε φάση σχεδιασμού πρέπει να αξιολογείται και να αναπροσαρμόζεται εφόσον είναι απαραίτητο Προηγείται η δόμηση του περιεχομένου από την ανάπτυξη του Κατά τη διάρκεια της δόμησης και της παραγωγής περιεχομένου λαμβάνονται υπόψη μαθησιακές ιδιαιτερότητες και τα μαθησιακά μοντέλα Απαιτείται συνεργασία επιστημόνων πληροφορικής με ειδήμονες των αντικειμένων εκπαίδευσης Η παραγωγή ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού περιεχομένου είναι μία χρονοβόρα και με υψηλό κόστος διαδικασία