Μάθημα: ΛΑΪΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ : Τα είδη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Νομισματικό Μουσείο της ΣΤ’ τάξης. Σκοποί Γνωστικοί Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια του μουσείου και τη σπουδαιότητα του για τον πολίτη και το κοινωνικό.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
Ονοματεπώνυμο Φοιτητριών:
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΦΟΥ (ΝΕΟΦΥΤΕΙΟ)
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Τίτλος υλοποιημένης Θεματικής Ενότητας: Όλα τα παιδιά του Κόσμου Χρειάζονται Δασκάλους.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Εργαστήριο.
Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Υπ. Αγωγής Υγείας ΠΕ Δ΄ Αθήνας
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Προγραμματισμός Ενότητας στο μάθημα των Ελληνικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ «ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΩΜΑΤΩΝ» (Δ’ τάξη)
Βιωματικές Δράσεις 2 ο Γυμνάσιο Καλλίπολης
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εργασία στο μάθημα : «Εικονική πραγματικότητα και Εκπαιδευτικές εφαρμογές τεχνητής.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Φυλλο του Καθηγητη. Teacher’s Age Ποιο ειναι το αντικειμενο διδασκαλιας σας?
Πολιτιστικό Πρόγραμμα
ΔΟΜΗ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «…Ελιά και Λάδι ……»
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Τούλιου Ευτυχια Τάξη: Β΄, ΣΤ΄
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Σεμιναριο 9 σεπτεμβριου 2014
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Διδακτική της Πληροφορικής
Επιχειρηματική Πολιτική και Στρατηγική
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Ηλεκτρονικό Περιοδικό
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Δημιουργία σεναρίου.
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
Α΄ τάξη Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Επιχειρηματική Πολιτική και Στρατηγική
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
2 ο Νηπιαγωγείο Δεμενίκων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Μάθημα: ΛΑΪΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ : Τα είδη Όνομα διδάσκοντος: Κατσαδώρος Γεώργιος Εργασία: σχεδιασμός διδασκαλίας με γνωστικό αντικείμενο τη διδακτική αξία της παροιμίας

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Σχολιασμός της παροιμίας…………………………………………………σελ.3 Γενική παρουσίαση της διδασκαλίας……………………………… σελ.4 Διαθεματικός τρόπος προσέγγισης του μαθήματος………σελ.5-7 Παίζοντας… …………………………………………………………………………σελ.8 Αξιολόγηση………………………………………………………………………….σελ.9 Χρόνος, μορφή, μέσα διδασκαλίας………………………………….σελ.10 Αναμενόμενα αποτελέσματα…………………………………………….σελ.11

Αδέρφια αγαπημένα, κάστρα που δεν παίρνονται Γιατί διάλεξα τη συγκεκριμένη παροιμία; Επέλεξα αυτή την παροιμία εξαιτίας της εξαιρετικής παιδευτικής της σημασίας. Η παίδευση των πολιτών στην κοινωνία ξεκινά από αυτή τη σπουδαία ρήση. Όταν τα αδέρφια και γενικά οι άνθρωποι είναι ενωμένοι κι αγαπημένοι, τίποτα δεν μπορεί να τους χωρίσει και να υπονομεύσει τη σχέση τους. Είναι όλοι για έναν κι ένας για όλους. Κι αδέρφια δεν είναι μόνο τα αδέρφια που τα συνδέουν βιολογικοί δεσμοί ή έχουν κοινούς γονείς, αλλά κι εκείνοι που αισθάνονται ισχυρούς φυλετικούς, ψυχικούς κι άλλους δεσμούς με κάποιους ανθρώπους, τόσο δυνατούς όσο η αδερφική αγάπη. Αδέρφια θα πρέπει να νιώθουν και οι μαθητές μεταξύ τους. Να έχουν μία βαθιά φιλική σχέση, σαν την αδερφική. Αυτό σημαίνει πως οι σχέσεις τους θα βασίζονται στην αλληλοβοήθεια και στην αλληλοϋποστήριξη. Θα συμπληρώνει ο καθένας τα κενά του άλλου και θα προχωράει τη σκέψη του για να υπάρχει μία ουσιαστική, εποικοδομητική και λειτουργική συνεργασία.

Γενική παρουσίαση της διδασκαλίας Αρχικά, στο στάδιο της αφόρμησης, αναφέρω λίγα λόγια για όλα τα είδη της λογοτεχνίας ξεχωριστά και ακολούθως γράφω την παροιμία, με την οποία θα ασχοληθούμε, στον πίνακα και την ερμηνεύω. Μετά από αυτό δείχνω στα παιδιά ένα βιβλιαράκι με παροιμίες, και τους μιλάω αναλυτικά για το είδος αυτό της λογοτεχνίας και τον τρόπο με τον οποίο είναι καταχωρημένες στα βιβλία παροιμιακών φράσεων, δηλαδή αλφαβητικά. Στη συνέχεια, τους κάνω γνωστή τη διαφοροποίηση μεταξύ παροιμίας και γνωμικού και ρωτώ τα παιδιά αν γνωρίζουν άλλες παροιμίες και πότε τις χρησιμοποιούμε. Αφού απαντηθούν όλα αυτά προχωράμε στις δραστηριότητες και στα παιχνίδια. Θα μπορούσα, επίσης, να δείξω στην τάξη βίντεο από ένα χωριό της Ελλάδας κι ένα ζευγάρι ηλικιωμένων να εξιστορούν παροιμίες, με το δικό τους αυθεντικό τρόπο. Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει, αν δεν υπήρχε η δυνατότητα του βίντεο, και με μία μαγνητοφωνημένη διήγηση παροιμιακών φράσεων. Στο τέλος, έρχεται η ώρα της αξιολόγησης και του γενικού διδακτικού σχολίου που θα κρίνει τα αποτελέσματα της διδασκαλίας.

Διαθεματικός τρόπος προσέγγισης του μαθήματος Προτείνω στα παιδιά δραστηριότητες που έχουν διαθεματικό χαρακτήρα για να εργαστούν στα πλαίσια μιας σφαιρικής, εμπειρικής, ευχάριστης ατμόσφαιρας μάθησης που θα συντελέσει στην καλύτερη εμπέδωση του μαθήματος. Μία τέτοια δραστηριότητα θα μπορούσε να είναι εικαστική, και κατά τη διάρκεια της οποίας θα ζητώ από τα παιδιά να σχεδιάσουν και να ζωγραφίσουν την παροιμία σε ένα φύλλο χαρτί, έτσι όπως την φαντάζονται. Ακόμη μια ωραία ιδέα είναι η δημιουργία ενός κολλάζ, στο οποίο θα γράφαμε πάνω σε ένα χαρτόνι κανσόν διάφορες παροιμίες που αρέσουν στα παιδιά και θα το κρεμούσαμε στην τάξη, για να τις βλέπουμε καθημερινά και να μην ξεχνάμε τα λόγια του θυμόσοφου λαού μας.

Μία γλωσσική μορφή έκφρασης, θα ήταν να γράψουν μια έκθεση με θέμα τον τίτλο της παροιμίας. Επιπλέον, θα μπορούσαμε να αναλύσουμε τον κάθε όρο της παροιμίας γραμματικά και συντακτικά για να συνδέσουμε το μάθημα της λογοτεχνίας, διαθεματικά με τη γλώσσα. Ή για να το συνδέσουμε με την ιστορία, θα ζητούσαμε από τα παιδιά να ψάξουν να βρουν στοιχεία από ιστορικές πηγές, για τη χρονική περίοδο της δημιουργίας των παροιμιών, καθώς και για τον τόπο προέλευσης τους.

Επίσης, κάτι που ευχαριστεί πολύ τα παιδιά είναι το παίξιμο ρόλων, η δραματοποίηση λοιπόν της παροιμίας. Θα μπορούσαν οι μαθητές να συντάξουν μόνοι τους ένα σενάριο και να αναλάβουν από ένα ρόλο. Ένας θα έκανε το σκηνοθέτη της παράστασης. Κάποιοι θα παρίσταναν τα απόρθητα κάστρα, με ανάλογα κοστούμια, κάποιοι δίπλα στα κάστρα τα δεμένα αδέρφια, φτιάχνοντας για παράδειγμα μία ανθρώπινη αλυσίδα με πιασμένα τα χέρια που προστατεύουν τα κάστρα, δηλαδή τη φιλία τους, και κάποιοι θα έπαιζαν τους πειρασμούς που θα προσπαθούσαν να τους διασπάσουν. Για να εμπλουτίσουν το θεατρικό τους έργο, θα μπορούσαν να εντάξουν σ’ αυτό χορό και τραγούδι.

Παίζοντας… Παντομίμα: τα παιδιά διαλέγουν από μία παροιμία, μιμούνται τα λόγια της και πρέπει να μαντέψουν οι υπόλοιποι ποια είναι αυτή που έχουν στο μυαλό τους οι μίμοι. Τα παιδιά συγκεντρώνουν ελληνικές και ξένες παροιμίες, μέσω του διαδικτύου ή του τύπου, τις γράφουν σε μικρά χαρτάκια, τα οποία τυλίγουν, και τα ρίχνουν σε μία γυάλα. Αφού ανακατευτούν καλά, τραβάει ένας-ένας μαθητής τον «κλήρο» του και μόλις διαβάσει δυνατά την παροιμία που του έτυχε, ξεκινάει να την αναλύει στους συμμαθητές του, οι οποίοι έχουν κάδε δικαίωμα να του θέσουν απορίες ή και να τον συμπληρώσουν. Τέλος, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ένα debate, ένας γόνιμος, ελεύθερος διάλογος μεταξύ δύο ομάδων, όπου η μία θα ήταν υπέρ της χρήσης των παροιμιών στη ζωή μας, της διαχρονικής ισχύς τους και της αναβίωσης της παράδοσης γενικότερα, και η άλλη ομάδα θα υποστήριζε την προοδευτικότητα και τις εξελίξεις της εποχής και θα ήταν κατά της προσκόλλησης στην άκαμπτη και καμιά φορά κοντόφθαλμη παράδοση.

Αξιολόγηση Η κύρια αξιολόγηση θα γίνει μέσα από τις δραστηριότητες που προηγήθηκαν μέσα στην αίθουσα. Αυτό που θα μπορούσα να τους βάλω για περαιτέρω εργασία στο σπίτι είναι να συγκρίνουν διάφορα λογοτεχνικά είδη μεταξύ τους, όπως την παροιμία με το αίνιγμα, το παραμύθι, το τραγούδι κ.α. Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές και να βρουν λόγου χάρη ένα παραμύθι που να έχει παρόμοιο νόημα με αυτό της παροιμίας που μελετήθηκε.

Χρόνος, μορφή, μέσα διδασκαλίας Ο χρόνος της διδασκαλίας θα ήταν ένα συνεχόμενο δίωρο και θα το εντάσσαμε στο μάθημα της γλώσσας ή της ευέλικτης ζώνης. Η μορφή θα ήταν μετωπική στην αρχή κατά τη διάρκεια της παράδοσης. Θα ακολουθούσε διάλογος με τους μαθητές κι αργότερα, άλλοτε ατομικά κι άλλοτε ομαδικά, τα παιδιά θα αναπτύξουν τις δραστηριότητες που διατυπώθηκαν παραπάνω. Τα μέσα διδασκαλίας που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν είναι βιβλία με παροιμιακές φράσεις, γραφική ύλη, στην περίπτωση του θεατρικού, διάφορα κουστούμια και κατασκευές, ένας υπολογιστής, βίντεο και μαγνητόφωνο. Καθώς και πολλή φαντασία!

Αναμενόμενα αποτελέσματα γνωριμία με τα είδη της λογοτεχνίας και πιο αναλυτικά με την παροιμία σωστή αξιοποίηση του χρόνου διδασκαλίας δημιουργία ευχάριστης ατμόσφαιρας μάθησης ανάπτυξη κοινωνικοπαιδαγωγικών δεξιοτήτων, όπως συνεργασία, ομαδικότητα, δημιουργικότητα κ.α. ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών κατανόηση κι εμπέδωση του μαθήματος δυνατότητα έκφρασης από τα παιδιά της διδακτέας ύλης δυνατότητα ελέγχου των αποτελεσμάτων μάθησης

Σας ευχαριστώ