Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

1 Έρευνα 16-19/5/05 Πανελλαδική πολιτική έρευνα κοινής γνώμης ΠΕΙΡΑΙΑΣ Μάιος 2005.
1 Δορυφορικό 2 ης ομάδας. 2 Είσαι στη μέση του μαθήματος και βλέπεις...  έναν μαθητή να βγαίνει από την αίθουσα διδασκαλίας,  δύο μαθητές να μιλούν.
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Αποτελεσματικές Τεχνικές Επικοινωνίας
CytaInfo+ 1 ένα application για τη Cyta….. Αυτή είναι η όψη του CytaInfo+ 2.
ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Μετά από έρευνα που διενήργησε εταιρεία ερευνών, διαπιστώθηκε πως στην εταιρεία μας οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μεταξύ τους ένα λεξιλόγιο κάπως ανάρμοστο.
Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
Best Practices of the Best Agents RE/MAX Europe 5 th Convention – Gil Li-ran, VP of Marketing RE/MAX Israel Οι καλύτερες πρακτικές από τους καλύτερους.
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η Ψυχολογία της άθλησης μελετά τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του σε σχέση με την άθληση. Εφαρμόζεται σε συμβουλευτικό επίπεδο (σε αθλητικούς ομίλους ή.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Ανάλυση του λευκού φωτός και χρώματα
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Αναγνώριση Προτύπων.
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
Αντανάκλαση Συναισθήματος
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
1 Θεματική Ενότητα Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
Αριστοτέλης Σάββα - Κλάδος Βιώσιμης Κινητικότητας, Τμήμα Δημοσίων Έργων 5 Ιουλίου Βιώσιμη Κινητικότητα για Εξοικονόμηση Ενέργειας στις Μεταφορές.
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ(ΥΝ) Α. ΚΟΥΣΗ ΠΝ, ΠΛΩΤΑΡΧΗΣ (Μ) Α. ΡΗΜΙΚΗΣ ΠΝ, ΠΛΩΤΑΡΧΗΣ Γ. ΖΟΥΡΟΣ ΠΝ, ΜΠΥ Ι. ΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ Ενεργητικές Τεχνικές- Θεωρία και πράξη Αξιολόγηση.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
6 MRB, Συλλογή στοιχείων: 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Εξωτερική Πολιτική: Τουρκία – Κυπριακό – ΠΓΔΜ - Κοσσυφοπέδιο 1 6 ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ( Τουρκία.
Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΗΓΕΣΙΑΣ Οργανωμένο από την Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Διεθνής Οργάνωση Λεσχών.
Communication in Mother Tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Hospitality Skills for Tourism Hospitality and Entertainment Management Lecture 3 Christos Dimas Lecturer.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Νοηματική επικοινωνία Γλώσσα του σώματος Body Language
Διαχείριση Ψηφιακών Πνευματικών Δικαιωμάτων Ηλεκτρονική Δημοσίευση Στέλλα Λάμπουρα Ιούνιος 2004.
Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ &ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΕ.ΣΥ.Π. ΝΕΑΠΟΛΗΣ & ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Σ.Ε.Π. ΘΕΜΑ: Πρόσβαση στην τριτοβάθμια.
Προώθηση / Επικοινωνία
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΗΓΕΣΙΑΣ Οργανωμένο από την Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Ακαδημία Λαϊονικής Επιμόρφωσης Του Π. Θέματος 117 Ελλάδος.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΚΑΖΑΚΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΠΕ09 ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ 1.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η επικοινωνία είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και για την αποτελεσματική λήψη των αποφάσεων. Σε αυτό το κεφάλαιο.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Θεωρία επικοινωνίας Υπεύθυνη σεμιναρίου Δρ. Γεωργία Ψαρρά.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Συνέντευξη με νήπια.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Μη λεκτική επικοινωνία (ως στοιχείο του μαθησιακού περιβάλλοντος)
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Μη λεκτική επικοινωνία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Θεωρία Επικοινωνίας Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΤΕΝΑΙΡ ΣΑΣ Γνωριμία Ι Δημιουργήστε ομάδες ανά δύο Χωρίς να μιλήσετε, αλλά… Χρησιμοποιώντας μη λεκτική επικοινωνία (εικόνες, νοήματα, σήματα, χειρονομίες ή οτιδήποτε μη λεκτικό) ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΤΕΝΑΙΡ ΣΑΣ .

Γιατί είναι σημαντική η επικοινωνία; .

10 “καυτές” ικανότητες που ψάχνουν οι εργοδότες σήμερα. Διαχείριση Προϋπολογισμών Ομιλία Εποπτεία Γραπτή επικοινωνία Δημόσιες Σχέσεις Οργάνωση/διαχείριση/συντονισμό Αντιμετώπιση πίεσης προθεσμιών Συνεντευξιακές ικανότητες Διαπραγμάτευση/μεσολάβηση Διδασκαλία/καθοδήγηση Διαχείριση Προϋπολογισμών Ομιλία Εποπτεία Γραπτή επικοινωνία Δημόσιες Σχέσεις Οργάνωση/διαχείριση/συντονισμό Αντιμετώπιση πίεσης προθεσμιών Συνεντευξιακές ικανότητες Διαπραγμάτευση/μεσολάβηση Διδασκαλία/καθοδήγηση .

Γιατί είναι σημαντική η επικοινωνία; Είναι βασική ομάδα ικανοτήτων με εφαρμογή σε κάθε εργασία και κάθε οργανισμό. Πολύ σημαντικό συστατικό για την απόδοση οργανωμένων ομάδων. .

Επικοινωνία: Η “μύτη του παγόβουνου”: Φόβοι Συναισθήματα Ευαισθησίες Εμπειρίες Πιστεύω Αυτο-εκτίμηση Ανησυχίες .

29 Ορισμός Επικοινωνίας Η αποστολή και λήψη σκέψεων, δεδομένων, πιστεύω, συμπεριφορών και συναισθημάτων – μέσω ενός ή περισσοτέρων μέσων – που προκαλούν αντίδραση. .

Το Μοντέλο Επικοινωνίας Αποστολέας     Κωδικο-ποίηση     Μήνυμα και μέσο     Απο κωδικο-ποίηση     Λήπτης     Ανα- τροφοδότηση         = Παράσιτα .

Κωδικοποίηση/Αποκωδικοποίηση Η Κωδικοποίηση δίνει προσωπικό νόημα στα μηνύματα που θα αποσταλούν. Η Αποκωδικοποίηση δίνει προσωπική ερμηνεία σε μηνύματα που λαμβάνονται .

Σύγκριση Πλουσιότητας Μέσων Άμεση Ψηλή Επίσημα αριθμητικά Έγγραφα Επίσημα Έγγραφα Εταιρικό Βίντεο Ανεπίσημα γράμματα/σημειώματα E-mail Μήνυμα Τηλεφωνητή Τηλεφωνική Επικοινωνία Βιντεοδιάσκεψη Διάλογος πρόσωπο με πρόσωπο Ανατροφοδότηση Εξατομίκευση Αργή Χαμηλή Κανάλια Μονό Πολλαπλά Γλωσσική Ελευθερία Πρότυπη Ποικίλη .

Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εξωτερικά Εμπόδια Θόρυβοι Διαφορά επιπέδου/τάξης/θέσης. Φυσικά ή ψυχολογικά εμπόδια. Αποστάσεις (Proxemics) Απόσταση “άνεσης” μεταξύ ανθρώπων Οικεία ζώνη (από αφή μέχρι 40εκ.) Προσωπική ζώνη (από 40εκ. μέχρι 120εκ.) Κοινωνική ζώνη (από 120εκ. μέχρι 3.5μ.) Δημόσια ζώνη (από 3.5 μ. και άνω) Πίεση χρόνου Υπερ-πληροφόρηση .

Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εσωτερικά εμπόδια Διαφορετικά σημεία αναφοράς. Διαφορετικές ανάγκες, αξίες, συμπεριφορές, προσδοκίες, π.χ., Γενικός Διευθυντής-Λειτουργός Διευθυντής Μάρκετινγκ-Διευθυντής Παραγωγής Συντεχνιακός Εκπρόσωπος-Στέλεχος Εταιρείας Επιλεκτική ακρόαση. Αγνόηση ή παραποίηση νέων πληροφοριών όταν αυτές συγκρούονται με υφιστάμενα πιστεύω. Προ-αξιολόγηση του μηνύματος. Αξιολόγηση μηνύματος βάσει: αξιολόγησης του αποστολέα (προηγούμενης εμπειρίας με τον αποστολέα). αναμενόμενου νοήματος του μηνύματος. .

Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εννοιολογικά εμπόδια Σημασιολογικά προβλήματα. Διαφορετικοί άνθρωποι δίνουν διαφορετική σημασία σε κάθε λέξη. Διαφορετική σημασία σε μια λέξη μας κάνει να αντιληφθούμε διαφορετικά το νόημα της επικοινωνίας. Π.χ.: Ο Αντώνης ήτανε πολύ βαρύς. Αυτό που είπες ήτανε γελοίο. Εξειδικευμένο λεξιλόγιο. Εργασιακή, επαγγελματική ή κοινωνική φρασεολογία η οποία έχει νόημα μόνο για τα μέλη συγκεκριμένης εργασιακής, επαγγελματικής ή κοινωνικής ομάδας. .

Ακρόαση 5 Επίπεδα Ακρόασης: «Ακούω» χωρίς να ακούω Προσποιούμαι ότι ακούω Ακούω επιλεκτικά Ακούω προσεκτικά Ακούω συμμετοχικά .

Δυσκολίες στην Ακρόαση Η Αντίληψη μας ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Η διαδικασία συγκέντρωσης αισθητηρίων πληροφοριών και η απόδοση νοήματος σ’ αυτές. .

Δυσκολίες στην Ακρόαση Η Αντίληψη μας Συγκεντρώνουμε πληροφορίες μέσω των αισθητηρίων οργάνων μας. Το μυαλό επιλέγει μέρος των πληροφοριών, τις οργανώνει, και τέλος τις επεξηγεί και τις αξιολογεί. Το αποτέλεσμα είναι η αντίληψη. Αντίληψη = Επεξεργασία πληροφοριών => Πιθανότητα Παρερμηνείας .

15 32 Ακρόαση Συμβουλές Οταν ακούς σταμάτα να “μιλάς” από μέσα σου και άκουσε προσεκτικά. Προσπάθησε να μη βγάλεις πρόωρα συμπεράσματα. Μην διακόπτεις. Κράτησε σιωπή μεταξύ ομιλίας. Ανατροφοδότησε τον ομιλητή. .

Λεκτική Επικοινωνία Όταν μιλάμε χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για να δώσουμε νόημα στις σκέψεις μας. Η επιλογή λέξεων δίνει την δυνατότητα σε άλλους να ερμηνεύσουν τα νοήματα μας. Για κάθε άνθρωπο η ερμηνεία της λέξης και το νόημα που θα εκλάβει μπορεί να είναι διαφορετικό. .

Λεκτική Επικοινωνία Πρέπει να μιλάμε με ευκρίνεια: Η ευκρίνεια είναι βασική στην αποτελεσματική επικοινωνία. Σαφήνεια: Η επιλογή λέξεων που εκφράζουν το νόημα σας με μεγαλύτερη ακρίβεια. Παράδειγμα: Δήλωση: “Τι γίνεται με την έκθεση για τον προγραμματισμό;” Ερμηνεία: Αυταρχικά: Θέλω να μου φέρεις την έκθεση τώρα! Αμέσως! Υπαινικτικά: Νομίζω ότι πρέπει να στείλουμε την έκθεση τώρα. Παρακλητικά: Μπορείς να στείλεις την έκθεση τώρα; Πληροφοριακά: Η έκθεση χρειάζεται να σταλεί σύντομα. Ερωτηματικά: Η έκθεση χρειάζεται να σταλεί σύντομα; Συγκεκριμενοποίηση Επιλογή των λέξεων που δίνουν μόνο μία απεικόνιση μίας αφηρημένης ιδέας ή αξίας. .

Λεκτική Επικοινωνία Ευκρίνεια 31 Λεκτική Επικοινωνία Ευκρίνεια Μεταφορικό μέσο Αυτοκίνητο Μεγάλο αυτοκίνητο Mercedes Mercedes S350 .

Λεκτική Επικοινωνία Τεχνική των Ερωτήσεων: Ανοικτές Ερωτήσεις: Απαιτούν επεξηγηματική απάντηση Επιτρέπει/προτρέπει ελεύθερη απάντηση Ενθαρρύνει τη σκέψη Κλειστές Ερωτήσεις: Περιορίζουν την απάντηση (σε Ναι ή Όχι) Υπαινίσσεται την απάντηση Αποθαρρύνει τη σκέψη .

Λεκτική Επικοινωνία Τεχνική των Ερωτήσεων: Ανοικτές Ερωτήσεις - Ξεκινούν με μια από τις πιο κάτω λέξεις: Πού…? Πώς…? Πότε…? Ποιος…? Γιατί…? Τι…? Μπορούν να αρχίζουν και με φράσεις όπως “Μπορείτε να μου περιγράψετε…?” .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Πιο ασαφής από τη λεκτική επικοινωνία μπορεί να μεταδοθεί σκόπιμα ή μη σκόπιμα Μπορεί να αντιπροσωπεύει πολλά διαφορετικά μηνύματα. Είναι συνεχής Μεταφέρει πιο δυνατά τις συναισθηματικές καταστάσεις μας Τα μηνύματα της μη λεκτικής επικοινωνίας καθορίζονται πολιτισμικά .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Λεκτική Vs Μη Λεκτική Επικοινωνία Η μη λεκτική επικοινωνία: Μπορεί να πάρει τη θέση μιας λέξης ή φράσης Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει σε αυτό που λέει ο ομιλητής Μπορεί να εμπλουτίσει ή να αλλοιώσει το λεκτικό μήνυμα. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Εκφράσεις ματιών και προσώπου Κινήσεις και χειρονομίες χεριών Κινήσεις του σώματος Παραγλώσσα Παρουσιαστικό .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Μάτια Οταν μιλάμε: ~40% επαφή Οταν ακούμε: ~70% επαφή Τείνουμε να έχουμε καλή επαφή όταν: Μιλάμε για θέματα με τα οποία νοιώθουμε άνετα. Ενδιαφερόμαστε για το άτομο. Ενδιαφερόμαστε για τα σχόλια ή αντιδράσεις του άλλου. Προσπαθούμε να επηρεάσουμε. Τείνουμε να έχουμε κακή επαφή όταν: Μιλάμε για θέματα που μας κάνουν να νοιώθουμε άβολα. Δεν έχουμε ενδιαφέρον για το άτομο ή το θέμα. Βρισκόμαστε σε αμηχανία. Ντρεπόμαστε ή προσπαθούμε να κρύψουμε κάτι. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Πρόσωπο Είναι το πιο εκφραστικό μέρος του σώματος. 80% των μη λεκτικών μηνυμάτων μεταδίδονται από το πρόσωπο. Τρίγωνο μέτωπο/φρύδια-μάτια-μύτη/στόμα. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Χειρονομίες Κινήσεις των χεριών ή των δακτύλων που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε ή για να δώσουμε έμφαση. Οι χειρονομίες διαφέρουν από άτομο σε άτομο. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Στάση του Σώματος Η γενική στάση και κίνηση του σώματος. Η στάση του σώματος σχετίζεται με τη γενική διάθεση που έχουμε. Η στάση του σώματος σε συνδυασμό με το πρόσωπο/χέρια δίνει την ολοκληρωμένη εικόνα του πώς νοιώθουμε. Δυνατότητα μικτών μηνυμάτων. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Παραγλώσσα Οι μη λεκτικοί ήχοι που ακούμε στην ομιλία. Το πώς κάτι ελέχθη και όχι το τι ελέχθη (γλωσσικοί υπαινιγμοί). Δύο κύριες κατηγορίες: Λεκτικά Χαρακτηριστικά. Λεκτικές Παρεμβάσεις. .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Παραγλώσσα Λεκτικά Χαρακτηριστικά: Ο τόνος της φωνής Η ένταση του τόνου Ο ρυθμός ομιλίας Μέσος όρος 140-180 λ.α.λ. Η ποιότητα της φωνής Η χροιά Επηρεάζεται από: Ρινική χρήση Τρόπο αναπνοής Βραχνάδα Λεκτικές Παρεμβάσεις: Ηχοι που διακόπτουν τη φυσική ομιλία. Υπερβολική χρήση τους αποσπά τον ακροατή. Δύο ειδών: Ηχοι “εε…”, “αα…”, “εμ…” “τς τς”, “χμμ…” Λέξεις ή φράσεις “...να πούμε”, “το λοιπόν...” .

Μη Λεκτική Επικοινωνία Προσωπική Παρουσίαση Ενδυμασία Αφή Διαχείριση/οργάνωση χρόνου Διευθέτηση/οργάνωση χώρου Μόνιμης δομής Μετακινούμενων αντικειμένων Συνέπεια .

Επίπεδα Μάθησης Χρειάζεται Σοφία Προσπάθεια/Βοήθεια Επίπεδο 4 Ασυνείδητη Ικανότητα Μάθηση Επίπεδο 3 Συνειδητή Ικανότητα Ανακάλυψη Επίπεδο 2 Συνειδητή Ανικανότητα Επίπεδο 1 Ασυνείδητη Ανικανότητα .