ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΖΩΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Advertisements

Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή.
Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΦΟΥ (ΝΕΟΦΥΤΕΙΟ)
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ
«O κήπος με τις 11 γάτες» Πρόγραμμα Συναισθηματικής Αγωγής Δημοτικό σχολείο Πτελεού Σχολικό έτος Υπεύθυνη εκπαιδευτικός :Δέσποινα Φούντα.
Μετάβαση του 13ου Νηπιαγωγείου στο 11ο Δημοτικό σχολείο Μυτιλήνης
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την Εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ
Πρόγραμμα Αγωγής υγείας «περπατάω δεν τρέχω και ασφάλεια έχω»
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Πληροφορίες – οδηγίες για το μάθημα: Διδακτική της Γεωλογίας Διδάσκοντες: Α. Χατζηπέτρος– Δ. Κωστόπουλος Κ. Μακρή.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Τίτλος: «Συναισθήματα»
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Το βιβλίο είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου» Σχ. έτος Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λυμπέρη Παναγιώτα Τάξη: Β Κλασικό 13ο.
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώω ό,τι να ’ναι ή ό,τι πρέπει;»
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΙΟΛΟΥ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ψηφιδωτό, ψηφιδωτό από τον κόσμο τον παλιό ως και τον σημερινό,ΨΑΧΝΩ,ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΙ ΚΟΛΛΩ.» Σχ. έτος Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Γιαννοπούλου Χριστίνα Στεφανίδου Ελένη. Με αφορμή το επάγγελμα μας, και δεδομένου ότι οι ιστότοποι που σχετίζονται με αυτό είναι λίγοι, αποφασίσαμε να.
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Ά Τρίμηνο
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Αναγνώριση, έκφραση, χειρισμός συναισθημάτων»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Καούρες μας, ξινίλες μας και σκορδοκαΐλες μας…» Σχολικό έτος ο Νηπιαγωγείο Πατρών.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Φέτος μας δόθηκε η ευκαιρία να ταξιδέψουμε και να συνεργαστούμε με 15 διαφορετικά νηπιαγωγεία απ’ όλη την Ελλάδα καθώς και με δυο από την Τουρκία και.
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων Αγωγή Υγείας: « Ο Ευτύχης ταξιδεύει» 2/ΘΕΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΜΟΥ σχ. έτος
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
Μελέτη και βελτίωση του πάρκου απέναντι από το σχολείο μας από τα παιδιά της Γ τάξης ( ) Οι εργασίες, οι σχετικές με το project, ξεκίνησαν με αφορμή.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΦΕΡΜΕΛΗ ΙΩΑΝΝΑ Τάξη:Α2
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «……Τίτλος…»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Α΄ τάξη Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
2ο Γυμνάσιο Πετρούπολης
7 ο Νηπιαγωγείο Πατρών – Γεωργάκης Ολύμπιος
4 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
ΜΕΤΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: 1/ θ Νηπιαγωγείο Φράγκα
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
44ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΖΩΗ Νηπιαγωγείο Χάλκης Σχολικό έτος 2013 - 2014 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΖΩΗ Σύνδεση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: ΠΡΙΝΤΖΙΟΥ ΣΤΑΘΟΥΛΑ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΟΥΤΣΕΛΟΥ ΕΥΤΥΧΙΑ

ΣΤΟΧΟΙ Οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται στη συνέχεια έχουν σαν στόχο την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών του νηπιαγωγείου, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης. Βασίστηκαν στο πρόγραμμα «ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ», ένα πρόγραμμα παρέμβασης Ατομικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων με υλικό κατάλληλο για το ελληνικό νηπιαγωγείο, που φτιάχτηκε λαμβάνοντας υπόψη διάφορα άλλα προγράμματα δεξιοτήτων ζωής (life skills) πανεπιστημίων και οργανισμών, εγκεκριμένα από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.

1η δραστηριΟτητα ΠαρουσΙαση των παιδΙΩν απΟ τουΣ γονεΙΣ Κατά την εφαρμογή του προγράμματος «Βήματα για τη Ζωή» κάθε παιδί γινόταν Βοηθός της τάξης. Μετά από σχετική συζήτηση και διάλογο με τα παιδιά η ολομέλεια αποφάσισε η παρουσίαση του βοηθού να γίνεται από τους γονείς του μέσα στη σχολική τάξη και μετά από σχετική πρόσκληση. Και έτσι ξεκίνησε η δράση. Κάθε παρουσίαση ήταν μοναδική και ξεχωριστή. Δόθηκε η ευκαιρία στους γονείς να μιλήσουν για τα θετικά στοιχεία και τις προσωπικές ικανότητες του παιδιού τους, να παρουσιάσουν σημαντικά πράγματα και πρόσωπα. Στο τέλος κάθε παρουσίασης ακολουθούσαν οι φιλοφρονήσεις (όπως προβλέπει το πρόγραμμα), οι οποίες ύστερα από επιθυμία των παιδιών γινόταν ενώπιον των γονιών. Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι φιλοφρονήσεις ήταν το πιο σημαντικό μέρος της παρουσίασης και τα παιδιά το περίμεναν με ανυπομονησία ρωτώντας συνέχεια κάθε φορά: «….Κυρία, πότε θα κάνουμε τις φιλοφρονήσεις;…».!

1η δραστηριΟτητα ΠαρουσΙαση των παιδΙΩν απΟ τουΣ γονεΙΣ Το συναίσθημα της υπευθυνότητας, της σοβαρότητας και της προσοχής που έδειχναν τα παιδιά ήταν εκπληκτικό! Το αίσθημα της μοναδικότητας, πέρα από τα παιδιά, το εισέπραξαν και οι ίδιοι οι γονείς, όπως κατέθεσαν σχετικά. Τα συναισθήματα των γονέων ήταν ποικίλα και έντονα. Εμείς οι εκπαιδευτικοί, πέρα από την προσμονή των παιδιών να γίνουν βοηθοί, εισπράξαμε την προσμονή και την αγωνία των ίδιων των γονιών να έρθει και η δική τους σειρά για την παρουσίαση. Κάποιος γονιός δεν κατάφερε να παρευρεθεί στην παρουσίαση του παιδιού του και έστειλε με τη γιαγιά μία επιστολή πολύ συγκινητική, στην οποία μιλούσε για το παιδί της. Αυτός ο τρόπος παρουσίασης ήταν πρωτότυπος, άρεσε στα παιδιά και τα συγκίνησε ιδιαίτερα.

2η δραστηριΟτητα οι μεταμφιεσεισ των βοηθων Τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τον νέο ρόλο του βοηθού και αποφάσισαν οι επόμενοι βοηθοί να φέρουν στο σχολείο την αγαπημένη τους στολή και να μεταμφιεστούν σε ήρωες. Τα παιδιά αναρωτήθηκαν: «…Και τι θα κάνουν οι ήρωες;..». Ακολούθησε σχετική συζήτηση και αποφάσισαν να «…παίξουμε ιστορίες…». Έτσι αδράξαμε την ευκαιρία να εμπλέξουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα με το πρόγραμμα της Φιλαναγνωσίας που εφαρμόζαμε παράλληλα στο νηπιαγωγείο.

2η δραστηριΟτητα οι μεταμφιεσεισ των βοηθων Οι βοηθοί με τις στολές τους παρουσιαζόταν στην ομάδα και τα παιδιά όλα μαζί έδιναν ονόματα στους βοηθούς – ήρωες και δημιουργούσαν ιστορίες μ’ αυτούς. Οι εκπαιδευτικοί κατέγραφαν τις ιστορίες που επινοούσαν και υπαγόρευαν τα παιδιά. Στη συνέχεια οι βοηθοί μαζί με μια ομάδα παιδιών, που επίσης μεταμφιεζόταν (με υλικό από τη Θεατρική Γωνιά) δραματοποιούσαν την ιστορία και την παρουσίαζαν στην ολομέλεια. Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή προέκυψαν πολλές ιστορίες.

3η δραστηριΟτητα επινοουμε eνα ποιημα & δημιουργουμε eνα μουσικο cd Με αφορμή ένα ποίημα που επεξεργαστήκαμε για τις Απόκριες, τα παιδιά προτίμησαν να φτιάξουν και τα ίδια ένα δικό τους ποίημα με ήρωες τους βοηθούς «Πειρατή» και «Μάγισσα Μοβούλα». Το ποίημα άρεσε τόσο πολύ στα παιδιά που μας είπαν: «…Θέλουμε να το ζωγραφίσουμε και να το τραγουδήσουμε…». Έτσι, είχαν την ιδέα να δημιουργήσουμε με το ποίημά μας ένα τραγούδι σε ρυθμό ραπ και να το γράψουμε σε CD.

3η δραστηριΟτητα επινοουμε eνα ποιημα & δημιουργουμε eνα μουσικο cd επιλέξαμε και επεξεργαστήκαμε το ρυθμό σε σχετικό λογισμικό επεξεργασίας ήχου τα παιδιά ηχογράφησαν τα λόγια του τραγουδιού ζωγράφισαν το ποίημα σαρώθηκαν οι ζωγραφιές και δημιουργήθηκε το δικό μας CD, όπως το επιθυμούσαν τα παιδιά.

4η δραστηριΟτητα οι συνταγεσ των βοηθων τησ ταξησ Όταν ξεκίνησε ο τρίτος κύκλος επιλογής των βοηθών τα παιδιά σκέφτηκαν οι βοηθοί αυτή τη φορά να φέρουν στο σχολείο την αγαπημένη τους συνταγή. Τα παιδιά αναρωτήθηκαν: «…Και τι θα κάνουμε με τις συνταγές;..». Μετά από συζήτηση αποφάσισαν να «…φτιάξουμε ένα βιβλίο με συνταγές… και να μαγειρέψουμε μερικές…». Έτσι αδράξαμε την ευκαιρία να εμπλέξουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα με το πρόγραμμα του Σχολικού Κήπου που εφαρμόζαμε παράλληλα στο νηπιαγωγείο.

4η δραστηριΟτητα οι συνταγεσ των βοηθων τησ ταξησ Παρουσιάζαμε στην ολομέλεια τον τίτλο της συνταγής και τα παιδιά προσπαθούσαν να μαντέψουν τα υλικά για την εκτέλεσή της. Στη συνέχεια διαβάζαμε τη συνταγή και την τοποθετούσαμε στο βιβλίο συνταγών που κατασκεύασαν τα παιδιά. Αφού συγκεντρώσαμε όλες τις συνταγές των παιδιών, συζητήσαμε όλοι μαζί για να αποφασίσουμε ποια συνταγή προτιμάμε να εκτελέσουμε με υλικά που μπορούμε εύκολα να βρούμε. Έτσι αποφασίσαμε να εκτελέσουμε τη συνταγή της Σπανακόπιτας.

5η δραστηριΟτητα εκτελουμε τη συνταγη τησ σπανακοπιτασ καταγράψαμε τα υλικά που χρειάζονται και αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα σπανάκια που καλλιεργήσαμε στον κήπο μας προσκαλέσαμε μία γιαγιά να έρθει στο σχολείο για να φτιάξουμε μαζί την σπανακόπιτά μας τα παιδιά του ολοημέρου μάζεψαν και ετοίμασαν το σπανάκι για την πίτα παίξαμε με το ζυμάρι ετοιμάσαμε, ψήσαμε και φάγαμε την πίτα μας!

Συμπερασματα - αξιολογηση Μέσα από την εφαρμογή του προγράμματος «Βήματα για τη Ζωή» ο θεσμός του Βοηθού της τάξης αποτέλεσε τον άξονα πάνω στον οποίο κινηθήκαμε για να προεκτείνουμε το πρόγραμμα και να το συνδέσουμε με άλλα προγράμματα (Φιλαναγνωσία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) και γνωστικά αντικείμενα (Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Τεχνολογία, Δημιουργία και Έκφραση) με τρόπο αβίαστο και λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Τα παιδιά συμμετείχαν, τόσο κατά τον σχεδιασμό όσο και κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων με αμείωτο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό. Η αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους ενισχύθηκε και δημιουργήθηκαν συνθήκες συνεργασίας και φιλίας. Αποδείχθηκε ότι η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων!

βιβλιογραφια Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού, Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. ΥΠΕΠΘ, Αθήνα: ΟΕΔΒ ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ (2003), «Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών υποχρεωτικής εκπαίδευσης», Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-ΠΙ, ΦΕΚ 304Β/13-03-2003, Ανακτήθηκε 22 Ιανουαρίου 2013, από http://www.pi-schools.gr/programs/depps/ Κουρμούση, Ν. Κούτρας, Β.(2011). Βήματα για τη ζωή: πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο. Αθήνα: Παπαζήση Ματσαγγούρας, Η. (2000). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης Παπαμιχαήλ.Γ., Ναούμ.Ε. (2005). Θεματικές προσεγγίσεις, σχέδια εργασίας για το Νηπιαγωγείο. Το σώμα μου –ο εαυτός μου. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα. ΥΠΔΒΜΘ, (2011β). Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου 2011, στο πλαίσιο υλοποίησης της πράξης «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο πρόγραμμα σπουδών, στους Άξονες Προτεραιότητας 1, 2, 3 - Οριζόντια Πράξη», με κωδικό MIS 295450, Υποέργο 1: «Εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οδηγών για τον εκπαιδευτικό «Εργαλεία Διδακτικών Προσεγγίσεων», Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.