Μεθοδολογία αναζήτησης
Χαρακτηριστικά των ερευνητών του διαδικτύου
Χρόνος που απαιτείται για μία μέση έρευνα
Παράγοντες που αυξάνουν τον χρόνο έρευνας Μη επιθυμητά αποτελέσματα Κατέβασμα και επισκόπηση αποτελεσμάτων Μεγάλες λίστες αποτελεσμάτων Αλλαγή ερωτήματος
Συμπέρασμα Απαιτείται χρόνος για την κατανόηση του τρόπου διατύπωσης ερωτημάτων καθώς και της λειτουργίας της υπηρεσίας αναζήτησης.
Τεχνικές αναζήτησης Γενική αναζήτηση. Ειδική αναζήτηση. Προσαρμοζόμενη αναζήτηση. Αναζήτηση μέρους λέξης. Αναζήτηση Search and Jump. Αναζήτηση κατηγορίας. Αναζήτηση και κατάταξη.
Γενική αναζήτηση
Ειδική αναζήτηση
Προσαρμοζόμενη αναζήτηση
Αναζήτηση μέρους λέξης
Αναζήτηση Search and Jump
Αναζήτηση κατηγορίας
Αναζήτηση και κατάταξη
Λέξεις κλειδιά Το πιο σημαντικό στοιχείο σε μία έρευνα είναι οι λέξεις κλειδιά.
Παράδειγμα (Βήμα 1) Θέλουμε να βρούμε πληροφορίες σχετικά με μία τρομοκρατική επίθεση στην Ελλάδα
Κατηγορίες ερωτήσεων WHO / WHAT? - ΠΟΙΟΣ / ΠΟΙΟ; WHERE? – ΠΟΥ; WHEN? – ΠΟΤΕ; HOW? – ΠΩΣ; WHY? – ΓΙΑΤΙ; Φυσικά οι παραπάνω κατηγορίες δεν έχουν εφαρμογή όλες σε κάθε περίπτωση αλλά προσαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση.
Παράδειγμα (Βήμα 2) ερωτήσεων ΠΟΙΟΣ : η πρεσβεία των Η.Π.Α. ΠΟΥ; Στην λεωφόρο Β.Σοφίας, κέντρο Αθηνών ΠΟΤΕ; Οκτώβριος του 1986 ΠΩΣ; Εκτόξευση ρουκέτας ΓΙΑΤΙ; Διαμαρτυρία για την εξωτερική πολιτική των Η.Π.Α
Κατακερματισμός του ερωτήματος Επικέντρωση στα ουσιαστικά και αντικείμενα
Παράδειγμα (Βήμα 3) πρεσβεία Η.Π.Α. λεωφόρο Β.Σοφίας κέντρο Αθηνών Οκτώβριος 1986 εκτόξευση ρουκέτα διαμαρτυρία εξωτερική πολιτική Αντικείμενο Πρεσβεία Η.Π.Α. Β.Σοφίας Ρουκέτα ΠολιτικήΕνέργεια εκτόξευσηΠροσδιοριστικό Εξωτερική Οκτώβριος 1986
Περικοπή λέξεων και χρήση χαρακτήρων μπαλαντέρ (δεν υποστηρίζονται πλέον)
Παράδειγμα (Βήμα 4) Πρεσβεί* Ρουκέτ* Πολιτικ*
Εύρεση του κατάλληλου επιπέδου
Συνώνυμα
Φράσεις Για παράδειγμα παίρνουμε διαφορετικά αποτελέσματα αν εκτελέσουμε μία αναζήτηση με τη φράση “ηλιακό σύστημα” και διαφορετικά με τις λέξεις κλειδιά ηλιακό AND σύστημα. Όταν χρησιμοποιούμε φράσεις πρέπει να προσέχουμε το τι πληκτρολογούμε μέσα στη φράση ανάμεσα στις λέξεις. Αν εισάγουμε δύο κενά (αντί για ένα) η αναζήτηση θα αποτύχει!
Παράδειγμα αναζήτησης (1/4) Έστω ότι ενδιαφερόμαστε να βρούμε ιστοσελίδες σχετικές με νέους πλανήτες που έχουν ανακαλυφθεί εκτός του ηλιακού συστήματος.
Παράδειγμα αναζήτησης (2/4)
Παράδειγμα αναζήτησης (3/4)
Παράδειγμα αναζήτησης (4/4)
Αξιολόγηση Πηγών Πληροφόρησης
Σωστό ή λάθος? Η κίνηση του διαδικτύου διπλασιάζεται κάθε 100 ημέρες. Στο διαδίκτυο οφείλεται το 8% της ηλεκτρικής κατανάλωσης στις Η.Π.Α. Οι υπολογιστές και το διαδίκτυο καταναλώνουν το 13% της παραγωγής του ρεύματος στις Η.Π.Α. Αυτό το ποσό αναμένεται να φτάσει το 50% σε 10 χρόνια.
Κριτήρια αξιολόγησης Η αξιολόγηση των πηγών του διαδικτύου πρέπει να βασίζεται σε ορισμένα κριτήρια Πηγή Περιεχόμενο Ύφος και λειτουργικότητα
Πηγή Σε ποιους απευθύνεται η ιστοσελίδα; Αναλογιστείτε την πηγή. Ο συγγραφέας της ιστοσελίδας είναι αναγνωρίσιμος; Ο συγγραφέας είναι ειδικός πάνω στο θέμα που διαπραγματεύεται η ιστοσελίδα; Περισσότερες πληροφορίες Που ανήκει η ιστοσελίδας; Υπάρχει διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας για υποβολή ερωτήσεων;
Περιεχόμενο Αναζητήστε προσωπικές γνώμες και σημεία προκατάληψης. Οι πηγές από όπου προέρχονται οι πληροφορίες πρέπει να εμφανίζονται Το βάθος της πληροφορίας πρέπει επίσης να ελέγχεται. Το περιεχόμενο καλύπτει μία ορισμένη χρονική περίοδο ή μία μόνο πτυχή του θέματος; Χρησιμοποιείστε επιπλέον έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό για να συμπληρώστε τις πληροφορίες. Ελέγξτε αν η ιστοσελίδα έχει ανανεωθεί πρόσφατα βάση της ημερομηνίας της ιστοσελίδας
Ύφος και λειτουργικότητα Υπάρχουν υπερσυνδέσεις σχετικές και κατάλληλες. Είναι οι δικτυακοί τόποι που παραπέμπουν οι υπερσυνδέσεις είναι οι καταλληλότεροι; Διερευνείστε επιπλέον δικτυακούς τόπους πάνω στο θέμα. Ο δικτυακός τόπος πρέπει να είναι καθαρά και λογικά οργανωμένος σε υποενότητες. Το στυλ του κειμένου πρέπει να είναι κατάλληλο για το ακροατήριο που απευθύνεται. Εύκολη πλοήγηση - Εσωτερικές υπερσυνδέσεις στις μεγάλες ιστοσελίδες - εξωτερικές υπερσυνδέσεις πρέπει να είναι όλες ενεργές - αναζήτηση.
Κατηγορίες ιστοσελίδων Οι ιστοσελίδες μπορούν να χωριστούν σε 5 βασικές κατηγορίες: Πληροφοριακές ιστοσελίδες Ειδησεογραφικές ιστοσελίδες Προσωπικές ιστοσελίδες Προπαγανδιστικές ιστοσελίδες (οργανισμοί, κόμματα, κινήματα, οργανώσεις) Εμπορικές ιστοσελίδες
Βασικά κριτήρια Εγκυρότητα Ακρίβεια Αντικειμενικότητα Επικαιρότητα Κάλυψη Παραδείγματα
Πληροφοριακή ιστοσελίδα (1/5)
Πληροφοριακή ιστοσελίδα (2/5)
Πληροφοριακή ιστοσελίδα (3/5)
Πληροφοριακή ιστοσελίδα (4/5)
Πληροφοριακή ιστοσελίδα (5/5)
Ειδησεογραφική ιστοσελίδα (1/5)
Ειδησεογραφική ιστοσελίδα (2/5)
Ειδησεογραφική ιστοσελίδα (3/5)
Ειδησεογραφική ιστοσελίδα (4/5)
Ειδησεογραφική ιστοσελίδα (5/5)
Προσωπική ιστοσελίδα (1/3)
Προσωπική ιστοσελίδα (2/3)
Προσωπική ιστοσελίδα (3/3)