ΤΕΛΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 16 ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ Η παραβολή επισημαίνει την τελική φάση της δικαιοσύνης του Θεού, όταν οι δίκαιοι θα λάμψουν σαν τον ήλιο και οι άδικοι θα τιμωρηθούν αιώνια. Ο χρόνος της ελεύσεως του αδέκαστου Κριτή, για να κρίνει τα έθνη με τη συνοδεία των αγίων αγγέλων, είναι άγνωστος και θα είναι αιφνίδιος. Γι’ αυτό και πρέπει να είναι κανείς προετοιμασμένος, χωρίς να αναβάλει «ες αύριον τα σπουδαία». Όλοι οι άνθρωποι θα κριθούν πάνω στην αγάπη, που έδειξαν ή όχι κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Ο μοναδικός Κριτής θα τοποθετήσει στα δεξιά Του τους δίκαιους (το δεξί μέρος ήταν τότε θέση τιμής) και στα αριστερά Του (θέση υποτιμητική) τους άδικους.
ΠΑΡΑΒΟΛΗ «Όταν θα έρθει ο φιλάνθρωπος Κριτής με όλη του τη μεγαλοπρέπεια, και θα τον συνοδεύουν όλοι οι άγιοι άγγελοι2, θα καθίσει στον... θρόνο του. Τότε θα συγκεντρωθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα τους ξεχωρίσει όπως ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια. Τα πρόβατα θα τα τοποθετήσει στα δεξιά του και τα κατσίκια στα αριστερά3 του. Θα πει τότε... σε αυτούς που βρίσκονται δεξιά του: «Ελάτε, οι ευλογημένοι από τον Πατέρα μου, κληρονομήστε τη Βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί απ' την αρχή του κόσμου.
Πότε σε είδαμε ξένον και σε περιμαζέψαμε ή γυμνόν και σε ντύσαμε; Γιατί πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και μου δώσατε να πιω, ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε, γυμνός και με ντύσατε, άρρωστος και μ' επισκεφτήκατε, φυλακισμένος κι ήρθατε να με δείτε». Τότε θα του απαντήσουν οι άνθρωποι του Θεού: «Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σε θρέψαμε ή να διψάς και σου δώσαμε να πιεις; Πότε σε είδαμε ξένον και σε περιμαζέψαμε ή γυμνόν και σε ντύσαμε; Πότε σε είδαμε άρρωστον ή φυλακισμένον κι ήρθαμε να σε δούμε;» Και... θα τους απαντήσει: «Σας βεβαιώνω πως αφού τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους ασήμαντους αδερφούς μου, τα κάνατε για μένα».
Ύστερα θα πει και σε αυτούς που βρίσκονται αριστερά του: «Φύγετε από μπροστά μου.... πηγαίνετε στην αιώνια φωτιά5 που έχει ετοιμαστεί για τον διάβολο και τους δικούς του6. Γιατί πείνασα και δεν μου δώσατε να φάω, δίψασα και δεν μου δώσατε να πιω· ήμουν ξένος και δεν με περιμαζέψατε, γυμνός και δεν με ντύσατε, άρρωστος και φυλακισμένος και δεν ήρθατε να με δείτε». Τότε θα του απαντήσουν και αυτοί: «Κύριε, πότε σε είδαμε πεινασμένον ή διψασμένον ή ξένον ή γυμνόν ή άρρωστον ή φυλακισμένον και δεν σε υπηρετήσαμε» Και θα τους απαντήσει: «Σας βεβαιώνω πως αφού δεν τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους ασήμαντους αδερφούς μου, δεν τα κάνατε ούτε για μένα».
Κι αυτοί θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή. Κι αυτοί θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή.
2. Οι εικόνες που χρησιμοποιούνται Θα καθίσει στο θρόνο του = βασιλιάς (βασιλική ζωή) Θα χωρίσει τα πρόβατα από τα κατσίκια = βοσκός (ποιμενική ζωή) Θα πει « ελάτε…κληρονομήστε, φύγετε.. Πηγαίνετε…) = δικαστής (δικαστική ζωή)
ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ Η ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ Η ΤΕΛΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ Η ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ
- «Ασφαλώς, ασφαλώς», του απαντούσε ο καλός Θεός…. «αλλά είναι άδεια» - «ΚΟΊΤΑΞΕ ΘΕΈ ΜΟΥ», ΤΟΥ ΈΛΕΓΕ «ΤΉΡΗΣΑ ΤΟΝ ΝΌΜΟ ΣΟΥ, ΔΕΝ ΈΚΑΝΑ ΤΊΠΟΤΕ ΤΟ ΑΙΣΧΡΌ, ΚΑΚΌ Ή ΑΝΤΊΘΡΗΣΚΟ. ΚΎΡΙΕ, ΤΑ ΧΈΡΙΑ ΜΟΥ ΕΊΝΑΙ ΚΑΘΑΡΆ» - «Ασφαλώς, ασφαλώς», του απαντούσε ο καλός Θεός…. «αλλά είναι άδεια» Ραούλ Φολλερώ Γάλλος ανθρωπιστής και ιεραπόστολος του 20ου αι.
ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ ΔΙΨΑΣΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΔΩΣΑΤΕ ΝΑ ΠΙΩ ΠΕΙΝΑΣΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΔΩΣΑΤΕ ΝΑ ΦΑΩ ΗΜΟΥΝ ΞΕΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕ ΠΕΡΙΜΑΖΕΨΑΤΕ ΗΜΟΥΝ ΓΥΜΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕ ΝΤΥΣΑΤΕ
ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΓΑΠΗΣ ΗΜΟΥΝ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΣ ΚΙ ΗΡΘΑΤΕ ΝΑ ΜΕ ΔΕΙΤΕ ΗΜΟΥΝ ΑΡΡΩΣΤΟΣ ΚΑΙ Μ’ ΕΠΙΣΚΕΦΤΗΚΑΤΕ
3. Αφού πρόκειται για παραβολή, έχουμε μια διήγηση που στοχεύει να εκφράσει κάποια σπουδαία αλήθεια για τη Β. του Θ. και τους ανθρώπους που ζουν σύμφωνα με το πνεύμα της. Το κείμενο στοχεύει αποκλειστικά στο να φανερώσει ποιο είναι το κριτήριο και το μέτρο εκτίμησης της αξίας ή απαξίας των πράξεων και της ζωής των ανθρώπων.
4. (το κριτήριο) Ας δούμε τα παραδείγματα που αναφέρει ο Χριστός 4. (το κριτήριο) Ας δούμε τα παραδείγματα που αναφέρει ο Χριστός 1. πείνασα και μου δώσατε να φάω 2 . Δίψασα και μου δώσατε να πιω 3. ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε 4. ήμουν γυμνός και με ντύσατε 5. ήμουν άρρωστος και μ’ επισκεφτήκατε 6. ήμουν φυλακισμένος κι ήρθατε να με δείτε
10. Επομένως το κριτήριο είναι: Η έμπρακτη εκδήλωση αγάπης ή η παράλειψή της. Προσέχουμε !!!!! Ο Χριστός ταυτίζει τον εαυτό του με τους παραπάνω εβρισκόμενους σε ανάγκη ανθρώπους.
11. Ποιος είναι και πως είναι ο Θεός, όπως μας τον φανέρωσε ο Ιησούς το είδαμε στην παραβολή του σπλαχνικού πατέρα. Αυτός ο Θεός δεν είναι τιμωρός. Η καλή ή δυσάρεστη κατάληξη του καθενός είναι καρπός και εξαρτάται από το αν είναι ή δεν είναι άνθρωπος αγάπης προς τους πάσχοντες συνανθρώπους του. Ο Θεός δεν τιμωρεί, μόνο αγαπά.
ΈΝΑ ΚΑΛΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ : ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΟΥ ΕΓΩΙΣΜΟΎ ΚΑΘΑΡΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΘΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ
ΤΑΠΕΙΝΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΑΠΕΙΝΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟΥ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΩΡΟΣ "Και τούτο οφείλουμε να ξέρουμε· ότι ο Θεός δεν θα τιμωρήσει κανέναν στο μέλλον, αλλά ο καθένας κάνει τον εαυτό του ικανό να συμμετέχει στη ζωή του Θεού). Όμως η συμμετοχή στη ζωή του Θεού είναι απόλαυση, ενώ η απόσταση απ' Αυτόν κόλαση".
ΚΡΙΣΗ ΘΕΟΥ ΠΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟ Όλοι θα κριθούν ενώπιον του Θεού. Οι άνθρωποι θα κριθούν σύμφωνα με αυτά που έχουν κάνει. Ο γνώμονας στην κρίση θα είναι ο νόμος του Θεού.
ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ Κανένας δεν ξεφεύγει από την κρίση. Τίποτα δεν μπορεί να μείνει κρυμμένο στην κρίση. Στο δικαστήριο της κρίσης ο Χριστός είναι ο συνήγορος υπεράσπισής μας.
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΤΙΜΩΡΕΙ “Ὄχι, ὁ Θεὸς δὲν τιμωρεῖ! Ὁ ἄνθρωπος αὐτοτιμωρεῖται, ἀπομακρυνόμενος ἀπὸ τὸν Θεό. Εἶναι, ἂς ποῦμε: Ἐδῶ νερό, ἐκεῖ φωτιά. Εἶμαι ἐλεύθερος νὰ διαλέξω. Βάζω τὸ χέρι μου στὸ νερό, δροσίζομαι. Τὸ βάζω στὴ φωτιά, καίγομαι”. ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ