Αξιοποιώντας κομμάτια της καθημερινής ζωής και της τέχνης στη διδασκαλία της Φιλοσοφίας Βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα Αρχές Φιλοσοφίας Τόπος :Αίθουσα εκδηλώσεων Π.Π.Λ.Π.Π. Χρόνος :12-03-2014 Εμψυχώτρια :Χριστίνα Καραντώνη Συμμετέχοντες: Οι διδάσκοντες το μάθημα καθηγητές ανήκοντες στην αρμοδιότητα της σχολικής συμβούλου φιλολόγων κ. Παναγιώτας Ψυχογυιοπούλου
Σκοποθεσία του μαθήματος Αρχές Φιλοσοφίας Ο εντοπισμός και η διατύπωση φιλοσοφικών ερωτημάτων Η αναζήτηση τρόπων για τη διευκρίνιση θεμελιωδών ερωτημάτων Ο στοχασμός πάνω στις διαθέσιμες γνώσεις
Στοχοθεσία κάθε ενότητας Τίθεται από τον διδάσκοντα ανάλογα με την ενότητα και βάσει του βιβλίου του καθηγητή
Η πρότασή μας: Στηρίζεται στην άποψή μας πως: Φιλοσοφικά προβλήματα θέτουμε – ακόμα και αν δεν το συνειδητοποιούμε πάντα - με τον τρόπο που προσεγγίζουμε τα πράγματα στις διάφορες εκφάνσεις τις καθημερινής μας ζωής και πως τα ζητήματα αυτά μπορούμε να τα αναδείξουμε Ένας ελκυστικός τρόπος παρουσίασης διευκολύνει την εμβάθυνση, αν αποφευχθεί ο κίνδυνος της υπεραπλούστευσης
Οι δύο βασικές διαδικασίες-διαδρομές 1. Εντοπισμός και ανάσυρση πρόσφορου υλικού για την εκάστοτε διδακτική ενότητα 2. Αξιοποίηση και ένταξη στη διδακτική πράξη υλικού που μας είναι ήδη γνωστό
1.Εντοπισμός και ανάσυρση πρόσφορου υλικού για την εκάστοτε διδακτική ενότητα 1.α. Αναζητούμε φράσεις της καθημερινότητας που μπορεί να σχετίζονται με το θέμα μας [παραδείγματα υπάρχουν και στο βιβλίο π.χ. σελ 42 για τη χρήση των όρων αληθής, αλήθεια ]
Παραδείγματα Α. Ενότητα :Γλώσσα και λόγος Φράσεις: «Στο μυαλό μου το έχω και δεν μπορώ να το πω» «Το είπα αλλά δεν το εννοούσα» «Μου ζήτησε το λόγο» «Να σκέφτεσαι πριν μιλήσεις» «Έδωσα το λόγο μου» «Τι μέρος του λόγου είναι αυτός;» κ.λπ.
Β. Ενότητα: Σκεπτικισμός Φράσεις: «Τον βλέπω σκεπτικό τελευταία» [=προβληματισμένο, κάτι τον απασχολεί και δυσκολεύεται να βρει απάντηση , λύση ή δυσκολεύεται να αποφασίσει] → η Εποχή των σκεπτικών
«Τα φαινόμενα απατούν» [=Το φαίνεσθαι δεν ταυτίζεται με το είναι] → Σκεπτικοί :Μπορούμε να γνωρίσουμε μόνο τα φαινόμενα, όπως η πραγματικότητα μας παρουσιάζεται, όχι τη φύση της πραγματικότητας
1.β. Αναζητούμε πρόσθετο υλικό σε διαδίκτυο [βίντεο, εικόνες, κείμενα] ή βιβλία Παραδείγματα : Α. Αλήθεια και πραγματικότητα «Αλήθεια» : http://www.youtube.com/watch?v=nuSWs5hbqwQ Η αλήθεια :Μουσική –στίχοι :Αντώνης Κορακάκης
«Μπράβο, γερός φαίνεσαι εσύ» http://www.youtube.com/watch?v=C1EezI22P5E Αντίληψη και πραγματικότητα http://www.youtube.com/watch?v=mSl8DeugSM4 [εντοπισμός μέσα από τη μηχανή αναζήτησης Google ]
Γ. Γλώσσα και λόγος [Ξεφυλλίζοντας τους ποιητές εντοπίζω και επιλέγω δύο ποιήματα του Νικηφόρου Βρεττάκου]
Δ. Ξεκινώντας από την απορία [Εικόνα από το διαδίκτυο]
2. Αξιοποίηση και ένταξη στη διδακτική πράξη υλικού που μας είναι ήδη γνωστό 2.1. Φράσεις καθημερινές: π.χ. «Δεν σε αναγνωρίζω» «΄Ο,τι λάμπει δεν είναι χρυσός» «Είσαι και φαίνεσαι» «Είναι εκτός τόπου και χρόνου» «Δάσκαλε που δίδασκες και λόγο δεν εκράτεις» «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» Κ.λπ. Πού θα ενταχθούν και πώς θα αξιοποιηθούν;
2.2. Εικόνες γνωστές από την καθημερινή ζωή και την τέχνη π.χ. Salvador Dali ,The Persistence of Memory ,1931
René Magritte, La Trahison des images, 1928-29
Ανθοδοχείο ή πρόσωπα αντικριστά; Ανθοδοχείο ή πρόσωπα αντικριστά;
Σας έχει συμβεί;
2.3.Λογοτεχνία –ποίηση π.χ. Τάσος Λειβαδίτης «Καντάτα» Απόσπασμα Κείμενα ΝΕ Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου Νίκος Καζαντζάκης, Αλέξης Ζορμπάς, απόσπασμα, ο.π. Β΄ Λυκείου Τάσος Λειβαδίτης «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος» Κ.λπ.
2.4. Άσματα π.χ. Ο ανθρωπάκος [ Μουσική :Γιώργος Χατζηνάσιος –Στίχοι :Λευτέρης Παπαδόπουλος ] Για το καλό μου [Μουσική-στίχοι :Γιάννης Μηλιώκας ] Στα είπα όλα [Μουσική :Μιλτιάδης Πασχαλίδης-Στίχοι :Οδυσσέας Ιωάννου] Ξημερώνει [Μουσική :Μάνος Χατζιδάκις-Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Φωτογραφία «Μέτρα και σταθμά» ( © Χριστίνα Καραντώνη) Φωτογραφία «Μέτρα και σταθμά» ( © Χριστίνα Καραντώνη) Φωτογραφία «Μέτρα και σταθμά» ( © Χριστίνα Καραντώνη)
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Φωτογραφία :Μέτρα και σταθμά ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Φωτογραφία :Μέτρα και σταθμά Να εντοπίσετε τις αντιθέσεις που εμπεριέχονται στην εικόνα Αν θεωρήσετε ότι η εικόνα θέτει κάποια ζητήματα σχετικά με το θέμα της προόδου, ποια είναι κατά τη γνώμη σας αυτά;
Εργασία σε ομάδες
Ευχαριστούμε