" Παίζοντας Νύχτα": Μια ποιοτική προσέγγιση στην μουσική εργασία Τσιουλάκης Ιωάννης, Μ.Α., Υπ. Διδ. Queen's University of Belfast Κεσίσογλου Γεώργιος, M.Sc., Υπ. Διδ. Ψυχολογίας, Α.Π.Θ.
Τίτλος / Μεθοδολογία “Working or Playing?” Hybrid identities and cosmopolitan imaginaries among professional musicians in Athens 35 ημι-δομημένες συνεντεύξεις με νέους επαγγελματίες μουσικούς στην Αθήνα. Συμμετοχική παρατήρηση (ως μουσικός ή/και μέλος του κοινού)
Εθνομουσικολογία Καταγωγή από τη Συγκριτική Μουσικολογία Μελέτη των μουσικών των «άλλων» λαών. (Curt Sachs – Erich von Hornbostel, Γερμανία ) Εθνομουσικολογία – Ανθρωπολογία της Μουσικής Στρουκτουραλισμός, «Η μουσική ως κουλτούρα» (Merriam, 1964) Μουσική Ανθρωπολογία: ( ) Ερμηνευτική φαινομενολογία, «Η μουσική κουλτούρα» (Bohlman, 1991; Rice, 1994; 1997, Κάβουρας, 2007 ) Musical performance = Μουσική «επιτέλεση»
«Επαγγελματίας μουσικός» «Επαγγελματίας»: 1. Κερδίζει χρήματα από τη μουσική ενασχόληση 1. Ένταξη στο χώρο της «νύχτας» 1. Αποδοχή από το κύκλωμα της μουσικής βιομηχανίας
«Επαγγελματίας μουσικός» «Μουσικός»: Εκτελεστής μουσικών οργάνων επί σκηνής Αντιδιαστολή με τους άλλους επαγγελματίες του χώρου («τραγουδιστής», «δημιουργοί», «τεχνικοί», «παραγωγή»)
Επαγγελματική κατάρτιση Σπουδές μουσικής και εξειδίκευση σε όργανο συνήθως σε παιδική ηλικία: 1. Εφηβικά μουσικά είδωλα – επαγγελματικά πρότυπα 1. Βιοπορισμός μέσω μουσικής πρακτικής (στοιχείο ταυτότητας)
Επαγγελματική πρακτική Περιστασιακή απασχόληση Μεταβαλλόμενες συνθήκες / επιτελεστικά πλαίσια Προσαρμογή σε αντικρουόμενες αισθητικές και ιδεολογίες Συνεχής διαπραγμάτευση κοινωνικής δύναμης στο εκάστοτε πλαίσιο
Βασικές θεωρητικές αρχές της «Ανάλυσης Λόγου» (Discourse Analysis) 8 H γλώσσα θεωρείται βασική για την κοινωνική ζωή και χωρίς αυτή η κοινωνική ζωή δε θα ήταν εφικτή Η γλώσσα κάνει πράξεις: είναι κάτι που το χρησιμοποιούμε Οι αναλυτές της γλώσσας αναζητούν τις πράξεις που εκτελούνται από συγκεκριμένες γλωσσικές εκφορές και αντίστροφα πώς στην κοινωνική ζωή πράξεις επιτυγχάνονται μέσω των γλωσσικών εκφορών. Μελετάμε τη γλώσσα μέσα στο πλαίσιό που εκφέρεται γιατί η σημασία των γλωσσικών εκφορών εξαρτάται από το πλαίσιο στο οποίο συμβαίνουν. Οι ψυχολογικές καταστάσεις δεν πρέπει να θεωρούνται ότι κρύβονται πίσω από τη γλώσσα αλλά μέσα σε αυτή. Η γλώσσα χρησιμοποιείται για να συστήσει αυτό που είναι γνωστό ως «ψυχολογικές καταστάσεις».
Αναλυτικές Έννοιες: 9 Ερμηνευτικά ρεπερτόρια: πολιτισμικά οικείες και συνηθισμένες γραμμές επιχειρηματολογίας, που αποτελούνται από αναγνωρίσιμα θέματα, κοινούς τόπους και πιστεύω (Wetherell, 1998). Θέσεις υποκειμένων: θέσεις που οι ομιλητές παίρνουν και κατασκευάζουν μέσα στο λόγο, πολιτισμικά οικείες ταυτότητες ή νέες ταυτότητες που αποδίδουν στον εαυτό τους (Wetherell, 2000) Ιδεολογικά διλήμματα: τα αντιθετικά θέματα που εμπεριέχονται στις ιδεολογίες και τον καθημερινό λόγο σε κάθε ιστορικό πλαίσιο (Billig, 1987) Τεχνικές λόγου: Ρητορικές τεχνικές στη συνομιλία, που πετυχαίνουν να πείθουν για την αντικειμενικότητα της περιγραφής της πραγματικότητας και την ανεξαρτησία της περιγραφής από τον παρατηρητή (Edwards & Potter, 1992).
Θέσεις Υποκειμένων 10 Οι θέσεις των υποκειμένων μπορούν να οριστούν ως τόποι μέσα στη συνομιλία. Είναι οι ταυτότητες που γίνονται σχετικές με συγκεκριμένους τρόπους ομιλίας. Ταυτότητα: την πετυχαίνουν οι άνθρωποι στην ροή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, ανάλογα με το κοινωνικό πλαίσιο που βρίσκονται γίνεται αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τη χρήση της γλώσσας. Ρευστή έννοια, όχι βιολογία
Ρητορικές Τεχνικές 11 H ανάδειξη και ερμηνεία των αναλυτικών εννοιών απαιτεί και την αναγνώριση των ρητορικών τεχνικών με τις οποίες επιτυγχάνεται η διατύπωση των νοημάτων, των χαρακτηριστικών του λόγου και της οργάνωσής του: Η επίκληση κατηγοριών Η παραστατική περιγραφή Διήγηση Συστηματική αοριστία Λογοδότηση με όρους εμπειρισμού Η ρητορική του επιχειρήματος Διατυπώσεις ακραίας περίπτωσης Συναίνεση Λίστες και αντιπαραβολές
Τι γίνεται όταν πληρώνεσαι για δουλειά που δεν έκανες; 12 Αλεξ, 24, μπασίστας 2 ταυτότητες στο λόγο “επαγγελματίας μουσικός” “μουσικός που παίζει”
Επαγγελματίας μουσικός 13 Αναγνωρίζει την επαγγελματική συμπεριφορά του αφεντικού, όταν τηρεί τις συμφωνίες του Δεν “αριστερίζει”, (Καπιταλισμός, αφεντικά) Δεν στεναχωριέται και πολύ (πληρώθηκε για κάτι που δεν του άρεσε και πολύ) Διασκεδάζει τον κόσμο, τον “καλούν” σε ένα μαγαζί για να εκτελέσει κάποια κομμάτια με ένα συγκεκριμένο τρόπο, με σκοπό να “περάσουν κάποιοι άλλοι καλά” Υπάλληλος, Γλάστρα παρά μουσικός. Πόρνη, αφού πουλάει το σώμα του.
“Μουσικός που παίζει” 14 Σε “gig για να παίξεις μουσική”, Δεν τον νοιάζει αν θα' χει κόσμο, αν θα τον ακούει κανείς Ανεβαίνει στη σκηνή, τον χτυπάνε τα φώτα, και του βγαίνει το “ψώνιο του μουσικού” να παίξει γαμώ με τα φιλαράκια του Δεν τον νοιάζει αν θα πληρωθεί Δεν τον νοιάζει τίποτα πέρα από τη μουσική Αν του πει κάποιος μην παίξεις, θα 'χει μεγάλο τσαμπουκά
Συμπέρασμα «Δουλειά» vs. «Παίξιμο» Αξιολογικό κριτήριο και δίπολο ταυτότητας Η «αλήθεια» στη μουσική πράξη