Κοινωνικές Δεξιότητες
Κοινωνικές Δεξιότητες Στην δια βίου μάθηση οι κοινωνικές δεξιότητες είναι μια σημαντική παράμετρος. Έχουμε ήδη αναφέρει τις τέσσερεις προσεγγίσεις για να προωθήσουμε την δια βίου μάθηση στην ιδέα του Pro skills : Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση Παραγωγική μάθηση Συνεργατική μάθηση Βιωματική μάθηση Για να μπορεί κάποιος να μάθει με αυτές αλλά και άλλες προσεγγίσεις, χρειάζονται οι κοινωνικές δεξιότητες.
Κοινωνικές Δεξιότητες Το να κατέχει κάποιος τις κοινωνικές δεξιότητες είναι μια αναγκαιότητα ζωής σε μια κοινωνία που περιγράφεται ως μεταμοντέρνα (π.χ. Ulrich Beck and Zygmunt Bauman). Η κοινωνία μας δεν παρέχει ασφάλεια και είναι εχθρική. Μπορεί να βελτιωθεί όμως μέσα από την ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των ανθρώπων. Για να εκπαιδεύσουμε τις κοινωνικές δεξιότητες σε μαθητές της δια βίου μάθησης γενικότερα αποτελεί πλέον έναν τομέα προτεραιότητας, πολύ περισσότερο δε αν απευθυνόμαστε σε ομάδες κοινωνικά ευάλωτων ατόμων.
Κοινωνικές Δεξιότητες Ο ορισμός μας για τις Κοινωνικές Δεξιότητες Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ικανότητες και συμπεριφορές που βοηθούν να εστιάζουμε μια συμπεριφορά μας έξω από τον εαυτό μας, προς την κατεύθυνση μια ευθυγράμμισης με άλλα άτομα. Η κοινωνικά κατάλληλη συμπεριφορά συνδέει τους στόχους του ατόμου με τις αξίες και τους στόχους μιας κοινωνικής ομάδας. Συνεργασία και δεξιότητες ομάδας επικοινωνία Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων
Κοινωνικές Δεξιότητες Μερικές πλευρές των κοινωνικών δεξιοτήτων είναι: Συνεργασία και ικανότητα να δουλεύει κάποιος σε μια ομάδα: Ανοικτότητα και ανοχή, κοινωνικότητα, χρήση των κοινωνικών πόρων, δυνατότητα συνδιαλλαγών, ικανότητα αρχηγίας, διαπολιτισμικές δεξιότητες Συνεργασία και δεξιότητες ομάδας επικοινωνία Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων . Ικανότητα για επικοινωνία: Δεξιότητες γλώσσας, ενεργή ακρόαση, ανατροφοδότηση, ενσυναίσθηση, ικανότητα να δίνει και να παίρνει αναγνώριση. Επίλυση σύγκρουσης / ικανότητα να συμβιβάζεται Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας
Κοινωνικές Δεξιότητες Στην ιδέα του Pro-Skills οι κοινωνικές δεξιότητες συνδέονται με διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα και εστιάζουν στην ικανότητα να είναι κάποιος ενεργός και αυτόνομος σε αυτά τα διαφορετικά περιβάλλοντα. Συνεργασία και δεξιότητες ομάδας επικοινωνία Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων
Κοινωνικές Δεξιότητες Ο σκοπός στην εκπαίδευση των κοινωνικών δεξιοτήτων είναι να ξεκινήσει η διαδικασία και οι συμμετέχοντες να αναπτύξουν, Μια ενεργή και αυτόνομη υπόσταση ως πολίτες Την ικανότητα να συνδέονται με άλλα άτομα Την ικανότητα να συμφωνούν και να διαφωνούν Συνεργασία και δεξιότητες ομάδας επικοινωνία Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων
Κοινωνικές Δεξιότητες Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός η ιδέα του Pro-Skills προσδιορίζει δύο σημαντικές περιοχές – κλειδιά για να επικεντρωθεί η εκπαίδευση των κοινωνικών δεξιοτήτων : Την εμπιστοσύνη Την σύνδεση συνεργασία και δεξιότητες ομάδας επικοινωνία Σχεσιοδυναμική πορεία της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων
Κοινωνικές Δεξιότητες Μπορούμε να προσδιορίσουμε τέσσερεις ενεργές διαστάσεις όταν περιγράφουμε το φαινόμενο της εμπιστοσύνης Την προβλεψιμότητα, η οποία συνδέεται με το SOC (sense of coherence= αίσθηση συνοχής) του ατόμου και αυτό παίζει τον ρόλο στο να φαντάζεται κάποιος ποιο μπορεί να είναι το εργαλείο για να παρέμβει στο πεπρωμένο του. Για μια φορά ακόμα, αυτό μπορεί να κτιστεί πάνω στην έλλειψη εμπιστοσύνης. Την ανταλλαγή αξιών,αυτό κατά κάποιο τρόπο είναι η λογική απόφαση που παίρνει κάποιος με βάση τις προβλέψεις και τους υπολογισμούς του. Αυτή η διαδικασία μπορεί να λειτουργήσει για να αλλάξει κάποιος τις συνθήκες η να αποφύγει να τιμωρηθεί.
Κοινωνικές Δεξιότητες Καθυστερημένη αμοιβαιότης, κατά κάποιο τρόπο είναι ισοδύναμη με αυτό που καλούμε αλληλεγγύη. Η αλληλεγγύη δεν είναι μοίρασμα του πλούτου για καλοπροαίρετους λόγους. Είναι μια πράξη ανάμεσα σε ίσα μέρη που βασίζεται στο γεγονός ότι μπορείς να εισπράξεις το ίδιο ενδιαφέρον με άλλους σε έναν απροσδιόριστο χρόνο και με έναν απροσδιόριστο τρόπο. Έκθεση ευαλωτότητας ,συνδέεται με την ανάγκη μας να είμαστε συνδεδεμένοι και να μας νοιάζονται. Αυτή η ανάγκη είναι τόσο μεγάλη που μπορεί να εκθέσει κάποιον στον κίνδυνο να κακοποιηθεί. Ακόμα και αν έχουμε λογικά επιχειρήματα ,καμιά φορά καταλήγουμε να επιλέγουμε να γίνουμε μέρος μιας κατάστασης που ενδέχεται να μας ζημιώσει.
Κοινωνικές Δεξιότητες Δια βίου μάθηση Συνεργατική μάθηση παραγωγική μάθηση Βιωματική μάθηση επικοινωνία Δυναμικά της ομάδας Διαχείριση συγκρούσεων προβλεψιμότητα Ανταλλαγή αξιών καθυστερημένη αμοιβαιότητα Έκθεση ευαλωτότητας
Κοινωνικές Δεξιότητες Εάν μπορούμε να εδραιώσουμε την εμπιστοσύνη σε ένα ανάλογο περιβάλλον (το εκπαιδευτικό μας σεμινάριο) αυτό δημιουργεί επίσης συνθήκες που αποδεικνύουν την αξία της εμπιστοσύνης. Αυτή η διαδικασία παρέχει την βάση για να συνδεθεί κάποιος κοντοπρόθεσμα η μακροπρόθεσμα με τους άλλους. Εκπαιδεύοντας στην σύνδεση, προσπαθούμε να εδραιώσουμε ένα σταθερό έδαφος για δράση με αυτονομία σε διαφορετικές συνθήκες και να δώσουμε την ευκαιρία για να αναπτυχθεί η εμπιστοσύνη που δίνουμε και παίρνουμε. 11
Κοινωνικές Δεξιότητες