Online Journalism Η δημοσιογραφία στον ψηφιακό κόσμο-χώρο
Online Journalism Επικοινωνία Δημοσιογραφία Νέες τεχνολογίες Διαδίκτυο (ως χώρος) Computer-assisted reporting Computer-assisted research and reporting / Online Journalism
Online Journalism Διαδικτυακή (online) δημοσιογραφία Διαδικτυακή - πολυμεσική (multimedia) δημοσιογραφία
Online Journalism Κύμα 0: περιορισμένη χρήση Η/Υ (λογιστικά) á business stage Κύμα 1: ηλεκτρονικά εργαλεία Κύμα 2: συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης Κύμα 3: Διαδικτυακή - πολυμεσική (multimedia) δημοσιογραφία
Online Journalism 1ο κύμα: ηλεκτρονικά εργαλεία U.S. presidential election of 1952 (Dwight D. Eisenhower vs Adlai Stevenson) Χρήση της υπολογιστικής ισχύος για μελέτες της κοινωνικής στατιστικής Χρήση μηχανών ως βοηθών Production stage
Online Journalism 2o κύμα: συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης πληροφορίας Οργανωμένα οι Η/Υ αναλαμβάνουν παραδοσιακές εργασίες Production stage
Online Journalism 3ο κύμα: Διαδικτυακή - πολυμεσική (multimedia) δημοσιογραφία Ο Παγκόσμιος Ιστός (www) ως Μέσο Δημοσιότητας και Επικοινωνίας Information stage
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως πρωτογενής πηγή πληροφοριών: πεδίο δημοσιότητας παράλληλη δημόσια σφαίρα «αποκέντρωση», «εξατομίκευση» και «οικουμενικότητα» κατά Ν. Νεγκροπόντε
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως εργαλείο και πηγή Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως εργαλείο και πηγή www e-mail newsgroups ftp
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως ΜΜΕ Εκτός από πρωτογενής πηγή πληροφοριών και χρήσιμο εργαλείο, το Διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα ο Παγκόσμιος Ιστός (world wide web – www) αποτελεί χώρο ανάπτυξης νέων μέσων ενημέρωσης Είναι μαζικά;
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως ΜΜΕ Σημαντικοί λόγοι περιήγησης Ηλ. Ταχυδρομείο αναζήτηση πληροφοριών ενημέρωση
ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΧΡΗΣΗΣ Η/Υ, 2002 - 2005 Κυρίως για ποιο λόγο χρησιμοποιείτε Η/Υ; (Απαντούν όσοι χρησιμοποιούν Η/Υ, 2002: Ν = 635 άτομα, 2003: Ν = 760 άτομα, 2004: Ν = 731 άτομα, 2005: Ν = 749 άτομα)
ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ, 2002 - 2005 Κυρίως για ποιο λόγο χρησιμοποιείτε το Ίντερνετ; - 1 (Απαντούν όσοι χρησιμοποιούν Ίντερνετ, 2002: Ν = 423 άτομα, 2003: Ν = 558 άτομα, 2004: Ν = 552 άτομα, 2005: Ν = 535 άτομα)
ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ, 2002 - 2005 Κυρίως για ποιο λόγο χρησιμοποιείτε το Ίντερνετ; - 2 (Απαντούν όσοι χρησιμοποιούν Ίντερνετ, 2002: Ν = 423 άτομα, 2003: Ν = 558 άτομα, 2004: Ν = 552 άτομα, 2005: Ν = 535 άτομα)
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία: Το Διαδίκτυο ως ΜΜΕ Καθαρά ενημερωτικές ιστοσελίδες (mainstream) Ιστοσελίδες κατηγοριοποίησης ενημερωτικού περιεχομένου Meta-ενημερωτικές ιστοσελίδες Ιστοσελίδες ανοικτής πρόσβασης
Προκαθορισμένη δομή πλοήγησης Καθαρά ενημερωτικές ιστοσελίδες (mainstream) Ιστοσελίδες κατηγοριοποίησης ενημερωτικού περιεχομένου Κυρίαρχος ο εκδότης Κυρίαρχος ο χρήστης Meta-ενημερωτικές ιστοσελίδες Ιστοσελίδες ανοικτής πρόσβασης-δημοσίευσης «Ανοικτή» δομή πλοήγησης
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία Περιεχόμενο Τρόπος εργασίας Τόπος εργασίας η δομή του συστήματος παραγωγής ειδήσεων αλλάζει
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία Υπερσύνδεσμοι – Hyperlinks και Hypertextuality Διαδραστικότητα - Interactivity Πολυμεσικότητα - Multimediality Eξατομίκευση
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία Υπερσύνδεσμοι – Hyperlinks Εσωτερικοί Εξωτερικοί
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία Διαδραστικότητα – Interactivity Navigational <next page, top, home Functional <χώροι συζητήσεων και μηνυμάτων, e-mail Adaptive <ο χρήστης διαμορφώνει το περιεχόμενο
Ζητήματα ηθικής Αν κάτι είναι υπαρκτό στον αναλογικό κόσμο τότε θα διαθέτει τουλάχιστον 100 ιστοσελίδες στον παγκόσμιο ιστό, στον ψηφιακό κόσμο. Αν κάτι δεν είναι υπαρκτό στον αναλογικό κόσμο τότε στον ψηφιακό κόσμο θα διαθέτει τουλάχιστον 1.000 ιστοσελίδες!
Ζητήματα ηθικής σχετικά με τη συλλογή ψηφιακών ειδήσεων σχετικά με την παραγωγή ψηφιακών ειδήσεων (σχετικά με την επεξεργασία και τη χρήση των ψηφιακών δεδομένων π.χ. εικόνα) σχετικά με τη συγκεκαλυμμένη διαφήμιση και την αξιοπιστία
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία Η δημοσιογραφία «ξανα-εφευρίσκεται», ανακαλύπτει το βαθύτατα κοινωνικό της ρόλο. Αυτή η τάση αποδίδεται με τον όρο «civic journalism»
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία «Συνδέεται» με τις καθημερινές ανάγκες του πολίτη. Παρέχει ειδήσεις αλλά και πληροφορίες Απαντά στα κοινωνικά προβλήματα (φτώχεια, εγκληματικότητα, υπανάπτυξη μισθών, μείωση αναγνωστικού κοινού κ.ά.)
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία 1 Το μοντέλο επικοινωνίας των Gieber και Johnson: οι πηγές τείνουν να εξομοιωθούν ή εξομοιώνονται με τον επικοινωνητή-δημοσιογράφο αλλά και τον δέκτη. Producers Comsumers Prosumers
Gieber and Johnson Communication Model
Διαδίκτυο + Δημοσιογραφία 2 Η ροή των ειδήσεων θεωρείτο ότι έρρεε από κέντρα (ανεπτυγμένες χώρες) προς την περιφέρεια (αναπτυσσόμενες χώρες). Στο διαδίκτυο η έννοια του κέντρου και της περιφέρειας χάνει κάθε γεωγραφική σημασία, δεν ισχύει, τουλάχιστον θεωρητικά
Mowlana Communication Model S
Independent Media – Indymedia Journalism Μέχρι το 2002: περισσότερα από 80 Independent Media Centers (IMCs), ή Indymedia εκατομμύρια οι ιστοσελίδες τους πληθώρα επισκεπτών κάθε ημέρα
Παραδοσιακή δημοσιογραφία Orientating: ιστοσελίδες ειδήσεων Monitorial: meta-ιστοσελίδες για την ενημέρωση, civic journalism Κυρίαρχος ο εκδότης Κυρίαρχος ο χρήστης Dialogical: ιστοσελίδες ανοικτής πρόσβασης - δημοσίευσης Instumental: ιστοσελίδες κατηγοριοποίησης «Ανοικτή» δημοσιογραφία
Προκαθορισμένη δομή πλοήγησης Καθαρά ενημερωτικές ιστοσελίδες (mainstream) Ιστοσελίδες κατηγοριοποίησης ενημερωτικού περιεχομένου Κυρίαρχος ο εκδότης Κυρίαρχος ο χρήστης Meta-ενημερωτικές ιστοσελίδες Ιστοσελίδες ανοικτής πρόσβασης-δημοσίευσης «Ανοικτή» δομή πλοήγησης
Η επικοινωνιακή φόρμουλα Πομπός Μέσο Μήνυμα τρόπος παραγωγής μηνύματος δέκτης σκοπός αλλάζει με τη λειτουργία των ΜΜΕ σε ψηφιακό και διαδικτυωμένο περιβάλλον
Η επικοινωνιακή φόρμουλα κατά... N. Postman Σε ποιό πρόβλημα δίδεται λύση; Τίνος είναι το πρόβλημα; Ποια νέα προβλήματα προκύπτουν από τη λύση του;
Η επικοινωνιακή φόρμουλα κατά... N. Postman Ποιοι μπορεί να υποστούν την πιο σοβαρή ζημιά; Ποιοι αποκτούν ιδιαίτερη ισχύ –οικονομική και πολιτική- από τις νέες τεχνολογικές αλλαγές;
Η επικοινωνιακή φόρμουλα κατά... N. Postman Ποιες αλλαγές επιβάλλονται στη γλώσσα; Τι κερδίζεται και τι χάνεται;
Online Journalism