Συναντώντας τον «Άλλο»: Δράσεις ένταξης μεταναστών στο Δήμο Κορυδαλλού Δήμος Κορυδαλλού Τμήμα Έρευνας Τοπικής Ανάπτυξης & Προγραμματισμού Δρ. Ανδρέας Αλεξόπουλος, Επιστημονικός Συνεργάτης Δημάρχου, Τμήμα Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Μεταναστευτικής Πολιτικής Μιμήνα Πατεράκη, υπ. διδάκτωρ ΕΚΠΑ
Συναντώντας τον «Άλλο» το 2007 Πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης των Ελλήνων κατοίκων με διοργάνωση ημερίδων & επιμορφωτικές δράσεις για τα στελέχη των Φορέων του Δήμου (2007, 2008) Σύσταση Ηλεκτρονικού Αρχείου – Μητρώου Μεταναστών του Δήμου Κορυδαλλού (2009). Εκσυγχρονισμός – Διαρκής επικαιροποίηση Ηλεκτρονικού Μητρώου Μεταναστών. Θεσμοθέτηση και διοργάνωση σε ετήσια βάση Φεστιβάλ Εθνικών Κοινοτήτων από το 2007 έως το Επετειακές Εκδηλώσεις (π.χ. Αφιέρωμα στη Γυναίκα Μετανάστρια - 6 Μαρτίου 2008).
Αναλύοντας την Υφιστάμενη Κατάσταση Ποσοστιαία σύνθεση του πληθυσμού των υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στο Δήμο Κορυδαλλού ανά ηλικιακή ομάδα
Ποσοστιαία Σύνθεση Υπηκόων τρίτης χώρας που διαμένουν νόμιμα στον Κορυδαλλό (από όσους διαθέτουμε το σχετικό στοιχείο)
Διάγραμμα 4: Ποσοστιαία Σύνθεση Υπηκόων τρίτης χώρας ανά Κατηγορία Άδειας Διαμονής
Γραφείο Μεταναστευτικής Πολιτικής & το ΣΕΜ ενταγμένο στη Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών, Τμήμα Παιδείας & Δια Βίου Μάθησης Διαπολιτισμικός Διαμεσολαβητής για θέματα αδειοδοτήσεων, προώθησης των αιτημάτων προς τις υπηρεσίες του Δήμου. Μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε συνεργασία με το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) στους χώρους του Δημοτικού Κέντρου Επιμόρφωσης (2011), (2013)
Συμμετοχή του Δήμου Κορυδαλλού στο πρόγραμμα Progress για την οπτική του φύλου στο πλαίσιο του οποίου ο Κορυδαλλός επιλέχθηκε ως πιλοτικός Δήμος με άλλους οκτώ Δήμους της χώρας και σε συνεργασία με το Δήμο Πατρέων παρουσίασαν τις δράσεις και τις πολιτικές τους για τις γυναίκες μετανάστριες 12/09/ /12/2012. Στο προαναφερόμενο πλαίσιο ο Δήμος Κορυδαλλού αποφάσισε τη δημιουργία δομής στην οποία εθελοντικά δύο μετανάστριες-μέλη του ΣΕΜ συνδράμουν μέσω του γραφείου ισότητας (με συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας) στην ενημέρωση των γυναικών μεταναστριών για την ενημέρωση σχετικά με τις υπηρεσίες που παρέχει ο Δήμος.
Εφαρμογή της αρχής της μη διάκρισης του πληθυσμού ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες και ειδικότερα των δομών των Κοινωνικών Υπηρεσιών, (πρόγραμμα συσσιτίου, Παιδικοί Σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) όσο και όλων των προγραμμάτων για τις ευπαθείς ομάδες. Αναφορικά με το τελευταίο, το χαμηλό ποσοστό (7%) που αναλογεί στις μετανάστριες που εξυπηρετούνται εστιάζεται στους τρόπους επικοινωνίας και δικτύωσης με τους μετανάστες που ακολουθούν αργούς ρυθμούς. Πρόγραμμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης «ΣΤΗΡΙΖΩ» τους συμπολίτες μου που πλήττονται εντονότερα από την οικονομική κρίση και βρίσκονται στα όρια της φτώχειας (Τράπεζα Τροφίμων και Ειδών Πρώτης Ανάγκης) Εκστρατεία εμβολιασμού «Παιδιά ανασφάλιστα, όχι απροστάτευτα» σε συνεργασία με την ΜΚΟ Αποστολή ΑΝΘΡΩΠΟΣ για τα παιδιά των ανασφάλιστων Ελλήνων και μεταναστών που κατοικούν στο δήμο. Παραχώρηση χώρων ιατρείων για τη λειτουργία του «Αλληλέγγυου Ιατρείου Πειραιά» για την κάλυψη ιατροφαρμακευτικών αναγκών ανασφάλιστων πολιτών του ευρύτερου Πειραιά. Ημερίδα με θέμα «Ποια ιθαγένεια για τους μετανάστες;»
Το κινηματογραφικό εργαστήρι: μία γέφυρα γνωριμίας όχι μόνο με τον «Άλλο» λειτουργία του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου το 2010 υπό την καθοδήγηση του Αλβανού Κορυδαλλιώτη σκηνοθέτη Bujar Alimani ως ένα σύγχρονο τρόπο προσέγγισης – ένταξης όχι μόνο των «ξένων» στα δικά μας αλλά και ημών των ίδιων στις σύγχρονες απαιτήσεις του κόσμου μας.
Το κινηματογραφικό εργαστήρι: μία γέφυρα γνωριμίας όχι μόνο με τον «Άλλο» •4 μήνες με 15 περίπου μαθητές (ενήλικες). • Οι εισηγήσεις σχεδιάστηκαν από το κ.Alimani και κοντά μας ήρθαν να μιλήσουν σκηνοθέτες και τεχνικοί του κινηματογράφου, αρκετοί εκ των οποίων συνεργάστηκαν μαζί μας στα γυρίσματα των ταινιών. •Το εργαστήρι παρήγαγε τρεις ταινίες μικρού μήκους: Το παγκάκι, Δεν έχεις γάλα, Βένη μία εκ των οποίων πέρασε στο διαγωνιστικό μέρος του φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας και πήρε το δεύτερο βραβείο σε αντίστοιχο φεστιβάλ στο Βόλο.
Το ενδιαφέρον όμως βρίσκεται στο γεγονός ότι το συνολικό εγχείρημα διαπνεόταν από εξωστρέφεια και άνοιξε νέους ορίζοντες επικοινωνίας μέσα και έξω από την πόλη. Οι εκπαιδευόμενοι συμμετείχαν σε μία διαδικασία μύησης, ένταξης στα κινηματογραφικά δρώμενα και ο δικός μας «ξένος», ο Bujar Alimani, συντόνιζε το ενδιαφέρον όλων για το κινηματογράφο, καθοδηγώντας πολλές φορές και στα ελληνικά κινηματογραφικά πράγματα που σε πολλούς ήταν άγνωστα.
Το ενδιαφέρον για τη γνώση καθιστούσε την γέφυρα επικοινωνίας και γνωριμίας με τον «Άλλο». Και σε αυτό γίναμε κοινωνοί όλοι. Ειδικότερα την περίοδο των γυρισμάτων μοιραστήκαμε τις ευθύνες, τις υποχρεώσεις, τους κανόνες, την εργασία και τη χαρά μιας πολύ δημιουργικής διαδικασίας, της κινηματογράφησης. Η δράση αυτή οδήγησε σε ζυμώσεις α) μέσα στην ομάδα εργασίας, β) ανάμεσα στο δήμο στις γειτονιές και τους χώρους γυρισμάτων, γ) ανάμεσα στο δήμο και τους κινηματογραφικούς θεσμούς και το αντίστοιχο ανθρώπινο δυναμικό όπου συναντήθηκε η δημοτική αυτή πρωτοβουλία μέσα από τις ταινίες αλλά και εμάς τους ίδιους.
«Δεν έχεις γάλα», συλλογική εργασία του κινηματογραφικού εργαστηρίου Δήμου Κορυδαλλού Ελλάδα, 2010, πρώτος χρόνος της επίσημης «κρίσης». Σε ένα προάστιο της Αθήνας οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τη νέα οικονομική κατάσταση και παράλληλα τις σύνθετες πλευρές της προσωπικής τους ζωής. Ένα ήσυχο κυριακάτικό πρωινό η Μυρτώ και οι γονείς της πίνουν καφέ όλοι μαζί στην αυλή του σπιτιού της. Το κεντρικό θέμα της συζήτησης τους είναι ποιος έχει δικαίωμα στη ζωή. Ποιος έχει «γάλα»; Η νεαρή κοπέλα καθώς «χτίζει» τη ζωή τους έχει να αντιμετωπίσει μεταξύ άλλων τις προτάσεις επιβίωσης των γονιών της. Καθώς αναπτύσσεται μία κόντρα γύρω από το ποια είδους ανάπτυξη είναι κατάλληλη, έρχονται στην επιφάνεια οι σχέσεις δύναμης μεταξύ των δύο γυναικών, μάνας και κόρης, αποκαλύπτοντας ότι η κοινωνική ζωή είναι εμποτισμένη από ασύμμετρες σχέσεις που προβάλλονται από διαφορετικούς φορείς ( όπως οι πολιτικές του κράτους και οι συγγενικές σχέσεις). Οι σχέσεις αυτές χτίζουν διαφορετικού είδους περιορισμούς σε κάθε κύτταρο της ζωής μας προκαλώντας διαρκώς τη δύναμη μας να αντισταθούμε.