Case study: «Αναγκαία η χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων μιας οικογενειακής τουριστικής επιχείρησης σήμερα» «Αlexander Travel» Συνέντευξη με ιδιοκτήτη του τουριστικού γραφείου «Αlexander Travel» «Θ. Κριθαρίδης και Σία Ε.Ε.», Θεσσαλονίκη Ακαδ. Περίοδος:
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης; •Αντικείμενο: Παροχή τουριστικών υπηρεσιών –Μεταφορικές υπηρεσίες –Πακέτα τουριστικά, εκδρομές κ.ά. –Έκδοση εισιτηρίων αεροπορικών, ακτοπλοϊκών •Έδρα: Θεσσαλονίκη •Έναρξη το 1986 •Ιδρυτές το ανδρόγυνο Κριθαρίδη •Νομική μορφή: Ε.Ε. •Επωνυμία: «Θ. Κριθαρίδης και Σία Ε.Ε.» Διακριτικός τίτλος: «Alexander Travel», Ε.Ε.
Πόσοι απασχολούνται στην επιχείρηση; •Είναι μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση •Απασχολούνται 2 οδηγοί και 3 διοικητικοί από το οικογενειακό περιβάλλον •Εξωτερικός συνεργάτης: Ο λογιστής
Ποιες υπηρεσίες παρέχονται; •Μίσθωση πούλμαν •Οργάνωση εκδρομών •Εισιτήρια •Κρατήσεις ξενοδοχείων •Εναλλακτικός τουρισμός
Ποια η απόδοση της επιχείρησης; •Το αποφασίζει ο ανταγωνισμός •Υγειής η επιχείρηση •Ήταν κάποτε εύρωστη, χρειάζονται πολλά χρήματα και ποτέ δεν φθάνουν •Χρειάζονται νέοι τρόποι χρηματοδότησης ώστε να μην ζητούνται χρήματα για επιπλέον δραστηριότητες, άρα και για την οικονομική ευρωστία •Επικρατούν οι πιστώσεις, και πληρώνουν όλοι μετά
Δυνάμεις και αδυναμίες; •Πούλμαν ιδιόκτητα και μεταφορικά μέσα ιδιόκτητα βοηθούν, διοργανώνεις εύκολα τα τουριστικά πακέτα •Αεροπλάνα (TUI, Thomson) πλεονέκτημα να διαθέτεις δικά σου μέσα μεταφορικά και διαμονής ακόμη ή να συνεργάζεσαι με αυτά αποδοτικά με καλές τιμές στα πακέτα •Στόχος θα ήταν ίσως το franchising για την επιχείρηση αυτή αλλά δεν το επιδιώκουμε τώρα με σκοπό να προωθήσουμε πακέτα •Δύναμή μας η υποδομή για να αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις •Πούλμαν. Δεν χρειάζεται να αποκτήσει δίκτυο η εταιρεία μια και διαθέτει Πούλμαν, ίσως μας ενδιαφέρει η απόκτηση πούλμαν για επέκταση τζίρου •Αδυναμίες: Αστάθεια να μην μπορώ να έχω πληρότητα στα ξενοδοχεία που ενοικίασα, ο καιρός και οι τρομοκρατικές ενέργειες ή οι φυσικές καταστροφές, π.χ. σεισμός, οδηγούν σε μείωση ή και σταμάτημα των δραστηριοτήτων
Οι τεχνολογίες είναι αναγκαίες; •On-line στις κρατήσεις εισιτηρίων, ξενοδοχείων.. •Μηχανογράφηση κρατήσεων, αλλαγές θέσεων στα πρακτορεία, κρεβάτια, στήσιμο γκρουπ, κάθε έξι μήνες το λογισμικό βελτιώνεται και το παρακολουθούμε
Επιδρά η νομοθεσία στις δραστηριότητες του κλάδου Επιδρά η νομοθεσία στις δραστηριότητες του κλάδου; •Αρνητικά: Η επιστροφή του ΦΠΑ δεν γίνεται γρήγορα και νόμιμα άρα οι επενδυτές επιχειρηματίες αποφεύγουν τον κλάδο •Η Ελλάδα βγάζει γρήγορα νόμους που δεν βοηθούν συνήθως •Θετικό: Η ενίσχυση ανταγωνιστικότητας, προγράμματα με 40% επιδότηση στην προβολή •Εύκολη η ίδρυση τουριστικών γραφείων. Αρκεί ένα απολυτήριο Λυκείου. Λίγα χρήματα για την έναρξη της εταιρείας με αποτέλεσμα να υπάρχει πληθώρα γραφείων •Η Ευρωπαϊκή Ένωση με την πολιτική της ως προς το Ευρώ δεν βοηθάει στην ανάπτυξη του κλάδου. Προβλήματα μετά το 2001 δεν κυκλοφορεί χρήμα, οφείλεται στην Ευρωπαϊκή Πολιτική σχετικά με το Ευρώ.
Επικρατεί εποχικότητα στον κλάδο; •Εποχιακές δραστηριότητες •Καλοκαίρι κυρίως κατά το δίμηνο Ιουλίου και Αυγούστου, το Πάσχα, και τις 15 ημέρες Χριστουγέννων •Εορτές: Αποκριές, 28 Οκτωβρίου και 25 Μαρτίου
Ποια η κατάσταση στον Ανταγωνισμό; •Πολλά γραφεία στην Ελλάδα. Πρώτη σε πληθώρα γραφείων η Ελλάδα. Διαθέτουμε 6000 γραφεία όπως η Γερμανία. Θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον τα μισά για να αποδώσουμε. •Οι δικλίδες ασφαλείας για ίδρυση τουριστικού γραφείου είναι ελάχιστες στην Ελλάδα. Χαμηλά κεφάλαια για την ίδρυση, δεν απαιτείται πτυχίο σχολής τουριστικών επαγγελμάτων κ.ο.κ. •1200 γραφεία στην Πορτογαλία •Γερμανία •Ανταγωνιστές: Κύριοι ανταγωνιστές ο Ζορπίδης, [μεγάλο ποσοστό %] η Day Rise, Athos, υπάρχουν περίπου γραφεία ανταγωνιστές
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα •Γνώση, επιχειρηματικότητα •Διαδίκτυο •Τεχνολογία •Ευκαιρίες: είμαστε μικρή επιχείρηση δεν διαθέτουμε στρατηγικές. Κάνουμε αγώνα για την καθημερινότητα και όχι για το που θα πάμε. •Καταναλωτικό κοινό: Ευρύ σύνολο, σχολικές εκδρομές, φοιτητές, ετών, ΚΑΠΥ απευθύνουμε σε όλους. Ευκαιρία η προσέγγιση των ομάδων στόχων. Το τμήμα Μάρκετινγκ είναι κάτι που το χρειαζόμαστε και θα το δημιουργήσω με επιθετικό ΜΚΤ. Όπως οι τράπεζες θα ψάχνουμε πελάτες που μας ενδιαφέρουν επικοινωνούμε τηλεφωνικά, τους ενημερώνουμε έτσι ώστε να επιλέξουν σωστά πακέτα. Το τηλεμάρκετινγκ είναι αποδοτικό για εμένα. Όπως κάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Μπορείς να πουλήσεις 150 σόμπες με 89 ευρώ την ημέρα στο τηλεμάρκετινγκ. Το διαδικτυακό Μάρκετινγκ βοηθάει στην ενημέρωση και πώληση των προϊόντων. Βαρύτητα στο πελατολόγιό σου, κίνητρα για να επαναταξιδεύουν.
Ποια τα προϊόντα σας; •Είμαστε μικροί δεν έχουμε διαφοροποίηση •4-6 ημέρες, τριήμερη Βουλγαρία απαιτείται προσωπικό εξειδικευμένο και ανεβαίνει το κόστος. Παραμένει στόχος μελλοντικός. •Τιμολόγηση: Πουλάω με κέρδος και παράλληλα ικανοποιητικά βάσει των χρημάτων του πελάτη. Αυτά τα δύο τα συνδέουμε. •Προβολή: Καλή αλλά αποτελεί ναρκωτικό. Μπορεί να πτωχεύσεις. Σταμάτησα την τηλεόραση. Διαφημίστηκα μόνο στην Μακεδονία και στον Αγγελιοφόρο. Πρώτο σποτάκι στην Μακεδονία TV και αργότερα στην TV 100 ήταν παλαιότερα δικό μου αλλά το κόστος πλέον υψηλό. Ράδιο ακούει κανείς το όνομα και το θυμάται, διαδίδεται το όνομά σου. Φέϊγ βολάν φθηνό αλλά θέλει παρακολούθηση και είναι αποδοτικό. Δεν αποδίδουν τα περιοδικά. Το Διαδίκτυο επίσης, όσοι χειρίζονται Η/Υ newsletters μηδενικό το κόστος και πολλαπλά οφέλη όσο περισσότερα άτομα το δουν πολλαπλασιάζεται και από το η προβολή σου. Μπορώ να στείλω newsletters σε για μια εκδρομή κάποιου λογικού κόστους. Επίσης σημαντικές οι μπροσούρες. Η τηλεόραση είναι απαγορευτική. Το Day Rise βομβαρδίζει στις εφημερίδες όμως όπως ο Manos, το Apia Τours μπορεί να αποτύχεις λόγω τεράστιων δαπανών. •10% - 20% των εσόδων ξόδεψε για την διαφήμιση για να μπορείς να ανταποκριθείς. •Στόχοι: Καλή σύνθεση, να υπάρχει κέρδος κατά κεφαλή, να υπάρχει η πληρότητα σε κάθε πακέτο. Εάν πετύχω πληρότητες επιτυχένο και καλό μερίδιο αγοράς. 25% ο Ζορπίδης του συνόλου της αγοράς και εμείς κατέχουμε το 0,02% η επιχείρηση. Θα πρέπει να ανεβάσω το περιθώριο κέρδους με ποιοτικό στόχο και βελτίωση των υπηρεσιών π.χ. Service στο πούλμαν. Ακόμη και εάν ο Ζορπίδης δεν ικανοποιεί τον πελάτη οι υπόλοιποι δεν διαθέτουν ποικιλία προϊόντων άρα ξαναπάει στον Ζορπίδη.
Νέες ανάγκες στην διαφημιστική καμπάνια; •Η διαφημιστική καμπάνια της εταιρείας στηρίζεται κυρίως στο Διαδίκτυο σήμερα •Η αλλαγή στο μήνυμα εξαρτάται από την ιδέα, από το γεγονός, χρειάζεται όμως περισσότερο να δώσεις έμφαση στο προϊόν και όχι τόσο στο μήνυμα το τραγούδι και άλλα. Το jingle είναι καλό του Jambo αλλά πας για τις τιμές και όχι για το jingle.
Προοπτικές για το μέλλον του κλάδου; •Υπάρχει γενικότερη κρίση όχι μόνο στον τουρισμό. Υπάρχουν όμως δυνατότητες ανάπτυξης. •Η Χαλκιδική πιο τουριστική δεν γίνεται. Η ποιότητα ανεβαίνει διαρκώς, θεματικά πάρκα, τελεφερίκ με πολλές θέσεις χιονοδρομικά κέντρα, ο Άγιος Αθανάσιος εξελίσσεται, όσο ιδρύονται πόλοι τόσο καλύτερα για εμάς μπορώ να δουλέψω και με το εξωτερικό. Θα δουλέψω με προμήθειες που αφορούν τη διαμονή, την εστίαση, τις δραστηριότητες στην φύση κ.ά. •Το Κέντρο Διάδοσης Τεχνολογίας και Πολιτισμού με το πλανητάριο αποτελεί πόλο έλξης και δεν το ξέρουν πολλοί, θα πρέπει να προβληθεί ακόμη και στο εξωτερικό. Μπορούν να αναπτυχθούν πενθήμερες εκδρομές για Θεσσαλονίκη.
Η επωνυμία και ο λογότυπος του ταξιδιωτικού γραφείου στο Διαδίκτυο
Μεταφορικά μέσα του γραφείου όπως παρουσιάζονται στο Διαδίκτυο