ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΓΝΑΘΩΝ ΚΑΙ ΔΟΝΤΙΩΝ ΣΕ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ (15ος ΑΙ.) ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ1, ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ2, ΠΟΥΛΙΟΥ ΜΑΡΙΑ3, ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΕΛΕΝΗ4,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Leonardo Da Vinci Η βιογραφία του.
Advertisements

Θεμελίωση της πρακτικής φυσικοθεραπείας
ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΡΓΟΥ.
Μια εισαγωγή.
ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΑ Γ΄5 ΣΧ. ΕΤΟΣ:
Leonardo Da Vinci Άνθρωπος
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ Μ. ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ πηγή: weebly
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Στοματική υγιεινή Τάξεις στις οποίες υλοποιήθηκε το πρόγραμμα: Α’ – Β’
Διαφάνεια 1 Η στοματική υγεία είναι πολύτιμη. Διαφυλάξτε την.
Εργασία από τους φοιτητές :  Βίτκο Ευάγγελο  Ευταξία Παναγιώτη Δ’ ΕΞΑΜΗΝΟ.
Mανιερισμός ( ).
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Α'ΛΥΚΕΙΟΥ “ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ” Leonardo DaVinci
ΤΟΜΕΣ.
Γιαννάκης Γιάννης Τροβάς Γιώργος Βογιατζής Γιώργος
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
Η συγγραφή μιας διδακτορικής διατριβής Αριστείδης Ν. Χατζής Ε.Λ.Κ.Ε.16/12/2004.
Τιτσιάνο “Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο”
ΠΙΝΕΛΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ ΒΙΛΕΛΜΙΝΗ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΑΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΖΑ
ΤΟΜΕΣ.
Λεονάρντο Ντα Βίντσι Αγαθοκλής Πέτσας.
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ Ο Λεονάρντο γεννήθηκε στο Βίντσι της Ιταλίας στις 15 Απριλίου του 1452. Το πλήρες όνομά του ήταν "Leonardo di ser Piero da Vinci",
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
Λεονάρντο Ντα Βιντσι Ευστάθιος Παναγιώτου.
ΚΟΙΝΑ ΑΝΑΤΟΜΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΔΟΝΤΙΩΝ
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Η αναγέννηση ήταν η εποχή όπου όλα ξαναγεννήθηκαν.(1453)
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Παΐσιος Ταξιάρχης Παναγιώτου Κώστας Παύλου Τίμος Φώτης Νίκος
Από τη μαθήτρια Δανάη Κασσελάκη
ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Μελέγγογλου Έλενα Σταθούλια Πηνελόπη Ψηλού Αγγελική.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
Χρυσh τομh.
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
Η Χρυσή Τομή Στη Ζωγραφική
Όλγα Μακρή Γιώργος Μοσχόπουλος Αριόλα Τσαρτσάνη Βέρα Βυθούλκα
ΔΥΣΜΟΡΦΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΟΡΘΟΓΝΑΘΙΚΗ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ Γ. ΒΑΪΡΑΚΤΑΡΗΣ
Μαθέα Άννα Μπρουκάκη Ελισάβετ Παπαδοπούλου Ερμιόνη Παπαδόπουλος Κυριάκος Χατζηϊωάννου Παναγιώτης 25/2/ ο Γενικό Λύκειο Καβάλας ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ.
Η οροφή της Capella Sistina, Michelangelo, , Βατικανό ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Δ’
 Η Αναγέννηση εμφανίζεται στα μέσα του 14 ου αι. (1350) στη Βόρεια Ιταλία με κύριο χαρακτηριστικό τη μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 7: Πρώτος και δεύτερος προγόμφιος άνω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 13:Τριτοι γομφίοι άνω και κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Εισαγωγή Οστά της κεφαλής-Εγκεφαλικό κρανίο
ΚΡΑΝΙΟ Το πιο πολύπλοκο οστέινο μόρφωμα Περικλείει τον εγκέφαλο
Τα μαθηματικά και η ζωή των Μαγιά…
Εργασία στο μάθημα «Προγραμματισμός ΙΙ»
Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική
4 ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΡ0ΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
Αναγέννηση: Γράμματα Τέχνη
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ-ΤΖΟΚΟΝΤΑ.
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ Μ. ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
1.4. Οδόντωμα – Ενδιάμεσο (2ο) στάδιο Odontoma
25. Η Εκκλησιαστικη τέχνη στη Δύση Δανάη Φιλιπποπούλου
(Λεονάρντο Ντα Βίντσι)
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ Μ. ΜΙΣΑΗΛΙΔΗΣ.
ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Τα σημαντικότερα έργα του Λούβρου
Το κοχύλι στη ζωή του ανθρώπου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΓΝΑΘΩΝ ΚΑΙ ΔΟΝΤΙΩΝ ΣΕ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ (15ος ΑΙ.) ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ1, ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ2, ΠΟΥΛΙΟΥ ΜΑΡΙΑ3, ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΕΛΕΝΗ4, ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ5 1. Αν. Καθηγητής Ενδοδοντολογίας Α.Π.Θ, 2. Οδοντίατρος Κ.Υ. Σιδηροκάστρου, 3. Οδοντίατρος Κ.Υ. Ροδόπολης, 4. Οδοντίατρος Κ.Υ. Ροδόπολης, 5. Καθηγήτρια Contemporary English ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (1452-1519) θεωρείται η αρχετυπική μορφή του Αναγεννησιακού καλλιτέχνη. Ήταν από τις πιο πολυτάλαντες προσωπικότητες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική, τη μουσική, τη μηχανική, τη τοπογραφία, τη γεωμετρία, τη ζωολογία, τη φυτολογία και την ανατομία. Στο ευρύ κοινό είναι γνωστός για τα ζωγραφικά του έργα, όπως η Μόνα Λίζα (Τζοκόντα) που βρίσκεται στο μουσείο του Λούβρου και η τοιχογραφία του Μυστικού Δείπνου στο Μιλάνο. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ Τα σχέδια που παρουσιάζονται ανήκουν στη Βασιλική Βιβλιοθήκη της Αγγλικής Βασιλικής οικογένειας που βρίσκεται στο κάστρο του Windsor (σχέδια 3,4,5) και στη Βιβλιοθήκη του Βρετανικού Μουσείου (κώδικας Arundel: σχέδιο 1,2). Ο κώδικας Arundel είναι αυθεντικό χειρόγραφο του Λεονάρντο και έχει 283 σελίδες, οι περισσότερες με διαστάσεις 22x16 εκ. Περιέχει μικρές μελέτες, σχέδια και σχόλια σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων όπως μηχανική, αρχιτεκτονική, ανατομία, ζωολογία, που γράφτηκαν από το 1480 έως το 1518. Θεωρείται ο δεύτερος πιο σημαντικός κώδικας, μετά τον κώδικα Atlanticus. Το 1831 αποκτήθηκε από το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τους μεγαλύτερους θησαυρούς της βιβλιοθήκης του. ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση 5 σχεδίων ανθρωπίνων κρανίων, ανατομικών σπουδών όπου απεικονίζονται με ακρίβεια οι γνάθοι και τα δόντια τους. Είναι έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι και χρονολογούνται στο β΄μισό του 15ου αι. ΣΧΕΔΙΟ 1 Το πρώτο σχέδιο χρονολογείται στη δεκαετία του 1490. Απεικονίζει την πρόσθια όψη ενός κρανίου (προσωπικό κρανίο). Έχουν αποδοθεί με ακρίβεια η άνω γνάθος, η κάτω γνάθος, το γενειακό τρήμα και τα δόντια. Ο οδοντικός φραγμός είναι με σωστή διάταξη και φαίνεται είναι πλήρης . Η κάτω γνάθος φέρει τομή στο μέσο οβελιαίο επίπεδο. ΣΧΕΔΙΟ 2 Το δεύτερο σχέδιο και χρονολογείται στη δεκαετία του 1490. Αποτελεί τη συνέχεια του προηγούμενου σχεδίου. Το κρανίο φαίνεται σαν να έχει τεμαχισθεί στο μέσο οβελιαίο επίπεδο και να έχει αφαιρεθεί τμήμα της δεξιάς άνω και κάτω γνάθου, αποκαλύπτοντας το εσωτερικό του. Στην άνω γνάθο φαίνεται το εσωτερικό της δεξιάς ρινικής κοιλότητας και το εσωτερικό του δεξιού ιγμορείου άντρου. Η φατνιακή ακρολοφία της άνω γνάθου και η κάτω γνάθος απεικονίζονται σε διατομή στο ύψος των πρώτων προγομφίων. Εντυπωσιάζει η απόδοση της σπογγώδους υφής του οστού της κάτω γνάθου και η απεικόνιση των οδοντικών ριζών. Στο ίδιο σχέδιο αριστερά απεικόνισε και αρίθμησε τους τύπους των δοντιών που βρίσκονται στην άνω γνάθο, δηλαδή: 4 τομείς, 2 κυνόδοντες, 4 προγομφίους και 6 γομφίους. Αξιοσημείωτη είναι η απεικόνιση της μύλης και των ριζών των δοντιών, ιδιαίτερα των 3 ριζών των γομφίων με τις κάμψεις τους και τη σωστή ανατομική τους θέση (εγγύς, άπω παρειακές, υπερώια). Μέχρι τότε ο αριθμός των ανθρώπινων δοντιών ήταν θέμα ακαδημαϊκής διαμάχης. ΣΧΕΔΙΟ 3 Το τρίτο σχέδιο χρονολογείται το 1489. Το σχέδιο παριστά πλάγια όψη του κρανίου και από ένα ψηλότερο σημείο παρατήρησης, ακολουθώντας τις αρχές της προοπτικής, μίας σημαντικής καινοτομίας της Αναγέννησης. Απεικονίζεται η αριστερή άνω γνάθος με δύο τομείς και ένα προγόμφιο. Λείπει η κάτω γνάθος. Συγχρόνως έχει αφαιρεθεί ένα μεγάλο μέρος των κρανιακών οστών ώστε να είναι ορατό το εσωτερικό της κρανιακής κοιλότητας. Δεξιά πάνω και κάτω. ΣΧΕΔΙΟ 2. Απεικόνιση κρανίου. Βιβλιοθήκη του Βρετανικού Μουσείου, δεκαετία του 1490. ΣΧΕΔΙΟ 3. Απεικόνιση της αριστερής πλευράς κρανίου. Βασιλική Βιβλιοθήκη,Windsor Αγγλίας, 1489. ΣΧΕΔΙΟ 4 Το τέταρτο σχέδιο χρονολογείται το 1489. Απεικονίζονται δύο κρανία. Στο πάνω κρανίο λείπει ένα μεγάλο μέρος του κρανιακού θόλου. Απεικονίζεται η αριστερή άνω και κάτω γνάθος. Παρατηρείται μερική νωδότητα, σημεία περιοδοντίτιδας και πιθανώς μασητικής αποτριβής. Διακρίνονται τομείς, προγόμφιοι και γομφίοι. Στο σώμα της κάτω γνάθου είναι ευκρινές το γενειακό τρήμα. Το κάτω κρανίο έχει ανατμηθεί κατά το μέσο οβελιαίο επίπεδο. Διακρίνεται η έσω επιφάνεια του σώματος και μέρος του κλάδου της δεξιάς κάτω γνάθου, η δεξιά άνω γνάθος, τα δόντια, η σκληρή υπερώα και η δεξιά επιφάνεια της ρινικής κοιλότητας. ΣΧΕΔΙΟ 1. Απεικόνιση Πρόσθιας όψης κρανίου. Βιβλιοθήκη του Βρετανικού Μουσείου, δεκαετία του 1490. ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Ο Ντα Βίντσι απέκτησε τις πρώτες του ανατομικές γνώσεις στο εργαστήριο του δασκάλου του, του Φλωρεντινού ζωγράφου και γλύπτη Andrea del Verrocchio. Το 1520 ο πρώτος του βιογράφος Paolo Giovi αναφέρει, ότι έμαθε ανατομία σε ιατρικές σχολές ανατέμνοντας πτώματα εγκληματιών, στη Φλωρεντία και στη Ρώμη, κυρίως όμως στο Μιλάνο. Ο Ντα Βίντσι, όπως φαίνεται σε ένα από τα σημειωματάρια του, άρχισε τις ανατομικές του μελέτες το 1489, με την περιγραφή και σχεδίαση του κρανίου και του οφθαλμικού κόγχου. Από το 1508 η ενασχόληση του με την ανατομία έγινε εντατικότερη. Το χρονικό διάστημα 1510 έως το 1512, κατά την παραμονή του στο Μιλάνο, εργάστηκε με ζήλο πάνω στις ανατομικές μελέτες, ενώ αντίθετα ασχολήθηκε ελάχιστα με τη ζωγραφική. Οι συνθήκες ήταν απάνθρωπες και σύμφωνα με τον Giovi αηδιαστικές. Απεικόνισε και περιέγραψε τα οστά, τους μύες, το κυκλοφορικό σύστημα, τα εσωτερικά όργανα, τις μεταξύ τους σχέσεις, τις κινήσεις του ανθρωπίνου σώματος και τις αλλαγές που επιφέρει η γήρανση. Μέχρι τότε, τα ανατομικά εγχειρίδια είχαν λίγες και ανακριβείς εικόνες και πολλές περιγραφές. Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι μέχρι τον Ντα Βίντσι οι ανατομικές γνώσεις των γιατρών βασίζονταν σε μια επιτομή του έργου του Γαληνού που έκανε ο Πέρσης Αβικένας. Το έργο του Γαληνού όμως βασίστηκε σε ανατομία κυρίως πιθήκων και όχι ανθρώπων, όπως απέδειξε ο Βεσάλιος τον 16ο αι. Ο Ντα Βίντσι κατανοούσε την αξία της εικόνας και την υπεροχή της, έναντι μιας μακροσκελούς περιγραφής. ΣΧΕΔΙΟ 4. Απεικόνιση δύο κρανίων. Βασιλική Βιβλιοθήκη,Windsor Αγγλία, 1489. Σε αρκετά σχέδια του μελέτησε τη δομή, τις διαστάσεις του ανθρώπινου κρανίου και τις κοιλότητες του κρανίου και του εγκεφάλου. Οι σημειώσεις και τα σχόλια του είναι γραμμένα με τη χαρακτηριστική για τον Λεονάρντο κατοπτρική γραφή (από δεξιά προς τα αριστερά ώστε να διαβάζεται μέσω ενός καθρέφτη). Τα σχέδια διακρίνονται για την ανατομική τους ακρίβεια και για την καλλιτεχνική τους αξία. Έχουν σχεδιαστεί σε χαρτί με τη χρήση καφέ μελάνι. «Αυτή η περιγραφή μου του ανθρωπίνου σώματος θα παρουσιαστεί σε σένα, σαν να είχες τον ίδιο τον άνθρωπο μπροστά σου», αναφέρει ο ίδιος στις σημειώσεις του. Στις σημειώσεις του ο Ντα βίντσι δεν ασκεί κριτική σε προηγούμενους αρχαίους και μεσαιωνικούς συγγραφείς, ούτε επαίρεται για τα ευρήματα του. Αντιθέτως, δίνει λεπτομερείς οδηγίες στους μελλοντικούς του αναγνώστες και προτρέπει να τις ακολουθήσουν. Τα ανατομικά του σχέδια, εάν ολοκληρωνόταν, σύμφωνα με τη κατάταξη που είχε στο μυαλό του, θα δημιουργούσαν ένα σχεδόν πλήρη ανατομικό άτλαντα. Ο Ντα Βίντσι είχε σκοπό να δημοσιεύσει τα σχέδια και τα σχόλια του σε βιβλίο. Γνωρίζοντας το μεγάλο κόστος που θα είχε η χάραξη των σχεδίων και η δημοσίευση τους σε βιβλίο, προτρέπει τον μελλοντικό εκδότη να μη φειστεί χρημάτων. Αν ο Λεονάρντο είχε καταφέρει να τελειώσει το έργο του και να το εκδώσει θα άλλαζε την πορεία της Ιατρικής. ΣΧΕΔΙΟ 5 Το πέμπτο σχέδιο χρονολογείται το 1489. Στη πάνω πλευρά του σχεδίου απεικονίζεται η δεξιά πλευρά ενός κρανίου χωρίς την κάτω γνάθο. Υπάρχουν όλα τα δόντια μέχρι και τον τρίτο γομφίο. Στην κάτω πλευρά του σχεδίου απεικονίζεται το ίδιο κρανίο, έχει αφαιρεθεί ένα μέρος της άνω γνάθου και του ζυγωματικού οστού. Διακρίνεται καθαρά μέρος του οφθαλμικού κόγχου και το εσωτερικό του ιγμορείου άντρου. ΣΧΕΔΙΟ 5. Απεικόνιση δύο κρανίων. Βασιλική Βιβλιοθήκη,Windsor Αγγλίας, 1489. Μετά το θάνατο του τα χειρόγραφα του πέρασαν σε διάφορους συλλέκτες και κατέληξαν στις Μεγάλες βιβλιοθήκες και Μουσεία του κόσμου. Για αιώνες τα σχέδια ανατομίας του Ντα βίντσι ήταν το πιο λεπτομερή και ακριβή που υπήρχαν. Παρέμειναν άγνωστα και απρόσιτα στο ευρύ κοινό μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Καθοριστική ήταν η τρίτομη έκδοση των χειρογράφων του από τον καθηγητή K.D. Keele (1979-81). Το πάθος του Ντα Βίντσι για την επιστήμη και για την προσφορά του στον συνάνθρωπο τον διακατείχε μέχρι τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Στην τελευταία του σημείωση γράφει χαρακτηριστικά « 24 Ιουνίου 1518, του Αγίου Ιωάννη, στο παλάτι του Cloux, στο Amboise. Θα συνεχίσω» και προσθέτει « Έχω προσβάλλει τον Θεό και την ανθρωπότητα γιατί το έργο μου δεν απέκτησε την τελειότητα που θα έπρεπε να έχει». ΣΥΠΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Τα σχέδια του Ντα Βίντσι που αναπαριστούν γνάθους και δόντια αποτελούν τις πρώτες λεπτομερείς και ακριβέστατες απεικονίσεις τους που στηρίζονται σε πολλές προσωπικές συστηματικές ανατομικές μελέτες. Δυστυχώς παρέμειναν απρόσιτα στο ευρύ κοινό για πολλούς αιώνες. Βιβλιογραφία 1) Jose A. M. The arts in medicine. Anatomy and Leonardo da Vinci. Yale journal of Biology and Medicine 74 (2001), pp. 185-195 2) http://www.laireb.org.nz/leonardo/anatomy.html 3) http://metalonmetalblog.blogspot.com/2011/01/skull-anatomy-by-leonardo-da-vinci.html 4) http://el.wikipedia.org/Λεονάρντο ντα Βίντσι 5) http://www.mmi.unimaas.nl/people/veltman/articles/leonardo 6) Keele K.D. Corpus of the anatomical works in the collection of her Majesty the Queen, New York:Johnson, 1979-1981., 3 vol. 7) Keele. K.D. Leonardo da Vinci's elements of the science of man, New York: Academic Press, 1983. 8) http://www.mos.org/leonardo/scientist.html 9) Ghttp://www.italian-renaissance-art.com/leonardo-drawings.html 10) http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Arundel 10) Ormiston R. The life and works of Leonardo da Vinci. Ed. Hermes House, U.K., 2011, p. 201, 226 11) Λεονάρντο ντα Βίντσι. Τα σημειωματάρια. Οι εφευρέσεις, τα σχέδια και οι θεωρίες μιας ιδιοφυίας. Εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2009.