Μικροί Ερευνητές Ήχων: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ευαισθητοποίηση απέναντι στο θόρυβο Βασιλεία Χρηστίδου Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ Η ηχορύπανση αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα των σύγχρονων κοινωνιών. Σήμερα ο θόρυβος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς.
Advertisements

CLASS 6B Οι απόψεις των παιδιών για τα ζώα και οι τρόποι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Ψυχοακουστική Διαταραχές επικοινωνίας
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ Α΄ & Β΄ ΤΑΞΗΣ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Ονοματεπώνυμο Φοιτητριών:
Ατομικό έργo Προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος στην Α! τάξη
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – α ) υποχρεωτική.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
Πρόγραμμα αγωγής υγείας: «Γερά δόντια…. Καλύτερη υγεία»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΉΧΟΣ.
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
Podcast με ΘΕΜΑ «Διατροφη και υγεια»
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Τεχνικές Παρουσίασης Hans-Peter Osterhold – Hessenkolleg Wetzlar.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ.
Εισαγωγή στις Βασικές Έννοιες Πληροφορικής
Εφαρμογές του Scratch στην διδασκαλία της Πληροφορικής
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΚΟΙΝΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ 4ου & 22ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΕΥΟΣΜΟΥ
“Τι είναι τα Ανθρώπινα Δικαιώματα”
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Παραγωγή και διάδοση του ήχου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ.
Επικοινωνία (communicating) Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου.
Δραμπάλα Κόνη Χριστοπούλου Δανάη.
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας Δ’ τάξης.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Κατερίνα Θεοδοσέλη, Συντονίστρια Εθνικού Δικτύου Κυκλοφοριακής Αγωγής
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
Β΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού Ερευνητική εργασία Β΄Λυκείου «Συμμετέχουμε, άρα υπάρχουμε»: Η κοινωνική οπτική της WEB 2.0 μάθησης ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο δρόμο»
Κοινωνικές και Οικονομικές Διαστάσεις της Διατροφής των παιδιών στο Σχολείο Στ’ Τάξη του 7 ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Ι΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΙΟΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑ 6 η -7 η Συνάντηση Οκτώβριος 2013.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Βιολογία Γυμνασίου.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Πως δημιουργούμε μια παρουσίαση στο PowerPoint
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ΄: επίλυση προβλημάτων
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Αναπαραστάσεις του Μακρόκοσμου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Προσχολική Παιδαγωγική
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Χριστίνα Παπαζήση Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04.
Εικονογράφηση: Πριάμη Ευγενία
Διεύθυνση Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης 3 η Συνεδρία Μέρος 1 ο Τα λογισμικά παρουσίασης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μικροί Ερευνητές Ήχων: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ευαισθητοποίηση απέναντι στο θόρυβο Βασιλεία Χρηστίδου Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σκοπός  Η ευαισθητοποίηση παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας στο θόρυβο και τις συνέπειές του στην υγεία.

Αρχές σχεδιασμού  ομαδοσυνεργατικότητα  ανάπτυξη επιστημονικού εγγραμματισμού  επίλυση προβλημάτων  διαθεματικότητα  διερευνητική μάθηση  πολυτροπικότητα

Πιθανές δυσκολίες & εναλλακτικές αντιλήψεις των παιδιών  ΕΑ1: Οι ήχοι συγχέονται με τις πηγές τους  ΕΑ2: Θόρυβοι παράγονται μόνο από τους ανθρώπους και τις δραστηριότητές τους  ΕΑ3: Θόρυβοι παράγονται μόνο στο αστικό περιβάλλον, όχι στην ύπαιθρο  ΕΑ4: Οι θόρυβοι είναι απλώς ενοχλητικοί, δεν βλάπτουν την υγεία του ανθρώπου  ΕΑ5: Θόρυβοι είναι οι πολύ δυνατοί ήχοι  ΕΑ6: Οι θόρυβοι είναι ίδιοι για όλους τους ανθρώπους

Φυσικές επιστήμες & Περιβάλλον Γλώσσα Τ.Π.Ε. Δεξιότητες Στόχοι

Δραστηριότητα 1: Εισαγωγή  Παρουσίαση ηχητικού ντοκουμέντου όπου συντίθενται πολλοί διαφορετικοί θόρυβοι (π.χ. κορναρίσματα αυτοκινήτων, φωνές ανθρώπων, γάβγισμα σκύλου, κυκλοφοριακοί θόρυβοι, ένα μηχάνημα (κομπρεσέρ κ.λπ.).  Συζήτηση με ενδεικτικές ερωτήσεις:  Τι ακούτε εδώ;  Τι λέτε να συμβαίνει;  Θα σας ήταν ευχάριστο να βρεθείτε σε αυτό το μέρος; Γιατί;  Τι σας ενοχλεί; Γιατί;  Πώς θα ονομάζαμε με μια λέξη αυτό που ακούμε;  Τι νομίζετε ότι είναι ‘θόρυβος’;

Δραστηριότητα 2: Ήχοι και θόρυβοι - Ποια πράγματα προκαλούν θόρυβο;  Προσεκτική παρατήρηση των ήχων μέσα / έξω από την τάξη. Τι άκουσε ο καθένας; Καταγραφή όλων των ήχων σε μορφή αραχνογράμματος ).αραχνογράμματος  Αντιστοίχηση του κάθε ήχου με την πηγή του.  Είναι όλοι αυτοί οι ήχοι που ακούγονται θόρυβοι;  Τι άλλους ήχους/θορύβους ακούμε καθημερινά; Πού τους ακούμε αυτούς συνήθως; Σκεφτείτε τι σας ενοχλεί (στο σχολείο, στο σπίτι, στο δρόμο…).  Διανομή ατομικού φύλλου ακουστικής παρατήρησης: οι ήχοι στο σπίτι μαςφύλλου ακουστικής παρατήρησης  Προσοχή στη διάκριση ήχου και της πηγής του : π.χ. ο ήχος ‘κορνάρισμα’ από την πηγή ‘αυτοκίνητο’.

 Επεξεργασία των ατομικών φύλλων ακουστικής παρατήρησης.  Αντίστοιχη καταγραφή των ήχων στη γειτονιά.  Συγκέντρωση των καταγραφών όλων των παιδιών: συχνότητες εμφάνισης κάθε ήχου.  Συζήτηση: Ποιοι από τους ήχους που ακούσατε σας ενόχλησαν; Εξαγωγή συμπεράσματος ότι αυτοί οι ενοχλητικοί ήχοι είναι θόρυβοι.  Απομόνωση των θορύβων και συνέχεια με αυτούς. Ποιοι θόρυβοι είναι πιο συχνοί και ποιοι λιγότερο;  Αναπαράσταση σε μορφή ραβδογράμματος. Κάθε ράβδος του ραβδογράμματος αντιστοιχεί σε μία πηγή θορύβου, ενώ το ύψος της είναι ανάλογο της συχνότητας εμφάνισης του κάθε θορύβου. Δραστηριότητες 2 & 3: Ήχοι και θόρυβοι - Ποια πράγματα προκαλούν θόρυβο;

Δραστηριότητα 4: Αναγνώριση και ταξινόμηση διαφορετικών ήχων  Εξοικείωση με περισσότερους ήχους και τις κατηγορίες των πηγών τους. Τα παιδιά περιηγούνται σε αρχεία powerpoint και συσχετίζουν ήχους και εικόνες των πηγών τους.αρχεία powerpoint  Συζήτηση: πού και από ποιες πηγές μπορούμε να ακούσουμε θορύβους; Ανάδειξη 4 κατηγοριών:  φυσικό περιβάλλον  αστικό, ανθρωπογενές περιβάλλον (μηχανές οικιακής χρήσης, αστικές δραστηριότητες, αναψυχή)  κυκλοφορία αστική / υπεραστική  βιομηχανικό / αγροτικό / εργασιακό περιβάλλον  Ακουστική παρατήρηση ηχητικών αποσπασμάτων, ταυτοποίηση και ταξινόμηση ήχων στις 4 κατηγορίες.ταξινόμηση ήχων  Συμπέρασμα: θόρυβοι υπάρχουν εκεί που ζουν και εργάζονται άνθρωποι, αλλά και στη φύση.

Δραστηριότητα 5: Γιατί είναι ο θόρυβος ενοχλητικός;  Με βάση τους πίνακες ταξινόμησης της Δρ. 4 τα παιδιά σκέφτονται και εκφράζουν  Σε τι μας ενοχλεί ο κάθε θόρυβος; Τα  Τι μας εμποδίζει να κάνουμε;  Πώς νιώθουμε όταν ακούμε θορύβους;  Αναφορά σε πιθανά προβλήματα υγείας από την έκθεση των ανθρώπων σε θορύβους. Συζήτηση βασισμένη σε κόμικς με μικρές αυτοτελείς ιστορίες.κόμικς  Αναφορά στην Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης κατά του Θορύβου.  Προετοιμασία σχετικής κινητοποίησης στο πλαίσιο του σχολείου (σλόγκαν ενάντια στο θόρυβο, αφίσες).

Δραστηριότητα 6: Χρήση ηχόμετρου  Εισαγωγή του ‘ηχόμετρου’  Εξήγηση των συμβολισμών και της λειτουργίας του  Παραγωγή και μέτρηση ήχων  Πρόβλεψη του επιπέδου κάθε ήχου πριν τη μέτρηση  Κατασκευή ‘Θερμόμετρου ήχου’ ‘Θερμόμετρου ήχου’

Δραστηριότητα 7: Ο ίδιος ήχος μπορεί άλλοτε να είναι θόρυβος και άλλοτε να μην είναι  Τα παιδιά ακούν έναν ήχο από τον η/υ με αυξομειώσεις της έντασης. Συζητείται η συσχέτιση της έντασης του ήχου με την ενόχληση που προκαλεί.  Τα παιδιά καλούνται να προβληματιστούν αν οι ίδιοι ήχοι μας φαίνονται πάντοτε θόρυβοι, ή όχι.  Παραδείγματα: η φωνή ενός οικείου μας προσώπου, τηλεόραση, ραδιόφωνο, πουλιά που κελαηδούν, βροχή που πέφτει, κ.λπ.

Δραστηριότητα 8: Πώς μπορούμε να προστατευθούμε από το θόρυβο;  Συζήτηση για το πώς μπορούμε να προστατευθούμε από το θόρυβο.  Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς; Τι μπορούν να κάνουν οι άλλοι;  Συμπλήρωση του κόμικ

Δραστηριότητα 9: Κατασκευή αφίσας ευαισθητοποίησης κατά του θορύβου  Εισάγεται ο προβληματισμός: «Σταματούν ποτέ οι ήχοι;», «Υπάρχει αυτό που λέμε απόλυτη ησυχία;».  Συμπέρασμα: «Τα μάτια μας ξεκουράζονται όταν κοιμόμαστε, αλλά τα αυτιά μας ποτέ!»  Συζήτηση : «Τι μπορούμε να κάνουμε για να μην έχουμε τόσο πολύ θόρυβο;»  Κατασκευή σχετικής αφίσας. Πολυτροπικό κείμενο που μπορεί να ενσωματώνει μικτές τεχνικές και τρόπους (εικόνες εκτυπωμένες από τον η/υ, σχέδια των παιδιών, γραπτό λόγο, κολάζ, έντυπο λόγο κ.λπ.)